Finansudvalget 2021-22
SB 17 3
Offentligt
2633833_0001.png
Oktober 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Kirkeministeriets
forvaltning af
Trossamfundsregistret
Statsrevisorerne beretning SB17/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. september 2022
2633833_0002.png
2.. 3.
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 17/2021 om Kirke-
ministeriets forvaltning af Trossamfundsregistret
Kirkeministerens redegørelse af 15. august 2022
14. september 2022
RN 1409/22
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som kirkeministeren vil iværk-
sætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Konklusion
Kirkeministeren tager Statsrevisorernes bemærkninger alvorligt og vil tage en række
skridt for at styrke forvaltningen af Trossamfundsregistret, herunder udvide stikprø-
vekontrollen af trossamfunds og menigheders årsregnskaber for 2020.
Kirkeministeren oplyser, at Kirkeministeriet forbereder en revision af trossamfundslo-
ven. Ministeriet vil som led i forberedelsen inddrage beretningens gennemgang og kon-
statering af, at en stor andel af årsregnskaberne og oplysningerne om donationer for
2020 var fejlbehæftede. Ministeren oplyser, at ministeriet i forbindelse med revisionen
af loven overvejer at etablere en elektronisk indberetningsløsning for specifikationer af
donationer og at indføre krav om, at trossamfundenes og menighedernes årsregnska-
ber skal være revideret af en godkendt revisor, når de indberettes til Trossamfundsre-
gistret.
Kirkeministeren oplyser videre, at Rigsrevisionens gennemgang af trossamfundenes og
menighedernes årsregnskaber og oplysninger om donationer for 2020 muliggør en væ-
sentlig og målrettet udvidelse af stikprøvetilsynet. Ministeren overvejer nærmere, hvor-
dan den præcise vejledning og opfølgning over for disse trossamfund skal tilrettelæg-
ges, ligesom det overvejes, hvordan stikprøven af årsregnskaber for 2021 skal tilrette-
lægges. Herudover er ministeren er enig i, at tilsynet med indberetningerne ideelt set
burde have været gennemført tidligere. Ministeren oplyser, at Kirkeministeriet efter
ophævelsen af coronarestriktionerne i begyndelsen af 2022 nu arbejder målrettet på at
indhente forsinkelserne.
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB17/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. september 2022
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
resultatet af Kirkeministeriets arbejde med at styrke forvaltningen af Trossamfunds-
registret
resultatet af Kirkeministeriets arbejde med at tilrettelægge stikprøven af årsregnska-
berne for 2021
resultatet af Kirkeministeriets arbejde med at sikre, at tilsynet med indberetninger -
ne foretages uden forsinkelser
hvorvidt der stadig er trossamfund, der indberetter under 50 medlemmer, og me-
nigheder, der indberetter 0 medlemmer.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2022 en beretning om Kirkeministeriets forvaltning af
Trossamfundsregistret. Beretningen handlede om, hvorvidt Trossamfundsregistret
indeholdt alle de lovpligtige oplysninger om anerkendte trossamfund og menigheder,
og om Kirkeministeriet havde fulgt tilstrækkeligt op på, om de anerkendte trossam-
fund og menigheder fik indberettet de korrekte oplysninger til registret.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at Kirkeministeriets forvalt-
ning af Trossamfundsregistret har været utilfredsstillende, og at ministeriets kontrol
og tilsyn med området har været utilstrækkeligt. Dette til trods for, at Kirkeministeriet
har fået et markant bevillingsløft til at håndtere Trossamfundsregistret.
Statsrevisorerne fandt det endvidere utilfredsstillende, at Kirkeministeriet for sent var
gået i gang med at følge op på indberetningen af årsregnskaberne for 2020 fra tros-
samfund og menigheder. Ministeriet havde desuden ikke sikret sig, at alle trossamfund
og menigheder havde indberettet årsregnskaberne for 2018 og 2019.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Kirkeministeriets forvaltning af Trossamfundsregistret
6. Statsrevisorerne bemærkede, at Trossamfundsregistrets oplysninger er ufuldstæn-
dige, idet 47 % af de 417 anerkendte trossamfund og menigheder ultimo februar 2022
ikke havde indberettet de lovpligtige oplysninger om deres årsregnskaber eller udar-
bejdet årsregnskaberne i overensstemmelse med reglerne. Statsrevisorerne bemær-
kede desuden, at de forventede, at Kirkeministeriet
i hvert fald i en periode
udvider
stikprøvekontrollen af årsregnskaberne fra trossamfund og menigheder, da ministe-
riets stikprøvekontrol af de indberettede årsregnskaber for 2018 og 2019 viste, at der
var mange fejl og mangler, ca. 74 %.
Statsrevisorerne beretning SB17/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. september 2022
3
7. Kirkeministeren oplyser i sin redegørelse til beretningen, at ministeren tager Stats-
revisorernes bemærkninger alvorligt og derfor også vil tage en række skridt for at
styrke forvaltningen af Trossamfundsregistret, herunder udvide stikprøvekontrollen
af trossamfunds og menigheders årsregnskaber for 2020.
8. Kirkeministeren oplyser videre, at den gennemgang af
alle
årsregnskaber og oplys-
ninger om donationer for 2020, som Rigsrevisionen har foretaget, muliggør en væsent-
lig og målrettet udvidelse af stikprøvetilsynet med årsregnskaber og oplysninger om
donationer for 2020. Kirkeministeriet vil således tage kontakt til alle 175 trossamfund
og menigheder, hvis årsregnskaber for 2020 ifølge Rigsrevisionens gennemgang ikke
opfylder formkravene til årsregnskabet og/eller kravene om oplysninger om donatio-
ner. Ministeren oplyser, at den præcise tilrettelæggelse af tilsynet overvejes nærmere,
herunder hvordan stikprøven af årsregnskaber for 2021 skal tilrettelægges.
9. Kirkeministeren oplyser endvidere, at trossamfundsloven skal revideres i folketings-
samlingen 2022/23 på baggrund af erfaringerne med loven i de første år. Som led i for-
beredelsen af revisionen vil Kirkeministeriet
foruden indhøstede erfaringer i ministe-
riet og hos trossamfundene med forvaltningen af trossamfundsloven
inddrage beret-
ningens gennemgang og konstatering af, at en stor andel af årsregnskaberne og op-
lysningerne om donationer for 2020 var fejlbehæftede. Konkret overvejer ministeriet,
om der skal etableres en elektronisk indberetningsløsning for specifikationer af dona-
tioner for derved at understøtte trossamfundenes opgave med at overholde formkra-
vene til indberetningen. Herudover overvejer ministeriet at indføre krav om, at tros-
samfundenes og menighedernes årsregnskaber skal være revideret af en godkendt
revisor, når de indberettes til Trossamfundsregistret.
Det er kirkeministerens forventning, at den forestående revision af trossamfundslo-
ven, det øgede fokus på at styrke Kirkeministeriets vejledning og muligheden for igen
at afholde møder med trossamfundene vil bidrage til, at der i 2023 vil være rettet op
på de kritiserede forhold og iværksat de nødvendige tiltag, som skal sikre, at Kirkemi-
nisteriet fremadrettet kan administrere Trossamfundsregistret tilfredsstillende.
10. Det fremgår af beretningen, at Kirkeministeriet siden trossamfundslovens vedta-
gelse har fået en forhøjet bevilling til at håndtere tilsynet med Trossamfundsregistret.
Det fremgår videre af beretningen, at Rigsrevisionen derfor finder, at ministeriet bl.a.
af den årsag burde have udvidet sin stikprøvekontrol på baggrund af den store andel
af fejl i tidligere år og burde have indledt opfølgningen på årsregnskaberne for 2020
tidligere.
Kirkeministeren oplyser i sin redegørelse, at forhøjelsen ifølge finanslovens bemærk-
ninger var begrundet i øgede udgifter i forbindelse med administration af trossam-
fundsloven mv. Ministeren oplyser videre, at Kirkeministeriets driftsbevilling er en sam-
let bevilling, og som det fremgår af finanslovsbemærkningerne i 2021, er de tilførte
midler på finansloven ikke alene givet med henblik på administration af trossamfunds-
loven og under alle omstændigheder
ikke
til en udvidelse af det forudsete tilsyn.
Statsrevisorerne beretning SB17/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. september 2022
4
Som det fremgår af beretningens pkt. 3, blev Kirkeministeriet med trossamfundsloven
forpligtet til dels at oprette og drive et digitalt trossamfundsregister, dels at kontrolle-
re, at anerkendte trossamfund og menigheder indberetter de lovpligtige oplysninger til
registret. Ministeriet fik en årlig bevilling fra 2018 og frem på 1,3 mio. kr. hertil. Bevillin-
gen blev på grund af øgede udgifter til administration af trossamfundsloven mv. de ef-
terfølgende år forhøjet med henholdsvis 2,8 mio. kr. i 2021, 3,5 mio. kr. i 2022, 4,6 mio.
kr. i 2023 og 5 mio. kr. i 2024 og fremadrettet.
Rigsrevisionen skal til kirkeministerens oplysning bemærke, at disse bevillingsforøgel-
ser alle er begrundet i øgede udgifter i forbindelse med administration af trossam-
fundsloven mv., jf. § 22.11.01.10 i finansloven for 2022. Rigsrevisionen finder, at der i ord-
valget ”administration af trossamfundsloven mv.” også er indeholdt det at føre tilsyn
med trossamfundene og menighederne, jf. i øvrigt, at der i trossamfundsloven er et ka-
pitel om tilsyn og tilbagekaldelse af anerkendelse, som beskriver nogle af Kirkemini-
steriets tilsynsopgaver i forhold til Trossamfundsregistret (kapitel 6).
11. Rigsrevisionen vil fortsat følge Kirkeministeriets arbejde med at styrke forvaltnin-
gen af Trossamfundsregistret. Rigsrevisionen vil endvidere følge resultatet af Kirke-
ministeriets arbejde med at tilrettelægge stikprøven af årsregnskaberne for 2021.
Kirkeministeriets opfølgning på indberetninger
12. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Kirkeministeriet for sent var gået i
gang med at følge op på indberetningen af årsregnskaberne for 2020 fra trossamfund
og menigheder, og at ministeriet ikke havde sikret sig, at alle trossamfund og menighe-
der havde indberettet årsregnskaberne for 2018 og 2019.
13. Kirkeministeren er enig i, at tilsynet med indberetningerne ideelt set burde have
været gennemført tidligere, men at forsinkelsen imidlertid først og fremmest skyldes
coronasituationen i 2020 og 2021. Ministeren oplyser, at Kirkeministeriet efter ophæ-
velsen af restriktionerne i begyndelsen af 2022 nu arbejder målrettet på at indhente
forsinkelserne.
14. Rigsrevisionen vil fortsat følge resultatet af Kirkeministeriets arbejde med at sikre,
at tilsynet med indberetningerne foretages uden forsinkelser.
Kirkeministeriets kontrol af medlemstal
15. Statsrevisorerne bemærkede, at Kirkeministeriet ikke havde gennemført kontrol
af, om et trossamfund lever op til kravet om at have mindst 50 myndige medlemmer.
16. Kirkeministeren anerkender, at det kan forekomme bemærkelsesværdigt, når der
er trossamfund, som indberetter et medlemstal under 50, og oplyser, at Kirkeministe-
riet i disse tilfælde tager kontakt til trossamfundet. Ministeren oplyser videre, at mini-
steriet på baggrund af Statsrevisorernes kritik fremadrettet også vil rette henvendel-
se til menigheder, som gentagne gange har indberettet, at menigheden har 0 medlem-
mer.
17. Rigsrevisionen vil følge op på, om der er trossamfund, der indberetter under 50
medlemmer, og menigheder, der indberetter 0 medlemmer.
Statsrevisorerne beretning SB17/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. september 2022
5
Kirkeministeriets arbejde med at minimere risikoen for, at anerkendte
trossamfund kan opnå uberettigede skattemæssige fordele
18. Statsrevisorerne bemærkede, at der er risiko for, at 113 anerkendte trossamfund og
menigheder uberettiget kan have fået skattemæssige fordele, idet deres indberetnin-
ger for 2020 ikke fuldt ud lever op til betingelserne for fortsat anerkendelse.
19. Kirkeministeren oplyser, at der principielt er en risiko for, at nogle anerkendte tros-
samfund, som fremgår af Skatteministeriets liste over godkendte foreninger, og som
dermed kan opnå skattemæssige fordele, muligvis ikke lever op til kriterierne for fort-
sat anerkendelse. Ministeren bemærker i den forbindelse, at der i lovgivningen er for-
udsat en tidsmæssig forskydning, fra et regnskab indberettes og eventuelt udtages til
stikprøvekontrol, til der kan træffes afgørelse om tilbagekaldelse, fordi betingelserne
for anerkendelse ikke er opfyldt.
Kirkeministeren bemærker endvidere, at trossamfund, menigheder, forsamlinger og
kredse mv. fortsat vil skulle opfylde de øvrige betingelser, der stilles for at blive god-
kendt efter § 8 A og § 12, stk. 2-4, i ligningsloven og efter bestemmelser fastsat i med-
før heraf. Ifølge ministeren er der således ikke automatik mellem anerkendelse og
skattefradrag.
20. Rigsrevisionen er enig i, at der er en tidsmæssig forskydning, fra et årsregnskab
indberettes og eventuelt udtages til stikprøvekontrol, til der kan træffes afgørelse om
fortsat anerkendelse som trossamfund. Rigsrevisionen konstaterede i beretningen, at
der var 198 af de 417 trossamfund og menigheder, som havde mangler i én eller flere af
de lovpligtige oplysninger i forhold til årsregnskaberne for 2020, og at der var 113 af de
198 trossamfund og menigheder, som fremgik af Skatteministeriets liste i 2021 over
godkendte foreninger, der kunne opnå skattemæssige fordele på baggrund af deres
religiøse virke. På den baggrund fandt Rigsrevisionen, at der var trossamfund og me-
nigheder, der kunne opnå skattemæssige fordele, selv om disse ikke umiddelbart leve-
de op til kriterierne for fortsat anerkendelse.
Fradrag for donationer er beskrevet i ligningslovens § 8 A, mens fradrag for udgifter til
løbende ydelser er beskrevet i ligningslovens § 12. Det fremgår af henholdsvis § 8 A,
stk. 2, og af § 12, stk. 3, at fradragsretten er betinget af, at foreningen eller det religiøse
samfund mv. er godkendt her i landet eller i et andet EU/EØS-land. Det fremgår vide-
re, at det er en betingelse for trossamfund, som søger om godkendelse på baggrund af
det religiøse virke, at de er registreret som anerkendte trossamfund efter lov om tros-
samfund uden for folkekirken eller tilsvarende regler i et andet EU- eller EØS-land. For
menigheder er det en betingelse, at de er anerkendt som en del af et trossamfunds
anerkendelse.
Statsrevisorerne beretning SB17/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. september 2022
2633833_0007.png
6
Boks 1 viser en række eksempler på øvrige betingelser, der skal være opfyldt, før aner-
kendte trossamfund og menigheder kan opnå skattemæssige fordele.
Boks 1
Eksempler på øvrige betingelser, der skal være opfyldt, før aner-
kendte trossamfund og menigheder kan opnå skattemæssige for-
dele
Ligningslovens § 8 A og § 12 beskriver nogle øvrige betingelser, som skal være opfyldt, før
en forening kan blive godkendt til at opnå skattemæssige fordele. Bl.a. er fradrag betinget
af, at foreningen mv. har indberettet indbetalingen til told- og skatteforvaltningen efter
skatteindberetningsloven. Det fremgår af § 8 A, stk. 3, og § 12, stk. 4, at det er Told- og
Skatteforvaltningen, der fastsætter nærmere regler om godkendelse af foreninger mv.,
organisatoriske forhold og indsendelse af oplysninger om formue, indtægter, bidragyde-
re, midlernes anvendelse mv. Det fremgår videre, at Told- og Skatteforvaltningen hvert
år offentliggør en liste over de organisationer, som opfylder betingelserne for at kunne
modtage fradragsberettigede ydelser.
De nærmere regler
eller såkaldte øvrige betingelser
er bl.a. fastsat i
bekendtgørelse
om godkendelse m.v. efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, og § 12, stk. 3, af almenvelgørende
og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser, institutioner m.v. og religiøse samfund her i
landet eller i et andet EU/EØS-land
(bekendtgørelse nr 1656 af 19. december 2018). Det
fremgår fx af § 5 i bekendtgørelsen, at trossamfund og menigheder ved deres formål eller
adfærd ikke må modarbejde eller underminere demokrati eller grundlæggende friheds-
og menneskerettigheder. Herudover fremgår det fx af § 7, at ansøgning om godkendelse
med bilag skal indsendes digitalt via www.skat.dk, og at der bl.a. skal vedlægges under -
skrevne og daterede vedtægter.
Rigsrevisionen er enig med Kirkeministeriet i, at der ikke er automatik mellem aner-
kendelse og skattefradrag, men bemærker, at det er en betingelse for trossamfund
og menigheder, som søger om skattefradrag på baggrund af det religiøse virke, at
trossamfund er registreret som anerkendte trossamfund, ligesom menigheder skal
være omfattet af et trossamfunds anerkendelse. Rigsrevisionen finder således, at mi-
nisteriets anerkendelse er en central forudsætning for, at trossamfund og menighe-
der kan opnå skattemæssige fordele, om end trossamfundene og menighederne og-
så skal opfylde nogle øvrige betingelser. Rigsrevisionen finder derfor, at det er vigtigt,
at ministeriet så hurtigt som muligt får fulgt op i forhold til de trossamfund og menig-
heder, der ikke indberetter de korrekte oplysninger til Trossamfundsregistret, da dis-
se trossamfund og menigheder ikke lever op til kriterierne for fortsat anerkendelse,
hvilket er en central betingelse for eventuelt at kunne opnå skattemæssige fordele.
21. Rigsrevisionen vil fortsat følge Kirkeministeriets arbejde med at minimere risikoen
for, at anerkendte trossamfund og menigheder uberettiget kan opnå skattemæssige
fordele. Rigsrevisionen vil følge dette arbejde gennem de opfølgningspunkter, som er
nævnt i notatets øvrige afsnit.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB17/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. september 2022
2633833_0008.png
7
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.)
og dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
Kirkeministeriets
forvaltning af Tros-
samfundsregistret
(nr.
17/2021)
13-06-2022
Ministerredegørelse
Behandlet i udvalg
(SR/RR = teknisk
gennemgang ved
Statsrevisorerne og
Rigsrevisionen)
Finansudvalget:
23-06-2022
Udvalgsspørgsmål
(nr.)
Indkaldt til samråd
§ 20-spørgsmål
Kirkeministeren:
15-08-2022
Kirkeministeren:
15-06-2022
(67)
15-06-2022
(68)
Kirkeudvalget:
31-08-2022