Sundhedsudvalget 2024-25
SB 11 3
Offentligt
3008532_0001.png
Regionshuset Viborg
Sundhedsplanlægning
[email protected]
Skottenborg 26
8800 Viborg
www.regionmidtjylland.dk
NOTAT
Udtalelse fra Region Midtjyllands regionsråd om
Rigsrevisionens beretning
om drift af ambulancer i regionerne
Indledning
Statsrevisorerne har d. 4. februar 2025 afgivet beretning nr. 11/2024 om
drift af ambulancer i regionerne, og i forlængelse heraf anmoder Indenrigs-
og Sundhedsministeriet den 11. februar 2025 om udtalelser fra
regionsrådene.
Regionsrådet i Region Midtjylland har på den baggrund godkendt følgende
udtalelse til Rigsrevisionens beretning om drift af ambulancer i regionerne på
møde i regionsrådet den 19. marts 2025.
Overordnet udtalelse til beretningen
I beretningen besvares følgende spørgsmål:
1. Hvilke begrundelser har regionerne haft for at hjemtage
ambulancedrift ved det seneste udbud?
2. Har regionerne løst ambulancedriften til den pris, der blev besluttet
ved udbuddet, og har regionerne fulgt tilfredsstillende op på
udgifterne?
3. Har regionerne og de private leverandører overholdt de krav til
ambulancedriften, der blev besluttet ved udbuddet, og har regionerne
fulgt tilfredsstillende op på kravene?
4. Har regionerne fastsat fælles standarder for kvalitet og effekt af
ambulancedriften, herunder fulgt tilfredsstillende op herpå, og har
regionerne opretholdt kvaliteten for ambulancedriften siden 2021?
Region Midtjylland får kritik under middel på spørgsmål 2 og 3.
Regionsrådet tager kritikken ad notam og konstaterer, at kritikken er under
middel og ikke er rettet mod kvaliteten af ambulancedriften eller økonomien
i forbindelse med ambulancedriften - men alene mod administrative forhold.
Det vil sige, at kritikken ikke er rettet mod forhold, som har konsekvenser
for borgere og patienter.
Regionsrådet finder det ligeledes positivt, at Rigsrevisionen ikke finder
anledning til at udtale kritik på spørgsmål 1 og 4.
Dato 19. feb. 2025
holknu
J.-nr.:1-31-72-23-24
Side 1
Statsrevisorerne beretning SB11/2024 - Bilag 3: Indenrigs- og Sundhedsministerens redegørelse af 11. april 2025
3008532_0002.png
Udtalelse til
spørgsmål
2: Har regionerne løst ambulancedriften til den pris, der blev
besluttet ved udbuddet, og har regionerne fulgt tilfredsstillende op på udgifterne?
Rigsrevisionen vurderer, at Region Midtjylland ikke har fulgt tilfredsstillende op på udgifterne
til den del af driften, regionen har hjemtaget på baggrund af udbuddet.
Konklusionen begrundes af rigsrevisorerne i, at regionen ikke har adskilt udgifterne til den
udbudte del af driften, og at regionen ikke har fulgt op på, om udgifterne følger den forventede
pris
efter
det første halve års drift. Regionen følger dermed efter det første halve års drift ikke
op på, om der reelt har været en besparelse på ambulancedriften.
Regionsrådet i Region Midtjylland besluttede på møde i regionsrådet den 28. september 2022,
blandt andet at:
der følges fremadrettet op på det samlede nettodriftsbudget for
Præhospitalet via de fire årlige økonomirapporteringer, så opfølgningen på
hjemtagelsesøkonomien fremover bliver en del af den regionale
økonomiafrapportering.
Dette skete på baggrund af en sagsfremstilling, hvor det slås fast, at der som følge af
hjemtagelse realiseres en gennemsnitlig årlig besparelse på 15,3 mio. kr. i Præhospitalet i
2022 og efterfølgende år, samt at den regionale ambulancetjeneste er blevet en integreret del
af Præhospitalets organisation, hvorfor det er svært at skille hjemtagelsesøkonomien
helt
ad
fra Præhospitalets øvrige drift. Opgaverne i hjemtagelsesøkonomien er en del af
præhospitalets almene drift, og flere af opgaverne går på tværs.
Med rigsrevisionens formulering:
Konklusionen begrundes i, at regionen ikke har adskilt
udgifterne til den udbudte del af driften
menes, at Region Midtjylland i flere omgange har
hjemtaget akutbiler og ambulancer og på baggrund af ovenstående politiske ramme
organiseret den samlet, integreret dem i præhospitalet med henblik på at opnå størst mulig
værdi.
Skal kritikken imødekommes, vil det betyde, at der skal bruges ikke uvæsentlige ressourcer på
at dele de funktioner, der i dag er fælles for hele ambulancedriften i Region Midtjylland, idet
det ikke alene er et spørgsmål om prisen på den enkelte kørsel, men også planlægning af
vagtdækning, og hvem der kører hvilket beredskab med videre.
Dertil formodes det at fordyre driften, hvis det deles op, idet samdrift på tværs af beredskaber
og funktioner – ambulancer, akutlægebiler og så videre – må forventes at være mere
omkostningseffektivt end adskilt drift.
Rigsrevisionen konkluderer videre, at de 3 regioner, som er undersøgt på dette spørgsmål,
løbende følger udgifterne til de private leverandører. Udgifterne til de private leverandører er
adskilt fra den øvrige drift og regionerne kan dermed løbende følge, om udgifterne svarer til
forventningerne.
Udtalelse til spørgsmål 3: Har regionerne og de private leverandører overholdt de
krav til ambulancedriften, der blev besluttet ved udbuddet, og har regionerne fulgt
tilfredsstillende op på kravene?
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB11/2024 - Bilag 3: Indenrigs- og Sundhedsministerens redegørelse af 11. april 2025
3008532_0003.png
Rigsrevisionen har undersøgt kravene om ” Driftstid”, ”Mobiliseringstid”, og hvordan der følges
op på dem, samt ”Optag af ambulancebehandlerelever” i aftalerne.
Driftstid
I forhold til driftstid konkluderer Rigsrevisionen, at de private leverandørers ambulancer har
været mindre ude af drift end regionens. Det gælder både i Region Midtjylland og Region
Nordjylland.
Regionerne oplyser samlet, hvilket også fremgår af den endelige beretning, at det primært er
mangel på mandskab, der er årsagen til, at ambulancerne har været ude af drift. Manglen på
mandskab har tæt sammenhæng med den store omlægning som det har været at hjemtage
driften.
Antallet af minutter ude af drift er faldet markant i det seneste år i Region Midtjylland – og det
forventes at fortsætte, idet manglen på mandskab stort set er afhjulpet.
Mobiliseringstid
Rigsrevisionen konkluderer, at Region Midtjyllands opfølgning på mobiliseringstid ikke er
tilfredsstillende, idet regionen ikke kan opgøre, om kravet til mobiliseringstid har været
overholdt – hverken for de private leverandører eller for regionen selv.
Som det fremgår af rapporten, skyldes det, at mobiliseringstiden ikke kan opgøres
tilstrækkeligt detaljeret
til at opkræve bod.
Region Midtjylland kan godt opgøre mobiliseringstiden - og følger den for både regionens egen
ambulancetjeneste og den præhospitale leverandør.
Region Midtjylland kan derimod ikke opgøre mobiliseringstiden hos den private leverandør i en
kvalitet, der lever op til de beskrevne krav i kontrakten vedrørende bod, hvilket har betydning
for afregningsdimensionen alene.
Det fremgår endvidere af beretningen, at
”Regionen har oplyst til sin private leverandør, at regionen pr. 1. januar 2025
gør brug af en option, hvor regionen fraskriver sig retten til at opkræve bod for
overskridelser af mobiliseringstid, mod at regionen til gengæld få et nedslag i
prisen.”
Og
”Regionen har oplyst, at regionen i 2024 lavede en manuel opgørelse af
mobiliseringstiden i udvalgte perioder for at vurdere, om der skulle betales bod.
Opgørelsen viste ifølge regionen, at leverandøren ikke skulle betale bod for
mobiliseringstid.”
Endvidere er der i forbindelse med kontraktforlængelsen med den private leverandør aftalt
mindre justeringer i afregningspraksis, som medfører en mindre administrativ tung afregning.
Det betyder samtidig, at der fremadrettet afregnes efter aftalens ord, samtidig med at
Præhospitalet i samarbejde med den private leverandør monitorerer beredskabernes
mobilisering tid.
Optag af ambulancebehandlerelever
Rigsrevisionen konkluderer, at regionerne har overholdt kravene til elevoptag, og i flere
tilfælde optaget flere elever, end der var krav om.
Side 3
Statsrevisorerne beretning SB11/2024 - Bilag 3: Indenrigs- og Sundhedsministerens redegørelse af 11. april 2025
3008532_0004.png
Udtalelse til spørgsmål 1: Hvilke begrundelser har regionerne haft for at hjemtage
ambulancedrift ved det seneste udbud?
Der udtales ikke kritik i beretningen ved dette spørgsmål.
Det fremgår at Region Midtjylland som begrundelse for hjemtagelser har argumenteret med:
Øget konkurrence og bedre økonomi
Øget robusthed
Bedre mulighed for udvikling og innovation
Udtalelse spørgsmål 4: Har regionerne fastsat fælles standarder for kvalitet og effekt
af ambulancedriften, herunder fulgt tilfredsstillende op herpå, og har regionerne
opretholdt kvaliteten for ambulancedriften siden 2021?
Der udtales ikke kritik i beretningen ved dette spørgsmål.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at der ikke er sket væsentlige ændringer i kvaliteten af
ambulancedriften siden 2021 målt på regionernes responstid for de mest akutte hændelser
Alle regioner følger op på responstiden.
Side 4