Finansudvalget 2024-25
SB 10 4
Offentligt
3014134_0001.png
ning Nr. 10 Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2025 til beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
Maj 2025
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Forsvarsministeriets
økonomistyring af
forligsmidler i perioden
2018-2023
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2025 til beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
3014134_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Forsvarsministeriets øko-
nomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
(beretning nr. 10/2022)
29. april 2025
RN C105/25
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Forsvarsministeriets
økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023, som blev indledt med
en beretning i 2023. Opfølgningen sker med henblik på at vurdere, om For-
svarsministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevi-
sorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere be-
handlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 21. april 2023.
2. Beretningen handlede om Forsvarsministeriets økonomistyring af for-
ligsmidler fra forsvarsforliget fra 2018 (”Aftale på forsvarsområdet 2018-
2023”). Denne opfølgning tager udgangspunkt i Forsvarsministeriets øko-
nomistyring af forligsmidler fra forsvarsforliget fra 2023 (”Aftale om dansk
forsvar og sikkerhed 2024-2033”).
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det kritisabelt, at
Forsvarsministeriet ikke havde tilrettelagt en økonomistyring, der havde
gjort ministeriet i stand til at redegøre for, om forligsmidlerne var anvendt
til at løse de opgaver og nå de mål og effektiviseringer, som var forudsat i
forsvarsforliget.
Statsrevisorerne påtalte, at Forsvarsministeriet ikke havde levet op til
grundlæggende og almindeligt udbredte principper for god statslig økono-
mistyring, der sikrer gennemsigtighed mellem bevillinger, resurseforbrug
og faglig fremdrift i opgaveløsningen. Konsekvensen af den mangelfulde
økonomistyring var ifølge Statsrevisorerne, at Folketingets og Forsvarsmi-
nisteriets muligheder for at vurdere bevillingsbehovet og prioritere på et op-
lyst grundlag blev begrænset.
Set i lyset af at forsvarsområdet stod over for store bevillingsløft, indskær-
pede Statsrevisorerne, at Forsvarsministeriet snarest muligt burde styrke
økonomistyringen. Det var i den forbindelse en skærpende omstændighed,
at Statsrevisorerne og Rigsrevisionen i en årrække havde rejst kritik af øko-
nomistyringen på forsvarsområdet, ligesom forligskredsen i flere forlig hav-
de anført, at ministeriets økonomistyring skulle styrkes.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2025 til beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
3014134_0003.png
2
Konklusion
Rigsrevisionen konstaterer, at Forsvarsministeriet har nedsat et ekspertud-
valg, der skal give ministeriet anbefalinger om faglig planlægning og økono-
mistyring. Ministeriet har også etableret en enhed i departementet, der skal
føre tilsyn med og følge op på implementeringen af de politiske forlig på for-
svarsområdet. Ministeriet har desuden indført et koncept, der skal give for-
ligskredsen overblik over fremdriften i implementeringen af initiativerne.
Det finder Rigsrevisionen tilfredsstillende og vurderer på den baggrund, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Forsvarsministeriet har udarbejdet et
koncept, der skal sikre bedre styring og gennemsigtighed mellem bevillin-
ger, resurseforbrug og faglig fremdrift for de enkelte forligsinitiativer. Mini-
steriet er begyndt at anvende modellen, men da ingen af forligsinitiativerne
er fuldt implementeret og derved har været igennem alle faser i modellen,
er det for tidligt at vurdere, om konceptet til fulde lever op til sit formål. Mi-
nisteriet er desuden i gang
men endnu ikke færdige
med at udvikle en ny
model for opfølgning på effektiviseringer.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne
om:
Forsvarsministeriets opstilling af krav til styrelsernes implementerings-
planer, tidsplaner og vurderinger af risici for de konkrete initiativer i for-
svarsforliget
Forsvarsministeriets opfølgning på brug af forligsmidler
Forsvarsministeriets styrkelse af opfølgningen på politisk aftalte effekti-
viseringsinitiativer.
II. Status på sagen
4. På baggrund af Statsrevisorernes bemærkninger og vores beretning har
vi fulgt op på Forsvarsministeriets arbejde med at styrke forligs- og økono-
mistyringen i den nuværende forligsperiode, herunder arbejdet med at kon-
kretisere og implementere initiativerne samt udvikle og anvende et nyt kon-
cept for ministeriets egen forligsopfølgning og -rapportering.
Vi har i opfølgningen taget udgangspunkt i de seks initiativer, som forsvars-
ministeren i sin redegørelse til beretningen oplyste, at ministeriet ville ind-
føre for at styrke forligs- og økonomistyringen:
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2025 til beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
3014134_0004.png
3
Opfølgningspunkt
1. Forsvarsministeriets nedsættelse af et ek-
spertudvalg, der skal understøtte udviklingen
af den faglige planlægning og tværgående
økonomiske styring.
2. Forsvarsministeriets etablering af en cen-
tral implementeringsenhed i departementet.
3. Forsvarsministeriets opstilling af krav til
styrelsernes implementeringsplaner, tidspla-
ner og vurderinger af risici for de konkrete
initiativer i forsvarsforliget.
4. Forsvarsministeriets opfølgning på brug af
forligsmidler.
5. Forsvarsministeriets styrkelse af opfølg-
ningen på politisk aftalte effektiviseringsiniti-
ativer.
6. Forsvarsministeriets indførelse af et nyt
koncept for forligsopfølgning og -rapporte-
ring.
Status
Behandles og afsluttes i dette
notat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Behandles og afsluttes i dette
notat.
Behandles i dette notat og følges
fortsat.
Behandles i dette notat og følges
fortsat.
Behandles i dette notat og følges
fortsat.
Behandles og afsluttes i dette
notat.
III. Forsvarsministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Forsvarsministeriets initiativer i forhold til op-
følgningspunkterne.
6. Opfølgningen er baseret på en gennemgang af dokumenter fra Forsvars-
ministeriet.
Nedsættelse af et ekspertudvalg
Forsvarsministeriet har nedsat et ekspertudvalg, der skal give anbefalinger
til ministeriets faglige planlægning og tværgående økonomiske styring. Rigs-
revisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
7. Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at han ville
nedsætte et ekspertudvalg. Udvalget skulle ifølge ministeren understøtte
den faglige planlægning og tværgående økonomiske styring på minister-
området.
Forsvarsministeriet nedsatte ”Ekspertudvalget for et veldrevet
forsvar ru-
stet til fremtiden” i december 2024. Ekspertudvalget, der skal afslutte sit
arbejde primo 2026, skal komme med anbefalinger inden for følgende fire
områder:
teknologi og data
tværgående økonomisk styring
organisering og ledelsesstruktur
mest muligt forsvar for pengene.
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2025 til beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
4
Etablering af en implementeringsenhed
Forsvarsministeriet har etableret en enhed i departementet, der skal sikre
et stærkere tilsyn og en tættere opfølgning på fremdriften i implementerin-
gen af initiativerne i forsvarsforliget. Rigsrevisionen vurderer derfor, at den-
ne del af sagen kan afsluttes.
8. Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministe-
ren ville etablere en central implementeringsenhed i Forsvarsministeriets
departement. Enheden skulle ifølge ministeren sikre et stærkere tilsyn og
en tættere opfølgning på fremdriften i implementeringen af det kommen-
de forsvarsforlig og anvendelsen af forligsmidler.
Vores opfølgning viser, at ministeriet har etableret en sådan enhed i For-
svarsministeriets departement. Ministeriet har etableret et særligt kontor
for forligsstyring og -implementering, der betjener en komité med ministe-
riets koncernstyringsdirektør som overordnet ansvarlig. Herudover indgår
viceforsvarschefen samt chefer og direktører for en række styrelser under
ministeriet i komitéen.
Implementeringsenheden har udarbejdet og implementeret et nyt koncept
for ministeriets styring af forligsinitiativer og har ansvaret for implemente-
ringen af initiativerne og for tværgående samarbejde, politisk inddragelse
og kommunikation om implementeringen.
Krav om planer og vurderinger af risici for konkrete initiativer
Faser i implementeringen
af initiativer
Med Forsvarsministeriets nye
koncept for forligsstyring skal
konkrete initiativer fra forsvars-
forliget gennemgå fire faser, før
de er fuldt implementeret:
1.
2.
3.
4.
Implementeringsplan.
Beslutningsgrundlag.
Implementering.
Realisering af effekt.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Forsvarsministeriet med et nyt koncept
har stillet krav til, at styrelserne skal udarbejde planer og vurdere risici for
initiativerne i forsvarsforliget. Da ingen af forligsinitiativerne endnu er fuldt
implementeret og derved har været igennem alle faser i modellen, er det for
tidligt for Rigsrevisionen at vurdere, om konceptet til fulde lever op til sit for-
mål. Rigsrevisionen vil fortsat følge Forsvarsministeriets opstilling af krav til
styrelsernes implementeringsplaner, tidsplaner og vurderinger af risici for
de konkrete initiativer i forsvarsforliget.
9. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at implementeringen af en række af
initiativerne i forsvarsforliget 2018-2023, der udgjorde mere end halvdelen
af de samlede forligsmidler, var forsinket og udskudt til næste forligsperio-
de, fx opbygning af en ny 1. brigade og anskaffelse af missiler til fregatterne.
10. I sin redegørelse til beretningen oplyste forsvarsministeren, at Forsvars-
ministeriet ville stille krav om, at styrelserne for det kommende forsvars-
forlig skulle udarbejde implementeringsplaner og tidsplaner samt foretage
en vurdering af risici for de konkrete initiativer.
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2025 til beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
5
11. Vores gennemgang viser, at Forsvarsministeriets departement har stillet
krav herom. Ministeriet har indført kravene som en del af det nye koncept
for styringen af implementering af initiativer fra forlig på forsvarsområdet,
jf. foregående afsnit. Konceptet omfatter indtil videre delaftalerne under
det nuværende og foregående forsvarsforlig og
”Aftale
om et styrket cy-
berforsvar” (2018) og skal også omfatte ikke-afsluttede initiativer fra tidli-
gere aftaler, fx Arktis-kapacitetspakke (2021).
Vores gennemgang viser også, at Forsvarsministeriet kan vælge at imple-
mentere initiativer uden at bruge det nye koncept, hvis departementet vur-
derer det nødvendigt i forhold til forudsætningsskabende og tidskritiske
hensyn samt beløbsstørrelse. Rigsrevisionen konstaterer, at ministeriet
dermed kan afvige fra at stille krav til styrelserne om, at de fx skal udarbej-
de vurderinger af risici og implementeringsplaner, hvis departementet fin-
der det nødvendigt.
12. Forsvarsministeriet har endnu ikke fuldt ud implementeret nogen af de
initiativer, som skal følge ministeriets nye koncept. Det er derfor for tidligt
for Rigsrevisionen at vurdere, om ministeriets nye koncept vil bidrage til en
bedre styring af hele forløbet fra beslutning om et initiativ til endelig imple-
mentering. Vi kan fx endnu ikke vurdere, om ministeriets koncept bidrager
til, at initiativerne følger tidsplanen og ikke bliver forsinket og udskudt.
Opfølgning på brug af forligsmidler
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Forsvarsministeriet har etableret en fler-
årig budgettering for initiativerne i forsvarsforliget, og at ministeriet har
stillet krav til styrelserne om at følge op på, hvordan forligsmidlerne er brugt.
Da ingen af forligsinitiativerne er fuldt implementeret og derved har været
igennem alle faser i modellen, er det for tidligt at vurdere, om modellen til
fulde lever op til sit formål. Rigsrevisionen vil fortsat følge Forsvarsministe-
riets opfølgning på brug af forligsmidler.
Flerårsbudgettering
Når en myndighed lægger et
budget over flere år, kaldes det
flerårsbudgettering. De fleste
offentlige myndigheder lægger
deres budget som et flerårs-
budget.
13. Statsrevisorerne påtalte, at Forsvarsministeriet ikke levede op til grund-
læggende og almindeligt udbredte principper for god statslig økonomisty-
ring, der sikrer gennemsigtighed mellem bevillinger, resurseforbrug og fag-
lig fremdrift i opgaveløsningen.
Det fremgik af beretningen, at forligsmidlerne ikke var adskilt fra styrelser-
nes øvrige økonomi, og at der ikke var fulgt særskilt op på disse midler, bort-
set fra de midler, der var omfattet af aktstykker. Ministeriets styring af im-
plementeringen af forliget understøttede derfor ikke, at der var gennem-
sigtighed i sammenhængen mellem den faglige fremdrift og forbruget af
resurser i forbindelse med implementeringen.
14. Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministe-
riet ville opstille krav til styrelsernes registrering og opfølgning på forligs-
midler. Ministeriet ville også indføre egentlig flerårsbudgettering af den fag-
lige styring, og det skulle være forankret i departementets koncernøkono-
mi. Flerårsbudgetteringen skulle ifølge ministeriet være systemunderstøt-
tet.
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2025 til beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
6
15. Vores opfølgning viser, at Forsvarsministeriets økonomi nu er fordelt på
en basisøkonomi og en forligsøkonomi. Ministeriet har etableret en flerårig
budgettering for alle initiativer i forsvarsforliget, og den flerårige budgette-
ring er understøttet af ministeriets regnskabssystem. Midlerne i budgetter-
ne er fordelt på de ansvarlige myndigheder og på delelementer under hvert
initiativ. Vores opfølgning viser også, at ministeriet har stillet krav til styrel-
serne om, at de skal registrere og følge op på, hvordan de har brugt forligs-
midler.
Ministeriet har derfor tilrettelagt økonomistyringen med henblik på at føl-
ge resurseforbrug og den faglige fremdrift for hvert initiativ i forsvarsforli-
get.
16. Forsvarsministeriet er begyndt at bruge det nye koncept til at imple-
mentere initiativer i forsvarsforliget, og der findes derfor flerårige budget-
ter for forligsinitiativerne. Da ingen af initiativerne endnu er fuldt gennem-
ført, er det for tidligt at vurdere, om der i alle faser af implementeringen af
forligsinitiativerne vil være gennemsigtighed mellem bevillinger, resurse-
forbrug og faglig fremdrift.
Opfølgningen på politisk aftalte effektiviseringsinitiativer
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Forsvarsministeriet har orienteret forligs-
kredsen om den manglende realisering af effektiviseringer fra det tidligere
forsvarsforlig. Vores opfølgning viser også, at ministeriet er i gang med at ud-
vikle
men endnu ikke har færdiggjort
en ny model for, hvordan ministe-
riet skal følge op på effektiviseringsinitiativer fra det nuværende forsvarsfor-
lig. Rigsrevisionen vil fortsat følge Forsvarsministeriets arbejde med at styr-
ke opfølgningen på politisk aftalte effektiviseringsinitiativer.
17. Det fremgik af beretningen, at Forsvarsministeriets økonomistyring ik-
ke understøttede gennemsigtighed i, om de forventede effektiviseringer
indtil videre var opnået, og i hvilket omfang effektiviseringerne på davæ-
rende tidspunkt var realiseret, eller om de havde påvirket Forsvarets ope-
rative kapaciteter.
18. I sin redegørelse til beretningen oplyste forsvarsministeren, at ministe-
riet ville styrke opfølgningen på politisk aftalte effektiviseringsinitiativer.
Opfølgningen skulle ifølge ministeren gøre ministeriet i stand til løbende at
følge op på, om provenuer realiseres som tiltænkt. Ministeriet ville derud-
over orientere forsvarsforligskredsen om status på realiseringen af effek-
tiviseringerne fra det tidligere forsvarsforlig, når alle effektiviseringsinitiati-
verne var opgjort ved udgangen af 2023.
19. Forsvarsministeren oplyste i september 2024 forligskredsen om, at mi-
nisteriet ikke havde realiseret de effektiviseringer, som ministeriet skulle på
baggrund af forsvarsforliget. Ministeriet skulle finde varige effektiviseringer
for i alt 931 mio. kr., men har realiseret effektiviseringer for 546 mio. kr.
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2025 til beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
7
Forsvarsministeriet oplyser i forbindelse med denne opfølgning, at et kon-
sulenthus er i gang med at udarbejde en analyse for ministeriet. Analysen
skal vise, hvor ministeriet kan finde nye effektiviseringer for 1 mia. kr. i 2026
og 1,9 mia. kr. årligt fra 2027 og frem til 2033, som det er forudsat i forsvars-
forliget. Analysen er ifølge ministeriet færdig ved udgangen af april 2025.
Ministeriet oplyser også, at konsulenthuset skal udarbejde et nyt koncept
for, hvordan ministeriet følger op på, om effektiviseringerne bliver realiseret.
Konceptet er ifølge ministeriet færdigt ved udgangen af september 2025.
Ministeriet forventer dermed at have styrket opfølgningen på effektivise-
ringer, inden ministeriet skal iværksætte nye effektiviseringer og følge op
fra 2026 og frem.
Nyt koncept for forligsopfølgning og -rapportering
Forsvarsministeriet har indført et nyt koncept for forligsopfølgning og -rap-
portering, hvor ministeriet løbende orienterer forligskredsen om status på
implementeringen af initiativerne i forsvarsforliget. Rigsrevisionen vurde-
rer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
20. Statsrevisorerne påtalte, at konsekvensen af Forsvarsministeriets man-
gelfulde økonomistyring var, at Folketingets og Forsvarsministeriets mu-
ligheder for at vurdere bevillingsbehovet og prioritere på et oplyst grund-
lag begrænses.
21. Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Forsvars-
ministeriet ville udvikle et nyt koncept for forligsopfølgning og -rapporte-
ring, der skulle sikre partierne bag forsvarsforliget et systematisk overblik
over fremdriften i implementeringen af de politisk besluttede initiativer.
22. Vores opfølgning viser, at Forsvarsministeriet har indført et nyt koncept
for orientering af forligskredsen. Med det nye koncept orienterer ministe-
riet forligskredsen en gang hvert halve år om status på implementeringen
af alle initiativer i forsvarsforliget. En gang hvert kvartal orienterer ministe-
riet forligskredsen om status på de væsentligste initiativer. Ministeriet op-
lyser, at forligskredsen er med til at bestemme, hvilke initiativer der er de
væsentligste. Forligskredsen blev ifølge ministeriet første gang orienteret
om den samlede forligsimplementering i september 2024.
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2025 til beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
3014134_0009.png
8
Ministeriet oplyser desuden, at ministeriet vil orientere forligskredsen lø-
bende, hvis der opstår væsentlige forsinkelser eller ændringer som nye
operative behov eller fordyrelser.
23. Hele sagen kan følges på
www.rigsrevisionen.dk
og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
24. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB10/2022 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2025 til beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
3014134_0010.png
9
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Forsvarsministe-
riets økonomi-
styring af forligs-
midler i perioden
2018-2023
(nr.
10/2022)
16-01-2023
Minister-
redegørelse:
Forsvars-
ministeren:
17-04-2023
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Finansudvalget:
19-01-2023
Finansudvalget og
Forsvarsudvalget:
04-05-2023
Forsvars-
ministeren:
19-01-2023
(57)
19-01-2023
(58)
20-01-2023
(59)
20-01-2023
(60)
20-01-2023
(61)
20-01-2023
(62)
22-02-2023
(30)
27-02-2023
(32)
27-02-2023
(33)
23-03-2023
(151)
Forsvarsudvalget:
22-02-2023
Finansudvalget:
23-02-2023
Forsvars-
ministeren:
13-03-2023