Statsrevisorerne 2023
6
Offentligt
2736969_0001.png
August 2023
Rigsrevisionens notat om
revision af virksomheder
uden for statsregnskabet
for regnskabsåret 2022
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0002.png
2.. 1.
Faktuelt notat til Statsrevisorerne
1
Revision af virksomheder uden for statsregnskabet for
regnskabsåret 2022
2. august 2023
RN 101/23
Konklusion
Rigsrevisionen har for regnskabsåret 2022 revideret 56 virksomheder uden for stats-
regnskabet. Revisionsopgaverne har omfattet finansiel revision, juridisk-kritisk revi-
sion og forvaltningsrevision, jf. bilag 1.
Nordisk Ministerråds kontor i Skt. Petersborg er på grund af krigen i Ukraine lukket
pr. 31.10.2022. Kontoret i Rusland har aflagt et regnskab, men som følge af omstæn-
dighederne er bilag mv. destrueret i Rusland, og det har derfor ikke været muligt at
revidere regnskabet.
Rigsrevisionen har som led i den finansielle revision givet 54 virksomheder en revisi-
onspåtegning uden forbehold på årsregnskabet. Rigsrevisionen har afgivet en afkræf-
tende konklusion vedrørende regnskabet for NATO Headquarters Multinational Divi-
sion North. Rigsrevisionen har taget forbehold for regnskabet for Københavns Stifts
stiftsmidler.
Forvaltningsrevisionen og den juridisk-kritiske revision har ikke givet anledning til væ-
sentlige kritiske bemærkninger hos langt hovedparten af virksomhederne. Rigsrevisio-
nen har dog givet en kritisk udtalelse om forvaltningen af Sundhed.dk’s styring af of-
fentlige indkøb og om Nordisk Ministerråds styring af offentlige tilskudsordninger. Rigs-
revisionen har derudover givet en kritisk udtalelse i forbindelse med de juridisk-kriti-
ske revisioner af Naviairs løn- og ansættelsesmæssige dispositioner og Nordisk Minister-
råds afgørelser om tildeling af tilskud.
Forbehold
En konklusion med forbehold
er udtryk for, at bestemte dele
af regnskabet kan indeholde
væsentlig fejlinformation som
følge af fejl eller besvigelser.
Bortset fra de oplysninger, som
forbeholdet omfatter, kan man
have tillid til regnskabet.
Afkræftende konklusion
En afkræftende konklusion er
udtryk for, at regnskabet kan
indeholde væsentlig fejlinfor-
mation som følge af fejl eller
besvigelser i et omfang, der er
gennemgribende for regnska-
bet som helhed. Man kan såle-
des ikke have tillid til regnska-
bet.
I. Indledning
1. Rigsrevisionen har udarbejdet dette årlige notat om revisionen af virksomheder uden
for statsregnskabet. I notatet beskriver Rigsrevisionen revisionsopgaven og resultatet
af revisionen for regnskabsåret 2022.
Rigsrevisionen udfører i henhold til rigsrevisorlovens § 2 revision af virksomheder uden
for statsregnskabet. Bestemmelsen omfatter revision af regnskaber for institutioner,
foreninger, fonde, selvstændige forvaltningsobjekter, interessentskaber og virksom-
heder. For regnskabsåret 2022 reviderer Rigsrevisionen 56 virksomheder.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2
Stifterne på Kirkemini-
steriets område
Fyens Stift
Haderslev Stift
Helsingør Stift
Københavns Stift
Lolland-Falsters Stift
Ribe Stift
Roskilde Stift
Viborg Stift
Aalborg Stift
Aarhus Stift.
2. Rigsrevisionen reviderer forskellige virksomhedstyper, fx selvstændige offentlige
virksomheder som DSB og Naviair og interessentskaber som Udviklingsselskabet
By & Havn I/S og Metroselskabet I/S.
Virksomhedernes udgifter og indtægter er som udgangspunkt ikke en del af finanslo-
ven, og deres formue holdes adskilt fra statsformuen. Der kan dog indgå beløb i stats-
regnskabets specifikation over bl.a. værdipapirer og kapitalindskud. Fx fremgår sta-
tens kapitalindskud i Vækstfonden af statsregnskabet. Derudover yder staten for en-
kelte virksomheder et tilskud på finansloven. Det gælder fx for Sundhed.dk og DR.
Folkekirkens fællesfond og stiftsmidlerne er særlige institutioner under folkekirken.
Fællesfonden og stiftsmidlerne er ikke omfattet af rigsrevisorloven, men Rigsrevisio-
nen er pålagt opgaverne i lov om folkekirkens økonomi. Fællesfonden er folkekirkens
fælleskasse, som bestyres af biskopperne og af et administrativt fællesskab efter be-
stemmelser fastsat af kirkeministeren og under ansvar over for kirkeministeren. Stifts-
midlerne udgøres af selvstændige regnskaber fra hver af de 10 stifter. Det er kirkemi-
nisteren, der fastsætter reglerne for regnskabsaflæggelsen for stiftsmidlerne.
Derudover har Rigsrevisionen ansvaret for revisionen af Nordisk Kulturfond, Nordisk
Ministerråd, Nordisk Råd og 4 kontorer under Nordisk Ministerråd. Rigsrevisionen har
endvidere revideret NATO Headquarters Multinational Division North og NATO Head-
quarters Multinational Corps Northeast som led i en rotationsordning. Revisionen ud-
føres i medfør af internationale aftaler.
Grundlaget for revisionsopgaven
Nordisk Ministerråds
kontorer
Nordisk Ministerråds kon-
tor i Riga
Nordisk Ministerråds kon-
tor i Skt. Petersborg
(lukket i 2022)
Nordisk Ministerråds kon-
tor i Tallinn
Nordisk Ministerråds kon-
tor i Vilnius.
3. Revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet skal udføres i overensstem-
melse med principperne for god offentlig revisionsskik, jf. § 3 i lov om revisionen af
statens regnskaber. Revisionen udføres i overensstemmelse med standarderne for
offentlig revision (SOR). SOR fastlægger kravene til finansiel revision, juridisk-kritisk
revision og forvaltningsrevision, som Rigsrevisionen udfører som led i opgaven med
at revidere årsregnskaberne.
4. Det er virksomhedernes ledelse, som er ansvarlig for, at de dispositioner, der er om-
fattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, lo-
ve og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Ledelsen er
også ansvarlig for, at der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af
de midler og driften af de virksomheder, der er omfattet af årsregnskabet. Ledelsen
har i den forbindelse ansvaret for at etablere systemer og processer, der understøt-
ter sparsommelighed, produktivitet og effektivitet.
5. Rigsrevisionens opgave er at revidere virksomhedens årsregnskab med høj grad af
sikkerhed og på dette grundlag udtrykke en konklusion om, hvorvidt regnskabet giver
et retvisende billede af virksomhedens aktiver, passiver og finansielle stilling mv. i over-
ensstemmelse med det gældende lov- eller regelgrundlag. I forbindelse med vores ju-
ridisk-kritiske revision og forvaltningsrevision af udvalgte emner afgiver vi med høj
grad af sikkerhed en udtalelse om, hvorvidt de undersøgte områder har givet anled-
ning til væsentlige kritiske bemærkninger. Dette sker i overensstemmelse med stan-
darderne for offentlig revision.
Høj grad af sikkerhed
En høj, men ikke absolut sik-
kerhed. Udtrykket beskriver
det niveau af sikkerhed, som
revisor bør opnå som grund-
lag for sin konklusion. Sikker-
heden opnås ved tilstrække-
ligt og egnet revisionsbevis
og gennem den logiske sam-
menhæng mellem revisors
forskellige observationer og
delkonklusioner og den sam-
lede konklusion.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0004.png
3
Revisorordninger
6. Der findes 3 typer af revisorordninger ved revisionen af virksomheder uden for stats-
regnskabet. Rigsrevisionen er enten enerevisor, samarbejder med en godkendt med-
revisor eller samarbejder med en godkendt revisor på grundlag af en § 9-aftale. Ene-
revisorordninger og medrevisorordninger følger af lovgivning, mens § 9-revisorordnin-
ger har grundlag i en aftale mellem rigsrevisor og ministeren.
I 2022 var Rigsrevisionen enerevisor på 33 opgaver, medrevisor på 17 opgaver og
havde 6 opgaver, hvor der er indgået en § 9-aftale. Virksomheder og opgaver frem-
går af bilag 1.
Tabel 1 viser forskellen mellem de 3 typer af revisorordninger.
Tabel 1
Godkendt revisor
En revisor, som er godkendt i
henhold til revisorloven (lov-
bekendtgørelse nr. 25 af 8. ja-
nuar 2021). Revisorloven om-
fatter statsautoriserede og
registrerede revisorer. Efter
årsregnskabsloven har visse
virksomheder pligt til at lade
deres årsregnskab revidere af
en godkendt revisor (lovbe-
kendtgørelse nr. 838 af 8.
august 2019).
Typer af revisorordninger
Enerevisorordning
Revisionsopgave
Konklusion
Revisionen udføres alene af
Rigsrevisionen.
Rigsrevisionen afgiver en kon-
klusion om årsregnskabet og en
udtalelse om juridisk-kritisk re-
vision og forvaltningsrevision.
Påtegning og eventuelt et revi-
sionsprotokollat og et manage-
ment letter.
Medrevisorordning
Revisionen udføres i samarbej-
de med en godkendt revisor.
Rigsrevisionen og medrevisor
afgiver en fælles konklusion om
årsregnskabet og en udtalelse
om juridisk-kritisk revision og
forvaltningsrevision.
Fælles påtegning og et fælles
revisionsprotokollat og eventu-
elt et fælles management letter.
§ 9-revisorordning
Revisionen udføres i samarbej-
de med en godkendt revisor.
Rigsrevisionen og § 9-revisor af-
giver hver især konklusioner om
årsregnskabet.
Produkt
Separat påtegning og revisions-
protokollat.
Kilde:
Rigsrevisionen.
Ved medrevisorordninger og § 9-revisorordninger aftaler Rigsrevisionen en konkret
arbejdsdeling med medrevisor/§ 9-revisor. Medrevisor/§ 9-revisor udfører den finan-
sielle revision, og Rigsrevisionen udfører som hovedregel den juridisk-kritiske revi-
sion og forvaltningsrevisionen. Rigsrevisionen gennemgår bl.a. medrevisors/§ 9-revi-
sors arbejdspapirer vedrørende den finansielle revision for at sikre, at Rigsrevisionen
kan anvende den godkendte revisors arbejde og konklusioner. Ved medrevisorord-
ningen gennemgår medrevisorerne også Rigsrevisionens arbejde.
Tabel 2 viser, hvilke af de 3 revisorordninger de 56 virksomheder uden for statsregn-
skabet er omfattet af.
§ 9-aftale
Aftalen giver virksomheden
mulighed for at antage en god-
kendt revisor til at revidere sit
årsregnskab, selv om regn-
skabet er omfattet af Rigsre-
visionens revisionsansvar.
Ved Rigsrevisionens revision
betragtes den godkendte re-
visor som en § 9-revisor. Rigs-
revisionen kan anvende § 9-
revisors arbejde som en væ-
sentlig del af grundlaget for
sin egen revisionspåtegning af
virksomhedens årsregnskab.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0005.png
4
Tabel 2
Revisorordninger og virksomheder i 2022
Enerevisorordning
Udenrigsministeriet
Nordisk Kulturfond
Nordisk Ministerråd
Nordisk Ministerråds kontorer i Riga,
Medrevisorordning
Erhvervsministeriet
Danmarks Eksport- og Investerings-
§ 9-revisorordning
Erhvervsministeriet
Garantifonden for skadesforsikrings-
Skt. Petersborg, Tallinn og Vilnius
Nordisk Råd
fond
Danmarks Erhvervsfond
Danmarks Grønne Investeringsfond
DanPilot
EKF Danmarks Eksportkredit
Finansiel Stabilitet
Grand Départ Copenhagen Denmark
2022 I/S
Vækstfonden
sager
Nordsøenheden
Nordsøfonden
Erhvervsministeriet
DANAK – Den Danske Akkrediterings-
Sundhedsministeriet
MedCom
Sundhed.dk
Sundhedsministeriet
ICARS – International Centre for
fond
Nordic Patent Institute
Rejsegarantifonden
Forsvarsministeriet
Antimicrobial Resistance Solutions
Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet
Danmarks Grundforskningsfond
Kulturministeriet
DR
NATO Headquarters Multinational
Corps Northeast
Division North
NATO Headquarters Multinational
Kulturministeriet
De Danske Kongers Kronologiske
Børne- og Undervisningsministeriet
Euroskills 2025 I/S
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Energinet
Samling
7 TV 2-regioner
Kirkeministeriet
Transportministeriet
DOT – Din Offentlige Transport
DSB
Metroselskabet I/S
Naviair
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
Folkekirkens fællesfond
10 stiftsmidler
Miljøministeriet
Den Danske Klimaskovfond
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Dansk Hunderegister
Kilde:
Rigsrevisionen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
5
Kort om virksomhederne
7. Virksomhedernes omsætning kan bl.a. bestå af de samlede indtægter i en given pe-
riode. Omsætningen kan være opgjort og indregnet forskelligt for virksomhederne. Re-
visionsopgaverne spænder bredt fra fx Dansk Hunderegister med en omsætning på
7,8 mio. kr. til DSB med en omsætning på 8.958 mio. kr. Bilag 1 viser nøgletal for de re-
viderede virksomheder.
8. Staten er eneejer i langt hovedparten af virksomhederne, men der er også enkelte
virksomheder, hvor staten ejer en del af virksomheden. Staten er delejer i 4 virksom-
heder. Staten kan også være hel eller delvis ejer af et datterselskab gennem sit ejer-
skab i moderselskabet.
9. Hvis det fremgår af deres lovgrundlag, kan virksomhederne oprette ét eller flere dat-
terselskaber, associerede virksomheder og joint ventures til at varetage bestemte op-
gaver, som det findes hensigtsmæssigt at udskille.
I 2022 havde 8 af de virksomheder, som Rigsrevisionen reviderede, datterselskaber,
associerede virksomheder og joint ventures. Bilag 2 viser virksomheder med datter-
selskaber, associerede virksomheder og joint ventures samt ejerforholdene.
Hvis datterselskaberne oprettes som aktieselskaber, partnerselskaber, kommandit-
selskaber eller anpartsselskaber, er de ikke omfattet af Rigsrevisionens årlige revi-
sion, idet virksomheder i selskabsform ikke er omfattet af rigsrevisorlovens § 2. Det
samme gælder visse interessentskaber og erhvervsdrivende fonde.
10. Kravet til udbytte er fastlagt af ejerministerierne. Ejerne har i 2022 stillet krav om
udbytte i 9 virksomheder. Det samlede udbytte til staten for regnskabsåret 2022 var
1.216 mio. kr. Rigsrevisionen bemærker, at et overskud ikke nødvendigvis betyder, at
der udloddes udbytte til staten.
Tabel 3 viser de virksomheder, hvor der er krav eller aftale om udbetaling af udbytte
til staten, samt virksomhedernes udbytte og samlede overskud i 2022.
Staten er delejer
Staten er delejer i følgende
virksomheder:
EuroSkills 2025 I/S (55 %)
Grand Départ Copenhagen
Metroselskabet I/S (41,7 %)
Udviklingsselskabet By &
Denmark 2022 I/S (24 %)
Havn I/S (5 %).
Associeret virksomhed
En associeret virksomhed er
en virksomhed, som ikke er en
dattervirksomhed, men i hvil-
ken en anden virksomhed og
dennes dattervirksomheder
besidder kapitalinteresser og
udøver en betydelig indflydel-
se på virksomhedens drifts-
mæssige og finansielle ledel-
se. En virksomhed formodes
at udøve betydelig indflydelse,
hvis virksomheden og dens
dattervirksomheder tilsam-
men besidder 20 % eller mere
af stemmerettighederne.
Joint venture
Et joint venture involverer én
eller flere virksomheder, som
samler resurser og ekspertise
for at nå et mål. De deltagen-
de virksomheder deler risiko
og gevinst.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0007.png
6
Tabel 3
Krav/aftale om udbetaling af udbytte til staten og virksomhedernes resultat for 2022
Virksomhed
Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond
Krav/aftale om udbetaling af udbytte til staten
I henhold til § 22 i lov om Danmarks Eksport- og In-
vesteringsfond fastsætter bestyrelsen en udbytte-
politik for Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Politikken skal godkendes af erhvervsministeren
på et virksomhedsmøde og udgøre et bilag til Dan-
marks Eksport- og Investeringsfonds vedtægter.
Der er en fast praksis om, at egenkapital, som over-
stiger kapitalkravet, udloddes til staten.
Udlodning af udbytte besluttes på et virksomheds-
møde.
Udlodning af udbytte besluttes på et virksomheds-
møde.
I henhold til lov om EKF Danmarks Eksportkredit,
§ 9, stk. 5, fastsætter bestyrelsen en udbyttepolitik
for EKF Danmarks Eksportkredit. Politikken skal
godkendes af erhvervsministeren og udgøre et bi-
lag til EKF Danmarks Eksportkredits vedtægter.
Egenkapital vedrørende bankpakke I-V kan udlod-
des som udbytte, i takt med at balancen reduceres.
Ifølge lov om Nordsøfonden skal Nordsøfonden be-
tale udbytte, når det er muligt. Nordsøfondens ind-
tægter anvendes først til at dække alle udgifter for-
bundet med statsdeltagelsen og administrationen
heraf, herunder renter og afdrag på Nordsøfondens
lån. Overskudslikviditet herudover skal overføres til
statskassen som udbytte under hensyntagen til li-
kviditetsbehov forbundet med fremtidige udgifter
og investeringer.
Udbetaling af udbytte kan først ske, efter at gælden
er afviklet. Udviklingsselskabet By & Havn I/S er
dog ifølge lovgivning forpligtet til at udbetale ejerbi-
drag til metrobyggeriet i Sydhavnen ved behov.
Ifølge lov om Vækstfonden kan fonden udbetale
udbytte til staten. Bestyrelsen fastsætter en ud-
byttepolitik for Vækstfonden, som godkendes af
erhvervsministeren.
Udbytte
Intet udbytte
Årets resultat
÷9,1 mio. kr.
Danmarks Erhvervsfond
DanPilot
DSB
EKF Danmarks Eksportkredit
5 mio. kr.
Intet udbytte
Intet udbytte
11 mio. kr.
4,1 mio. kr.
12,9 mio. kr.
257 mio. kr.
22 mio. kr.
Finansiel Stabilitet
Nordsøfonden
Intet udbytte
1.200 mio. kr.
402 mio. kr.
1.054,2 mio. kr.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
Intet udbytte
1.256 mio. kr.
Vækstfonden
Intet udbytte
÷1.586 mio. kr.
Note: Virksomhedsmøde er virksomhedens øverste organ og svarer til generalforsamlingen i et aktieselskab.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra virksomhedernes årsrapporter m.m.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
7
II. Revisionsresultater for regnskabsåret 2022
11. I dette afsnit beskriver vi de sager, der har givet anledning til et forbehold, en af-
kræftende konklusion eller en kritisk udtalelse.
Finansiel revision
12. Rigsrevisionen har udført finansiel revision af 56 virksomheder.
13. Rigsrevisionen har et forbehold for årsregnskabet for Københavns Stifts stiftsmid-
ler. Dette skyldes, at Rigsrevisionen har konstateret en regnskabsfejl i regnskabsfor-
valtningen hos Københavns Stift. Rigsrevisionen har vurderet, at forholdet har med-
virket til væsentlig fejlinformation i årsrapporten for Københavns Stifts stiftsmidler.
Vi har ved den finansielle revision konstateret, at Københavns Stift den 21. juni 2022
har givet tilsagn om udlån på 19,1 mio. kr. (til Christians Sogn), som ikke fremgår af Kø-
benhavns Stifts stiftsmiddelregnskab for 2022. Konsekvensen af den manglende re-
gistrering af tilsagn om udlån er, at regnskabet er undervurderet med 19,1 mio. kr.
14. Rigsrevisionen har afgivet en afkræftende konklusion vedrørende regnskabet for
NATO Headquarters Multinational Division North for 2021. Resultatet vedrører regn-
skabsåret 2021, men selve revisionen blev udført i november 2022 som led i et 3-årigt
rotationsprincip.
Vi har afgivet en afkræftende konklusion (adverse opinion) vedrørende regnskabet for
NATO Headquarters Multinational Division North for 2021, idet der er flere væsentlige
og gennemgribende fejl i regnskabet. Regnskabet er dermed ikke retvisende. Virksom-
heden har skiftet regnskabsprincip fra 2020 til 2021 uden at tilpasse forretningsgan-
gene, fx i forhold til aktivering og afskrivning på materielle anlægsaktiver.
Juridisk-kritisk revision
NATO Headquarters
Multinational Division
North
Hovedkvarteret er en del af
NATO's styrkestruktur og en
del af NATO's profil i Østersø-
regionen. Hovedkvarteret støt-
ter bl.a. de baltiske staters na-
tionale forsvarsplanlægning,
træner baltiske soldater og
koordinerer militære aktivite-
ter i regionen. Hovedkvarte-
rets omsætning for 2022 var
på 16 mio. kr. Revisionen fore-
tages som led i et 3-årigt rota-
tionsprincip. Revisionsopga-
ven er fordelt mellem de 2
værtsnationer Danmark og
Letland.
15. Rigsrevisionen har udført juridisk-kritisk revision af 26 virksomheder, og der er
fundet væsentlige regelbrud i revisionerne af Naviair og Nordisk Ministerråd.
16. Rigsrevisionen har foretaget en juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelses-
mæssige dispositioner i Naviair.
Revisionen har fokuseret på risikofyldte udbetalinger, herunder fast løn til direktører
og til medarbejdere med ret til tjenestemandspension, samt på variable ydelser i
form af ekstravagter, rådighedstjeneste i hjemmet og fratrædelsesgodtgørelser.
Revisionen har vist, at Naviair for 61 medarbejdere har indgået aftaler om frivillig fra-
trædelse eller tjenestefrihed med løn, som er i strid med cirkulære om aftale om se-
nior- og fratrædelsesordninger.
Juridisk-kritisk revision
En juridisk-kritisk revision har
fokus på, om virksomheden
overholder centrale regler. Det
kan fx være regler i forhold til
tildeling af tilskud, køb af varer
og tjenesteydelser, ansættel-
se af medarbejdere og udbe-
taling af løn.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
8
Rigsrevisionen konkluderer på den baggrund, at der har været væsentlige regelbrud i
Naviairs løn- og ansættelsesmæssige dispositioner vedrørende fratrædelsesgodtgø-
relser. Konsekvensen er, at løn- og ansættelsesmæssige dispositioner samlet set på
de undersøgte områder ikke i al væsentlighed er i overensstemmelse med de regler,
der fremgår af love og andre forskrifter, og med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Som følge af de konstaterede regelbrud har Rigsrevisionen anbefalet Naviair at etab-
lere forretningsgange, der sikrer, at reglerne vedrørende frivillige fratrædelsesaftaler
overholdes. I december 2022 udarbejdede Naviair retningslinjer, som fremadrettet
skal sikre overholdelse af cirkulære om aftale om senior- og fratrædelsesordninger.
17. Rigsrevisionen har også udført en juridisk-kritisk revision af Nordisk Ministerråds
afgørelser om tildeling af tilskud.
Samarbejdsministrene
(MR-SAM)
Nordisk Ministerråd består af
samarbejdsministrene, 10 fag-
ministerråd og ét ad hoc-mini-
sterråd. Samarbejdsministre-
ne har ansvaret for samord-
ning af det nordiske regerings-
samarbejde. Fra Danmark del-
tager kirkeministeren, ministe-
ren for landdistrikter og minis-
teren for nordisk samarbejde.
Danmark deltager på lige fod
med de andre medlemslande.
Nordisk Ministerråd har domi-
cil i Danmark, og Rigsrevisio-
nen har revisionspligten.
Revisionen omfatter tilskud givet af ministrene for nordisk samarbejde (samarbejds-
ministrene). Der er fx givet tilskud til Nordic Safe Cities-netværket til forebyggelse af
radikalisering og ekstremisme i de nordiske byer.
Revisionen har vist, at Nordisk Ministerråd i væsentligt omfang har givet tilskud til til-
skudsmodtagere uden at vurdere alle potentielle tilskudsmodtagere ud fra relevante
tildelingskriterier. Hermed har Nordisk Ministerråd ikke overholdt det forvaltningsret-
lige princip om ligebehandling. For at efterleve princippet om ligebehandling skal Nor-
disk Ministerråd først kortlægge alle potentielle tilskudsmodtagere ud fra tilskuddets
formål. Dernæst skal disse vurderes ud fra relevante tildelingskriterier.
Rigsrevisionen konkluderer på den baggrund, at der har været væsentlige regelbrud i
Nordisk Ministerråds afgørelser om tildeling af tilskud. Konsekvensen af, at tilskuds-
giveren ikke overholder ligebehandlingsprincippet, er, at der er potentielle forvaltnings-
organer (Nordisk Ministerråds tilskudsmodtagere), som ikke kommer i betragtning i
tildelingsprocessen.
Forvaltningsrevision
Forvaltningsrevision
En forvaltningsrevision har fo-
kus på virksomhedens forvalt-
ning af et udvalgt område. Det
kan fx være virksomhedens
aktivitets- og resursestyring,
mål- og resultatstyring eller
styring af indkøb.
18. Rigsrevisionen har udført forvaltningsrevision af 32 virksomheder, og der er fun-
det væsentlige forvaltningsmangler i revisionerne af Nordisk Ministerråd og Sund-
hed.dk.
19. Rigsrevisionen har ud over en juridisk-kritisk revision også udført en forvaltnings-
revision af Nordisk Ministerråds styring af offentlige tilskudsordninger.
I lighed med den juridisk-kritiske revision omfatter revisionen de tilskud, som er givet
af ministrene for nordisk samarbejde (samarbejdsministrene).
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
9
Revisionen har vist, at Nordisk Ministerråds rammer ikke er tilstrækkelige til at under-
støtte en effektiv anvendelse af tilskud. Fx har Nordisk Ministerråd ikke systematisk
opstillet konkrete, målbare mål med entydige succeskriterier for, hvornår formålet
med ordningen anses som opfyldt. Revisionen har også vist, at Nordisk Ministerråd
ikke fuldt ud har forvaltet tilskudsordningerne med henblik på, at tilskudsmidlerne
anvendes effektivt. Fx har Nordisk Ministerråd i enkelte sager udbetalt tilskudsmid-
ler, selv om det er usikkert, om alle betingelser for tilskuddet var opfyldt. Nordisk Mi-
nisterråd har heller ikke ført aktivt tilsyn med, om midlerne er blevet anvendt inden
for formålet.
Rigsrevisionen konkluderer på den baggrund, at der forekommer væsentlige forvalt-
ningsmangler i Nordisk Ministerråds styring af offentlige tilskudsordninger. Nordisk
Ministerråd har ikke etableret systemer og processer for styring af offentlige tilskuds-
ordninger, der i al væsentlighed understøtter, at de offentlige tilskudsmidler anven-
des så effektivt som muligt til at opnå de samfundsmæssige formål. Konsekvensen
kan være, at der er udbetalt tilskud på et forkert grundlag, og at det samlede formål
med tilskuddet ikke opfyldes.
20. Rigsrevisionen har også udført en forvaltningsrevision af Sundhed.dk’s
styring af
offentlige indkøb.
Revisionen har omfattet 10 indkøb foretaget i forbindelse med skiftet til en ny drifts-
leverandør.
Revisionen har vist, at Sundhed.dk ikke i tilfredsstillende grad har retningslinjer for
planlægning af indkøb, der understøtter sparsommelighed. Sundhed.dk har ikke ret-
ningslinjer, som indeholder krav om en behovsafdækning, så indkøb foretages i den
rigtige mængde, af den rette kvalitet og til den laveste pris.
Revisionen har også vist, at Sundhed.dk ikke har udarbejdet en kontrakt for de ind-
køb, der er foretaget gennem ”Inhouse aftaler i staten”. Sundhed.dk har i 2021 og
2022 henholdsvis indkøbt for ca. 5 mio. kr. og ca. 11 mio. kr. gennem denne type af af-
taler. Sundhed.dk har ikke dokumenteret det forretningsmæssige behov af de enkel-
te indkøb foretaget via ”Inhouse aftaler i staten”. Konsekvensen af den manglende
behovsdækning er, at Sundhed.dk ikke har styret indkøbene med henblik på at sikre
sparsommelighed.
Rigsrevisionen konkluderer på den baggrund, at der forekommer væsentlige forvalt-
ningsmangler i Sundhed.dk’s
styring af offentlige indkøb. Sundhed.dk har ikke etable-
ret systemer og processer for styring af offentlige indkøb, der i al væsentlighed under-
støtter god offentlig økonomistyring og forvaltning.
Inhouse aftaler i staten
Inhouse aftaler er interne af-
taler, hvor en statslig myndig-
hed selv løser en opgave, eller
hvor en anden statslig myndig-
hed sættes til at løse opgaven.
Denne type aftaler er ikke om-
fattet af udbudslovens regler.
Birgitte Hansen
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0011.png
10
Bilag 1. Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2022
Omsætningen i tabellerne nedenfor kan være opgjort forskelligt alt efter virksomhe-
dens lov- og regelgrundlag.
= Rigsrevisionen er enerevisor
= Medrevisor
= § 9-revisor
DANAK – Den Danske Akkrediteringsfond
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
36,2 mio. kr.
23,3 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
÷0,5 mio. kr.
11,1 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Danmarks Eksport- og Investeringsfond
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Erhvervsministeriet
4,5 mio. kr.
0,7 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
÷9,1 mio. kr.
÷9,1 mio. kr.
Første regnskabsår. Ikke en egentlig omsætning, men et tilskud fra Erhvervsministeriet.
Danmarks Erhvervsfond
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Erhvervsministeriet
0 kr.
96,8 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
4,1 mio. kr.
16,6 mio. kr.
Danmarks Erhvervsfond har ikke længere en omsætning. Årets indtægter vedrører reguleringer af landefordringer med 4.444 t.kr.
Note: I forbindelse med stiftelsen af Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO) har Erhvervsministeriet vurderet, at Danmarks Erhvervsfond
skal betragtes som en opgave, som ministeriet har henlagt til administration i EIFO. Rigsrevisionen vil fremover ikke revider e regnskabet
særskilt for Danmarks Erhvervsfond.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0012.png
11
Danmarks Grundforskningsfond
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
÷856,0 mio. kr.
4.661,8 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Uddannelses- og Forskningsministeriet
÷872,5 mio. kr.
4.659,4 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Danmarks Grønne Investeringsfond
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Erhvervsministeriet
95,8 mio. kr.
3.704,8 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af mål- og resultatstyring.
Ingen.
58,3 mio. kr.
411,5 mio. kr.
Danmarks Grønne Investeringsfond opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Note: Danmarks Grønne Investeringsfond er fusioneret ind i Vækstfonden den 1. januar 2023.
DanPilot
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
508,7 mio. kr.
296,8 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
12,9 mio. kr.
154,0 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af gennemførelse af indkøb.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af offentlige indkøb.
Ingen.
Dansk Hunderegister
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
7,79 mio. kr.
5,10 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
0,19 mio. kr.
4,04 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er udført forvaltningsrevision af kapitalanbringelse.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0013.png
12
DR
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
3.958,9 mio. kr.
5.369,0 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
÷26,5 mio. kr.
996,6 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
De Danske Kongers Kronologiske Samling
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
101,0 mio. kr.
52,2 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Kulturministeriet
10,1 mio. kr.
41,2 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
DOT – Din Offentlige Transport
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
69,12 mio. kr.
11,93 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
0 kr.
0,9 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
DSB
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
8.958 mio. kr.
13.990 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Transportministeriet
257 mio. kr.
5.688 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af gennemførelse af salg.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0014.png
13
EKF Danmarks Eksportkredit
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Erhvervsministeriet
1.935 mio. kr.
30.018 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af mål- og resultatstyring.
Ingen.
22 mio. kr.
7.520 mio. kr.
Beløbet er opgjort som summen af bruttopræmier og finansielle indtægter vedrørende udlån.
Note: EKF Danmarks Eksportkredit blev den 1. april 2023 opdelt. Den ene del blev fusioneret ind i Danmarks Eksport - og Investeringsfond
(EIFO). Den anden del fortsætter som afviklingsfond og forventes likvideret i slutningen af 2023.
Energinet
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
10.597 mio. kr.
63.458 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
382 mio. kr.
5.500 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af mål- og resultatstyring.
Ingen.
EuroSkills 2025 I/S
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
0 kr.
20,6 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Børne- og Undervisningsministeriet
÷3,7 mio. kr.
19,8 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Finansiel Stabilitet
Bidrag til Afviklingsformuen:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1.124 mio. kr.
23.892 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Erhvervsministeriet
402 mio. kr.
23.195 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af mål- og resultatstyring.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0015.png
14
Folkekirkens fællesfond
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Kirkeministeriet
1,4 mio. kr.
1.441 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af indkøb.
Ingen.
÷2,4 mio. kr.
311 mio. kr.
Folkekirkens fællesfonds omsætning udgøres af landskirkeskat og salg af varer og tjenesteydelser.
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
Garantifondsbidrag:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
370 mio. kr.
1.872 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
776 mio. kr.
÷492 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af gennemførelse af indkøb.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af offentlige indkøb.
Ingen.
Grand Départ Copenhagen Denmark 2022 I/S
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
0 kr.
8,9 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
÷30,8 mio. kr.
5,2 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Note: Grand Départ Copenhagen Denmark 2022 I/S er likvideret pr. 2. marts 2023.
ICARS – International Centre for Antimicrobial Resistance Solutions
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
61,1 mio. kr.
78,6 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Sundhedsministeriet
4,9 mio. kr.
0 kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er udført forvaltningsrevision af mål- og resultatstyring.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0016.png
15
Den Danske Klimaskovfond
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
17,1 mio. kr.
108,5 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Miljøministeriet
5,1 mio. kr.
93,0 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritiske revisioner af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner og af afgørelser om tildeling af tilskud.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
MedCom
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
81,3 mio. kr.
40,5 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Sundhedsministeriet
0,6 mio. kr.
17,5 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af gennemførelse af indkøb.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af offentlige indkøb.
Ingen.
Metroselskabet I/S
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1.670 mio. kr.
36.608 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
3.858 mio. kr.
1.413 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af gennemførelse af indkøb.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af offentlige indkøb.
Ingen.
NATO Headquarters Multinational Corps Northeast
Indtægter:
Udgifter:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Forsvarsministeriet
Z
Likvide beholdninger
pr. 31. december 2022:
45,7 mio. PLN
1)
40,4 mio. PLN
1)
83,8 mio. PLN
1)
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Polske zloty.
Note: Rigsrevisionen har overtaget gennemførelse af revisionen efter en rotationsordning. Regnskaberne er for en not-for-profit-militærorganisa-
tion. Regnskaberne afgives efter IPSAS’ ”Financial Reporting under the Cash Basis of Accounting”.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0017.png
16
NATO Headquarters Multinational Division North
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
2,2 mio. EUR
7 mio. EUR
Z
Forsvarsministeriet
Note: Regnskaberne er for en not-for-profit-militærorganisation. Regnskaberne afgives efter NATO Accounting Framework. Revisionen af regn-
skaberne for 2022 vil blive udført i 3. kvartal 2023.
Rigsrevisionen har afgivet en afkræftende konklusion vedrørende regnskabet for NATO Headquarters Multinational Division North for
2021. Resultatet vedrører regnskabsåret 2021, men selve revisionen blev udført i november 2022 som et led i et 3-årigt rotationsprincip.
Naviair
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
960,6 mio. kr.
2.425,7 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
34,5 mio. kr.
1.114,9 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Kritisk udtalelse til den udførte juridisk-kritiske revision af løn- og
ansættelsesmæssige dispositioner.
Nordisk Kulturfond
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
35,1 mio. kr.
31,5 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
0,7 mio. kr.
3,6 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af gennemførelse af indkøb.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af indkøb.
Ingen.
Nordisk Ministerråd
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1.003,2 mio. kr.
272,5 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
13,8 mio. kr.
25,6 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritiske revisioner af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner og af afgørelser om tildeling af tilskud mv.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af offentlige tilskudsordnin-
ger.
Kritiske udtalelser til den udførte juridisk-kritiske revision vedrørende
afgørelser om tildeling af tilskud mv. og til den udførte forvaltningsrevi-
sion af styring af offentlige tilskudsordninger.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0018.png
17
Nordisk Ministerråds kontor i Riga
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
11,2 mio. kr.
6,7 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Udenrigsministeriet
0 kr.
1,2 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af indkøb.
Ingen.
Nordisk Ministerråds kontor i Skt. Petersborg
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022
1)
:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Udenrigsministeriet
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
÷0,2 mio. kr.
0,25 mio. kr.
1,8 mio. kr.
0 kr.
Nordisk Ministerråds kontor i Skt. Petersborg er på grund af krigen i Ukraine lukket pr. 31.10.2022. Kontoret i Rusland har aflagt et regnskab,
men som følge af omstændighederne er bilag mv. destrueret i Rusland, og det har derfor ikke været muligt at revidere regnskabet.
Nordisk Ministerråds kontor i Tallinn
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
10,3 mio. kr.
6,2 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Udenrigsministeriet
÷0,08 mio. kr.
1,7 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af indkøb.
Ingen.
Nordisk Ministerråds kontor i Vilnius
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
0,5 mio. kr.
1 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Udenrigsministeriet
÷0,02 mio. kr.
0,25 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af indkøb.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0019.png
18
Nordic Patent Institute
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
17,2 mio. kr.
4,8 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Erhvervsministeriet
0,2 mio. kr.
0,6 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af mål- og resultatstyring.
Ingen.
Nordisk Råd
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
35,2 mio. kr.
15,1 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
1,1 mio. kr.
13,3 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af gennemførelse af indkøb.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af indkøb.
Ingen.
Nordsøenheden
Administrationsvederlag mv.:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
20,5 mio. kr.
21,9 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Erhvervsministeriet
÷3,4 mio. kr.
18,4, mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevisioner af mål- og resultatstyring.
Ingen.
Nordsøfonden
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
4.756,0 mio. kr.
9.068,9 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Erhvervsministeriet
1.054,2 mio. kr.
3.034,5 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af mål- og resultatstyring.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0020.png
19
Rejsegarantifonden
Administrationsbidrag
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Erhvervsministeriet
15,3 mio. kr.
664,0 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
21,3 mio. kr.
183,0 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er udført forvaltningsrevision af kapitalanbringelse.
Ingen.
Rejsegarantifondens sekretariat betjener Pakkerejse-Ankenævnet. Nævnets indtægter og omkostninger indgår som en integreret del af fon-
dens regnskab, da fonden skal afholde omkostningerne ved at drive nævnet. Rejsegarantifonden administrerer derudover fondskassen for eks-
traordinære situationer. Regnskabstallene for fondskassen for ekstraordinære situationer indgår i Rejsegarantifondens regnskab, da Rejsega-
rantifonden er ansvarlig for administrationen, og da der ikke aflægges et selvstændigt regnskab for fondskassen for ekstraordinære situationer.
Sundhed.dk
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Sundhedsministeriet
156 mio. kr.
101 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
2,4 mio. kr.
48 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af gennemførelse af indkøb.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af offentlige indkøb.
Kritisk udtalelse på forvaltningsrevision af styring af offentlige indkøb.
Omsætningen er Sundhed.dk’s nettoomsætning og andre driftsindtægter. Dette består også af en ekstrabevilling på 9 mio. kr. vedrørende CO -
VID-19.
TV 2/Bornholm
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
69,9 mio. kr.
30,7 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
1 mio. kr.
14,9 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
TV 2/Fyn
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
71,6 mio. kr.
44,9 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
÷2,9 mio. kr.
28,3 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0021.png
20
TV 2/Lorry
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
73,1 mio. kr.
47,3 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
÷3,1 mio. kr.
11,3 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
TV 2/MIDTVEST
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
75,2 mio. kr.
73,1 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
÷4 mio. kr.
49,9 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
TV 2/Nord
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
74,9 mio. kr.
33,2 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
0,1 mio. kr.
13,2 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
TV 2/ØST
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
71,2 mio. kr.
39,1 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
÷1,3 mio. kr.
14,5 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0022.png
21
TV 2/ØSTJYLLAND
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
71,9 mio. kr.
45,6 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Kulturministeriet
÷0,2 mio. kr.
13,1 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
508 mio. kr.
17.330 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
1.256 mio. kr.
÷185 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Vækstfonden
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Erhvervsministeriet
763 mio. kr.
27.883 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
÷1.586 mio. kr.
16.979 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Opgørelsen omfatter resultat af kapitalandele i fonde, egenkapitalinvesteringer og udlån.
Note: Vækstfonden blev den 1. april 2023 fusioneret ind i Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0023.png
22
Stiftsmidlerne
Fyens Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Kirkeministeriet
4,1 mio. kr.
343,8 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af stiftets anbringelse af kirke- og
præsteembedekapitalen.
Ingen.
1,4 mio. kr.
÷7,9 mio. kr.
Fyens Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Haderslev Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Kirkeministeriet
5,7 mio. kr.
567,9 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af stiftets anbringelse af kirke- og
præsteembedekapitalen.
Ingen.
÷0,8 mio. kr.
÷23,1 mio. kr.
Haderslev Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Helsingør Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Kirkeministeriet
1,2 mio. kr.
346,1 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af stiftets anbringelse af kirke- og
præsteembedekapitalen.
Ingen.
÷2,4 mio. kr.
1,9 mio. kr.
Helsingør Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Københavns Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Kirkeministeriet
1,6 mio. kr.
118,4 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af stiftets anbringelse af kirke- og
præsteembedekapitalen.
Forbehold.
÷1,7 mio. kr.
÷0,4 mio. kr.
Københavns Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0024.png
23
Lolland-Falsters Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Kirkeministeriet
1,4 mio. kr.
125 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af stiftets anbringelse af kirke- og
præsteembedekapitalen.
Ingen.
÷0,4 mio. kr.
÷4,7 mio. kr.
Lolland-Falsters Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Ribe Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Kirkeministeriet
9,2 mio. kr.
706,6 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af stiftets anbringelse af kirke- og
præsteembedekapitalen.
Ingen.
7,7 mio. kr.
÷52,8 mio. kr.
Ribe Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Roskilde Stift
Omsætning:
1)
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Kirkeministeriet
5,8 mio. kr.
533,0 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af stiftets anbringelse af kirke- og
præsteembedekapitalen.
Ingen.
2,0 mio. kr.
÷2,1 mio. kr.
Roskilde Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Viborg Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Kirkeministeriet
9,6 mio. kr.
746,0 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af stiftets anbringelse af kirke- og
præsteembedekapitalen.
Ingen.
14,1 mio. kr.
÷41,1 mio. kr.
Viborg Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0025.png
24
Aalborg Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Kirkeministeriet
7,9 mio. kr.
720,2 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af stiftets anbringelse af kirke- og
præsteembedekapitalen.
Ingen.
5,3 mio. kr.
÷49,2 mio. kr.
Aalborg Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Aarhus Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2022:
Juridisk-kritisk revision i 2022:
Forvaltningsrevision i 2022:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2022:
1)
Kirkeministeriet
7,2 mio. kr.
643,2 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af stiftets anbringelse af kirke- og
præsteembedekapitalen.
Ingen.
10,2 mio. kr.
÷44,5 mio. kr.
Aarhus Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0026.png
25
Bilag 2. Virksomheder med datterselskaber, associerede virksomheder og joint ventures i 2022
Moderselskab
DanPilot
Ejerforhold
Delvist ejede datterselskaber
(konsoliderede)
Datterselskaber
SkawPilot ApS (51 %)
Greenland Pilot Service (51 %)
Limfjord Pilot (50 %)
VesCo Systems ApS (33 %)
Associeret virksomhed
DR
DSB
Kapitalinteresser
100 % ejede datterselskaber
Danish Pilot Service (25 %)
Ritzaus Bureau A/S (20 %)
DSB Ejendomsudvikling A/S
DSB Service & Retail A/S
DSB Vedligehold A/S
Selskabet af 23.12.2014 A/S
Selskabet af 28.08.2017 67DD A/S
Selskabet af 04.09.2020 EB A/S
Selskabet af 04.01.2021 EB A/S
Selskabet af 03.01.2022 EB A/S
BSD ApS
DSB EU Jernbanebyen ApS
DSB EU Jernbanebyen 1 ApS
Joint ventures (50 %)
Frugtmarkedet 11 Holding ApS
Ejendomsselskabet Frugtmarkedet 11
ApS
Associerede virksomheder
DOT – Din Offentlige Transport I/S
(33,3 %)
Rejsekort og Rejseplanen A/S (45 %)
Energinet
100 % ejede datterselskaber
Energinet Associated Activities A/S
Energinet DataHub A/S
Energinet Systemansvar A/S
Energinet Eltransmission A/S
Energinet Gastransmission A/S
Gas Storage Denmark Holding A/S
Associeret virksomhed
Andre værdipapirer
ESett OY (25 %)
Nordic RCC A/S (25 %)
PRISMA European Capacity Platform
GmbH (6,9 %)
Joint Allocation Office S.A. (5 %)
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 6: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2736969_0027.png
26
Moderselskab
Finansiel Stabilitet
Ejerforhold
100 % ejede datterselskaber,
herunder Afviklingsformuen
2
Datterselskaber
Broinstitut I A/S, København (AFVIKL)
Broinstitut II A/S, København (AFVIKL)
FS Ejendomsselskab A/S, København
FS Finans I A/S, København
FS Finans II A/S, København
FS Finans III A/S, København
FS Finans IV A/S, København
FS Finans V A/S, København (AFVIKL)
FS Finans VI A/S, København (AFVIKL)
Metroselskabet
Associeret virksomhed
Andre værdipapirer
DOT – Din Offentlige Transport I/S
(33,3 %)
Rejsekort og Rejseplanen A/S (7,16 %)
Naviair Surveillance A/S (100 %)
Naviair Surveillance USA LLC
(100 % ejes af Naviair Surveillance A/S)
Aireon Holdings LLC
(4,4 % ejes af Naviair Surveillance USA
LLC)
Naviair
100 % ejede datterselskaber
Associeret virksomhed
Udviklingsselskabet
By & Havn I/S
100 % ejede datterselskaber
Entry Point North AB (33,3 %)
Lynetteholmen P/S og komplementarsel-
skab ApS Lynetteholm Komplementar
ApS
Tunnelfabrikken 1 P/S og komplemen-
tarselskabet Tunnelfabrikken 1 ApS
Tunnelfabrikken P/S og komplementar-
selskabet Tunnelfabrikken ApS
Joint Ventures (50 %)
Copenhagen Malmö Port AB
Kronløbsøen Projekt P/S og komplemen-
tarselskabet Kronløbsøen ApS
Kommanditselskabet DanLink-Udvikling
og komplementarselskabet DLU ApS
1)
Ejendomsselskabet Stejlepladsen P/S og
komplementarselskabet Stejlepladsen
ApS
Fælledby P/S og komplementarselskabet
Fælledby ApS
Kapitalinteresser
Harbour P/S og Harbour Komplementar
ApS (8,5 %)
1)
2)
Opløst, men først gældende fra februar 2023.
Afviklingsformuen (AFVIKL): Broinstitut I A/S: datterselskab under Afviklingsformuen, som har til formål at eje aktier i FS Finans V. Broinstitut II A/S:
datterselskab under Afviklingsformuen, som har til formål at eje aktier i FS Finans VI A/S. FS Finans V A/S: finansselskab dannet den 31. maj 2017 på
grundlag af Andelskassen J.A.K. Slagelse efter indlevering af selskabets banklicens til Finanstilsynet. FS Finans VI A/S: finansselskab dannet den 28.
juni 2019 på grundlag af Københavns Andelskasse efter indlevering af selskabets banklicens til Finanstilsynet .
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra virksomhedernes årsrapporter m.m.