Sundhedsudvalget 2024-25
SB 11 3
Offentligt
3008531_0001.png
NOTAT
Til:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med
ministeriets redegørelse til Statsrevisorerne
vedr. beretning nr. 11/2024 om ambulance-
drift i regionerne
Regionsrådet i Region Hovedstaden er af Indenrigs- og Sundhedsministeriet
blevet anmodet om at afgive en udtalelse til Rigsrevisionens beretning nr.
11/2024 om ambulancedrift i regionerne.
Region Hovedstadens udtalelse redegør for overvejelser, som Statsrevisorer-
nes bemærkninger har givet anledning til, samt for de foranstaltninger, som re-
gionen allerede inden beretningen har iværksat og gennemført.
Statsrevisorernes bemærkninger
Statsrevisorerne finder ikke regionernes drift af ambulancer helt tilfredsstil-
lende.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at de 3 undersøgte regioner, her-
under Region Hovedstaden, ikke har overholdt flere af kravene til ambulance-
driften. Det angår især krav til driftstid, som er den aftalte tid et beredskab skal
være tilgængeligt, og krav til mobiliseringstid, som er den tid der går fra mand-
skabet på et beredskab er blevet alarmeret til køretøjet er i bevægelse. Stats-
revisorerne bemærker, at de private leverandører generelt har været bedre til
at overholde kravene.
Statsrevisorerne beretning SB11/2024 - Bilag 3: Indenrigs- og Sundhedsministerens redegørelse af 11. april 2025
Statsrevisorerne bemærker, at der ikke er nogen fælles standarder for kvalitet
eller effekt for ambulancedriften i de 5 regioner. Der er dog krav om, at alle re-
gionerne skal opstille mål for og følge op på responstiden. I 2023 opfyldte alle
5 regioner deres mål for responstid for de mest akutte hændelser.
Region Hovedstadens udtalelse
Region Hovedstaden skal indledningsvist bemærke, at vi finder det uhensigts-
mæssigt at undersøge regionernes udbud af og opfølgning på driften af ambu-
lancer på et tidspunkt, hvor kun 3 ud af 5 regioner reelt kan indgå i undersøgel-
sen. Dette betyder, at beretningens konklusioner ikke er repræsentative for hele
landet.
Region Hovedstaden har overordnet håndteret ambulancedriften inden for den
økonomiske ramme og fulgt tilfredsstillende op på udgifterne. Regionen har dog
haft udfordringer med at opfylde kravene til driftstid og mobiliseringstid, hvor de
private leverandører ifølge Rigsrevisionen har præsteret bedre. Regionen har
dog sikret uddannelse af ambulancebehandlerelever i kontraktperioderne og
fulgt op på, om driften har levet op til kravene.
Driftstid
I forhold til manglende overholdelse af krav til driftstid skal Region Hovedsta-
den bemærke, at den private leverandør efter anmodning fik lov til at reducere
den aftalte driftstid som følge af manglende personale. Havde den private le-
verandør ikke fået lov til det, havde parameteret
”ude af drift i procent at aftalt
driftstid” været væsentlig højere
for den private leverandør. For at imødegå
den manglende driftstid fra den private leverandør, har Akutberedskabet i Re-
gion Hovedstaden suppleret med øget driftstid fra liggende sygetransport samt
Akutberedskabet egne ambulancer.
I forhold til regionens egen drift skal det bemærkes, at regionen i 2023 har væ-
ret i en implementeringsfase for ambulancedriften. Allerede i 2024 har regio-
nen leveret fuld driftstid inden for den økonomisk afsatte ramme, og forvent-
ningen er af dette fortsætter. I forhold til den private leverandør, var 2024 ken-
detegnet ved at der blev leveret driftstid i højere grad end i 2023. Region Ho-
vedstaden som ordregiver har stillet krav til den private leverandør om i endnu
højere grad at levere den aftalte driftstid som forudsat i kontrakten.
Mobiliseringstid
Region Hovedstaden erkender, at mobiliseringstiden ikke har været tilfredsstil-
lende. Det er dog vigtigt at gøre opmærksom på, at Rigsrevisionens undersø-
gelsesperioden fandt sted i en implementeringsfase, hvor regionens egen le-
verandør som ny aktør på markedet gennemgik en læringskurve, mens de pri-
vate leverandører har mange års erfaring med ambulancedrift.
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB11/2024 - Bilag 3: Indenrigs- og Sundhedsministerens redegørelse af 11. april 2025
Det skal hertil bemærkes, at regionen har arbejdet fokuseret på forbedringer
af mobiliseringstiden gennem ledelsesfokus og tæt dialog med medarbej-
derne. Over undersøgelsesperioden er mobiliseringstiden blevet væsentligt
forbedret, hvilket tydeligt fremgår af data, der er fremsendt til Rigsrevisionen.
Regionen skal også bemærke, at Akutberedskabet i langt mindre grad end
den private leverandør har fokuseret på at korrigere overskridelser af mobilise-
ringstiden der skyldes fejlregistreringer grundet fx fejl på udstyr. Det skyldes
primært, at Akutberedskabet ikke pålægges en bod for overskridelse af mobili-
seringstid, og derfor primært har fokuseret på at sikre forbedringer frem for at
gennemgå data.
Responstid
Siden opstarten af de nye ambulancekontrakt den 1. februar 2023 har Region
Hovedstadens Akutberedskab systematisk fulgt op på alle hændelser, der
overskrider det politiske servicemål om, at 93 % af alle A-kørsler i Region Ho-
vedstaden skal være fremme indenfor 15 minutter. Formålet med opfølgninger
er at identificere forbedringspotentialer og sikre efterfølgende læring og imple-
mentering.
Opfølgningen viser blandt andet, at en stor andel af hændelserne, der er regi-
steret som værende fremme senere end 15 minutter, skyldes tekniske- og re-
gistreringsmæssige fejl eller begrænset mulighed for at ambulancen kan
komme frem til skadestedet som fx til CPH halvmaraton, CPH Lufthavn, eller
hvor der er aftalt opmarchområde (afgrænset område ved fx kemikalieudslip),
eller A-kørsler, der er blevet nedgraderet til en mindre hastende kørsel, som fx
en B-kørsel.
Regionen skal bemærke, at Akutberedskabet i 2024 har implementeret et nyt
system, hvor ambulancer med udrykning bliver sendt afsted på under ét se-
kund. Det gør udrykningerne og dermed responstiden endnu hurtigere. Syste-
met sender automatisk de fleste af de såkaldte A-kørsler ud. Konkret overvå-
ger systemet hele regionen og sender på under ét sekund den nærmest eg-
nede transport afsted. Dette arbejde forsætter i 2025 for at sikre bedst mulige
responstider.
Side 3