Statsrevisorerne 2022
6
Offentligt
2538295_0001.png
Marts 2022
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en
større undersøgelse af
Forsvarsministeriets
opbygning af en
deployerbar brigade
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 6: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Forsvarsministeriets opbygning af en deployerbar brigade
2538295_0002.png
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Forsvars-
ministeriets opbygning af en deployerbar brigade
4. marts 2022
RN 402/22
I. Indledning
1. Rigsrevisionen igangsatte i december 2021 på eget initiativ en forundersøgelse af
Forsvarsministeriets opbygning af en deployerbar brigade. Statsrevisorerne anmo-
dede i januar 2022 om, at 2 spørgsmål bliver besvaret i forbindelse med den allerede
igangsatte undersøgelse. Dette notat beskriver, hvordan spørgsmålene vil kunne ind-
gå i undersøgelsen.
Undersøgelsen forventes gennemført, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til
Statsrevisorerne omkring årsskiftet 2022/23.
II. Baggrund
2. Med ”Aftale på forsvarsområdet 2018-2023” indgået af den daværende regering
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre tilføres Forsvaret et substantielt økonomisk
løft, der indfases gradvist og ender med, at Forsvarets årlige bevilling i 2023 er styr-
ket med 4,8 mia. kr. Tabel 1 viser det økonomiske grundlag for opbygningen af briga-
den under den samlede forligsøkonomi til nye initiativer.
Tabel 1
Den samlede forligsøkonomi og opbygningen af brigaden (2018-priser)
(Mio. kr.)
Samlet forligsøkonomi
Brigade
2018
500
96
2019
750
64
2020
1�½700
545
2021
1�½900
493
2022
2�½871
898
2023
4�½800
2�½265
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af ”Aftale på forsvarsområdet 2018-2023”.
Det fremgår af aftalen, at
”Forsvaret ved udgangen af forligsperioden skal have flere
operative enheder og soldater, end tilfældet er i dag, samt en mindre ledelsestung
struktur”.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 6: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Forsvarsministeriets opbygning af en deployerbar brigade
2
Forsvarschefen bekendtgjorde i november 2021, at man er nødt til at udskyde en ræk-
ke af de nye forligsinitiativer, som partierne har aftalt med ”Aftale på forsvarsområdet
2018-2023”.
3. Statsrevisorerne har på den baggrund anmodet om, at svar på følgende spørgsmål
indgår i den allerede igangsatte undersøgelse:
Har Folketinget modtaget retvisende, aktuelle og løbende oplysninger om budget-
overskridelser og/eller forsinkelser, herunder oplysninger om eventuelle afledte
konsekvenser for den samlede forligsimplementering og forligsøkonomi?
Har Folketinget modtaget de fornødne oplysninger i forbindelse med Finansudval-
gets behandlinger af aktstykker på Forsvarsministeriets område?
4. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 17. januar 2022 om en undersøgel-
se af Forsvarsministeriets økonomistyring. I denne undersøgelse vil vi forventeligt be-
handle Forsvarsministeriets generelle budgetstyring og forligsøkonomi.
III. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
Forsvarsforliget
5. Det fremgår af forsvarsforliget, at partierne er enige om et 6-årigt rammeforlig, som
udstikker den overordnede retning for udviklingen af Forsvarsministeriets område og
den afsatte økonomi. Inden for de givne rammer får forsvarsministeren sammen med
forsvarschefen mulighed for at tilrettelægge Forsvarets virke og nærmere organise-
ring. Det fremgår endvidere af forsvarsforliget, at etableringen af en deployerbar bri-
gade tager udgangspunkt i Hærens nuværende 1. brigade.
Undersøgelsen fokuserer på den del af forsvarsforliget, som specifikt vedrører opbyg-
ningen af den eksisterende 1. brigade til en deployerbar brigade.
Undersøgelsens dele
6. Vi forventer, at undersøgelsen vil falde i 3 dele. I den første del af undersøgelsen vil
vi undersøge Forsvarsministeriets projektgrundlag. I den anden del vil vi undersøge
Forsvarsministeriets styring af opbygningen af brigaden. I den tredje del vil vi undersø-
ge Forsvarsministeriets orientering af Folketinget og ministeriets aktstykker til Finans-
udvalget og dermed besvare Statsrevisorernes spørgsmål.
7. Da Forsvarsministeriet ikke har en særlig forpligtelse til at orientere Folketinget om
opbygningen af brigaden, vil vi give Statsrevisorerne det faktuelle grundlag for at kun-
ne vurdere, om Folketinget har modtaget retvisende, aktuelle og løbende orienteringer
om budgetoverskridelser og/eller forsinkelser. Vi vil vurdere, om Finansudvalget har
fået de fornødne oplysninger i forbindelse med udvalgets behandlinger af aktstykker
om brigaden.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 6: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Forsvarsministeriets opbygning af en deployerbar brigade
2538295_0004.png
3
Spørgsmålene lægger op til en analyse af det samlede forsvarsforlig. Vi vil dog afgræn-
se genstandsfeltet til at omhandle oplysninger, der relaterer sig til opbygningen af bri-
gaden. Det skyldes, at det er det største initiativ i forliget og genstandsfelt for den alle-
rede igangsatte undersøgelse. Det vil sige, at vi kun for brigaden vil undersøge, om Fol-
ketinget har modtaget retvisende, aktuelle og løbende oplysninger om budgetoverskri-
delser og/eller forsinkelser, og om Folketinget har modtaget de fornødne oplysninger
i forbindelse med Finansudvalgets behandlinger af aktstykker.
8. Folketinget er blevet orienteret om opbygningen af brigaden gennem behandling af
aktstykker og via spørgsmål fra Forsvarsudvalget. Derudover er forligskredsen blevet
orienteret. Vi vil i besvarelsen af spørgsmål 1 basere os på materiale om opbygningen
af brigaden, som Forsvarsministeriet har sendt til Forsvarsudvalget og forligskredsen
fra 2018 og frem til undersøgelsens afslutning, herunder skriftlig dokumentation for
mundtlige orienteringer og briefinger. Ved at sammenholde orienteringerne til For-
svarsudvalget og forligskredsen med ministeriets interne sagsdokumenter kan vi give
Statsrevisorerne et faktuelt grundlag for at vurdere, om orienteringerne har været ret-
visende, aktuelle og løbende. For at besvare den anden del af spørgsmålet om even-
tuelle afledte konsekvenser vil vi undersøge, om ministeriet har analyseret, hvilken be-
tydning budgetoverskridelser og/eller forsinkelser på ét delprojekt har for øvrige del-
projekter i brigadeopbygningen.
I besvarelsen af spørgsmål 2 vil vi undersøge, om Finansudvalget har modtaget de for-
nødne oplysninger i Forsvarsministeriets aktstykker vedrørende opbygningen af bri-
gaden. Vi vil også undersøge, om ministeriets aktstykker retvisende gengiver ministe-
riets overblik over projektets økonomi, om aktstykkerne er gennemsigtige, og om akt-
stykkerne er forelagt rettidigt for Finansudvalget.
9. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne ske
ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm