Beskæftigelsesudvalget 2024-25
SB 12 1
Offentligt
2989629_0001.png
Statsrevisorerne kritiserer, at Arbejds-
tilsynet under Beskæftigelsesministeriet
ikke har tilvejebragt et tilstrækkeligt grund-
lag for at vurdere, hvor risikoen for ulovligt
asbestarbejde er størst, til brug for et mål-
rettet tilsyn.
Konsekvensen er, at Arbejdstilsynets tilsyn
med asbestarbejde ikke er så e˜ektivt, som
det kunne være, hvorved fere ansatte i byg-
ge- og anlægsbranchen udsættes for farligt
asbeststøv.
Statsrevisorerne
Statsrevisorerne beretning SB12/2024 - Bilag 1: Tilsynsindsatsen over for ulovligt asbestarbejde (beretning nr. 12/2024)
2989629_0002.png
Arbejdstilsynet under Beskæftigelsesministeriet
har ikke et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere, hvor
risikoen for ulovligt asbestarbejde er størst
Arbejdstilsynet har ikke
en risikobaseret udvælgelse
af asbestarbejde til tilsyn
Tilsynet bygger bl.a.
på asbestanmeldelser
– men
85 %
af det ulovlige
asbestarbejde, de fnder,
er slet ikke anmeldt.
Arbejdstilsynet bruger ikke data fra andre
myndigheder, selv om det kan afsløre,
hvor der bliver arbejdet med asbest.
93 %
af nedrivningerne af bygninger
med asbest i BBR er ikke anmeldt.
86 %
af anmeldelserne af byggea°ald
med asbest er ikke anmeldt.
Statsrevisorerne beretning SB12/2024 - Bilag 1: Tilsynsindsatsen over for ulovligt asbestarbejde (beretning nr. 12/2024)
2989629_0003.png
Tilsynsindsatsen over for ulovligt asbestarbejde
Formålet har været at undersøge, om Arbejdstilsynet
har et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere, hvor
risikoen for ulovligt asbestarbejde er størst, og
dermed målrette tilsynet derefter.
Undersøgelsen dækker perioden 2020-2023.
Læs beretningen på
www.rigsrevisionen.dk