Statsrevisorerne 2022
12
Offentligt
2610221_0001.png
August 2022
Rigsrevisionens notat om
revision af virksomheder
uden for statsregnskabet
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0002.png
2.. 1.
Faktuelt notat til Statsrevisorerne
1
Revision af virksomheder uden for statsregnskabet
10. august 2022
RN 101/22
Konklusion
Rigsrevisionen har for regnskabsåret 2021 udført revision af 54 virksomheder uden for
statsregnskabet. For NATO Headquarters Multinational Devision North påbegyndes re-
visionen først i september 2022. Revisionsopgaverne har omfattet finansiel revision, ju-
ridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision, jf. bilag 1.
Rigsrevisionen har som led i den finansielle revision givet 44 virksomheder en revisions-
påtegning uden forbehold på årsregnskabet. Rigsrevisionen har taget forbehold for 9
ud af 10 stifters regnskaber for stiftsmidler på Kirkeministeriets område samt forbehold
for Nordisk Ministerråds regnskab på Udenrigsministeriets område.
Rigsrevisorlovens § 2
Forvaltningsrevisionen og den juridisk-kritiske revision har ikke givet anledning til væ-
sentlige kritiske bemærkninger hos langt hovedparten af virksomhederne. Rigsrevisio-
nen har dog sammen med medrevisor givet en kritisk udtalelse om forvaltningen af
sundhed.dk. Rigsrevisionen har derudover ikke kunnet afgive en konklusion på bag-
grund af den udførte juridisk-kritiske revision og forvaltningsrevision af Nordisk Mini-
sterråd.
Revisionen omfatter:
1) statens regnskaber
2) regnskaber for institutioner,
foreninger, fonde m.v., hvis
udgifter eller regnskabs-
mæssige underskud dæk-
kes ved statstilskud eller
ved bidrag, afgift eller an-
den indtægt i henhold til lov
3) regnskaber for selvstændi-
ge forvaltningssubjekter,
der er oprettet ved lov, her-
under bevillingslov, eller ved
Folketingets Finansudvalgs
tiltrædelse af en bevillings-
ansøgning
4) regnskaber for interessent-
skaber og virksomheder,
hvori staten, en af de i nr. 2
nævnte institutioner, fore-
ninger, fonde m.v. eller en af
de i nr. 3 nævnte selvstæn-
dige forvaltningssubjekter
deltager som interessent el-
ler personligt ansvarlig virk-
somhedsdeltager.
I. Indledning
1. Statsrevisorerne bad på deres møde den 25. april 2022 om information om Rigsre-
visionens revisionsopgaver vedrørende virksomheder uden for statsregnskabet. Vi
har udarbejdet dette notat, der beskriver revisionsopgaven og resultatet af revisionen
for regnskabsåret 2021. Vi agter fremadrettet at orientere årligt om revisionen af virk-
somheder uden for statsregnskabet på det møde, hvor Statsrevisorerne behandler
beretning om revisionen af statsregnskabet og beretning om revisionen af statens for-
valtning.
Rigsrevisionen udfører i henhold til rigsrevisorloven revision af virksomheder uden for
statsregnskabet, jf. rigsrevisorlovens § 2. For regnskabsåret 2021 reviderer Rigsrevi-
sionen 55 virksomheder.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2
2. Rigsrevisionen reviderer forskellige virksomhedstyper, fx selvstændige offentlige
virksomheder som DSB og Naviair og interessentskaber som Udviklingsselskabet By
& Havn I/S og Metroselskabet I/S.
Som udgangspunkt er virksomhedernes udgifter og indtægter ikke en del af finanslo-
ven, og deres formue holdes adskilt fra statsformuen. Der kan dog indgå beløb i stats-
regnskabets specifikation over bl.a. værdipapirer og kapitalindskud. I statsregnskabet
fremgår fx statens kapitalindskud i Vækstfonden. Derudover kan staten for enkelte
virksomheder yde et tilskud som en del af finansloven, fx sundhed.dk og DR.
Stiftsmidlerne på Kirke-
ministeriets område
Fyens Stift
Haderslev Stift
Helsingør Stift
Københavns Stift
Lolland-Falsters Stift
Ribe Stift
Roskilde Stift
Viborg Stift
Aalborg Stift
Aarhus Stift.
Folkekirkens fællesfond og stiftsmidlerne er særlige institutioner under folkekirken.
Fællesfonden og stiftsmidlerne er ikke omfattet af rigsrevisorloven, men vi er pålagt
opgaverne i lov om folkekirkens økonomi. Fællesfonden er folkekirkens fælleskasse,
som bestyres af biskopperne og af et administrativt fællesskab efter bestemmelser
fastsat af kirkeministeren og under ansvar over for kirkeministeren. Stiftsmidlerne be-
står af 10 selvstændige regnskaber, som hører under de enkelte stifter. Det er kirke-
ministeren, der fastsætter reglerne for regnskabsaflæggelsen.
Derudover har Rigsrevisionen ansvaret for revisionen af NATO Headquarters Multina-
tional Division North, Nordisk Kulturfond, Nordisk Ministerråd, Nordisk Råd og 4 kon-
torer under Nordisk Ministerråd. Revisionen udføres i medfør af internationale aftaler.
Grundlag for revisionsopgaven
Kontorer under Nordisk
Ministerråd
Nordisk Ministerråds kon-
Nordisk Ministerråds kon-
Nordisk Ministerråds kon-
tor i Riga
tor i Tallinn
tor i Skt. Petersborg
Nordisk Ministerråds kon-
tor i Vilnius
3. Revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet skal udføres i overensstem-
melse med principperne for god offentlig revisionsskik, jf. § 3 i lov om revisionen af sta-
tens regnskaber. Revisionen udføres i overensstemmelse med standarderne for of-
fentlig revision (SOR). SOR fastlægger kravene til finansiel revision, juridisk-kritisk re-
vision og forvaltningsrevision, som Rigsrevisionen udfører som led i opgaven med at
revidere årsregnskaberne.
4. Det er virksomhedernes ledelse, som er ansvarlig for, at de dispositioner, der er om-
fattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, lo-
ve og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Ledelsen er
også ansvarlig for, at der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de
midler og driften af de virksomheder, der er omfattet af årsregnskabet. Ledelsen har i
den forbindelse ansvaret for at etablere systemer og processer, der understøtter spar-
sommelighed, produktivitet og effektivitet.
5. Rigsrevisionens opgave er at revidere det af ledelsen aflagte årsregnskab med høj
grad af sikkerhed og på dette grundlag udtrykke en konklusion om, hvorvidt regnska-
bet giver et retvisende billede af virksomhedens aktiver, passiver og finansielle stilling
mv. i overensstemmelse med det gældende lov- eller regelgrundlag. I tilknytning til vo-
res juridisk-kritiske revision og forvaltningsrevision af udvalgte emner afgiver vi i over-
ensstemmelse med standarderne for offentlig revision med høj grad af sikkerhed en
udtalelse om, hvorvidt de undersøgte områder har givet anledning til væsentlige kriti-
ske bemærkninger.
Høj grad af sikkerhed
En høj, men ikke absolut sik-
kerhed. Udtrykket beskriver
det niveau af sikkerhed, som
revisor bør opnå som grund-
lag for sin konklusion. Sikker-
heden opnås ved tilstrække-
ligt og egnet revisionsbevis og
gennem den logiske sammen-
hæng mellem revisors forskel-
lige observationer og delkon-
klusioner og den samlede kon-
klusion.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0004.png
3
Revisorordninger
6. Der findes 3 typer af revisorordninger ved revisionen af virksomheder uden for
statsregnskabet. Rigsrevisionen er enten enerevisor, samarbejder med en godkendt
medrevisor eller samarbejder med en godkendt revisor på grundlag af en aftale mel-
lem rigsrevisor og ministeren (§ 9-revisorordning). Enerevisorordninger og medrevi-
sorordninger følger af lovgivning, mens § 9-revisorordninger har grundlag i en aftale
mellem rigsrevisor og ministeren.
I 2021 var Rigsrevisionen enerevisor på 32 opgaver, medrevisor på 17 opgaver og hav-
de 6 opgaver, hvor der er indgået en § 9-aftale. Virksomheder og opgaver fremgår af
bilag 1.
Tabel 1 viser forskellen mellem de 3 typer af revisorordninger.
Tabel 1
Godkendt revisor
En revisor, som er godkendt i
henhold til revisorloven (lov-
bekendtgørelse nr. 25 af 8. ja-
nuar 2021). Revisorloven om-
fatter statsautoriserede og
registrerede revisorer. Efter
årsregnskabsloven har visse
virksomheder pligt til at lade
deres årsregnskab revidere af
en godkendt revisor (lovbe-
kendtgørelse nr. 838 af 8. au-
gust 2019).
Typer af revisorordninger
Enerevisorordning
Revisionsopgave
Konklusion
Revisionen udføres alene af
Rigsrevisionen.
Rigsrevisionen afgiver en kon-
klusion om årsregnskabet og en
udtalelse om juridisk-kritisk re-
vision og forvaltningsrevision.
Påtegning og eventuelt et revi-
sionsprotokollat og et manage-
ment letter.
Medrevisorordning
Revisionen udføres i samarbej-
de med en godkendt revisor.
Rigsrevisionen og medrevisor
afgiver en fælles konklusion om
årsregnskabet og en udtalelse
om juridisk-kritisk revision og
forvaltningsrevision.
Fælles påtegning og et fælles
revisionsprotokollat og eventu-
elt et fælles management letter.
§ 9-revisorordning
Revisionen udføres i samarbej-
de med en godkendt revisor.
Rigsrevisionen og § 9-revisor af-
giver hver især konklusioner om
årsregnskabet.
Produkt
Separat påtegning og revisions-
protokollat.
Kilde:
Rigsrevisionen.
Ved medrevisorordninger og § 9-revisorordninger aftaler Rigsrevisionen en konkret
arbejdsdeling med medrevisor/§ 9-revisor. Medrevisor/§ 9-revisor udfører den finan-
sielle revision, og Rigsrevisionen udfører som hovedregel juridisk-kritisk revision og
forvaltningsrevision. Rigsrevisionen gennemgår bl.a. medrevisors/§ 9-revisors arbejds-
papirer vedrørende den finansielle revision, så vi er sikre på, at vi kan anvende deres
arbejde og konklusioner. Ved medrevisorordningen gennemgår medrevisorerne også
Rigsrevisionens arbejde.
§ 9-aftale
Aftalen giver virksomheden
mulighed for at antage en god-
kendt revisor til at revidere sit
årsregnskab, selv om regn-
skabet er omfattet af Rigsre-
visionens revisionsansvar.
Ved Rigsrevisionens revision
betragtes den godkendte re-
visor som en § 9-revisor. Rigs-
revisionen kan anvende § 9-
revisors arbejde som en væ-
sentlig del af grundlaget for
sin egen revisionspåtegning
på virksomhedens årsregn-
skab.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0005.png
4
Tabel 2 viser, hvilke af de 3 revisorordninger de 55 virksomheder uden for statsregn-
skabet er omfattet af.
Tabel 2
Revisorordninger og virksomheder
Enerevisorordning
Udenrigsministeriet
Nordisk Kulturfond
Nordisk Ministerråd
Nordisk Ministerråds kontorer i Tal-
Medrevisorordning
Erhvervsministeriet
Danmarks Erhvervsfond
Danmarks Grønne Investeringsfond
DanPilot
EKF Danmarks Eksportkredit
Finansiel Stabilitet
Grand Départ Copenhagen Denmark
§ 9-revisorordning
Erhvervsministeriet
Garantifonden for skadesforsikrings-
linn, Riga, Vilnius og Skt. Petersborg
Nordisk Råd
sager
Nordsøenheden
Nordsøfonden
2022 I/S
Vækstfonden
Erhvervsministeriet
DANAK
Nordic Patent Institute
Rejsegarantifonden
Sundhedsministeriet
MedCom
Sundhed.dk
Sundhedsministeriet
ICARS – International Centre for
Antimicrobial Resistance
Forsvarsministeriet
NATO Headquarters Multinational Di-
Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet
Danmarks Grundforskningsfond
Kulturministeriet
DR
vision North
Kulturministeriet
De Danske Kongers Kronologiske
Børne- og Undervisningsministeriet
Euroskills 2025 I/S
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Energinet
Samling
7 TV 2-regioner
Kirkeministeriet
Transportministeriet
DOT – Din Offentlige Transport
DSB
Fjordforbindelsen Frederikssund
Metroselskabet I/S
Naviair
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
Folkekirkens fællesfond
10 stiftsmidler
Miljøministeriet
Klimaskovfonden
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Dansk Hunderegister
Kilde:
Rigsrevisionen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0006.png
5
Kort om virksomhederne
7. Virksomhedernes omsætning kan bl.a. bestå af de samlede indtægter i en given pe-
riode. Omsætningen kan være opgjort og indregnet forskelligt for virksomhederne.
Revisionsopgaverne spænder bredt fra fx Dansk Hunderegister med en omsætning
på 9,2 mio. kr. til DSB med en omsætning på 9.039 mio. kr. Bilag 1 viser nøgletal for de
reviderede virksomheder.
8. Kravet til udbytte er fastlagt af ejerministerierne. Ejerne har stillet krav om udbytte
i 8 virksomheder. Det samlede udbytte til staten for regnskabsåret 2021 var 334,4 mio.
kr. Rigsrevisionen bemærker, at et overskud ikke nødvendigvis betyder, at der udlod-
des udbytte til staten.
Tabel 3 viser de virksomheder, hvor der er krav eller aftale om udbetaling af udbytte
til staten, samt virksomhedernes udbytte og samlede overskud i 2021.
Tabel 3
Virksomhedsmøde
Virksomhedsmøde er virk-
somhedens øverste organ og
svarer til generalforsamlingen
i et aktieselskab.
Krav/aftale, udbytte og virksomhedernes resultat for 2021
Virksomhed
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
DSB
Danmarks Erhvervsfond
DanPilot
EKF Danmarks Eksportkredit
Krav/aftale om udbetaling af udbytte til staten
Udbetaling af udbytte kan først ske, efter at gælden
er afviklet.
Udlodning af udbytte besluttes på et virksomheds-
møde.
Der er en fast praksis om, at egenkapital, som over-
stiger kapitalkravet, udloddes til staten.
Udlodning af udbytte besluttes på et virksomheds-
møde.
EKF Danmarks Eksportkredit kan udbetale udbytte
til staten. Bestyrelsen fastsætter en udbyttepolitik,
som godkendes af erhvervsministeren.
Egenkapital vedrørende bankpakke I-V kan udlod-
des som udbytte, i takt med at balancen reduceres.
Ifølge lov om Nordsøfonden skal Nordsøfonden be-
tale udbytte, når det er muligt. Nordsøfondens ind-
tægter anvendes først til at dække alle udgifter for-
bundet med statsdeltagelsen og administrationen
heraf, herunder renter og afdrag på Nordsøfondens
lån. Overskudslikviditet herudover skal overføres til
statskassen som udbytte under hensyntagen til li-
kviditetsbehov forbundet med fremtidige udgifter
og investeringer.
Ifølge lov om Vækstfonden kan fonden udbetale
udbytte til staten. Bestyrelsen fastsætter en ud-
byttepolitik for Vækstfonden, som godkendes af
erhvervsministeren.
Udbytte
Intet udbytte
Intet udbytte
4,4 mio. kr.
Intet udbytte
150 mio. kr.
Årets resultat
1.497 mio. kr.
623 mio. kr.
2,2 mio. kr.
3,2 mio. kr.
548 mio. kr.
Finansiel Stabilitet
Nordsøfonden
30 mio. kr.
Intet udbytte
1.052 mio. kr.
341 mio. kr.
Vækstfonden
150 mio. kr.
4.228 mio. kr.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra virksomhedernes årsrapporter m.m.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
6
Staten er delejer
Staten er delejer i følgende
virksomheder:
EuroSkills 2025 I/S (55 %)
Grand Départ Copenhagen
Metroselskabet I/S (41,7 %)
Udviklingsselskabet
9. Staten er eneejer i langt hovedparten af virksomhederne, men der er også enkelte
virksomheder, hvor staten ejer en del af virksomheden. Staten er delejer i 4 virksom-
heder. Staten kan også være helt eller delvist ejer af et datterselskab gennem sit ejer-
skab i moderselskabet.
10. Virksomhederne kan oprette ét eller flere datterselskaber, associerede virksom-
heder og joint ventures til varetagelse af bestemte opgaver, som det findes hensigts-
mæssigt at udskille, og hvis det fremgår af deres lovgrundlag.
I 2021 havde 8 af de virksomheder, som Rigsrevisionen reviderede, datterselskaber,
associerede virksomheder og joint ventures. Bilag 2 viser en oversigt over virksomhe-
der med datterselskaber, associerede virksomheder og joint ventures samt ejerfor-
holdene.
Hvis datterselskaberne oprettes som aktieselskaber, partnerselskaber, kommandit-
selskaber, anpartsselskaber samt visse interessentskaber og erhvervsdrivende fon-
de, er de ikke omfattet af Rigsrevisionens årlige revision, idet virksomheder i selskabs-
form ikke er omfattet af rigsrevisorlovens § 2.
Denmark 2022 I/S (24 %)
By&Havn I/S (5 %).
EuroSkills 2025 I/S og Grand
Départ Copenhagen 2022 I/S
vil blive opløst efter afvikling
af events, og når der er aflagt
afsluttende regnskab.
Associeret virksomhed
En associeret virksomhed er
en virksomhed, som ikke er en
dattervirksomhed, men i hvil-
ken en anden virksomhed og
dennes dattervirksomheder
besidder kapitalinteresser og
udøver en betydelig indflydel-
se på virksomhedens drifts-
mæssige og finansielle ledel-
se. En virksomhed formodes
at udøve betydelig indflydelse,
hvis virksomheden og dens
dattervirksomheder tilsam-
men besidder 20 % eller mere
af stemmerettighederne.
Joint venture
II. Revisionsresultater for regnskabsåret 2021
11. I dette afsnit beskriver vi de sager, der har givet anledning til et forbehold eller en
kritisk udtalelse.
Finansiel revision
Et joint venture involverer én
eller flere virksomheder, som
samler resurser og ekspertise
for at nå et mål. De deltagen-
de virksomheder deler risiko
og gevinst.
12. Rigsrevisionen har udført finansiel revision af 54 virksomheder. For NATO Head-
quarters Multinational Devision North påbegyndes revisionen i september 2022.
13. Rigsrevisionen har konstateret regnskabsfejl i regnskaberne for stiftsmidlerne i
alle 10 stifter på Kirkeministeriets område. Vi har taget forbehold for 9 af stifternes
regnskaber og har en fremhævelse af forhold på ét regnskab.
Stifterne aflægger regnskab efter statens regnskabsregler. Det fremgår af Økonomi-
styrelsens vejledning om værdiansættelse af værdipapirer og kapitalandele, at en vær-
diregulering af værdipapirer ikke skal påvirke resultatet. Når stiftsmidlernes formue i
værdipapirer ændrer sig, skal det ikke indregnes i resultatopgørelsen, da tabet eller
gevinsten ikke er realiseret. Stifterne har ikke fulgt statens regnskabsregler, da de har
indregnet ikke-realiserede kursreguleringer i resultatopgørelsen.
Rigsrevisionen vurderer, at forholdet i sig selv har medvirket til væsentlig fejlinforma-
tion i regnskaberne for de 9 stiftsmidler.
Konklusion om Nordisk
Ministerråd
Konklusionen om Nordisk Mi-
nisterråd følger det nordiske
revisionsreglement.
14. Rigsrevisionen afgav for Nordisk Ministerråd en påtegning med forbehold for de
forretningsgange og interne kontroller, der ligger til grund for regnskabet. Det er Rigs-
revisionens vurdering, at Nordisk Ministerråds forretningsgange og interne kontroller
ikke er tilstrækkelige til at sikre og understøtte, at de dispositioner, der er omfattet af
regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med bevillinger, love og andre forskrif-
ter samt med indgåede aftaler.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
7
Juridisk-kritisk revision
15. Rigsrevisionen har udført juridisk-kritisk revision af 26 virksomheder.
16. Rigsrevisionen har ikke kunnet konkludere, om der har været væsentlige regelbrud
i Nordisk Ministerråds afgørelser om tildeling af tilskud. Det skyldes, at Nordisk Mini-
sterråd ikke har dokumenteret grundlaget for sine afgørelser om at tildele tilskud til
forvaltningsorganer (Nordisk Ministerråds tilskudsmodtagere) uden for de nordiske
landes regnskaber. Nordisk Ministerråd har heller ikke opgjort, hvilke forvaltningsor-
ganer der ligger uden for de nordiske landes regnskaber. Det er dermed ikke muligt
for Rigsrevisionen at vurdere, i hvilket omfang Nordisk Ministerråd har fulgt de forvalt-
ningsretlige principper i sine afgørelser om tildeling af tilskud.
Forvaltningsrevision
Juridisk-kritisk revision
En juridisk-kritisk har fokus
på, om virksomheden overhol-
der centrale regler. Det kan fx
være regler i forhold til tilde-
ling af tilskud, køb af varer og
tjenesteydelser, ansættelse af
medarbejdere og udbetaling
af løn.
17. Rigsrevisionen har udført forvaltningsrevision af 27 virksomheder.
18. Rigsrevisionen har afgivet kritiske udtalelser vedrørende sundhed.dk.
Rigsrevisionens forvaltningsrevision af sundhed.dk i 2021 har vist, at der forekommer
væsentlige forvaltningsmangler i sundhed.dk’s mål- og resultatstyring. Sundhed.dk har
ikke etableret systemer og processer for mål- og resultatstyringen, der i al væsentlig-
hed understøtter god offentlig økonomistyring og forvaltning. Det skyldes, at sund-
hed.dk ikke har fastlagt relevante mål for kerneopgaverne, og at sundhed.dk ikke har
fastlagt rammer for en tilfredsstillende styring af målopfyldelsen for kerneopgaverne.
Vi har også fulgt op på en kritisk udtalelse om sundhed.dk’s aktivitets- og resursesty-
ring vedrørende regnskabet for 2020. Opfølgningen viser, at sundhed.dk fortsat ikke
har etableret systemer og processer for aktivitets- og resursestyring, der understøtter
god offentlig økonomistyring og forvaltning. Det skyldes, at sundhed.dk ikke har be-
skrevet, hvilke aktiviteter der skal bidrage til målopfyldelsen, og ikke har udarbejdet et
budget for de enkelte aktiviteter. Sundhed.dk har heller ikke fastlagt, hvordan der skal
følges op på resurseforbruget i forhold til de gennemførte aktiviteter.
19. Forvaltningsrevision i 2021 af Nordisk Ministerråd har vist, at Rigsrevisionen ikke
kan konkludere, om der har været væsentlige forvaltningsmangler i Nordisk Minister-
råds styring af tilskudsordninger. Det skyldes, at Nordisk Ministerråd ikke systematisk
har dokumenteret grundlaget for sin styring af tilskudsordninger. Derfor kan Rigsrevi-
sionen ikke konkludere på de kriterier, der omhandler Nordisk Ministerråds opfølgning
på projekter, og dermed ikke udforme en samlet konklusion på forvaltningsrevisionen.
Forvaltningsrevision
En forvaltningsrevision har fo-
kus på virksomhedens forvalt-
ning af et udvalgt område. Det
kan fx være virksomhedens
aktivitets- og resursestyring,
mål- og resultatstyring eller
styring af indkøb.
Birgitte Hansen
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0009.png
8
Bilag 1. Nøgletal for virksomhederne og den udførte revision i 2021
Omsætningen i tabellerne nedenfor kan være opgjort forskelligt og alt efter virksom-
hedens lov- og regelgrundlag.
= Rigsrevisionen er enerevisor
= Medrevisor
= § 9-revisor
DANAK
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
37,4 mio. kr.
18,8 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Erhvervsministeriet
1,4 mio. kr.
11,6 mio. kr.
Der er udført en forvaltningsrevision af styring af indkøb.
Ingen.
Danmarks Erhvervsfond
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Erhvervsministeriet
0 kr.
104,3 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
2,2 mio. kr.
16,9 mio. kr.
Danmarks Erhvervsfond har ikke længere en omsætning. Årets indtægter vedrører primært reguleringer af landefordringer mv. Reguleringerne
går både op og ned. Kautioner er reguleret ned med 1.347 tkr., og lande er reguleret op med 3.919 tkr. Netto giver det 2.572 tkr.
Danmarks Grundforskningsfond
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
0,5 mio. kr.
5.906 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Uddannelses- og Forskningsministeriet
417 mio. kr.
5.903 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af gennemførelse af indkøb.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0010.png
9
Danmarks Grønne Investeringsfond
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Erhvervsministeriet
53,8 mio. kr.
2.447,0 mio.
kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført en forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
20,9 mio. kr.
273,2 mio. kr.
Danmarks Grønne Investeringsfond opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
DanPilot
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
390,4 mio. kr.
234,5 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
3,2 mio. kr.
139,7 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritiske revisioner af gennemførelse af salg og
myndigheders gebyropkrævning.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Dansk Hunderegister
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
9,2 mio. kr.
5,2 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1,15 mio. kr.
3,8 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af myndigheders gebyropkrævning.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Danmarks Radio
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
3.789,8 mio.
kr.
5.773,3 mio.
kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Kulturministeriet
÷95,4 mio. kr.
963,1 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af budgetstyring af flerårige investe-
ringsprojekter.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0011.png
10
De Danske Kongers Kronologiske Samling
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
Fortroligt
Fortroligt
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Kulturministeriet
Fortroligt
Fortroligt
DOT – Din Offentlige Transport
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
63,1 mio. kr.
11 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Transportministeriet
0 kr.
0,9 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af mål- og resultatstyring.
Ingen.
DSB
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
9.039 mio. kr.
13.722 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Transportministeriet
623 mio. kr.
5.093 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af budgetstyring af flerårige investe-
ringsprojekter.
Ingen.
EKF Danmarks Eksportkredit
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Erhvervsministeriet
1.302 mio. kr.
26.496 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
548 mio. kr.
9.364 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Beløbet er opgjort som summen af bruttopræmier og finansielle indtægter vedrørende udlån.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0012.png
11
Energinet
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
7.003 mio. kr.
54.707 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
435 mio. kr.
5.079 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af gennemførelse af indkøb.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af offentlige indkøb.
Ingen.
EuroSkills 2025 I/S
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
0 kr.
10,8 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Børne- og Undervisningsministeriet
÷3,6 mio. kr.
10,5 mio. kr.
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Finansiel Stabilitet
Bidrag til afviklingsformuen:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1.051 mio. kr.
25.220 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
1.052 mio. kr.
22.822 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Fjordforbindelsen Frederikssund
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
22 mio. kr.
1,1 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Transportministeriet
71,4 mio. kr.
÷3,9 mio. kr.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0013.png
12
Folkekirkens fællesfond
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Kirkeministeriet
1,4 mio. kr.
1.374 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
29 mio. kr.
336 mio. kr.
Folkekirkens Fællesfonds omsætning udgøres af landskirkeskat og salg af varer og tjenesteydelser.
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
Garantifondsbidrag:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
328,9 mio. kr.
2.181,0 mio.
kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Erhvervsministeriet
323,8 mio. kr.
÷1.268,5 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af mål- og resultatstyring.
Ingen.
Grand Départ Copenhagen Danmark 2022 I/S
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
Fortroligt
Fortroligt
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Erhvervsministeriet
Fortroligt
Fortroligt
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
ICARS – International Centre for Antimicrobial Resistance Solutions
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
57,3 mio. kr.
59,1 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Sundhedsministeriet
0,8 mio. kr.
0,8 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0014.png
13
Klimaskovfonden
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
0 kr.
100 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Miljøministeriet
÷1,8 mio. kr.
98,2 mio. kr.
MedCom
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
73,5 mio. kr.
39 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Sundhedsministeriet
1 mio. kr.
18 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af mål- og resultatstyring.
Ingen.
Metroselskabet I/S
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1.755 mio. kr.
41.532 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Transportministeriet
÷11.725 mio. kr.
÷2.446 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
NATO Headquarters Multinational Division North
Forsvarsministeriet
Z
Revisionen af 2021-regnskabet for NATO Headquarters Multinational Division North er en ny opgave, der foretages på foranledning
af NATO og Forsvarsministeriet. Revisionen udføres for første gang i september 2022 af Rigsrevisionen og er en del af et rotations-
princip mellem Rigsrevisionen og den lettiske rigsrevision.
Naviair
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
884,3 mio. kr.
2,3 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Transportministeriet
÷2,2 mio. kr.
1.083 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af gennemførelse af indkøb.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af offentlige indkøb.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0015.png
14
Nordisk Kulturfond
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
36,02 mio. kr.
N/A
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
0,4 mio. kr.
4,3 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Nordisk Ministerråd
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
969,02 mio. kr.
N/A
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
11,7 mio. kr.
55 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af afgørelser om tildeling af tilskud
mv.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af offentlige tilskudsordnin-
ger.
Det er ikke muligt at afgive en konklusion vedrørende juridisk-kritisk
revision og forvaltningsrevision.
Nordisk Ministerråds kontor i Riga
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
6,3 mio. kr.
N/A
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
0,1 mio. kr.
1,4 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Nordisk Ministerråds kontor i Tallinn
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1,8 mio. kr.
N/A
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
0,03 mio. kr.
1,9 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0016.png
15
Nordisk Ministerråds kontor i Skt. Petersborg
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
6,7 mio. kr.
N/A
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
0,2 mio. kr.
0,9 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Nordisk Ministerråds kontor i Vilnius
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
6,7 mio. kr.
N/A
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
0,2 mio. kr.
0,2 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Nordic Patent Institute
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
17,8 mio. kr.
5,1 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Erhvervsministeriet
0,1 mio. kr.
0,3 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af styring af offentlige indkøb.
Ingen.
Nordisk Råd
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
37,8 mio. kr.
N/A
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Udenrigsministeriet
4,2 mio. kr.
15,6 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af løn- og ansættelsesmæssige
dispositioner.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0017.png
16
Nordsøenheden
Administrationsvederlag mv.:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
30,8 mio. kr.
24,1 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Erhvervsministeriet
6,0 mio. kr.
21,7 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritiske revisioner af gennemførelse af indkøb og
løn- og ansættelsesmæssige dispositioner.
Der er udført forvaltningsrevisioner af styring af indkøb samt mål- og
resultatstyring.
Ingen.
Nordsøfonden
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
2.481 mio. kr.
8.987 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Erhvervsministeriet
341 mio. kr.
2.543 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af mål- og resultatstyring.
Ingen.
Rejsegarantifonden
Administrationsbidrag
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Erhvervsministeriet
10,4 mio. kr.
788,2 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevisioner af aktivitets- og resursestyring
samt mål- og resultatstyring.
Ingen.
19,9 mio. kr.
204,3 mio. kr.
Tilskud og lån vedrørende COVID-19 er ikke medregnet.
Sundhed.dk
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Sundhedsministeriet
160,5 mio. kr.
113,5 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevisioner af mål- og resultatstyring.
Kritisk udtalelse. Der forekommer væsentlige forvaltningsmangler i
sundhed.dk’s mål- og resultatstyring.
15,6 mio. kr.
45,3 mio. kr.
Omsætningen er sundhed.dk’s nettoomsætning og andre driftsindtægter, der primært består af en ekstrabevilling på 51,9 mio. kr. som følge af
øget pres på sundhed.dk på grund af COVID-19.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0018.png
17
TV 2/Bornholm
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
70,3 mio. kr.
34,3 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Kulturministeriet
÷0,4 mio. kr.
15,9 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
TV 2/Fyn
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
71,9 mio. kr.
48,0 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Kulturministeriet
÷0,8 mio. kr.
31,3 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
TV 2/Lorry
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
78,9 mio. kr.
41,4 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Kulturministeriet
÷4,6 mio. kr.
14,4 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
TV 2/MIDTVEST
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
75,8 mio. kr.
79,3 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Kulturministeriet
1,6 mio. kr.
53,8 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
TV 2/Nord
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
76,0 mio. kr.
36,1 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Kulturministeriet
0,014 mio. kr.
13,1 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0019.png
18
TV 2/ØST
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
71,6 mio. kr.
40,3 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Kulturministeriet
1,1 mio. kr.
15,7 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
TV 2/ØSTJYLLAND
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
71,6 mio. kr.
49,0 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Kulturministeriet
÷0,93 mio. kr.
13,3 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
Omsætning:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
461 mio. kr.
16.353 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Transportministeriet
1.497 mio. kr.
÷1.453 mio. kr.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
Vækstfonden
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Erhvervsministeriet
4.491 mio. kr.
30.684 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
Der er ikke udført juridisk-kritisk revision.
Der er udført forvaltningsrevision af aktivitets- og resursestyring.
Ingen.
4.228 mio. kr.
17.115 mio. kr.
Opgørelsen omfatter resultat af kapitalandele i fonde, egenkapitalinvesteringer og udlån.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0020.png
19
Stiftsmidlerne
Fyens Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Kirkeministeriet
4,1 mio. kr.
397,8 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
÷4,6 mio. kr.
10,4 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af regeloverholdelse af stifternes
anbringelse af kirke- og præsteembedekapitalen.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Forbehold.
Fyens Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Haderslev Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Kirkeministeriet
6,5 mio. kr.
598,9 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
÷7,7 mio. kr.
7,7 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af regeloverholdelse af stifternes
anbringelse af kirke- og præsteembedekapitalen.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Forbehold.
Haderslev Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Helsingør Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Kirkeministeriet
1,1 mio. kr.
353,6 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
÷1,8 mio. kr.
6,6 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af regeloverholdelse af stifternes
anbringelse af kirke- og præsteembedekapitalen.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Fremhævelse af forhold.
Helsingør Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Københavns Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Kirkeministeriet
1,6 mio. kr.
134,3 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
÷1,5 mio. kr.
6,9 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af regeloverholdelse af stifternes
anbringelse af kirke- og præsteembedekapitalen.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Forbehold.
Københavns Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0021.png
20
Lolland-Falsters Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Kirkeministeriet
1,2 mio. kr.
146,4 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
÷2,4 mio. kr.
3,3 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af regeloverholdelse af stifternes
anbringelse af kirke- og præsteembedekapitalen.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Forbehold.
Lolland-Falsters Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Ribe Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Kirkeministeriet
8,3 mio. kr.
780,5 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
÷17,8 mio. kr.
19,8 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af regeloverholdelse af stifternes
anbringelse af kirke- og præsteembedekapitalen.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Forbehold.
Ribe Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Roskilde Stift
Omsætning:
1)
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Kirkeministeriet
5,3 mio. kr.
586,3 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
÷6,2 mio. kr.
30,6 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af regeloverholdelse af stifternes
anbringelse af kirke- og præsteembedekapitalen.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Forbehold.
Roskilde Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Viborg Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Kirkeministeriet
9,0 mio. kr.
818,7 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
÷12,0 mio. kr.
20,7 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af regeloverholdelse af stifternes
anbringelse af kirke- og præsteembedekapitalen.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Forbehold.
Viborg Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0022.png
21
Aalborg Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Kirkeministeriet
7,2 mio. kr.
804,6 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
÷10,8 mio. kr.
13,2 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af regeloverholdelse af stifternes
anbringelse af kirke- og præsteembedekapitalen.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Forbehold.
Aalborg Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Aarhus Stift
Omsætning
1)
:
Aktiver pr. 31. december 2021:
Juridisk-kritisk revision i 2021:
Forvaltningsrevision i 2021:
Kritiske udtalelser og forbehold i påtegningen for 2021:
1)
Kirkeministeriet
6,4 mio. kr.
714,3 mio. kr.
Z
Årets resultat:
Egenkapital:
÷12,5 mio. kr.
18,6 mio. kr.
Der er udført juridisk-kritisk revision af regeloverholdelse af stifternes
anbringelse af kirke- og præsteembedekapitalen.
Der er ikke udført forvaltningsrevision.
Forbehold.
Aarhus Stift opgør resultatet af sin udlånsvirksomhed.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0023.png
22
Bilag 2. Virksomheder med datterselskaber, associerede virksomheder
og joint ventures i 2021
Moderselskab
Naviair
Ejerforhold
100 % ejede datterselskaber
Datterselskaber
Naviair Surveillance A/S (100 %)
Naviair Surveillance USA LLC
(100 % ejes af Naviair Surveillance A/S)
Aireon Holdings LLC
(4,4 % ejes af Naviair Surveillance USA LLC)
Associeret virksomhed
DSB
100 % ejede datterselskaber
Entry Point North AB (33,3 %)
DSB Ejendomsudvikling A/S
DSB Service & Retail A/S
DSB Vedligehold A/S
Selskabet af 23.12.2014 A/S
Selskabet af 23.05.2017 46DD A/S
Selskabet af 28.08.2017 67DD A/S
BSD ApS
Selskabet af 3. juli 2021 ApS
Selskabet af den 04.01.2021 EB A/S
Joint ventures (50 %)
Associerede virksomheder
Frugtmarkedet 11 Holding ApS
Ejendomsselskabet Frugtmarkedet 11 ApS
DOT – Din Offentlige Transport I/S (33,3 %)
Rejsekort og Rejseplanen A/S (45 %)
Metroselskabet
Associeret virksomhed
Andre værdipapirer
Udviklingsselskabet
By & Havn I/S
100 % ejede datterselskaber
DOT – Din Offentlige Transport I/S (33,3%)
Rejsekort og Rejseplanen A/S (7,16 %)
Lynetteholmen P/S og komplementarselskab ApS
Tunnelfabrikken 1 P/S og komplementarselskabet Tunnel-
fabrikken 1 ApS
Joint Ventures (50 %)
Copenhagen Malmö Port AB
Kronløbsøen Projekt P/S og komplementarselskabet Kron-
løbsøen ApS
Kommanditselskabet DanLink-Udvikling og komplemen-
tarselskabet DLU ApS
Amerikaplads C P/S og komplementarselskabet Amerika
Plads C ApS
Ejendomsselskabet Stejlepladsen P/S og komplementar-
selskabet Stejlepladsen ApS
Fælledby P/S og komplementarselskabet Fælledby ApS
Associerede virksomheder (40 %)
Ørestad Downtown P/S og komplementarselskabet Øre-
stad Downtown ApS
1)
PFA Nordhavn 1 P/S og PFA Nordhavn Komplementar ApS
Andre værdipapirer
Harbour P/S og Harbour Komplementar ApS (8,5 %)
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2022 nr. 12: Rigsrevisionens notat om revision af virksomheder uden for statsregnskabet
2610221_0024.png
23
Moderselskab
Energinet
Ejerforhold
100 % ejede datterselskaber
Datterselskaber
Energinet Eltransmission A/S
Energinet Systemansvar A/S
Energinet DataHub A/S
Energinet Gastransmission A/S
Gas Storage Denmark Holding A/S
Energinet Associated Activities A/S
Energinet Teknik og Anlæg A/S
Energinet Forretningsservice A/S
Associeret virksomhed
Andre værdipapirer
ESett OY (25 %)
Dansk Gasteknisk Center A/S (13,93 %)
PRISMA European Capacity Platform GmbH (6,9 %)
Nord Pool Holding A/S (18,8 %)
Joint Allocation Office S.A. (5 %)
DanPilot
Delvist ejede datterselskaber
(konsoliderede)
SkawPilot ApS (51 %)
Greenland Pilot Service (51 %)
Limfjord Pilot (50 %)
VesCo Systems ApS (33 %)
Associeret virksomhed
Finansiel Stabilitet
100 % ejede datterselskaber,
herunder Afviklingsformuen
2)
Danish Pilot Service (25 %)
Broinstitut I A/S, København (AFVIKL)
Broinstitut II A/S, København (AFVIKL)
FS Ejendomsselskab A/S, København
FS Finans I A/S, København
FS Finans II A/S, København
FS Finans III A/S, København
FS Finans IV A/S, København
FS Finans V A/S, København (AFVIKL)
FS Finans VI A/S, København (AFVIKL)
DR
Associerede virksomheder
I/S DIGI-TV (67 %), men da DR ikke har bestemmende ind-
flydelse i I/S DIGI-TV, jf. interessentskabskontrakten, er
denne ikke optaget som tilknyttet virksomhed.
Ritzaus Bureau A/S (20 %)
1)
2)
Opløst, men først gældende fra 2022.
Afviklingsformuen (AFVIKL): Broinstitut I A/S: Datterselskab under Afviklingsformuen, som har til formål at eje aktier i FS Finans V. Broinstitut II A/S:
Datterselskab under Afviklingsformuen, som har til formål at eje aktier i FS Finans VI A/S. FS Finans V A/S: Finansselskab, dannet den 31. maj 2017,
på grundlag af Andelskassen J.A.K. Slagelse efter indlevering af selskabets banklicens til Finanstilsynet. FS Finans VI A/S: Finansselskab, dannet den
28. juni 2019 på grundlag af Københavns Andelskasse efter indlevering af selskabets banklicens til Finanstilsynet .
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra virksomhedernes årsrapporter m.m.