Finansudvalget 2023-24
SB 21 24
Offentligt
2788244_0001.png
Beretning Nr. 21 Rigsrevisionens § 18, stk. 4-notat af 21. november 2023 om revisionen af statens forvaltning i 2022
December 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
revisionen af
statens forvaltning
i 2022
Statsrevisorerne beretning SB21/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens § 18, stk. 4-notat af 21. november 2023 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2788244_0002.png
2.. 3.
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 21/2022 om revisionen af
statens forvaltning i 2022
Ministrenes redegørelser er omtalt nedenfor under de relevante sager fra beret-
ningen
21. november 2023
RN 203/23
1. Rigsrevisionen gennemgår i dette notat de initiativer, som ministrene har iværksat
og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens kon-
klusioner. Dette sker med henblik på at vurdere, om ministeriernes initiativer adresse-
rer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens be-
retning.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
§
§ 18, stk. 4-notat
Ministrene har redegjort for deres initiativer vedrørende de 11 revisionssager, der er
omtalt i beretningen.
Rigsrevisionen vurderer, at 3 af sagerne kan afsluttes, idet 3 ministerier ikke havde væ-
sentlige regelbrud vedrørende 59 reviderede gebyrordninger.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen i de øvrige 8 revisionssager, hvor ministeri-
erne arbejder på at understøtte en bedre forvaltning. Rigsrevisionen vil orientere Stats-
revisorerne om udviklingen i de 8 sager i en kommende beretning om revisionen af sta-
tens forvaltning. Da sagerne bliver fulgt i en kommende beretning om statens forvalt-
ning, afsluttes denne beretning om revisionen af statens forvaltning i 2022.
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2023 en beretning om revisionen af statens forvaltning
i 2022. Beretningen handlede om 35 revisioner af ministeriernes regeloverholdelse og
forvaltning i 2022.
Statsrevisorerne beretning SB21/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens § 18, stk. 4-notat af 21. november 2023 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det tilfredsstillende, at mini-
sterierne i 16 ud af 17 revisioner i alle væsentlige henseender har forvaltet i overens-
stemmelse med reglerne. Statsrevisorerne fandt det også tilfredsstillende, at ministe-
rierne i 14 ud af 18 revisioner i alle væsentlige henseender har understøttet en spar-
sommelig, produktiv eller effektiv forvaltning. Statsrevisorerne kritiserede, at der har
været væsentlige forvaltningsmangler på Skatteministeriets område i 2022. Det har
givet Rigsrevisionen anledning til 2 kritiske udtalelser om Skatteministeriets inddrivel-
se af borgeres og virksomheders gæld til det offentlige og om Skatteministeriets bud-
getstyring. Endelig fandt Statsrevisorerne det utilfredsstillende, at der har været væ-
sentlige regelbrud og forvaltningsmangler på Sundhedsministeriets område. Det har
givet Rigsrevisionen anledning til 3 kritiske udtalelser om Sundhedsministeriets op-
krævning af gebyrer, mål- og resultatstyring og aktivitets- og resursestyring.
Det fremgik også af beretningen, at Miljøministeriet ikke havde fastsat korrekte tak-
ster på 4 gebyrordninger, at der var regelbrud i Justitsministeriet vedrørende arbejds-
tid, og at der var mangler i Kulturministeriets budgetstyring af projekt Nyborg Slot.
4. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Gennemgang af ministrenes redegørelser
Opkrævning af gebyrer
Sundhedsministeriet har ikke fastsat korrekte takster på 9 gebyrordninger,
jf. beretningens pkt. 4
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 17. oktober 2023
6. Statsrevisorerne bemærkede, at Sundhedsministeriet ikke havde fastsat korrekte
gebyrtakster i overensstemmelse med budgetvejledningen på 9 ud af 13 reviderede
gebyrordninger. Der er tale om et væsentligt regelbrud, der samlet udgjorde ca. 19 %
af ministeriets gebyrindtægter på 413 mio. kr.
7. Indenrigs- og sundhedsministeren oplyser, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet ar-
bejder på at revidere en del af gebyrerne for flere af ministeriets styrelser, herunder
de gebyrer, der er omtalt i beretningen. Desuden har ministeriet igangsat et arbejde
med at sikre bedre overblik over gebyrområderne med henblik på en øget grad af le-
delsesinformation og styring.
8. Rigsrevisionen noterer sig, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har igangsat en
række konkrete initiativer for at understøtte korrekte gebyrsatser. Rigsrevisionen vil
fortsat følge ministeriets arbejde med at implementere initiativerne.
Statsrevisorerne beretning SB21/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens § 18, stk. 4-notat af 21. november 2023 om revisionen af statens forvaltning i 2022
3
Miljøministeriet har ikke fastsat korrekte takster på 4 gebyrordninger, jf. beret-
ningens pkt. 5
Miljøministerens redegørelse af 15. oktober 2023
9. Det fremgik af beretningen, at Miljøministeriet havde fastsat gebyrtakster uden at
tage højde for de seneste 4 års overskud eller underskud, som ifølge reglerne skal ud-
lignes. Ministeriet havde desuden budgetteret med underskud på de 4 gebyrordninger
i perioden 2021-2024 uden at indhente hjemmel og uden at redegøre for, hvordan og
hvornår ordningerne forventes at opnå balance. Ministeriet havde desuden hjemmel
til underskud på 3 gebyrordninger, uden at det dog var præciseret, hvordan under-
skuddene skulle finansieres.
10. Miljøministen oplyser, at Miljøstyrelsen har tilpasset Miljøministeriets processer for
balancevurderinger og takstjustering, så gebyrindtægterne svarer til ministeriets om-
kostninger målt over en 4-årig periode. I de nye balancevurderinger er der taget højde
for tidligere års under- og overskud i vurderingen i alle gebyrer. Miljøstyrelsen vil des-
uden indlede en dialog med Økonomistyrelsen om håndteringen af de akkumulerede
underskud på ministeriets gebyrordninger. Ministeren oplyser desuden, at Miljøstyrel-
sen vil præcisere sin hjemmel til underdækning via de tekniske ændringsforslag til fi-
nansloven for 2024.
11. Rigsrevisionen noterer sig, at Miljøministeriet har igangsat en række konkrete initia-
tiver for at understøtte korrekte gebyrsatser. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministe-
riets arbejde med at implementere initiativerne.
3 ministerier har fastsat gebyrtaksterne korrekt, jf. beretningens pkt. 6
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 21. august 2023
Ældreministerens redegørelse af 28. september 2023
Erhvervsministerens redegørelse af 6. oktober 2023
Social- og boligministerens redegørelse af 13. oktober 2023
12. Det fremgik af beretningen, at Erhvervsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri og det daværende Social- og Ældreministerium ikke havde væsentlige
regelbrud vedrørende 59 gebyrordninger.
13. De relevante ministre har noteret sig konklusionen med tilfredshed, og Rigsrevisio-
nen vurderer derfor, at disse sager kan afsluttes.
Løn- og ansættelsesdispositioner
Regelbrud i Justitsministeriet vedrørende arbejdstid, jf. beretningens pkt. 8
Justitsministerens redegørelse af 13. oktober 2023
14. Det fremgik af beretningen, at Justitsministeriet fortsat ikke sikrer, at Kriminalfor-
sorgen overholder reglerne om hviletid, og at ministeriet ikke overholder lokalaftaler
om arbejdstid.
Statsrevisorerne beretning SB21/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens § 18, stk. 4-notat af 21. november 2023 om revisionen af statens forvaltning i 2022
4
15. Justitsministeren oplyser, at Direktoratet for Kriminalforsorgen arbejder på at kun-
ne systemunderstøtte arbejdet med at overholde reglerne om hviletid. Arbejdet for-
ventes videreført i 2024. Ministeren oplyser også, at Direktoratet for Kriminalforsor-
gen har igangsat en systemudvikling, så arbejdet med at overholde lokalaftalerne om
arbejdstid fremadrettet bliver systemunderstøttet. Systemudviklingen forventes at
være implementeret i 1. halvår 2024.
Justitsministeren oplyser desuden, at Rigspolitiet har anmodet alle politikredse om
straks at sikre, at de individuelle aftaler om opsparede timer er i overensstemmelse
med gældende regler. Rigspolitiet vil løbende føre tilsyn med området og sikre, at op-
sparingsformål sker i overensstemmelse med gældende lokalaftaler om arbejdstid.
Endelig understreger justitsministeren, at overholdelse af arbejdstidsreglerne er en
væsentlig prioritering, og at Direktoratet for Kriminalforsorgen og politiet løbende har
arbejdet på at forbedre området.
16. Rigsrevisionen noterer sig, at Justitsministeriet har igangsat en række konkrete ini-
tiativer for at understøtte, at ministeriet overholder reglerne om hviletid og lokalaftaler
om arbejdstid. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministeriets arbejde med at implemen-
tere initiativerne.
Inddrivelse af gæld
Væsentlige mangler i Skatteministeriets inddrivelse af gæld, jf. beretningens
pkt. 10-13
Skatteministerens redegørelse af 11. oktober 2023
17. Statsrevisorerne fandt det kritisabelt og bekymrende, at der igen i 2022 er konsta-
teret væsentlige mangler i Skatteministeriets inddrivelse af gæld til det offentlige.
Statsrevisorerne henledte Folketingets opmærksomhed på, at Statsrevisorerne siden
2009 har påpeget, at Skatteministeriets inddrivelse af gæld til det offentlige har været
mangelfuld. Det medfører risiko for, at gæld for flere milliarder kroner går tabt.
18. Skatteministeren anerkender, at der på trods af væsentlige fremskridt fortsat er
udfordringer på inddrivelsesområdet, som det vil tage lang tid at håndtere. Skattemi-
nisteriet har udarbejdet en samlet plan for opkrævning og inddrivelse, som skal løse
udfordringerne på områderne. Planen indeholder bl.a. tiltag om at sikre, at der ikke til-
går ny ikke-inddrivelsesparat gæld til inddrivelse fra 2026/2027.
Skatteministeren oplyser desuden, at Gældsstyrelsen forventer i højere grad at kunne
udnytte betalingsevnen hos skyldnere over de kommende år. Når Rigsrevisionen kon-
kluderer, at der for 2022 er et ikke-udnyttet potentiale for at inddrive gæld, er der så-
ledes ikke er tale om et tab i 2022, men nærmere en forskydning af provenu i tid.
19. Rigsrevisionen er ikke enig med Skatteministeriet i, at gæld, der ikke bliver inddre-
vet i ét år, altid kan inddrives i de kommende år. Rigsrevisionen finder, at der er risiko
for reelle tab, fordi skyldnernes betalingsevne kan ændre sig. Risikoen for tab øges, jo
flere år der går, før ministeriet får håndteret udfordringerne på inddrivelsesområdet.
Rigsrevisionen noterer sig, at Skatteministeriet har udarbejdet en samlet plan for op-
krævning og inddrivelse frem mod 2030. Rigsrevisionen vil fortsat følge sagen.
Statsrevisorerne beretning SB21/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens § 18, stk. 4-notat af 21. november 2023 om revisionen af statens forvaltning i 2022
5
Budgetstyring af flerårige projekter
Væsentlige mangler i Skatteministeriets budgetstyring af it-projekter, jf. beret-
ningens pkt. 15-16
Skatteministerens redegørelse af 11. oktober 2023
20. Statsrevisorerne bemærkede, at budgetstyringen i Skatteministeriet har været
mangelfuld i 2 ud af 3 reviderede it-projekter, og at ministeriet ikke har fulgt kravene
om styring af statslige it-projekter i forbindelse med 2 it-udviklingsaktiviteter.
21. Skatteministeren tager Statsrevisorernes kritik til efterretning. Ministeren oplyser,
at Skatteministeriet løbende har stort fokus på at styrke styringen af it-projekter, bl.a.
med gennemarbejdede estimater ved projekters igangsættelse og styrket opfølgning
med fremdriftsrapportering for it-projekterne. Ministeren oplyser endvidere, at der på
baggrund af kritikken er igangsat et arbejde med at fastlægge kategorisering af it-ud-
viklingsprojekter fremover, hvor en arbejdsgruppe i dialog med Økonomistyrelsen bl.a.
er ved at udarbejde en model til at understøtte kategoriseringen af it-projekter.
22. Rigsrevisionen noterer sig, at Skatteministeriet har igangsat en række initiativer for
at forbedre budgetstyringen af it-projekter. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministeriets
arbejde med at implementere initiativerne.
Mangler i Kulturministeriets budgetstyring af projekt Nyborg Slot, jf. beretningens
pkt. 17
Kulturministerens redegørelse af 5. oktober 2023
23. Det fremgik af beretningen, at Kulturministeriets budgetstyring af projekt Nyborg
Slot har haft en række mangler i store dele af projektperioden.
24. Kulturministeren tager Rigsrevisionens vurdering af manglerne i budgetstyringen
til efterretning og oplyser, at Slots- og Kulturstyrelsen har tilkendegivet, at dette vil
indgå i styrelsens videre arbejde med byggeri og budgetstyring.
25. Rigsrevisionen noterer sig, at Kulturministeriet vil inddrage bemærkningerne i det
videre arbejde med budgetstyring. Rigsrevisionen vil fortsat følge sagen.
Mål- og resultatstyring og aktivitets- og resursestyring
Væsentlige mangler i Sundhedsministeriets mål- og resultatstyring og aktivitets-
og resursestyring, jf. beretningens pkt. 19
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 17. oktober 2023
26. Statsrevisorerne bemærkede, at Sundhedsministeriets mål- og resultatstyring og
aktivitets- og resursestyring har været mangelfuld i 2022. 5 ud af 6 virksomheder på
ministerområdet havde ikke mål- og resultatstyring og havde ikke et grundlag for en
effektiv aktivitets- og resursestyring.
Statsrevisorerne beretning SB21/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens § 18, stk. 4-notat af 21. november 2023 om revisionen af statens forvaltning i 2022
6
27. Indenrigs- og sundhedsministeren er utilfreds med Rigsrevisionens konklusion om
manglen på mål- og resultatstyring i Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Ministeren op-
lyser, at ministeriet ikke udarbejdede mål- og resultatplaner i årene under krisehånd-
teringen af corona, fordi det ville trække resurser væk fra håndteringen af pandemien,
og fordi håndteringen af COVID-19-situationen siden 2020 i sig selv var rammesæt-
tende for målstyringen, hvorfor det har haft karakter af både mål- og resultatstyring
og aktivitets- og resursestyring. Ministeren oplyser desuden, at ministeriet har arbej-
det intenst med et nyt og koncernfælles koncept for mål- og resultatplaner i 2022,
som alle ministeriets styrelser er underlagt fra 1. januar 2023.
Indenrigs- og sundhedsministeren bemærker videre, at Økonomistyrelsens vejledning
på området ikke er normerende, hvorfor der ikke er et formelt krav om, at ministerier-
ne skal have mål- og resultatstyring.
28. Rigsrevisionens konklusion i beretningen vedrører det daværende Sundhedsmini-
steriums forvaltning i 2022 og tager derfor ikke højde for initiativer, der kan forbedre
forvaltningen fra 2023 og frem. Rigsrevisionen er opmærksom på, at ministeriet har
været i en ekstraordinær situation som følge af COVID-19-pandemien, men finder
dog, at mål- og resultatstyring og aktivitets- og resursestyring er basale elementer i
god offentlig økonomistyring og forvaltning. Rigsrevisionen bemærker desuden, at
Sundhedsministeriets mangler også var en realitet i årene før pandemien. Rigsrevisio-
nen vil fortsat følge ministeriets arbejde med at implementere et nyt koncernfælles
koncept for mål- og resultatplaner og ministeriets arbejde med aktivitets- og resurse-
styring.
Øvrige redegørelser
Statsministerens redegørelse af 22. august 2023
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 28. august 2023
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 4. september 2023
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 13. september 2023
Udenrigsministerens redegørelse af 13. september 2023
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 26. september 2023
Ældreministerens redegørelse af 28. september 2023
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 2. oktober 2023
Digitaliserings- og ligestillingsministerens redegørelse af 12. oktober 2023
Transportministerens redegørelse af 13. oktober 2023
Ministeren for udviklingssamarbejde og global klimapolitiks redegørelse af 16. oktober
2023
Finansministerens redegørelse af 16. oktober 2023
Forsvarsministerens redegørelse af 26. oktober 2023
Kirkeministerens redegørelse af 2. november 2023
29. Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til redegørelserne.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB21/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens § 18, stk. 4-notat af 21. november 2023 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2788244_0008.png
7
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Revisionen af
statens forvaltning
i 2022
(nr.
21/2022)
14-08-2023
Minister-
redegørelser:
Flere minister-
redegørelser
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
24-08-2023
Skatteudvalget:
30-08-2023
Finansudvalget:
09-11-2023