Finansudvalget 2023-24
SB 21 14
Offentligt
2767305_0001.png
Statsrev isorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1 240 København K
Den 1 5.oktober 2023
Redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 21/2022
om revisionen af statens forvaltning i 2022
I brev af 1 5. august 2023 har Statsrevisorerne bedt mig om at redegøre for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretningen til Statsrevisorerne om
rev isionen af statens forvaltning i 2022 har giv et anledning til inden for
Miljøministeriets ressort.
Indledningsvist konstaterer jeg med tilfredshed, at Rigsrevisionen i deres to
rev isioner v edrørende Miljøministeriets gebyropkrævning konkluderer, at der ikke
har v æret v æsentlige regelbrud, og at der ikke har v æret væsentlige
forv altningsmangler i Miljøstyrelsens mål- og resultatstyring.
Rigsrev isionen har imidlertid konstateret regelbrud i Miljøministeriets håndtering
af geby rordninger, hvor ministeriet har underskud på 4 ud af 1 4 rev iderede
geby rordninger.
Disse forhold er allerede blevet påtalt over for den respektive styrelse, og
Miljøministeriet har derfor indhentet en redegørelse fra Miljøstyrelsen, således at
håndteringen af gebyrordninger fremadrettet v il v ære i overensstemmelse med
gældende regler.
Nedenfor redegøres således for de overvejelser, foranstaltninger og igangsatte
initiativ er, som beretning 21/2022 har giv et anledning til for mit ressortområde
under § 23. Miljøministeriet.
Foranstaltninger og ov ervejelser
Jf. beretningspunkt 5
; ”Miljøministeriet har ikke tilstræbt balance på 4 ud af 1 4
gebyrordninger, så gebyrindtægterne svarer til ministeriets omkostninger til at
administrere hver ordning målt over en 4 -årig periode. Ministeriet har fastsat
taksterne uden at tage højde for de seneste 4 års overskud eller underskud, som
ifølge reglerne skal udlignes. Ministeriet har desuden budgetteret med underskud
på de 4 ordninger i perioden 2021-2024 uden at indhente hjemmel og uden at
redegøre for, hvordan og hvornår ordningerne forventes at opnå balance.”
Miljøsty relsen har oplyst mig, at Rigsrevisionens revision af gebyrområdet har
giv et anledning til konkrete tilpasninger i Miljøministeriets processer for
balancevurderinger og takstjustering, så gebyrindtægterne svarer til ministeriets
Mi l jømi nisteriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1 220 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • CV R 1 2854358 • EA N 5798000862005 • mi m@mi m.dk • www.mim.dk
Statsrevisorerne beretning SB21/2022 - Bilag 14: Miljøministerens redegørelse af 15. oktober 2023 vedr. beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2767305_0002.png
omkostninger målt over en 4-årig periode, hvor der er taget højde for tidligere års
under- og ov erskud i v urderingen i alle geby rer.
Miljøsty relsen v il indlede dialog med Økonomistyrelsen om håndtering af de
akkumulerede underskud på ministeriets gebyrordninger.
I henhold til beretningspunkt 5
; ”Miljøministeriet har desuden hjemmel til
underskud på 3 ordninger, uden at det dog er præciseret, hvordan
underskuddene skal finansieres. Rigsrevisionen finder, at hje mlen bør
præciseres, så det fremgår, hvilke gebyrordninger der må give underskud,
hvordan underskuddene skal finansieres, og eventuelt om Folketinget skal
orienteres om større underskud.”
Miljøsty relsen har taget bemærkningen til efterretning, hv orfor de r fremadrettet
v il v ære indarbejdet en præcisering for hjemmel til underdækning, som håndteres
v ed de tekniske ændringsforslag til finansloven for 2024.
Afslutningsvis skal jeg bemærke, at der er sendt en kopi af nærv ærende
redegørelse til Rigsrevisionen.
Med v enlig hilsen
Magnus Heunicke
2