Finansudvalget 2024-25
SB 12 24
Offentligt
3026774_0001.png
Juni 2025
Rigsrevisionens notat om
beretning om
statens brug af
interne kompetencer
og eksterne konsulenter
Statsrevisorerne beretning SB12/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens fortsatte notat 20. maj 2025 om beretning 12/2022 om stats brug af interne kompetencer og eksterne konsulenter
3026774_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om statens brug af interne
kompetencer og eksterne konsulenter
(beretning nr. 12/2022)
20. maj 2025
RN 1505/25
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om statens brug af interne
kompetencer og eksterne konsulenter, som blev indledt med en beretning
i 2023. Opfølgningen sker med henblik på at vurdere, om ministeriernes
initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærk-
ninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere behandlet sagen i notat
til Statsrevisorerne af 21. juni 2023.
2. Beretningen handlede om statens brug af interne kompetencer og eks-
terne konsulenter. Formålet med undersøgelsen var at vurdere, om ministe-
rierne havde en strategisk tilgang til brugen af eksterne konsulenter. Rigs-
revisionen igangsatte undersøgelsen i februar 2022 på baggrund af en an-
modning fra Statsrevisorerne. Undersøgelsen omfattede alle ministerier
med undtagelse af Kirkeministeriet og Statsministeriet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det tilfredsstil-
lende, at størstedelen af ministerierne havde taget strategisk stilling til bru-
gen af eksterne konsulenter. De fandt det ligeledes tilfredsstillende, at 15
ud af 18 ministerier kunne dokumentere, at de havde taget stilling til, om
der er typer af opgaver, som i højere grad end tidligere skal løses af mini-
steriets egne medarbejdere. Statsrevisorerne bemærkede, at ministerier-
ne kunne forbedre deres stillingtagen til brugen af eksterne og interne kom-
petencer, dels ved at styrke dokumentationen, dels ved at have en mere
overordnet og langsigtet prioritering på området.
4. Rigsrevisionen følger op på kritikken i beretningen i forhold til syv mini-
sterier. På grund af ressortændringer er flere af de ministerier, der oprin-
deligt indgik i beretningen, ændret. Tabel 1 viser de ministerier, som vi føl-
ger op i forhold til, herunder de ændringer, der har været.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB12/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens fortsatte notat 20. maj 2025 om beretning 12/2022 om stats brug af interne kompetencer og eksterne konsulenter
3026774_0003.png
2
Tabel 1
Omlægning af tre ud af de syv ministerområder, som vi følger
op på i dette notat
Beretning
Indenrigs- og
Boligministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Social- og
Ældreministeriet
Sundhedsministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
§ 18, stk. 4-notat
-
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Dette notat
Social- og
Boligministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Ældreministeriet
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Konklusion
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Skatteministeriet, So-
cial- og Boligministeriet, Transportministeriet, Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet og Ældreministeriet har iværksat tilfredsstillende tiltag for alle
opfølgningspunkter om deres brug af interne kompetencer og eksterne kon-
sulenter.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen om statens brug af inter-
ne kompetencer og eksterne konsulenter kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB12/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens fortsatte notat 20. maj 2025 om beretning 12/2022 om stats brug af interne kompetencer og eksterne konsulenter
3026774_0004.png
3
II. Status på sagen
5. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi
fulgt op på følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Indenrigs- og Sundhedsministeriets,
Justitsministeriets og Uddannelses- og
Forskningsministeriets arbejde med at for-
bedre ministeriernes stillingtagen til, om de
har typer af opgaver, som i højere grad end
tidligere skal løses af ministeriernes egne
medarbejdere.
2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets og So-
cial-, Bolig- og Ældreministeriets arbejde
med at forbedre ministeriernes stillingtagen
til, om der er typer af opgaver, som kræver
eksterne konsulenter.
3. Indenrigs- og Sundhedsministeriets,
Justitsministeriets, Skatteministeriets og
Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejde
med at styrke ministeriernes retningslinjer
for indkøb af eksterne konsulenter.
4. Indenrigs- og Sundhedsministeriets, Skat-
teministeriets, Transportministeriets og Ud-
dannelses- og Forskningsministeriets arbej-
de med at forbedre dokumentationen af mi-
nisteriernes begrundelser for brugen af eks-
terne konsulenter i forbindelse med konkrete
indkøb.
Status
Behandles og afsluttes i dette
notat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Behandles og afsluttes i dette
notat.
Behandles og afsluttes i dette
notat.
Behandles og afsluttes i dette
notat.
III. Ministeriernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende ministeriernes initiativer i forhold til opfølg-
ningspunkterne.
7. Opfølgningen er baseret på en gennemgang af ministeriernes initiativer.
Statsrevisorerne beretning SB12/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens fortsatte notat 20. maj 2025 om beretning 12/2022 om stats brug af interne kompetencer og eksterne konsulenter
3026774_0005.png
4
Opgaver, som skal løses af ministeriernes egne medarbejdere
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ju-
stitsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet alle har arbejdet
med at forbedre deres stillingtagen til, om de har typer af opgaver, som i hø-
jere grad end tidligere skal løses af ministeriernes egne medarbejdere. Rigs-
revisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Tabel 2
Resultatet af Rigsrevisionens opfølgning
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
Forbedring af stillingtagen til, om
opgaver skal løses af ministeriernes
egne medarbejdere
Afsluttes i dette notat
Justitsministeriet
Afsluttes i dette notat
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Afsluttes i dette notat
Note: Opfølgning på dette punkt er ikke relevant for Skatteministeriet, Social- og Boligministeriet, Transportministeriet og Ældreministeriet.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af en gennemgang af ministeriernes materialer.
8. Det fremgik af beretningen, at 15 ud af 18 ministerier kunne dokumente-
re, at de havde taget stilling til, om der var typer af opgaver inden for jura
og it, som i højere grad end tidligere skulle løses af ministeriets egne med-
arbejdere. De tre ministerier, der ikke havde taget stilling, var Sundheds-
ministeriet, Justitsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
9. Vores opfølgning viser, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har opda-
teret retningslinjer mv. for ministeriets underliggende myndigheder, hvori
det fremgår, at myndighederne skal tage stilling til, om opgaver skal løses
af ministeriets egne medarbejdere.
Vores opfølgning viser også, at Justitsministeriet ligeledes har opdateret
retningslinjerne for ministeriets underliggende myndigheder, så det nu frem-
går, at myndighederne skal tage stilling til, hvorvidt opgaver skal løses af
ministeriets egne medarbejdere.
Endelig viser vores opfølgning, at Uddannelses- og Forskningsministeriet
har retningslinjer for indkøb af eksterne konsulenter. Derudover har mini-
steriet opdateret sin interne proces for godkendelse af indkøb af eksterne
konsulenter, hvor det fremgår, at myndighederne skal tage stilling til, om
opgaver skal løses af ministeriets egne medarbejdere.
Statsrevisorerne beretning SB12/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens fortsatte notat 20. maj 2025 om beretning 12/2022 om stats brug af interne kompetencer og eksterne konsulenter
3026774_0006.png
5
Opgaver, som kræver eksterne konsulenter
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Social- og Boligministeriet og Ældremi-
nisteriet har arbejdet med at forbedre deres stillingtagen til, om der er ty-
per af opgaver, som kræver eksterne konsulenter. Rigsrevisionen vurderer
på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Tabel 3
Resultatet af Rigsrevisionens opfølgning
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
Forbedring af stillingtagen til, om
opgaver kræver eksterne konsulenter
Afsluttes i dette notat
Social- og
Boligministeriet
Afsluttes i dette notat
Ældreministeriet
Afsluttes i dette notat
Note: Opfølgning på dette punkt er ikke relevant for Justitsministeriet, Skatteministeriet, Transportministeriet og Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af en gennemgang af ministeriernes materialer.
10. Statsrevisorerne bemærkede, at 16 af de 18 ministerier kunne dokumen-
tere, at de havde taget stilling til, om der var typer af opgaver, som kræve-
de eksterne konsulenter.
11. Dette opfølgningspunkt omfatter nu tre ministerier, idet det daværende
Social- og Ældreministerium siden beretningen er omlagt til henholdsvis So-
cial- og Boligministeriet og Ældreministeriet.
12. Vores opfølgning viser, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har opda-
teret retningslinjer mv. for ministeriets underliggende myndigheder, hvoraf
det fremgår, at myndighederne skal tage stilling til, om der er typer af opga-
ver, som kræver eksterne konsulenter.
Vores opfølgning viser også, at Social- og Boligministeriet har fastlagt en
proces for stillingtagen til brugen af eksterne konsulenter. Processen frem-
går af ministeriets retningslinjer for brugen af eksterne konsulenter.
Ældreministeriet anvender de samme retningslinjer som Social- og Bolig-
ministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB12/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens fortsatte notat 20. maj 2025 om beretning 12/2022 om stats brug af interne kompetencer og eksterne konsulenter
3026774_0007.png
6
Styrkelsen af ministeriernes retningslinjer for indkøb af eks-
terne konsulenter
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Skatteministeriet, So-
cial- og Boligministeriet og Ældreministeriet har arbejdet med at styrke de-
res retningslinjer for indkøb af eksterne konsulenter. Rigsrevisionen vurde-
rer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Tabel 4
Resultatet af Rigsrevisionens opfølgning
Indenrigs-
og Sundheds-
ministeriet
Styrkelse af retnings-
linjer for indkøb af
eksterne konsulenter
Afsluttes i
dette notat
Justits-
ministeriet
Afsluttes i
dette notat
Skatte-
ministeriet
Afsluttes i
dette notat
Social- og
Boligministeriet
Afsluttes i
dette notat
Ældre-
ministeriet
Afsluttes i
dette notat
Note: Opfølgning på dette punkt er ikke relevant for Transportministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af en gennemgang af ministeriernes materialer.
13. Der fremgik af beretningen, at 14 af de 18 ministerier havde retningslin-
jer, som understøttede, at der i de enkelte indkøb blev taget stilling til bru-
gen af eksterne konsulenter, mens 4 ministerier enten ikke havde retnings-
linjer eller delvist havde retningslinjer.
14. Dette opfølgningspunkt omfatter nu fem ministerier, idet det daværen-
de Social- og Ældreministerium siden beretningen er omlagt til henholds-
vis Social- og Boligministeriet og Ældreministeriet.
15. Vores opfølgning viser, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har udar-
bejdet retningslinjer vedrørende køb af konsulentydelser, der går på tværs
af ministerområdet.
Vores opfølgning viser også, at Justitsministeriet har udarbejdet retnings-
linjer for indkøb af konsulenter, som omfatter alle myndigheder inden for
ministerområdet.
Vores opfølgning viser videre, at Skatteministeriet har opdateret retnings-
linjerne for brugen af konsulenter, som gælder for hele ministerområdet.
Endelig viser vores opfølgning, at Social- og Boligministeriet ligeledes har
opdateret ministeriets retningslinjer for indkøb af eksterne konsulenter.
Ældreministeriet anvender de samme retningslinjer som Social- og Bolig-
ministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB12/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens fortsatte notat 20. maj 2025 om beretning 12/2022 om stats brug af interne kompetencer og eksterne konsulenter
3026774_0008.png
7
Ministeriernes begrundelser for brugen af eksterne konsulen-
ter
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Skatteministeriet, Transportministeriet
og Uddannelses- og Forskningsministeriet har arbejdet med at forbedre do-
kumentationen for deres begrundelser for brugen af eksterne konsulenter i
forbindelse med konkrete indkøb. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Tabel 5
Resultatet af Rigsrevisionens opfølgning
Indenrigs-
og Sundheds-
ministeriet
Forbedring af dokumentationen
for brugen af eksterne konsu-
lenter
Afsluttes i
dette notat
Skatte-
ministeriet
Afsluttes i
dette notat
Transport-
ministeriet
Afsluttes i
dette notat
Uddannelses-
og Forsknings-
ministeriet
Afsluttes i
dette notat
Note: Opfølgning på dette punkt er ikke relevant for Justitsministeriet, Social- og Boligministeriet og Ældreministeriet.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af en gennemgang af ministeriernes materialer.
16. Statsrevisorerne bemærkede, at det for 13 af de 30 konkrete indkøb,
som Rigsrevisionen undersøgte i fem udvalgte ministerier, ikke kunne doku-
menteres, om der var taget stilling til, om opgaven kunne have været løst
af ministeriet selv. Justitsministeriet var det eneste af de fem ministerier,
der havde taget stilling hertil, og ministeriet indgår derfor ikke i opfølgnin-
gen.
17. Vi har siden beretningen gennemgået Indenrigs- og Sundhedsministeri-
ets, Skatteministeriets, Transportministeriets og Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets indkøb af eksterne konsulenter. Gennemgangen har ta-
get udgangspunkt i dokumentationen for de 3 største indkøb af konsulen-
ter i 2024 for hvert af de fire ministerier, dvs. i alt 12 indkøb. Vi har vurderet,
om dokumentationen indeholder begrundelser for indkøbene af eksterne
konsulenter.
Vores gennemgang viser, at der for alle 12 indkøb foreligger en begrundelse
for ministeriernes køb af konsulenter.
Statsrevisorerne beretning SB12/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens fortsatte notat 20. maj 2025 om beretning 12/2022 om stats brug af interne kompetencer og eksterne konsulenter
3026774_0009.png
8
Der er således sket en forbedring af Indenrigs- og Sundhedsministeriets,
Skatteministeriets, Transportministeriets og Uddannelses- og Forsknings-
ministeriets dokumentation af deres begrundelser for indkøb af konsulen-
ter.
18. Hele sagen kan følges på
www.rigsrevisionen.dk
og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
19. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB12/2022 - Bilag 24: Rigsrevisionens fortsatte notat 20. maj 2025 om beretning 12/2022 om stats brug af interne kompetencer og eksterne konsulenter
3026774_0010.png
9
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Statens brug af
interne kompeten-
cer og eksterne
konsulenter
(nr.
12/2022)
20-02-2023
Minister-
redegørelser:
Flere minister-
redegørelser
Behandlet i
udvalg
Gennemgang ved
Statsrevisorerne
og Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
02-03-2023