Sundhedsudvalget 2024-25
SB 11 4
Offentligt
3022578_0001.png
Juni 2025
Rigsrevisionens notat om
beretning om
drift af ambulancer
i regionerne
Statsrevisorerne beretning SB11/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af den 9. maj 2025 om beretning 11/2024 om drift af ambulancer i regionerne
3022578_0002.png
1
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 11/2024 om drift
af ambulancer i regionerne
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 11. april 2025
9. maj 2025
RN C107/25
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som indenrigs- og
sundhedsministeren og regionerne har iværksat som følge af Statsreviso-
rernes bemærkninger og beretningens konklusioner. Dette sker med hen-
blik på at vurdere, om indenrigs- og sundhedsministerens og regionernes
initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærk-
ninger og Rigsrevisionens beretning.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Konklusion
Rigsrevisionen finder, at indenrigs- og sundhedsministeren og regionerne
har redegjort for, hvordan de vil følge op på Statsrevisorernes bemærknin-
ger og de væsentligste kritikpunkter i beretningen.
Det fremgår af ministerens redegørelse, at regionerne tager Rigsrevisionens
beretning til efterretning, og ministeren oplyser, at regionerne har igangsat
initiativer, der adresserer punkterne i beretningen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har opdateret bekendtgørelsen om plan-
lægning af sundhedsberedskabet, så bekendtgørelsen nu er i overensstem-
melse med praksis. Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen kan afslut-
tes.
Region Midtjylland oplyser, at regionen ikke vil ændre sin økonomiopfølg-
ning på ambulancedriften. Rigsrevisionen vurderer, at sagen ikke kan brin-
ges videre, og vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes. Rigsrevi-
sionen konstaterer dog, at beslutningen betyder, at Region Midtjylland fort-
sat ikke kan opgøre, om den del af ambulancedriften, der er hjemtaget på
baggrund af udbuddet, har holdt sig inden for den pris, der var besluttet ved
udbuddet.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB11/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af den 9. maj 2025 om beretning 11/2024 om drift af ambulancer i regionerne
3022578_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Region Hovedstadens, Region Midtjyllands og Region Nordjyllands arbej-
de med at nedbringe tiden, hvor ambulancerne er ude af drift
Region Hovedstadens og Region Nordjyllands arbejde med at nedbringe
overskridelser af mobiliseringstiden samt Region Midtjyllands arbejde
med at følge op på overskridelser af mobiliseringstiden.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i februar 2025 en beretning om drift af ambulancer
i regionerne. Beretningen handlede om regionernes udbud af og opfølgning
på driften af ambulancer i perioden 2020-2024.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at regio-
nernes drift af ambulancer ikke var helt tilfredsstillende. Ambulancedriften
var i to ud af tre undersøgte regioner holdt inden for den pris, der var beslut-
tet ved udbuddet. Statsrevisorerne fandt det dog utilfredsstillende, at de
tre regioner og deres private leverandører ikke havde overholdt flere af
kravene til ambulancedriften, bl.a. hvor lang tid ambulancerne skulle være
til rådighed (driftstid). De private leverandører havde generelt været bedre
til at overholde kravene end regionerne selv.
4. Hele sagen kan følges på
www.rigsrevisionen.dk
og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Gennemgang af indenrigs- og sundhedsministe-
rens redegørelse og regionernes udtalelser
Indenrigs- og Sundhedsministeriets opdatering af bekendtgø-
relsen om planlægning af sundhedsberedskabet
6. Det fremgik af beretningen, at der var forskel på definitionen af respons-
tid i bekendtgørelse om planlægning af sundhedsberedskabet og den må-
de, regionerne beregnede responstiden på. I bekendtgørelsen fremgik det,
at responstiden skulle beregnes i forhold til, hvornår ambulancen er frem-
me på skadestedet. Indenrigs- og Sundhedsministeriet havde dog i forbin-
delse med aftale om regionernes økonomi for 2019 aftalt med Danske Re-
gioner, at regionerne skulle beregne responstid i forhold til, hvornår den før-
ste professionelle præhospitale enhed er fremme på skadestedet.
Statsrevisorerne beretning SB11/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af den 9. maj 2025 om beretning 11/2024 om drift af ambulancer i regionerne
3
7. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har opdateret bekendtgørelsen, så
den afspejler den aftalte praksis. Ændringen trådte i kraft den 12. februar
2025.
8. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan af-
sluttes.
Region Midtjyllands opfølgning på økonomien i den udbudte
del af ambulancedriften
9. Statsrevisorerne bemærkede, at Region Midtjylland ikke havde fulgt op
på regionens udgifter til ambulancedriften, så det kunne opgøres, om de
havde holdt sig inden for den pris, der var besluttet ved udbuddet.
10. Region Midtjylland oplyser, at beslutningen om ikke særskilt at følge re-
gionens udgifter til den del af ambulancedriften, regionen hjemtog på bag-
grund af udbuddet, blev truffet på et regionsrådsmøde den 28. september
2022. Regionen oplyser, at beslutningen bl.a. var begrundet i, at
”opgaver-
ne i hjemtagelsesøkonomien er en del af præhospitalets almene drift, og
flere af opgaverne går på tværs”.
Region Midtjylland oplyser, at regionen ikke vil ændre i sin økonomiopfølg-
ning på ambulancedriften. Det skyldes ifølge regionen, at der vil være væ-
sentlige omkostninger forbundet med at adskille driftsudgifterne på den
del af ambulancedriften, der er hjemtaget ved udbuddet, samt at opfølgnin-
gen vil besværliggøre den efterfølgende drift.
11. Rigsrevisionen tager dette til efterretning, men konstaterer, at beslutnin-
gen betyder, at Region Midtjylland fortsat ikke kan opgøre, om den del af
ambulancedriften, der er hjemtaget på baggrund af udbuddet, har holdt sig
inden for den pris, der var besluttet ved udbuddet. Rigsrevisionen vurde-
rer, at sagen ikke kan bringes videre, og vurderer derfor, at denne del af
sagen kan afsluttes.
Overholdelse af den aftalte driftstid
12. Statsrevisorerne bemærkede, at Region Midtjylland, Region Hovedsta-
den og Region Nordjylland og deres private leverandører ikke havde over-
holdt den aftalte driftstid, dvs. at ambulancerne havde været til rådighed
færre timer end aftalt.
Region Hovedstaden, Region Midtjylland og Region Nordjylland oplyser, at
andelen af ambulanceberedskaber, som er ude af drift, er reduceret det se-
neste år og forventes at blive reduceret yderligere. Regionerne oplyser, at
årsagen til den reducerede nedetid først og fremmest er, at den tidligere
mangel på ambulancebehandlere er ved at være løst, bl.a. grundet et øget
optag af ambulancebehandlerelever de seneste år.
13. Rigsrevisionen vil fortsat følge Region Hovedstadens, Region Midtjyl-
lands og Region Nordjyllands arbejde med at nedbringe tiden, hvor ambu-
lancerne er ude af drift.
Statsrevisorerne beretning SB11/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af den 9. maj 2025 om beretning 11/2024 om drift af ambulancer i regionerne
4
Færre overskridelser af mobiliseringstiden
14. Statsrevisorerne bemærkede, at Region Hovedstaden og Region Nord-
jylland og deres private leverandører ikke havde overholdt kravet til mobi-
liseringstid. Statsrevisorerne bemærkede derudover, at Region Midtjylland
ikke kunne opgøre, om regionen overholdt kravene til mobiliseringstid.
15. Region Hovedstaden er enig i, at mobiliseringstiden ikke har været til-
fredsstillende, men at Rigsrevisionens undersøgelsesperiode fandt sted i
en implementeringsfase. Region Hovedstaden oplyser, at regionen har ar-
bejdet på at forbedre mobiliseringstiden gennem ledelsesfokus og tæt dia-
log med medarbejderne. Regionen oplyser, at mobiliseringstiden løbende
er blevet forbedret, hvilket også fremgår af data fremsendt til Rigsrevisio-
nen. Rigsrevisionen vil følge op på dette, herunder efterse, om udviklingen
er stabil i det næste fortsatte notat.
Region Nordjylland oplyser, at regionen erkender kritikken af overskridel-
serne af mobiliseringstiden, og at regionens private leverandør i højere grad
end regionen selv har overholdt kravene til mobiliseringstid. Regionen op-
lyser til Rigsrevisionen, at de vil have et øget ledelsesfokus og en styrket
dialog med medarbejderne omkring vigtigheden af at nedsætte mobilise-
ringstiden, bl.a. ved løbende evaluering og justering af regionale procedu-
rer.
Region Midtjylland oplyser, at der i forbindelse med kontraktforlængelsen
med deres private leverandør er aftalt justeringer i afregningspraksis, som
betyder, at regionen fremadrettet kan opgøre og afregne bod for overskri-
delser af mobiliseringstiden i overensstemmelse med kontrakten.
16. Rigsrevisionen vil fortsat følge Region Hovedstadens og Region Nordjyl-
lands arbejde med at nedbringe overskridelser af mobiliseringstiden. Rigs-
revisionen finder det derudover tilfredsstillende, at det fremadrettet bliver
muligt for Region Midtjylland at opgøre mobiliseringstiden og afregne bod
herfor. Rigsrevisionen vil fortsat følge Region Midtjyllands arbejde med at
følge op på overskridelser af mobiliseringstiden.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB11/2024 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af den 9. maj 2025 om beretning 11/2024 om drift af ambulancer i regionerne
3022578_0006.png
5
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Behandlet i
udvalg
Gennemgang ved
Statsrevisorerne
og Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Drift af ambulancer Finansudvalget:
i regionerne
06-02-2025
(nr.
11/2024)
Sundhedsudvalget:
03-02-2025
27-02-2025
Minister-
redegørelse:
Indenrigs- og sund-
hedsministen:
11-04-2025
Udtalelser fra
regionerne:
Flere udtalelser