Finansudvalget 2023-24
SB 8 5
Offentligt
2902580_0001.png
Beretning Nr. 8 Rigsrevisionens fortsatte notat af 30. august 2024 beretning nr. 8/2020 om politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud
September 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
politiets indsats
i forhold til at rejse
sigtelser for indbrud
Statsrevisorerne beretning SB8/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 30. august 2024 beretning nr. 8/2020 om politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud
2902580_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om politiets indsats i forhold til at
rejse sigtelser for indbrud (beretning nr. 8/2020)
30. august 2024
RN 1110/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om politiets indsats i forhold til at rej-
se sigtelser for indbrud, som blev indledt med en beretning i 2020. Opfølgningen sker
med henblik på at vurdere, om Justitsministeriets initiativer adresserer den kritik, der
fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tid-
ligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 29. marts 2021 og 24. januar
2023.
2. Beretningen handlede om politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser over for ger-
ningsmænd, der begår indbrud i Danmark. Formålet med undersøgelsen var at vurde-
re, om Justitsministeriet i tilfredsstillende grad har sikret, at politiet har forbedret ind-
satsen i forhold til at rejse sigtelser for indbrud fra 2016 til 2019.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at Justitsministeriets initia-
tiver for at styrke politiets indsats mod indbrud i privat beboelse ikke var tilfredsstillen-
de. Statsrevisorerne bemærkede bl.a., at politiets sagsbehandlingstid steg i perioden
2016-2019, og at politiet i samme periode kørte ud til en større andel indbrud i privat
beboelse, men at de ikke kørte ud til alle. Det fremgik desuden af beretningen, at ande-
len af brugbare fingeraftryk faldt i perioden 2017-2019.
4. Justitsministeren har i sin redegørelse til beretningen oplyst, at der efterfølgende i
politiets flerårsaftale for 2021-2023 blev indført en politigaranti for bl.a. indbrud i pri-
vat beboelse, der indebærer, at politiet skal rykke ud til alle indbrud inden for 24 timer,
medmindre det er aftalt med borgeren, at det ikke er hensigtsmæssigt.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Konklusion
Rigsrevisionen konstaterer, at politiet i 2023 rykkede ud til ca. 90 % af indbruddene i
privat beboelse. I ca. 10 % af sagerne har politiet ikke sendt en patrulje til gerningsste-
det, og det fremgår ikke af politiets systemer, om dette er aftalt med borgeren. Justits-
ministeriet vurderer dog, at politigarantien er opfyldt. Det skyldes dels, at politiet kun
har modtaget 2 klager om fravigelse af politigarantien, dels at Rigspolitiet ikke har stil-
let krav om, at politikredsene registrerer årsagen, hvis politikredsene undlader at sen-
de en patrulje. Ministeriet har i øvrigt orienteret partierne bag politiets flerårsaftale om
denne praksis.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB8/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 30. august 2024 beretning nr. 8/2020 om politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud
2902580_0003.png
2
Rigsrevisionen opfølgning viser, at sagsbehandlingstiden for indbrud i privat beboelse
er faldet i 2023, men at den stadig er længere end i 2016.
Rigsrevisionens opfølgning viser desuden, at kvaliteten af fingeraftryk, målt som ande-
len af brugbare fingeraftryk, er steget i 2023, men at denne andel stadig er lavere end i
2017.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Justitsministeriets initiativer for at reducere sagsbehandlingstiden vedrørende ind-
brud i privat beboelse
Justitsministeriets initiativer for at styrke efterforskningen, herunder politiets ind-
sats for at øge kvaliteten af fingeraftryk.
II. Status på sagen
5. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Justitsministeriets initiativer for at øge sigtelses-
procenten og reducere sagsbehandlingstiden ved-
rørende indbrud i privat beboelse.
Status
Initiativerne for at øge sigtelsesprocenten
blev afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 24. januar 2023.
Initiativerne for at reducere sagsbehand-
lingstiden bliver behandlet i dette notat
og følges fortsat.
2. Rigspolitiets videre arbejde med at analysere år-
sagerne til forskelle i politikredsenes produktivitet.
3. Justitsministeriets initiativer for at styrke efter-
forskningen, herunder om politiet lever op til garan-
tien om at køre ud til alle indbrud i privat beboelse,
og om politiet øger andelen og kvaliteten af finger-
aftryk.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 24. januar 2023.
Initiativerne for at styrke efterforskningen,
herunder politiets efterlevelse af garan-
tien om at køre ud til alle indbrud i privat
beboelse, behandles og afsluttes i dette
notat.
Initiativerne for at styrke efterforskningen
ved, at politiet øger andelen af fingeraf-
tryk, blev afsluttet i forbindelse med notat
til Statsrevisorerne af 24. januar 2023.
Initiativerne for at styrke efterforskningen
ved, at politiet øger kvaliteten af finger-
aftryk, behandles i dette notat og følges
fortsat.
Statsrevisorerne beretning SB8/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 30. august 2024 beretning nr. 8/2020 om politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud
2902580_0004.png
3
III. Justitsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Justitsministeriets initiativer i forhold til de udestående
opfølgningspunkter.
7. Opfølgningen er baseret på opgørelser og dokumentation fra Justitsministeriet og
Rigspolitiet, bl.a. opgørelser over sagsbehandlingstider, samt data og redegørelser fra
politikredsene om efterlevelsen af politigarantien.
Reducering af sagsbehandlingstiden for indbrud i privat beboelse
Rigsrevisionens opfølgning viser, at sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til sigtelse for
indbrud i privat beboelse er faldet fra 2022 til 2023, men at den stadig er længere end
i 2016, som var udgangspunktet for Rigsrevisionens analyse i beretningen.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Justitsministeriets initiativer for at reducere sagsbehand-
lingstiden vedrørende indbrud i privat beboelse.
8. Det fremgik af beretningen, at sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til sigtelse for
indbrud i privat beboelse steg fra 89,5 dage i 2016 til 95,8 dage i 2019. I notat til Stats-
revisorerne af 24. januar 2023 fremgik det, at sagsbehandlingstiden var steget yderli-
gere til 117,6 dage i 2022.
9. Justitsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at det var forventningen,
at flere af initiativerne i ”Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-
2023” ville kunne bidrage til at nedbringe
sagsbehandlingstiderne i politiet, bl.a. på ind-
brudsområdet.
10. Tabel 1 viser den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til sigtelse på
landsplan i 2016, 2019, 2022 og 2023.
Tabel 1
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid fra anmeldelse til sigtelse for
indbrud i privat beboelse
2016
89,5 dage
2019
95,8 dage
2022
117,6 dage
2023
99,8 dage
Note: Rigspolitiet opdaterer data løbende, i takt med at politiet afslutter sager for de forskellige år. Det inde-
bærer, at tal for sagsbehandlingstiderne kan ændre sig bagudrettet. Vi har fastholdt de oprindelige tal
af hensyn til sammenligneligheden. Data er opgjort på landsplan.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Rigspolitiets opgørelser.
11. Det fremgår af tabel 1, at sagsbehandlingstiden for indbrud i privat beboelse var
99,8 dage i 2023, hvilket er et fald i forhold til 2022, men stadig er længere end i 2016,
som var udgangspunktet for Rigsrevisionens analyse i beretningen.
Statsrevisorerne beretning SB8/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 30. august 2024 beretning nr. 8/2020 om politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud
4
Politikredsenes efterforskning af indbrud på gerningsstedet
Politiet rykkede i 2023 ud til ca. 90 % af indbruddene i privat beboelse. Det fremgår ik-
ke af politiets systemer, hvad der er årsagen til, at der ikke er sendt en patrulje i de re-
sterende ca. 10 % af sagerne. Rigspolititiet ikke har stillet krav om, at politikredsene re-
gistrerer årsagen, hvis politikredsen undlader at sende en patrulje. Justitsministeriet
har i øvrigt orienteret partierne bag politiets flerårsaftale om denne praksis. Rigsrevi-
sionen finder, at der ikke er grundlag for at bringe sagen videre, og vurderer derfor, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at succesraten for fingeraftryk er steget fra 2022 til
2023, men at den stadig er lavere end i 2017, som var udgangspunktet for Rigsrevisio-
nens analyse i beretningen.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Justitsministeriets initiativer for at styrke efterforsknin-
gen, herunder politiets indsats for at øge kvaliteten af fingeraftryk.
12. Statsrevisorerne bemærkede, at politiet kørte ud til en større andel indbrud i privat
beboelse, idet politiet i 2019 kørte ud til knap 85 % af anmeldelserne om indbrud i pri-
vat beboelse mod knap 64 % i 2016. Statsrevisorerne bemærkede dog, at politiet i
2019 ikke havde nået sin målsætning om at køre ud til alle indbrud i privat beboelse.
13. I forbindelse med Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne af 29. marts 2021 op-
lyste Justitsministeriet, at der med ”Aftale om politiets og anklagemyndighedens øko-
nomi 2021-2023”
blev indført en politigaranti i sager om indbrud i privat beboelse
af
hensyn til borgernes tryghedsfølelse. Politigarantien indebærer, at politiet skal køre ud
med det samme og komme frem til borgerens hjem hurtigst muligt, hvis gerningsper-
sonen fortsat er til stede i borgerens hjem. Hvis gerningspersonen ikke længere er til
stede i hjemmet, skal politiet rykke ud inden for 24 timer efter, at borgeren har anmeldt
indbruddet, medmindre borgeren selv har ønsket, at politiet kommer på et senere tids-
punkt.
14. I forbindelse med Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne af 24. januar 2023 viste
Rigspolitiets opgørelse, at der ved 88,6 % af indbruddene i privat beboelse i 2022 blev
sendt mindst én patrulje inden for 24 timer. I de resterende 11,4 % af indbruddene kun-
ne det ikke dokumenteres, om det var aftalt med borgeren, at politiet ikke skulle rykke
ud. Rigspolitiet kunne derved ikke påvise, at politigarantien blev overholdt.
15. Vores opfølgning viser, at der ved 89,9 % af indbruddene i privat beboelse i 2023
blev sendt mindst én patrulje inden for 24 timer. Ved 10,1 % af indbruddene er der ikke
sendt en patrulje inden for fristen.
16. Justitsministeriet har i marts 2023 oplyst til forligskredsen bag
”Aftale
om politiets
og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023”, at det er op til de enkelte politikredse
at følge op på efterlevelsen af politigarantien, og at der ikke er registreringskrav i for-
bindelse med politigarantierne. Ministeriet har oplyst til Rigsrevisionen, at politikredse-
ne vurderer, at politigarantien er opfyldt i alle tilfælde, bortset fra sager, hvor borgerne
har klaget. Siden august 2022 har politikredsene modtaget 2 klager i forbindelse med
politiets efterlevelse af politigarantien for indbrud. Den ene af klagerne blev vurderet
til at være udtryk for en fravigelse af politigarantien af politikredsen.
Statsrevisorerne beretning SB8/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 30. august 2024 beretning nr. 8/2020 om politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud
2902580_0006.png
5
17. Det fremgik af beretningen, at succesraten for fingeraftryk, dvs. andelen af ind-
sendte effekter med brugbare fingeraftryk, faldt fra 25,6 % i 2017 til 18,2 % i 2019. I
forbindelse med Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne af 24. januar 2023 viste
Rigspolitiets opgørelse, at succesraten for fingeraftryk var faldet yderligere til 16 %
i 2022.
18. Tabel 3 viser succesraten for fingeraftryk i 2017, 2019, 2022 og 2023.
Tabel 2
Fingeraftryk
I perioden 2019-2023 har po-
litiet øget andelen af sager,
hvor mindst ét fingeraftryk er
indsendt, fra 3,1 % til 7,3 %.
Den del af Rigsrevisionens op-
følgning, der vedrører politiets
indsats for at øge andelen af
indsamlede fingeraftryk, blev
behandlet og afsluttet i notat
til Statsrevisorerne af 24. ja-
nuar 2023.
Succesraten for fingeraftryk
2017
25,6 %
2019
18,2 %
2022
16,0 %
2023
19,9 %
Note: Rigspolitiet opdaterer data løbende, hvilket også indebærer, at data opdateres bagudrettet Vi har fast -
holdt de oprindelige tal af hensyn til sammenligneligheden. Opgørelsen begynder i 2017, hvor Rigspoli-
tiet startede med at opgøre optagelsen af fingeraftryk. Data er opgjort på landsplan.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Rigspolitiets opgørelser.
19. Det fremgår af tabel 3, at andelen af brugbare fingeraftryk er steget til 19,9 % i
2023. Succesraten for fingeraftryk er derved højere end i 2022. Opfølgningen viser
dog, at kvaliteten af de indsamlede fingeraftryk stadig ikke er på niveau med 2017,
som var udgangspunktet for Rigsrevisionens analyse i beretningen.
20. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Birgitte Hansen