Statsrevisorerne 2023
1
Offentligt
2664602_0001.png
Februar 2023
Rigsrevisionens notat om
ændringer i
Rigsrevisionens
opgaveportefølje
for 2023
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 1: Rigsrevisionens faktuelle notat om ændringer i Rigsrevisionens opgaveportefølje for 2023
2.. 1.
Faktuelt notat til Statsrevisorerne
1
Ændringer i Rigsrevisionens opgaveportefølje for 2023
6. februar 2023
RN 1901/23
I. Indledning
1. Formålet med dette notat er at orientere om, hvilke ændringer der er sket i Rigsre-
visionens portefølje af opgaver med revision af regnskaber for 2023. Notatet offent-
liggøres for at skabe gennemsigtighed om Rigsrevisionens opgaver.
Rigsrevisionen har på grundlag af rigsrevisorloven fastlagt sine revisionsopgaver i stan-
darderne for offentlig revision (SOR). Dette omfatter 3 typer af revisionsopgaver, nem-
lig større undersøgelser, revision af statsregnskabet og revision af andre offentlige
årsregnskaber. Herudover udformer vi erklæringer om EU-tilskud til statsinstitutioner.
Lovændringer og administrative beslutninger medfører en vis til- og afgang fra år til år
i porteføljen af opgaver med årsregnskaber. Opgaven med revision af statsregnska-
bet kan også blive berørt heraf og af ressortændringer, der ændrer antallet af minister-
områder. Det er disse ændringer i Rigsrevisionens opgaver, vi redegør for i dette notat.
Vi har årligt og senest i notat til Statsrevisorerne af 5. januar 2022 oplyst om ændringer
i opgaveporteføljen for det kommende regnskabsår. Der er på enkelte punkter sket ef-
terfølgende ændringer, som vedrører regnskabsåret 2022. Disse ændringer oplyser vi
derfor også om i det følgende.
Bilag 1 er en oversigt over de forventede opgaver for regnskabsåret 2023.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 1: Rigsrevisionens faktuelle notat om ændringer i Rigsrevisionens opgaveportefølje for 2023
2
II. Ændringer i porteføljen af årsregnskaber
Opgaver, der bortfalder
Udenrigsministeriet
2. Vi oplyste i notat af 5. januar 2022, at vi forventede at revidere og påtegne i alt 8 års-
regnskaber for institutionerne i de nordiske landes samarbejde. Den ene af disse op-
gaver blev dog ikke aktuel, mens en anden bortfalder fra 2023.
Vi forventede, at Nordisk Ministerråds sekretariat fra 2022 ville blive udskilt som et
selvstændigt årsregnskab og dermed ikke længere indgå i Nordisk Ministerråds års-
regnskab. Dette havde baggrund i en anbefaling fra Rigsrevisionen, og fordi sekretaria-
tet budgetteres særskilt. Udskillelsen af sekretariatet er dog ikke sket i 2022, og Nor-
disk Ministerråd overvejer fortsat, hvordan anbefalingen mest hensigtsmæssigt kan
implementeres. Vi forventer derfor ikke at revidere et særskilt årsregnskab for sekre-
tariatet i 2023.
Nordisk Ministerråd har desuden lukket sit kontor i Sankt Petersborg i 2022. Denne
opgave bortfalder dermed fra regnskabsåret 2023.
Erhvervsministeriet
3. Starten på cykelløbet Tour de France i Danmark i juni 2022 var organiseret i et in-
teressentskab mellem staten og en række kommuner. Interessentskabet Grand Dé-
part Copenhagen Denmark 2022 I/S er nu under afvikling. Vi forventer, at opgaven
bortfalder efter revisionen af årsregnskabet for 2022.
Transportministeriet
4. Fjordforbindelsen Frederikssund var en selvstændig offentlig virksomhed, som blev
oprettet ved lov i 2014, og som nu er afviklet. Den nye forbindelse mellem Frederiks-
sund og Hornsherred, Kronprinsesse Marys Bro, åbnede i 2019, og pr. 1. januar 2022
er betalingen for at benytte broen bortfaldet. Ophøret af brugerbetalingen og nedlæg-
gelsen af virksomheden indgik i
”Aftale
om Infrastrukturplan 2035”, som blev indgået
af en række af Folketingets partier i juni 2021. Det afsluttende regnskab for 2022 bli-
ver dermed det sidste.
Opgaver, der er uafklarede for regnskabsåret 2023
Erhvervsministeriet
5. I 2022 har Rigsrevisionen fået en ny opgave med påtegning af regnskabet for Dan-
marks Eksport- og Investeringsfond, der blev oprettet ved lov i juni 2022. I fonden sam-
les en række aktiviteter, som hidtil har været organiseret i flere selvstændige offentli-
ge virksomheder.
Sammenlægningen omfatter 4 opgaver med revision af årsregnskaberne for Vækst-
fonden, Danmarks Grønne Investeringsfond, EKF
Danmarks Eksportkredit og Dan-
marks Erhvervsfond, der omfatter en række ældre forpligtelser, som hidtil har været
administreret af EKF
Danmarks Eksportkredit. Ud over virksomhedernes lovbestem-
te opgaver har Erhvervsministeriet mulighed for at henlægge administrationen af an-
dre statsfinansierede støtteunderordninger til Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 1: Rigsrevisionens faktuelle notat om ændringer i Rigsrevisionens opgaveportefølje for 2023
3
Sammenlægningen sker i nogle etaper.
I første omgang er EKF
Danmarks Eksportkredit og Vækstfonden videreført som
dattervirksomheder i Danmarks Eksport- og Investeringsfond, mens Danmarks Grøn-
ne Investeringsfond er fusioneret ind i Vækstfonden. Rigsrevisionen vil sammen med
en medrevisor (et revisionsfirma) både påtegne årsregnskaberne for Danmarks Eks-
port- og Investeringsfond og årsregnskaberne for de hidtil eksisterende virksomhe-
ders aktiviteter i 2022.
I løbet af 2023 vil der ske en yderligere sammenlægning af aktiviteterne, men de regn-
skabsmæssige forhold er endnu ikke fuldt afklaret. Vi forventer på den baggrund, at
opgaverne for regnskabsåret 2023 vil omfatte årsregnskabet for Danmarks Eksport-
og Investeringsfond og eventuelt ét eller flere andre regnskaber.
Kulturministeriet
6. Vi oplyste i notat af 5. januar 2022, at vi havde vurderet vores opgaver med at revi-
dere og påtegne 7 TV 2-regioners årsregnskaber, fordi licensfinansieringen bortfaldt
fra 2022. TV 2-regionerne finansieres gennem finanslovens bevillinger og er omfattet
af Kulturministeriets paragraf i statsregnskabet. Vi har efterfølgende i juli 2022 mod-
taget høringsudkast fra ministeriet til en ændring af radio- og tv-loven, der kan påvir-
ke revisionsordningen. Hvis lovændringen vedtages, vil vi derfor igen tage stilling til op-
gaverne med TV 2-regionerne.
III. Revisionen af statsregnskabet
6. Ved revisionen af statsregnskabet sammenfatter Rigsrevisionen erklæringer med
konklusioner om de enkelte paragraffer i statsregnskabet.
I paragraffen for hvert ministerområde sammenlignes regnskabstal for udgifter og ind-
tægter med de bevillinger, som er givet til ministeriet. I erklæringerne konkluderer vi,
om regnskabet er rigtigt, og om ministeriet har overholdt bevillingerne. Ministerområ-
deerklæringerne afspejler således ministeransvaret samt Rigsrevisionens og Stats-
revisorernes lovbestemte opgave med bevillingskontrol.
Erklæringerne er styrende for Rigsrevisionens arbejde og danner grundlag for de årli-
ge beretninger om revisionen af statsregnskabet og revisionen af statens forvaltning.
7. Vi forventer, at der i statsregnskabet for 2023 vil være 21 ministerområder, mens
der i statsregnskabet for 2022 er 20 ministerområder. Dette afspejler regeringsdan-
nelsen i december 2022.
Vi udformer herudover 3 erklæringer om statsregnskabets øvrige paragraffer (§ 1 og
§ 2, § 38 samt § 35, § 36, § 40, § 41 og § 42) og en erklæring med samlede konklusioner
om statsregnskabet som helhed.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 1: Rigsrevisionens faktuelle notat om ændringer i Rigsrevisionens opgaveportefølje for 2023
4
IV. Afslutning
8. Samlet set forventer vi, at Rigsrevisionen afgiver revisionserklæringer om 75 regn-
skaber for regnskabsåret 2023. Dette omfatter 25 erklæringer om statsregnskabet
og dets paragraffer og 50 opgaver med revision og påtegning af andre årsregnskaber.
Der kan i løbet af året opstå ændringer, bl.a. som følge af ny lovgivning.
9. Vi forventer at kunne udføre de ovennævnte opgaver inden for den nuværende be-
villing.
Birgitte Hansen
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2023 nr. 1: Rigsrevisionens faktuelle notat om ændringer i Rigsrevisionens opgaveportefølje for 2023
2664602_0006.png
5
Bilag 1. Oversigt over Rigsrevisionens forventede opgaver i 2023
Større undersøgelser
Resultaterne af større undersøgelser af specifikke områder/emner i administrationen rapporteres i beretninger til Statsrevisorerne.
Revision af statsregnskabet
Opgaven omfatter revision af statsregnskabet og delopgaver vedrørende de enkelte paragraffer i årets statsregnskab.
Revision af andre årsregnskaber
Udenrigsministeriet
Nordisk Kulturfond
Nordisk Ministerråd
Nordisk Ministerråds kontor i Riga
Nordisk Ministerråds kontor i Tallinn
Nordisk Ministerråds kontor i Vilnius
Nordisk Råd
Erhvervsministeriet
DANAK – Den Danske Akkrediteringsfond
DanPilot
EIFO – Danmarks Eksport- og Investeringsfond
Finansiel Stabilitet
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
Nordic Patent Institute
Nordsøenheden
Nordsøfonden
Rejsegarantifonden
Forsvarsministeriet
NATO Headquarters Multinational Corps Northeast
NATO Headquarters Multinational Division North
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
ICARS – International Centre for Antimicrobial Resistance Solutions
MedCom
Sundhed.dk
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Danmarks Grundforskningsfond
Børne- og Undervisningsministeriet
EuroSkills 2025 I/S
Kulturministeriet
De Danske Kongers Kronologiske Samling
DR
TV 2/Bornholm
Andre revisionsopgaver
Erklæringer på EU-projektregnskaber mv.
Erklæringer vedrørende BMVI-programperioden
2021-2027
Kulturministeriet (fortsat)
TV 2/Fyn
TV 2 Lorry
TV MIDTVEST
TV 2 Nord
TV 2 ØST
TV 2 ØSTJYLLAND
Kirkeministeriet
Folkekirkens fællesfond
Stiftsmidlerne, Københavns Stift
Stiftsmidlerne, Helsingør Stift
Stiftsmidlerne, Roskilde Stift
Stiftsmidlerne, Lolland-Falsters Stift
Stiftsmidlerne, Fyens Stift
Stiftsmidlerne, Haderslev Stift
Stiftsmidlerne, Ribe Stift
Stiftsmidlerne, Aarhus Stift
Stiftsmidlerne, Viborg Stift
Stiftsmidlerne, Aalborg Stift
Miljøministeriet
Den Danske Klimaskovfond
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dansk Hunderegister
Transportministeriet
DOT – Din Offentlige Transport
DSB
Metroselskabet
Naviair
Udviklingsselskabet By & Havn
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Energinet