Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
SB 5 12
Offentligt
2339742_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2019 - 7826
Beskæftigelsesministerens redegørelse vedr. Rigsrevisionens
beretning (5/2020) om beslutningsfasen i statslige it-projek-
ter
15. februar 2021
Statsrevisorerne har den 4. december 2020 afgivet bemærkninger til Rigsrevisio-
nens beretning om, hvad der karakteriserer beslutningsfasen i 96 it-projekter fordelt
på 15 ministerier.
Rigsrevisionen har undersøgt, om der er en sammenhæng mellem ministeriernes
valg i beslutningsfasen, og hvordan projekterne kommer i mål i forhold til pris, tid
og gevinster. Beskæftigelsesministeriet indgår i beretningens tværgående kortlæg-
ning med Arbejdstilsynets it-projekt
PROBAS 2.0
og it-projektet
EESSI
fra Styrel-
sen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Statsrevisorerne har på baggrund af beret-
ningen anmodet Beskæftigelsesministeriet om at redegøre for de foranstaltninger
og overvejelser, som beretningen giver anledning til.
I Beskæftigelsesministeriet er vi enige i, at beslutningsfasen er med til at lægge
fundamentet for en succesfuld implementering af it-projekter. Derfor har jeg også
med interesse læst beretningen, som bidrager med ny og konkret viden om de valg,
der foretages i beslutningsfasen.
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at de undersøgte forhold om it-pro-
jekternes beslutningsfase ikke alene kan forklare, hvorfor nogle projekter kommer i
mål i forhold til pris, tid og gevinster, mens andre ikke gør det.
Ligeledes noterer jeg mig, at Statsrevisorerne konstaterer, at der ikke er entydig
sammenhæng mellem statslige it-projekters målopfyldelse i forhold til pris, tidsfor-
brug og gevinster. Derudover noterer Statsrevisorerne sig, at en bestemt teknisk
løsning, udviklingsmetode eller indkøbsform (rammeaftale eller EU-udbud) ikke
nødvendigvis sikrer en højere succesrate for de statslige it-projekter. Således kon-
kluderer Rigsrevisionen, at ministerierne er nødt til i hvert enkelt projekt at vur-
dere, hvordan projektet skal tilrettelægges for at komme bedst i mål.
Samtidig konstaterer jeg, at Rigsrevisionens konklusioner og Statsrevisorernes be-
mærkninger ikke retter kritik mod Beskæftigelsesministeriets to it-projekter. Jeg ta-
ger Rigsrevisionens konklusioner og Statsrevisorernes bemærkninger til efterret-
ning.
Statsrevisorerne beretning SB5/2020 - Bilag 12: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 15. februar 2021
I det følgende vil jeg uddybe en række opmærksomhedspunkter, som Beskæftigel-
sesministeriet fortsat og på baggrund af beretningen vil have fokus på i beslut-
ningsfasen i større it-projekter. Initiativerne tager – ligesom Rigsrevisionens beret-
ning – udgangspunkt i Arbejdstilsynets og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
terings arbejde med beslutningsfasen.
Vigtigheden af at foretage konkrete vurderinger i hvert enkelt it-projekt
Beskæftigelsesministeriet er enig i Rigsrevisionens hovedkonklusion om, at der for
hvert enkelt it-projekt skal foretages en konkret vurdering af, hvilken teknisk løs-
ning, udviklingsmetode og indkøbsform man bør anvende. Det skal sikre, at man
træffer de valg, som er bedst egnet til det enkelte projekt. Beskæftigelsesministeriet
vil forsat tydeliggøre de konkrete vurderinger og valg, vi foretager i beslutningsfa-
sen i it-projekter, hvilket Digitaliseringsstyrelsens projektskabelonen også under-
støtter.
Udviklingsmetode
Rigsrevisionen konstaterer i beretningen, at ministerierne i stigende grad har an-
vendt en agil udviklingsmetode, og at indkøbsformen er nogenlunde ligeligt fordelt
på rammeaftaler og EU-udbud. Beskæftigelsesministeriet har i de udvalgte it-pro-
jekter valgt forskellige tilgange til projekternes udviklingsmetode. Fælles er dog, at
Beskæftigelsesministeriet i begge tilfælde har valgt en tilgang, som har sikret et so-
lidt fundament for de to it-projekter.
Arbejdstilsynet valgte et nyudviklet system fra leverandøren, og it-projektet
PRO-
BAS 2.0
blev udviklet ved brug af vandfaldsmetoden. Projektet blev indkøbt på en
rammeaftale. Arbejdstilsynet valgte at udvikle et nyt system efter en konkret vurde-
ring af, hvad der ville være den bedste tekniske løsning i forhold til de specifikke
krav, der var til løsningen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i forhold til it-projektet
EESSI
fulgt en agil udviklingsstruktur. På den baggrund har Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering foretaget nyttige analyser med hensyn til interessenter, arbejds-
gange, it-infrastruktur, forbundne eksterne processer og juridiske aspekter, som har
sikret, at de nødvendige EU-regler og retningslinjer fra både den Administrative
Kommission og den Tekniske Kommission blev overholdt.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vurderer, at denne udviklingsstruktur
samt kontinuerlig analyseaktivitet og ledelsesopfølgning har bidraget effektivt til at
skabe det nødvendige overblik over projektets risici og faldgruber. Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering vurderer, at den fremgangsmåde har medvirket til,
at
EESSI
har manøvreret virkningsfuldt og bidraget til at identificere relevante ind-
satsområder.
Beskæftigelsesministeriet vil inddrage erfaringerne med forskellige udviklingsfor-
mer fra de pågældende projekter, når ministeriet skal gennemføre it-projekter i
fremtiden.
Rettidig risikovurdering ved statens It-råd
Beretningens tværgående kortlægning af 96 statslige it-projekter viser, at statens It-
råds risikovurdering af 23 ud af de 96 projekter først blev afsluttet efter overgangen
2
Statsrevisorerne beretning SB5/2020 - Bilag 12: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 15. februar 2021
2339742_0003.png
til gennemførelsesfasen. Statsrevisorernes bemærker i den forbindelse, at en sen ri-
sikovurdering begrænser It-rådets mulighed for at komme med relevante anbefalin-
ger i projekternes beslutningsfase, som kan være med til at reducere risici og have
betydning for projekternes succes.
Både Arbejdstilsynet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fik risiko-
vurderet de udvalgte it-projekter tidligt i projekternes beslutningsfase, hvilket har
sikret, at relevante anbefalinger blev taget med i den videre gennemførelse af pro-
jekterne. Beskæftigelsesministeriet vil fortsat sørge for, at fremtidige it-projekter
over 10 mio. kr. bliver risikovurderet af It-rådet i god tid. Det understøttes desuden
af Digitaliseringsstyrelsens ændringer i statens it-projektmodel fra 2018, som læg-
ger op til, at it-projekter bliver risikovurderet tidligt, så det netop er muligt at indar-
bejde anbefalinger fra It-rådet.
Afslutningsvis skal jeg bemærke, at ministeriet har sendt en kopi af ovenstående til
[email protected].
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3