Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
11. november 2021
J.nr. 21-0939544
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Telefon +45 33 92 33 92
Ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning afgivet til Statsrevisorerne om
Skatteministeriets it-beredskab
Statsrevisorerne har den 17. september 2021 bedt mig om at redegøre for de foranstaltnin-
ger og overvejelser, som
Rigsrevisionens beretning afgivet til Statsrevisorerne om Skatteministeriets it-
beredskab
giver anledning til.
Jeg har fuld forståelse for, at Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har fokus på Skattemini-
steriets informationssikkerhed og sikker drift af skattevæsenets it-systemer. Dette fokus
deler vi i Skatteministeriet blandt andet på baggrund af de nationale trusselsvurderinger på
cyberområdet og Skatteministeriets interne vurderinger af risici og trusler. Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen har med afsæt heri organisatorisk styrket sikkerhedsområdet samt
fastlagt et roadmap, som over en femårig periode skal løfte den tekniske it-sikkerhed.
I det følgende fremgår mine kommentarer til beretningens konklusioner og Statsrevisorer-
nes bemærkninger hertil. Jeg stiller mig gerne til rådighed for yderligere afklaring af forhold
i beretningen, såfremt Statsrevisorerne måtte have et ønske herom.
Grundlaget for it-beredskabet
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at Skatteministeriet har fastlagt en overord-
net ramme for sit beredskab, herunder it-beredskabet, hvor ministeriet har besluttet, at der
skal implementeres reetableringsplaner (genetablering af systemer ifm. nedbrud), nødplaner
(videreførsel af forretningsprocesser, når it-understøttelsen svigter) og indsatsplaner (be-
redskabsplaner for krisestyring og -kommunikation relateret til nedbrud på systemniveau).
Jeg er enig i, at det ikke er tilfredsstillende, at der ikke er det fulde overblik over, hvorvidt
disse planer er implementeret i tilstrækkelig grad.
Jeg noterer mig dog, at Skatteministeriet har haft implementeret de lovpligtige, styrelses-
specifikke beredskabsplaner siden 2018. Endvidere noterer jeg mig, at Skatteforvaltningen
har veldokumenterede og velafprøvede processer for håndtering af it-hændelser, der om-
fatter incident-processen og major incident-processen, som følger af standardrammeværket
for it-drift
ITIL,
og som på daglig basis anvendes til håndtering af hændelser og nedbrud.
Såfremt nedbrud eskaleres til egentlige kriser, vil Udviklings- og Forenklingsstyrelsens be-
redskabsplan træde i kraft.
Således er det min opfattelse, at nedbrud og kriser kan håndteres via hhv. disse processer
og de styrelsesspecifikke beredskabsplaner, som er i fuld funktion. Dog er jeg enig i, at
reetableringsplaner, nødplaner og indsatsplaner også skal implementeres for at sikre fuld-
stændigheden i it-beredskabet.
www.skm.dk