Finansudvalget 2024-25
SB 11 4
Offentligt
3011557_0001.png
Maj 2025
Rigsrevisionens notat om
beretning om
tilsynet med aftaler
i forsyningssektoren
Statsrevisorerne beretning SB11/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. april 2025 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
3011557_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om tilsynet med aftaler i
forsyningssektoren (beretning nr. 11/2022)
23. april 2025
RN 705/25
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om tilsynet med aftaler i
forsyningssektoren, som blev indledt med en beretning i 2023. Opfølgnin-
gen sker med henblik på at vurdere, om Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriets og Forsyningstilsynets initiativer adresserer den kritik, der fremgår
af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har
tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 16. maj 2023.
2. Beretningen handlede om, hvorvidt Forsyningstilsynet havde et tilfreds-
stillende tilsyn med, om forsyningsselskabernes aftaler med koncernfor-
bundne selskaber var indgået på konkurrencelignende vilkår.
Hvis aftaler inden for koncerner ikke indgås på konkurrencelignende vilkår,
er der risiko for, at forsyningsselskaberne betaler overpriser, og at regnin-
gen sendes videre til forbrugerne af el, gas og varme.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at Forsyningstil-
synets tilsyn med forsyningsselskaberne havde været helt utilstrækkeligt.
Det gjaldt både grundlaget for kontrollen og den gennemførte kontrol af,
om forsyningsselskaberne havde indgået ulovlige koncernforbundne afta-
ler. Statsrevisorerne fandt det sandsynliggjort, at Forsyningstilsynet kunne
have fundet flere lovbrud
og dermed skabt grundlag for påbud til selska-
berne om at nedsætte priserne
hvis tilsynet havde arbejdet mere risiko-
baseret. Kontrollen med varmeforsyningsselskaberne, som udgjorde 557
ud af samlet 600 forsyningsselskaber, havde stort set været fraværende,
hvilket udgjorde en betydelig risiko for forbrugerne. Statsrevisorerne fandt
det meget utilfredsstillende, at en række forbrugere havde betalt overpris
for transporten af forsyninger, og at der var risiko for, at det gjorde sig gæl-
dende for flere forbrugere for både el, gas og varme.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Koncernforbundne selska-
ber
Koncernforbundne selskaber er
selskaber, der er en del af den
samme koncern, hvor moder-
selskabet har bestemmende
indflydelse. I lovgivningen om-
tales også interesseforbundne
selskaber. Selskaber er interes-
seforbundne, når selskaber har
fælles ejerskab, også selv om
ejerandelen er lille. Når vi i dette
notat omtaler koncernforbund-
ne selskaber, refererer vi også
til interesseforbundne selska-
ber.
Statsrevisorerne beretning SB11/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. april 2025 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
3011557_0003.png
2
Konklusion
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har iværksat alle de tiltag, som mi-
nisteren stillede Statsrevisorerne i udsigt i ministerredegørelsen. Der er så-
ledes iværksat følgende:
Markedsmæssighed
Formålet med tilsynet med
markedsmæssighed er at vur-
dere, om forsyningsselskaber-
nes aftaler med koncernfor-
bundne selskaber er indgået på
konkurrencelignende vilkår.
Forsyningstilsynet har udarbejdet og anvender en ny tilsynsstrategi ba-
seret på risiko og væsentlighed.
Forsyningstilsynet og ministeriet har tilvejebragt viden om forsynings-
selskaberne og bruger denne i deres risikobaserede udvælgelse.
Forsyningstilsynet har taget en database i brug, så tilsynet bliver data-
drevet.
Forsyningstilsynet har fået hjemmel til at føre tilsyn med koncernfor-
bundne aftaler i varmesektoren.
Forsyningstilsynets gældende sanktionsmuligheder er udvidet til også at
gælde tilsynet med markedsmæssighed på varmeområdet. Forsyningstil-
synet og ministeriet vil løbende vurdere behovet for yderligere sanktions-
muligheder. Ministeriets tilsynskoncept for Forsyningstilsynet er opda-
teret, så der er en løbende dialog om, hvorvidt Forsyningstilsynet har de
rigtige værktøjer, herunder sanktionsmuligheder, til rådighed.
Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og vurderer på den baggrund, at
sagen kan afsluttes.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi
fulgt op på følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
1. Forsyningstilsynets udarbejdelse af en ny
tilsynsstrategi baseret på risiko og væsent-
lighed.
2. Forsyningstilsynets og Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets arbejde med at tilve-
jebringe viden om forsyningsselskaberne.
3. Forsyningstilsynets implementering af et
datadrevet tilsyn.
4. Forsyningstilsynets og Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets forslag til ny hjemmel
til tilsyn med koncernforbundne aftaler på
varmeområdet.
5. Forsyningstilsynets og Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets overvejelser om,
hvorvidt der er behov for andre og større
sanktioner.
Status
Behandles og afsluttes i dette
notat.
Behandles og afsluttes i dette
notat.
Behandles og afsluttes i dette
notat.
Behandles og afsluttes i dette
notat.
Behandles og afsluttes i dette
notat.
Statsrevisorerne beretning SB11/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. april 2025 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
3
III. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets og
Forsyningstilsynets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
og Forsyningstilsynets initiativer i forhold til opfølgningspunkterne.
6. Opfølgningen er baseret på brevveksling og dokumentgennemgang.
Grundlaget for kontrollen
Ny tilsynsstrategi
Forsyningstilsynet har udarbejdet og anvender en ny tilsynsstrategi baseret
på risiko og væsentlighed. Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og
vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
7. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at Forsyningstilsynet ikke havde haft
en samlet tilsynsstrategi baseret på risiko og væsentlighed.
8. Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyste i sin redegørelse til beret-
ningen, at Forsyningstilsynet ville færdiggøre en ny tilsynsstrategi i foråret
2023.
9. Vores opfølgning viser, at Forsyningstilsynet offentliggjorde en ny til-
synsstrategi i september 2023. Tilsynsstrategien sætter rammen for For-
syningstilsynets tilsynsopgaver. Strategien er baseret på risiko og væsent-
lighed, så kontrollen målrettes de områder, hvor der er størst sandsynlighed
for at konstatere problemer, og hvor konsekvenserne er mest alvorlige. Den
gælder bl.a. for de tre forsyningsområder el, gas og varme og er løbende im-
plementeret i tilsynet siden offentliggørelsen. Strategien er udmøntet i kon-
krete tilsynsplaner inden for de tre forsyningsområder. Vores opfølgning vi-
ser, at Forsyningstilsynet i praksis følger strategien.
Viden om forsyningsselskaberne
Forsyningstilsynet og ministeriet har tilvejebragt viden om forsyningsselska-
berne, og denne indgår i det nye risikobaserede tilsyn. Rigsrevisionen finder
dette tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen kan afslut-
tes.
10. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at Forsyningstilsynet ikke havde haft
tilstrækkelig viden om de forsyningsselskaber, der skulle kontrolleres, og
dermed ikke kunne vurdere, hvor risikoen for fejl og lovbrud var størst.
11. Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyste i sin redegørelse til be-
retningen, at det var en del af den nye tilsynsstrategi, at Forsyningstilsynet
skulle tilvejebringe et stærkere indblik i selskaber, herunder selskabskon-
struktioner og selskabers aftaleforhold.
Statsrevisorerne beretning SB11/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. april 2025 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
4
12. Vores opfølgning viser, at Forsyningstilsynet som led i den nye tilsyns-
strategi skal foretage en vurdering af bl.a. selskabskonstruktioner, aftaler,
tidligere afgørelser, henvendelser, klager mv.
Forsyningstilsynet har oplyst, at i det omfang tilsynsplanen har afdækket,
at der ikke foreligger et tilstrækkeligt vidensgrundlag til at foretage en risi-
kovurdering, så består tilsynsindsatsen i første omgang i at fremskaffe
grundlaget.
13. Forsyningstilsynet har også igangsat flere andre tiltag for at tilvejebringe
viden om forsyningsselskaberne.
Elnetvirksomheder skal fx årligt indsende en oversigt over aftaler med kon-
cernforbundne selskaber for det forudgående år. Virksomhederne skulle
indsende oversigten første gang senest den 1. juli 2024, og oplysningerne
indgik i planlægningen for 2025. Tilsynet har endvidere udarbejdet et ske-
ma med stamoplysninger om elnetvirksomhederne, der bl.a. indeholder op-
lysninger om, hvorvidt virksomhederne er en del af en koncern.
På varmeområdet er der fra 2025 fastsat en regel om, at varmeforsynings-
selskaberne i lighed med elforsyningsselskaber skal indsende en oversigt
over virksomhedernes aftaler med koncernforbundne selskaber til Forsy-
ningstilsynet.
14. Forsyningstilsynet har oplyst, at dette tilsammen giver tilsynet et tilfreds-
stillende grundlag for at vurdere, hvor risikoen for fejl og lovbrud er størst
på el- og varmeområdet. Tilsynet oplyser videre, at der på gasområdet kun
er tre gasdistributionsselskaber med samme ejer, der er omfattet af gas-
forsyningslovens bestemmelser om markedsmæssighed. Forsyningstilsy-
net vurderer, at der er et tilfredsstillende grundlag for at vurdere, hvor risi-
koen for fejl og lovbrud er størst.
Datadrevet tilsyn
Forsyningstilsynet har i august 2024 taget en database i brug, så tilsynet bli-
ver datadrevet. Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og vurderer der-
for, at denne del af sagen kan afsluttes.
15. Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyste i sin redegørelse til be-
retningen, at Forsyningstilsynet havde en målsætning om i højere grad at
føre et datadrevet tilsyn. Dette ville betyde, at Forsyningstilsynet fra 2023
ville styrke både viden om selskaber og brugen af data til tilsynsindsatsen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ville i løbet af 2023 implementere
en ny databaseløsning, der løbende vil blive taget i brug, efterhånden som
data konverteres og indsamles til databasen.
16. Vores opfølgning viser, at Forsyningstilsynet i august 2024 har taget en
database i brug, som skal kunne rumme alle data om selskaberne, som For-
syningstilsynet løbende indsamler. Databasen anvendes i tilsynet og skal
på sigt understøtte en stadigt større grad af digitaliseret opgaveløsning og
automatiserede sagsgange i Forsyningstilsynet.
Statsrevisorerne beretning SB11/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. april 2025 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
5
Tilsyn med varmeområdet
Forsyningstilsynet har fået hjemmel til at føre tilsyn med koncernforbund-
ne aftaler i varmesektoren. Der er indgået en politisk aftale herom, og lov
om varmeforsyning er på den baggrund blevet ændret.
17. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at Forsyningstilsynet kun i ét tilfælde
havde ført pristilsyn med varmeforsyningsselskabernes koncernforbundne
aftaler uden for energispareområdet. Endvidere konstaterede Statsreviso-
rerne, at undersøgelsen afdækkede uklarhed om og mangel på lovhjemler
til et styrket forsyningstilsyn.
18. Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyste i sin redegørelse til be-
retningen, at varmesektoren var under udvikling, og at der var behov for en
større parallelitet med andre forsyningsområder i tilsynet med koncernfor-
bundne handler. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ville i samarbejde
med Forsyningstilsynet udarbejde et forslag til ny hjemmel til tilsyn med
koncernforbundne aftaler på varmeområdet. Forsyningstilsynets erfaringer
med det tilsvarende tilsyn i elforsyningsloven ville indgå heri. Ministeren op-
lyste desuden, at der med ”Klimaaftale om grøn strøm og varme” af 25. juni
2022 bl.a. var aftalt tiltag, som forventes at styrke tilsynet med varmeom-
rådet.
19. Vores opfølgning viser, at der den 28. juni 2024 blev indgået en politisk
stemmeaftale om ”Opfølgende aftale i forbindelse med klimaaftale om grøn
strøm og varme 2022 og Rigsrevisionens beretning om tilsyn med aftaler i
forsyningssektoren”. Aftalen har ført
til en ændring af varmeloven, som gi-
ver Forsyningstilsynet hjemmel til at føre tilsyn med bl.a. koncernforbundne
aftaler i varmesektoren. Lovændringen betyder, at der er krav om, at afta-
ler, som en varmeforsyningsvirksomhed indgår med koncernforbundne sel-
skaber, skal indgås på markedsmæssige vilkår. Forsyningstilsynet har hjem-
mel til at føre tilsyn med aftalerne, tilvejebringe data om aftaler med kon-
cernforbundne selskaber og give sanktioner ved overtrædelse af reglerne.
Loven blev vedtaget den 30. december 2024, og ministeriet har udstedt en
bekendtgørelse om markedsmæssighed af varmeforsyningsvirksomhe-
ders aftaler med koncernforbundne selskaber, som trådte i kraft den 30.
december 2024.
”Opfølgende
aftale i for-
bindelse med klimaaftale
om grøn strøm og varme
2022 og Rigsrevisionens
beretning om tilsyn med
aftaler i forsyningssekto-
ren”
Stemmeaftalen omfattede føl-
gende partier:
Regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne), So-
cialistisk Folkeparti, Liberal Al-
liance, Det Konservative Folke-
parti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og
Alternativet.
Statsrevisorerne beretning SB11/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. april 2025 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
6
Udførelse af kontrollen
Sanktioner
Forsyningstilsynets sanktionsmuligheder er udvidet til også at gælde for var-
meområdet. Forsyningstilsynet og ministeriet vil løbende vurdere behovet
for yderligere sanktionsmuligheder.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har via sit nye tilsynskoncept for
Forsyningstilsynet sikret, at der er en løbende dialog om, hvorvidt Forsy-
ningstilsynet har de rigtige regulatoriske værktøjer, herunder sanktionsmu-
ligheder, til rådighed.
20. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at Forsyningstilsynet ikke havde fulgt
op på effekten af sine kontroller og reaktioner ved lovbrud. Statsrevisorer-
ne hæftede sig endvidere ved, at Forsyningstilsynet havde fundet lovbrud i
knap halvdelen af de kontrollerede aftaler og på den baggrund havde pålagt
forsyningsselskaberne at nedsætte priserne med i alt ca. 62 mio. kr. Stats-
revisorerne hæftede sig også ved, at Forsyningstilsynet i perioden 2018-
2021 havde udstedt påbud og påtaler til de selskaber, der havde brudt for-
syningslovens bestemmelser om koncernforbundne aftaler, og at selska-
berne havde efterlevet påbuddene.
21. Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyste i sin ministerredegørel-
se, at ministeriet og Forsyningstilsynet ville kigge på, om de gældende reg-
ler gav tilstrækkelige beføjelser og virkemidler til at sikre et effektivt tilsyn
med forsyningssektoren. Derfor skulle det undersøges, om reglerne var til-
pas gennemsigtige og anvendelige til både at sikre efterlevelse og sanktio-
nering, hvis reglerne ikke følges. Det skulle bl.a. overvejes, om der var behov
for andre og større sanktioner end de eksisterende muligheder. Dette arbej-
de ville blive igangsat i løbet af 2023, og ministeren ønskede bl.a. at drøfte
disse tiltag med aftalekredsen bag etableringen af Forsyningstilsynet.
22. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har oplyst, at Forsyningstilsy-
nets gældende sanktionsmuligheder er udvidet til også at omfatte tilsynet
med markedsmæssighed på varmeområdet som følge af den nye hjemmel
til også at føre tilsyn hermed. Forsyningstilsynet vil løbende vurdere beho-
vet for eventuelle yderligere sanktionsmuligheder.
23. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har oplyst, at ministeriet afledt
af beretningen også har opdateret sit tilsynskoncept for Forsyningstilsynet.
Det betyder at ministeriet og tilsynet løbende drøfter, om Forsyningstilsy-
net har de rigtige regulatoriske værktøjer, herunder sanktionsmuligheder,
til rådighed. Forsyningstilsynet kan desuden løbende indsende forslag til ju-
stering af gældende regulering til departementet.
Statsrevisorerne beretning SB11/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. april 2025 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
3011557_0008.png
7
24. Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyste i sin redegørelse til be-
retningen, at der var nedsat en arbejdsgruppe, som skulle følge op på eva-
lueringen af Forsyningstilsynet med henblik på at igangsætte nye tiltag, der
kunne forbedre og styrke tilsynet. Disse tiltag skulle også drøftes med af-
talekredsen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har oplyst, at opfølgningen på eva-
lueringen af Forsyningstilsynet endnu ikke er afsluttet, men opfølgningen
lægger ikke op til yderligere ændringer af reguleringen af tilsynet med afta-
ler i forsyningssektoren.
Evaluering af Forsynings-
tilsynet
Det indgik i stemmeaftalen ”Et
stærkt Forsyningstilsyn” fra ok-
tober 2017, at der skulle foreta-
ges en evaluering af Forsynings-
tilsynet i 2021. Evalueringen blev
afgivet i januar 2023. Formålet
med evalueringen var at vurde-
re, i hvilken grad Forsyningstil-
synet havde leveret i forhold til
formålsparagraffen, og i hvilken
grad de politiske mål og inten-
tioner med den nye organisering
var blevet indfriet.
25. Hele sagen kan følges på
www.rigsrevisionen.dk
og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
26. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB11/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. april 2025 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
3011557_0009.png
8
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Tilsynet med
aftaler i forsynings-
sektoren
(nr.
11/2022)
20-02-2023
Minister-
redegørelse:
Klima-, energi-
og forsynings-
ministeren:
21-04-2023
Behandlet i
udvalg
Gennemgang ved
Statsrevisorerne
og Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Klima-, Energi-
og Forsynings-
udvalget:
23-02-2023
Finansudvalget:
02-03-2023
Klima-, Energi-
og Forsynings-
udvalget:
25-05-2023
Klima-, energi-
og forsynings-
ministeren:
22-02-2023
(10)
23-02-2023
(83)
23-02-2023
(84)
27-02-2023
(11)
27-02-2023
(12)
02-03-2023
(133)
02-12-2024
(9)
28-01-2025
(132)