Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2019 - 7826
Beskæftigelsesministerens redegørelse vedr. Rigsrevisionens
beretning (5/2020) om beslutningsfasen i statslige it-projek-
ter
15. februar 2021
Statsrevisorerne har den 4. december 2020 afgivet bemærkninger til Rigsrevisio-
nens beretning om, hvad der karakteriserer beslutningsfasen i 96 it-projekter fordelt
på 15 ministerier.
Rigsrevisionen har undersøgt, om der er en sammenhæng mellem ministeriernes
valg i beslutningsfasen, og hvordan projekterne kommer i mål i forhold til pris, tid
og gevinster. Beskæftigelsesministeriet indgår i beretningens tværgående kortlæg-
ning med Arbejdstilsynets it-projekt
PROBAS 2.0
og it-projektet
EESSI
fra Styrel-
sen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Statsrevisorerne har på baggrund af beret-
ningen anmodet Beskæftigelsesministeriet om at redegøre for de foranstaltninger
og overvejelser, som beretningen giver anledning til.
I Beskæftigelsesministeriet er vi enige i, at beslutningsfasen er med til at lægge
fundamentet for en succesfuld implementering af it-projekter. Derfor har jeg også
med interesse læst beretningen, som bidrager med ny og konkret viden om de valg,
der foretages i beslutningsfasen.
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at de undersøgte forhold om it-pro-
jekternes beslutningsfase ikke alene kan forklare, hvorfor nogle projekter kommer i
mål i forhold til pris, tid og gevinster, mens andre ikke gør det.
Ligeledes noterer jeg mig, at Statsrevisorerne konstaterer, at der ikke er entydig
sammenhæng mellem statslige it-projekters målopfyldelse i forhold til pris, tidsfor-
brug og gevinster. Derudover noterer Statsrevisorerne sig, at en bestemt teknisk
løsning, udviklingsmetode eller indkøbsform (rammeaftale eller EU-udbud) ikke
nødvendigvis sikrer en højere succesrate for de statslige it-projekter. Således kon-
kluderer Rigsrevisionen, at ministerierne er nødt til i hvert enkelt projekt at vur-
dere, hvordan projektet skal tilrettelægges for at komme bedst i mål.
Samtidig konstaterer jeg, at Rigsrevisionens konklusioner og Statsrevisorernes be-
mærkninger ikke retter kritik mod Beskæftigelsesministeriets to it-projekter. Jeg ta-
ger Rigsrevisionens konklusioner og Statsrevisorernes bemærkninger til efterret-
ning.