Finansudvalget 2023-24
SB 21 18
Offentligt
2767262_0001.png
Statsrevisorernes sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
11. oktober 2023
J.nr. 2023 - 4414
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
Ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning afgivet til Folketinget med
Statsrevisorernes bemærkninger om revisionen af statens forvaltning i 2022
Statsrevisorerne har den 15. august 2023 bedt mig om at redegøre for de foranstaltninger
og overvejelser, som
Beretning nr. 21/2022 om revision af statens forvaltning i 2022
og Statsrevi-
sorernes bemærkninger giver anledning til.
I det følgende fremgår mine kommentarer til beretningens konklusioner og Statsreviso-
rernes bemærkninger hertil. Jeg stiller mig gerne til rådighed for afklaring af yderligere
forhold i beretningen, såfremt Statsrevisorerne måtte have et ønske herom.
Inddrivelse af gæld
Gældsinddrivelsen er væsentligt forbedret over de senere år, og der er sket store frem-
skridt. Det nye inddrivelsessystem, PSRM, er idriftsat og har medvirket til, at inddrivelses-
provenuet har været stigende. I 2022 inddrev Gældsstyrelsen for ca. 12,4 mia. kr., hvoraf
ca. 5,2 mia. kr. blev inddrevet i PSRM. Derudover er der samlet set konverteret ca. 9,4
mio. gældsposter til en nominel værdi på ca. 28 mia. kr. fra det ældre inddrivelsessystem
DMI til PSRM. Det glæder mig, at Statsrevisorerne har noteret sig, at der er sket en for-
bedring i andelen af gæld til det offentlige, der oversendes til PSRM.
Jeg anerkender, at der på trods af væsentlige fremskridt fortsat er udfordringer på inddri-
velsesområdet, som det vil tage en længere periode at håndtere. Det indebærer bl.a., at der
fortsat tilgår ny gæld til inddrivelse, som vurderes at være ikke-inddrivelsesparat, og at der
for nuværende ikke er understøttelse af lønindeholdelse i det ældre inddrivelsessystem
DMI.
I forlængelse heraf har Skatteministeriet udarbejdet en samlet plan for opkrævning og
inddrivelse frem mod 2030, som skal løse udfordringerne på områderne. Planen indehol-
der bl.a. tiltag om at sikre, at der ikke tilgår ny ikke-inddrivelsesparat gæld til inddrivelse
fra 2026/2027. Tilgangen af andelen af ikke-inddrivelsesparat gæld i Gældsstyrelsen har
været faldende fra 38 pct. i 2021 til 21 pct. i 2022 og 14 pct. i 1. halvår 2023 (målt i pct. af
nominel værdi). Endvidere indgår der tiltag i planen om at udvikle systemunderstøttelse
til lønindeholdelse af skyldnere med gæld i DMI med forventet ibrugtagen medio 2024,
og Skatteforvaltningen har udarbejdet en oprydningsstrategi, der ligger til grund for op-
rydning af den ikke-inddrivelsesparate gæld.
www.skm.dk
Statsrevisorerne beretning SB21/2022 - Bilag 18: Skatteministerens redegørelse af 11. oktober 2023 til beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2767262_0002.png
Implementeringen af den samlede plan er i gang, og der blev indgået en bred politisk af-
tale om
Initiativer for effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
i juni 2023, som rum-
mer initiativerne i den samlede plan. Der er således bred politisk opbakning til planen.
Jeg bemærker, at Rigsrevisionen konkluderer, at der for 2022 er et ikke-udnyttet potenti-
ale for at inddrive gæld ved i højere grad at udnytte betalingsevnen hos skyldnere. Gælds-
styrelsen forventer at kunne udnytte denne betalingsevne ved at anvende de relevante
inddrivelsesværktøjer over de kommende år, således at der ikke er tale om et tab i 2022,
men nærmere en forskydning af provenu i tid.
Budgetstyring af flerårige projekter
Jeg tager Statsrevisorernes kritik af styringen af OSM2-systemet til efterretning og aner-
kender, at der har været udfordringer i projektet. Med Finansudvalgets tiltrædelse af sene-
ste aktstykke om OSM2 den 2. juni 2022 blev der fastlagt en opdateret plan for projektet,
hvor der er sammenhæng mellem økonomi og leverancer. Forud for oversendelse af akt-
stykket var der behov for at afklare usikkerheder om omfanget og karakteren af eventu-
elle ændringer med henblik på at forelægge Finansudvalget et solidt beslutningsgrundlag.
Skatteministeriet oversendte derfor et orienteringsbrev til Finansudvalget primo april
2022, hvori der blev orienteret om, at der var behov for at oversende et aktstykke samt
det forventede oversendelsestidspunkt for aktstykket.
Jeg er glad for, at der er en solid plan for at afslutte udviklingen af systemet, som allerede
i dag letter byrderne for danske virksomheder betragteligt. Siden implementeringen den 1.
juli 2021 er der løbet over 8 mia. kr. gennem systemet, og flere end 2.000 danske virk-
somheder anvender det.
Jeg tager ligeledes til efterretning, at Statsrevisorerne retter kritik af, at ministeriets bud-
getstyring i to ud af tre reviderede it-projekter har været mangelfuld, samt at ministeriet
ikke har fulgt kravene om styring af statslige it-projekter i forbindelse med to it-udvik-
lingsaktiviteter.
Jeg vil gerne kvittere for, at Rigsrevisionen bemærker ministeriets initiativ til at forbedre
styringen af it-projekter i 2022 og har forståelse for, at det endnu er for tidligt for Rigsre-
visionen at vurdere effekten af ministeriets nye tiltag. Jeg vil hertil gerne tilføje, at ministe-
riet løbende har stort fokus på at styrke styringen af it-projekter bl.a. med gennemarbej-
dede estimater ved projekters igangsættelse og styrket opfølgning med fremdriftsrappor-
tering for it-projekterne. Der er på baggrund af kritikken igangsat et arbejde med at fast-
lægge kategorisering af it-udviklingsprojekter fremover, hvor en arbejdsgruppe i dialog
med Økonomistyrelsen bl.a. er ved at udarbejde en model til at understøtte kategoriserin-
gen af it-projekter.
Samlet set er det min vurdering, at der årligt gøres store fremskridt i at håndtere udfor-
dringerne i Skatteforvaltningen. Der er dog tale om en stor opgave, som vil tage en år-
række at gennemføre og kræve betydelig kapacitet hos Skatteforvaltningen. Samtidig skal
områderne prioriteres sammen med andre højt prioriterede opgaver i Skatteforvaltningen.
Side 2 af 3
Statsrevisorerne beretning SB21/2022 - Bilag 18: Skatteministerens redegørelse af 11. oktober 2023 til beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2767262_0003.png
De administrative udgifter til it-understøttelse skal prioriteres inden for Skatteministeriets
rammer og kapacitet. Det er derfor også glædeligt, at vi i juni lykkedes at få en bred poli-
tisk aftale om en
flerårsaftale om skattevæsenets økonomi 2023-2027
på plads, som sikrer en
forudsigelig økonomisk ramme for skattevæsenet.
På baggrund af de fortsatte udeståender er det min prioritet, at der målrettet arbejdes vi-
dere med at håndtere udfordringerne i skattevæsenet og styrke borgernes tillid hertil.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Jeppe Bruus
Side 3 af 3