Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
SB 15 3
Offentligt
2905557_0001.png
September 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
kontrollen med
fødevareemballage
Statsrevisorerne beretning SB15/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18. stk. 4 notat af 10. september 2024 om beretning nr. 15/2023 om kontrollen med fødevareemballage
2905557_0002.png
3
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 15/2023 om kontrollen
med fødevareemballage
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 12. august 2024
10. september 2024
RN 711/24
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri (herefter fødevareministeren) har iværksat som følge af Statsrevi-
sorernes bemærkninger og beretningens konklusioner. Dette sker med henblik på at
vurdere, om Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris initiativer adresserer den
kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
§
§ 18, stk. 4-notat
Rigsrevisionen finder, at fødevareministeren har redegjort for, hvordan Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vil følge op på de væsentligste kritikpunkter i beretnin-
gen og Statsrevisorernes bemærkninger.
Fødevareministeren oplyser, at ministeren tager kritikken alvorligt og vil følge op her -
på, så der kan være fuld tillid til kontrollen på området. Ministeren forventer, at initia-
tiverne, som beretningen har givet anledning til, vil blive gennemført i perioden 2024-
2026.
Rigsrevisionen vil følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Fødevarestyrelsens arbejde med at undersøge muligheden for at få opdaterede op-
lysninger om virksomhederne fra CVR
Fødevarestyrelsens arbejde med at dokumentere udvælgelsen af fødevareembal-
lage og stoffer til laboratorietest
Fødevarestyrelsens arbejde med at dokumentere justeringer af risikovurderinger
af virksomheder
Fødevarestyrelsens arbejde med at tydeliggøre retningslinjerne for udførelse af
kontroller med fødevarevirksomheder med engrossalg, herunder om planlægnin-
gen af kontrollen kan it-understøttes
Fødevarestyrelsens arbejde med at undersøge, om det fremadrettet vil være hen-
sigtsmæssigt altid at kontrollere erklæringer om overholdelse af reglerne for føde-
vareemballage ved første besøg hos emballagevirksomheder
Fødevarestyrelsens arbejde med at tydeliggøre retningslinjerne for sanktionering
af ulovlig fødevareemballage og resultaterne af styrelsens sanktionspraksis.
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Det Centrale Virksom-
hedsregister (CVR)
Alle virksomheder i Danmark
skal være registreret i CVR.
CVR indeholder bl.a. oplys-
ninger om:
navn og adresse
CVR-nummer
navn og adresse på ejer,
direktør eller bestyrelse
virksomhedens størrelse
virksomhedens branche
reelt ejerskab
legalt ejerskab
dato for oprettelse
dato for ophør.
Statsrevisorerne beretning SB15/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18. stk. 4 notat af 10. september 2024 om beretning nr. 15/2023 om kontrollen med fødevareemballage
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i maj 2024 en beretning om Fødevarestyrelsens kontrol med
fødevareemballage.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris tilrettelæggelse og udførelse af kontrollen med fødevareembal-
lage utilfredsstillende og bemærkede, at den mangelfulde kontrol udsatte borgerne
for unødige sundhedsrisici. Statsrevisorerne fandt det foruroligende, at Fødevaresty-
relsen havde tilrettelagt kontrollen på et utilstrækkeligt grundlag. Statsrevisorerne
fandt det bekymrende, at Fødevarestyrelsen udførte en utilstrækkelig kontrol, hvor
styrelsen ikke kontrollerede virksomhederne hyppigt nok, ikke sanktionerede ulovlig
fødevareemballage og kun i få sager havde fulgt op på, om virksomhederne efterføl-
gende stoppede salget af den ulovlige fødevareemballage.
Det fremgik også af beretningen, at Fødevarestyrelsen ikke kunne dokumentere even-
tuelle justeringer af, hvordan styrelsen risikovurderer og udtager virksomheder til kon-
trol.
4. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Tilrettelæggelse af kontrollen
Fødevare- og veterinær-
aftale 2024-2027
Efter beretningen blev afgivet
i maj 2024 indgik regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre,
Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti,
Radikale Venstre, Dansk Fol-
keparti og Alternativet den 7.
juni 2024 en ny veterinærafta-
le. Aftalen omfatter bl.a. øn-
sker om ændringer i Fødeva-
restyrelsens kontrol.
Opdaterede oplysninger om virksomhederne fra CVR
6. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at det register, som Fødevarestyrelsen anvender
til at udtage virksomheder til kontrol, ikke altid indeholder korrekte og tilstrækkelige
oplysninger om virksomhederne. Hvis en virksomhed får et nyt CVR-nummer, men
reelt er den samme virksomhed med samme adresse og ejerkreds, fremgår resulta-
terne af tidligere kontroller ikke af kontrolregistret. Dermed kan styrelsen ikke mål-
rette sin kontrol mod virksomheder, der har overtrådt reglerne gentagne gange. En
stikprøve viste, at 9 % af fødevarevirksomhederne, der havde fået en sur smiley, kan
have undgået opfølgende kontroller og/eller fået mildere sanktioner på grund af ukor-
rekte og utilstrækkelige oplysninger i Fødevarestyrelsens kontrolregister.
7. Fødevareministeren oplyser, at det fremgår af den nye fødevare- og veterinæraf-
tale, at Fødevarestyrelsen skal se på, hvordan man kan minimere risikoen for, at ejer-
skifte bruges til at komme ud af en dårlig kontrolhistorik. I den forbindelse har minis-
teren bedt styrelsen om at undersøge muligheden for automatisk at få opdaterede
oplysninger om virksomhederne fra CVR på en omkostningseffektiv måde.
Statsrevisorerne beretning SB15/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18. stk. 4 notat af 10. september 2024 om beretning nr. 15/2023 om kontrollen med fødevareemballage
3
Fødevareministeren oplyser videre, at ministeren har bedt Fødevarestyrelsen om at
undersøge, hvordan andre myndigheder forholder sig til sanktionering over for virk-
somheder, der skifter CVR-nummer for at undgå sanktioner. Ministeren har også bedt
styrelsen om at indlede en dialog med Erhvervsstyrelsen om problemets omfang og
mulige løsninger. Fødevarestyrelsen har oplyst, at tidshorisonten afhænger af den
nærmere afdækning af problemets omfang og de mulige løsninger, herunder om der
eventuelt skal lægges op til lovændringer. Fødevarestyrelsen forventer primo 2025
at have tilvejebragt et konsolideret overblik over handlemuligheder og vil herefter på-
begynde dialogen med Erhvervsstyrelsen.
8. Rigsrevisionen vil følge Fødevarestyrelsens arbejde med at undersøge muligheden
for få opdaterede oplysninger om virksomhederne fra CVR.
Dokumentation for udvælgelse af fødevareemballage og stoffer til laboratorietest
9. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at Fødevarestyrelsen havde utilstrækkelig doku-
mentation for de risikovurderinger, som lå til grund for udvælgelsen af fødevareembal-
lage og stoffer til kontrol.
10. Fødevareministeren oplyser, at Fødevarestyrelsen i samarbejde med DTU Føde-
vareinstituttet fremadrettet vil beskrive de risikobaserede kriterier, der ligger bag ud-
vælgelsen, og dokumentere vurderingen. Initiativet forventes gennemført primo 2025.
11. Rigsrevisionen vil følge Fødevarestyrelsens arbejde hermed.
Dokumentation for justeringer af risikovurderinger af virksomheder
12. Det fremgik af beretningen, at Fødevarestyrelsen ikke kunne dokumentere even-
tuelle justeringer af, hvordan styrelsen risikovurderer og udtager virksomheder til
kontrol.
13. Fødevareministeren oplyser, at Fødevarestyrelsen fremadrettet vil øge dokumen-
tationen. Initiativet forventes gennemført primo 2025.
14. Rigsrevisionen vil følge Fødevarestyrelsens arbejde hermed.
Udførelse af kontrollen
Kontrol med virksomheder med engrossalg
15. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at 50 % af fødevarevirksomhederne med en-
grossalg, svarende til 1.920 virksomheder, ikke var kontrolleret med passende hyp-
pighed
i overensstemmelse med EU’s kontrolforordning. Endvidere havde 46 % af
de fødevarevirksomheder med engrossalg, der eksisterede i alle 6 undersøgelsesår,
ikke på noget tidspunkt fået gennemført kontrol i perioden, selv om der ifølge Føde-
varestyrelsens egne regler skulle gennemføres kontrol mindst hvert 3. år.
16. Fødevareministeren oplyser, at ministeren har bedt Fødevarestyrelsen om at sik-
re, at styrelsen fremadrettet efterlever sine egne retningslinjer, så alle lovgivningsom-
råder kontrolleres med passende hyppighed. Fødevarestyrelsen vil tydeliggøre ret-
ningslinjerne i 2024.
Statsrevisorerne beretning SB15/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18. stk. 4 notat af 10. september 2024 om beretning nr. 15/2023 om kontrollen med fødevareemballage
4
17. Fødevareministeren oplyser, at Fødevarestyrelsen også vil undersøge, om plan-
lægningen af kontrollen kan blive it-understøttet. Fødevarestyrelsen forventer at
have afdækket en mulig løsning og en tidsplan herfor i løbet af 1. halvår 2026.
18. Rigsrevisionen vil følge Fødevarestyrelsens arbejde med at tydeliggøre retnings-
linjerne, herunder om planlægningen af kontrollen kan it-understøttes.
Virksomhedernes dokumentation for overholdelse af regler
19. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at Fødevarestyrelsen i 12 ud af 57 gennemgå-
ede cases ikke havde kontrolleret emballagevirksomhedernes dokumentation for
overholdelse af reglerne, selv om det er et krav i EU’s kontrolforordning.
20. Det fremgik også af beretningen, at emballagevirksomheder skal have dokumen-
tation for, at reglerne om fødevareemballage er overholdt. Virksomhederne skal ved
en kontrol fremvise dokumentation for, at reglerne overholdes, i form af en erklæring.
Det fremgår af artikel 24 i EU’s forordning om fødevareemballage, at Fødevarestyrel-
sen skal føre kontrol med dette.
21. Fødevareministeren oplyser, at Fødevarestyrelsen har oplyst, at der i de fleste ek-
sempler, hvor erklæringen ikke er blevet kontrolleret, har været tale om kontrolbesøg,
hvor formålet var at undersøge, om virksomheden skal registreres som en emballage-
virksomhed. Hvis det viser sig, at virksomheden skal registreres som emballagevirk-
somhed, bliver dokumentationen kontrolleret på det efterfølgende kontrolbesøg.
Fødevareministeren oplyser, at ministeren har bedt Fødevarestyrelsen om i løbet af
2024 at undersøge, om det fremadrettet vil være hensigtsmæssigt altid at kontrolle-
re disse erklæringer ved første besøg hos emballagevirksomheder.
22. Rigsrevisionen vil følge Fødevarestyrelsens arbejde med at undersøge dette.
Sanktionering ved overskridelser af grænseværdier
23. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at grænseværdierne for kemiske stoffer i føde-
vareemballage var overskredet i 70 ud af 322 af Fødesvarestyrelsens kontrolsager. I
11 af disse sager havde styrelsen selv konstateret, at emballagen var ulovlig. I ingen af
de 70 sager havde styrelsen sanktioneret forholdene. 60 ud af de 70 overskridelser
var relateret til PFAS-indholdet.
24. Statsrevisorerne hæftede sig også ved, at grænseværdien for PFAS i 2015 var 0,7
mikrogram, bl.a. fastsat ud fra en sundhedsmæssig vurdering. I undersøgelsesperioden
kunne Rigsrevisionen konstatere, at Fødevarestyrelsen havde haft forskellige grænse-
værdier for PFAS. Den grænseværdi, som styrelsen anvender nu, på 20 mikrogram,
er ikke fastsat på baggrund af en sundhedsmæssig vurdering.
Statsrevisorerne beretning SB15/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18. stk. 4 notat af 10. september 2024 om beretning nr. 15/2023 om kontrollen med fødevareemballage
5
25. Fødevareministeren oplyser, at Fødevarestyrelsen i forbindelse med Rigsrevisio-
nens undersøgelse har bestilt en ny vurdering hos DTU Fødevareinstituttet for at un-
dersøge, om der med den nyeste viden kan fastsættes en sundhedsbaseret grænse-
værdi for PFAS i papir og pap. DTU konkluderer, at det ikke er muligt at fastsætte en
grænseværdi alene ud fra en sundhedsbaseret risikovurdering på grund af usikker-
heder om toksiciteten af over 10.000 forskellige typer af PFAS. Fødevarestyrelsen
oplyser, at styrelsen med udgangspunkt i DTU Fødevareinstituttets anbefaling har
fastholdt styrelsens nuværende praksis.
26. Fødevareministeren oplyser videre, at der er tilfælde, hvor Fødevarestyrelsen en-
ten ikke har sanktioneret eller ikke har fulgt op på analyseresultaterne ved efterføl-
gende kontroller. Ministeren har bedt Fødevarestyrelsen om at skærpe opmærksom-
heden på, at der fremover følges op på, at virksomheden er stoppet med at markeds-
føre ulovlig emballage, når der udføres opfølgende kontrol. Styrelsen vil tydeliggøre
retningslinjerne i løbet af 2024.
27. Rigsrevisionen vil følge Fødevarestyrelsens arbejde med at tydeliggøre retningslin-
jerne for sanktionering af ulovlig fødevareemballage og resultaterne af styrelsens
sanktionspraksis.
Toksicitet
Den Europæiske Fødevare-
sikkerhedsautoritet (EFSA)
definerer toksicitet som et
stofs potentiale for at skade
en levende organisme.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB15/2023 - Bilag 3: Rigsrevisionens § 18. stk. 4 notat af 10. september 2024 om beretning nr. 15/2023 om kontrollen med fødevareemballage
2905557_0007.png
6
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Kontrollen med
fødevareemballage
(nr.
15/2023)
13-05-2024
Minister-
redegørelse:
Ministeren for føde-
varer, landbrug og
fiskeri:
12-08-2024
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
23-05-2024
Miljø-og Fødevare-
udvalget:
22-05-2024