Finansudvalget 2020-21
sb 16 3
Offentligt
2449287_0001.png
Oktober 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Skatteministeriets
behandling af
straffesager
Statsrevisorerne beretning SB16/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 23. september 2021
2449287_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 16/2020 om Skatte-
ministeriets behandling af straffesager
Skatteministerens redegørelse af 6. september 2021
23. september 2021
RN 1108/21
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som skatteministeren vil iværk-
sætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Konklusion
Skatteministeren oplyser, at ministeren tager Rigsrevisionens observationer og Stats-
revisorernes bemærkninger til Skatteministeriets behandling af straffesager meget al-
vorligt. Skattestyrelsen og Motorstyrelsen vil på den baggrund tage initiativ til at styr -
ke deres retningslinjer for vurderingen af, om kontrolsager skal sendes til strafferetlig
vurdering. Skattestyrelsen vil desuden tage initiativer med henblik på, at sagsbehand-
lingstiden for straffesager reduceres. Skatteministeriet vil derudover løbende vurdere
resurserne til straffesagsområdet, herunder om der bør prioriteres flere midler til om-
rådet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Skattestyrelsens og Motorstyrelsens arbejde med at ændre retningslinjerne for be-
grundelse og dokumentation i kontrolsager, hvor der kan være tvivl om, hvorfor
sagen ikke er sendt til straffesagsvurdering
Skattestyrelsens initiativer med henblik på at styrke overvågning af og opfølgning
på straffesagerne for at sikre, at sagsbehandlingstiderne reduceres, og at færre sa-
ger forælder.
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2021 en beretning om Skatteministeriets behandling af
straffesager. Beretningen handlede om Skatteministeriets behandling af straffesager,
når borgere og virksomheder begår skatte- og afgiftsunddragelse. Formålet med be-
retningen var at vurdere, om Skatteministeriets indsats på straffesagsområdet er til-
fredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB16/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 23. september 2021
2
Skatte- og
afgiftsunddragelse
Der er tale om skatte- og af-
giftsunddragelse, når en bor-
ger eller en virksomhed med
forsæt eller ved grov uagt-
somhed afgiver urigtige, vild-
ledende eller ufuldstændige
oplysninger vedrørende den
skat, den moms eller de afgif-
ter, som borgeren eller virk-
somheden skal angive i hen-
hold til skatte-, moms- og af-
giftslovgivningen.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at Skatteministeriets
behandling af straffesager var kritisabel. Kontrolenhederne havde ikke sikret, at der i
alle sager blev foretaget en vurdering af, om potentielt strafbare forhold skulle sendes
til strafferetlig vurdering, og Skattestyrelsens sagsbehandlingstider for behandling af
straffesager var så lange, at sagerne blev forældet, inden de blev strafferetligt vurde-
ret. Statsrevisorerne fandt det desuden meget problematisk, at mange borgere og virk-
somheder oplevede ikke at blive straffet, når de overtrådte skatte- og afgiftsreglerne,
og at der var borgere og virksomheder, som skulle vente længe på at få afgjort deres
sag.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af skatteministerens redegørelse
5. Skatteministeren oplyser, at det efter ministerens opfattelse er en central del af en
effektiv skattekontrol, at dem, der snyder med afregningen af skatter og afgifter, kon-
sekvent bliver straffet. Derfor tager ministeren Rigsrevisionens observationer og Stats-
revisorernes bemærkninger til Skatteministeriets behandling af straffesager meget
alvorligt.
Kontrolenhedernes vurdering af, om en sag skal sendes til strafferetlig
behandling
6. Statsrevisorerne bemærkede, at Rigsrevisionens gennemgang af udvalgte kontrol-
sager havde vist eksempler på potentielt strafbare forhold, som uden dokumenteret
begrundelse ikke var sendt til strafferetlig vurdering i Skattestyrelsen.
Det fremgik af beretningen, at gennemgangen bl.a. viste eksempler på sager, hvor den
samme virksomhed gentagne gange havde begået den samme overtrædelse af regler-
ne, uden at det var begrundet, hvorfor sagen ikke var sendt til strafferetlig vurdering.
Skatteministeren oplyser, at Skattestyrelsen og Motorstyrelsen vil styrke deres ret-
ningslinjer for vurderingen af, om kontrolsager skal oversendes til strafferetlig behand-
ling. Dette betyder, at det fremover skal fremgå af retningslinjerne, at kontrolenheder-
ne skal begrunde og dokumentere, hvorfor en sag ikke er oversendt til strafferetlig
vurdering i de sager, hvor der kan være tvivl om, hvorfor sagen ikke er oversendt til
straffesagsvurdering. Dette vil fx være i tilfælde af gentagne overtrædelser af lovgiv-
ningen eller i sager, hvor der er tale om væsentlige skatte- og afgiftsmæssige beløb.
7. Rigsrevisionen finder det positivt, at styrelserne har taget initiativ til at ændre deres
retningslinjer, så det sikres, at der fremover også foreligger en dokumenteret begrun-
delse i de sager, hvor der kan være tvivl om, hvorfor en sag ikke er sendt til strafferet-
lig vurdering. Dette vil efter Rigsrevisionens opfattelse kunne bidrage til at skabe stør-
re gennemsigtighed og vished om, at kontrolenhederne i tilstrækkelig grad får vurde-
ret, om sagerne skal sendes til strafferetlig vurdering.
Statsrevisorerne beretning SB16/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 23. september 2021
3
Rigsrevisionen vil fortsat følge Skattestyrelsens og Motorstyrelsens arbejde med at
ændre retningslinjerne, så der indføres krav om begrundelse og dokumentation i kon-
trolsager, hvor der kan være tvivl om, hvorfor sagen ikke er oversendt til strafferetlig
vurdering.
Skattestyrelsens sagsbehandlingstider for behandlingen af straffesager
8. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i Skattestyrelsens straffesagsenheder var mere end fordoblet fra
202 dage i 2016 til 451 dage i 2020. Statsrevisorerne bemærkede, at konsekvenserne
af den lange sagsbehandlingstid er, at mange af straffesagerne forældes og må hen-
lægges, inden den strafferetlige vurdering er påbegyndt, og at straffen er blevet ned-
sat eller gjort betinget. Statsrevisorerne bemærkede desuden, at ca. 1.000 afsluttede
sager var helt eller delvist forældede i perioden 2016-2020, og at antallet af forældede
sager kunne være meget højere.
Derudover bemærkede Statsrevisorerne, at et betydeligt antal straffesager
ca. 4.500
sager
havde ligget klar til sagsbehandling i mere end 1 år, uden at Skattestyrelsen
havde påbegyndt sagsbehandlingen. Beholdningen af uafsluttede straffesager var
derudover tredoblet i perioden 2016-2020 fra ca. 3.600 sager til ca. 12.300 sager på
grund af en stigende tilgang af sager.
Statsrevisorerne fandt, at Skattestyrelsens straffesagsenheder bør effektivisere sags-
behandlingen, så man ikke blot fokuserer på forældelse af straffesagerne, men også
på sagernes økonomiske væsentlighed og gentagne overtrædelser.
Skatteministeren oplyser, at ministeren er enig i, at det er et alvorligt problem, når sags-
behandlingstiden for straffesager stiger, og der er risiko for, at flere sager forælder. Mi-
nisteren oplyser, at hovedårsagen til den stigende sagsbehandlingstid er, at skattekon-
trollen de seneste år har fundet markant flere sager, hvor det er relevant at vurdere
strafansvar. Ministeren finder det positivt, at skattekontrollen finder frem til dem, der
snyder, men peger samtidig på, at det medfører et stigende pres på de enheder, der
skal behandle straffesagerne.
For at løse udfordringen med de stigende sagsbehandlingstider vil Skattestyrelsen for
det første styrke overvågningen af sagsbehandling og -styring, så det sikres, at sager-
ne ikke ligger unødigt længe, inden sagsbehandlingen påbegyndes. Desuden vil styrel-
sen styrke opfølgning på, om sagerne er i fare for at forælde.
Derudover vil Skatteministeriet overveje resurserne på straffesagsområdet. Skatte-
ministeren oplyser, at tilgangen af straffesager kræver flere hænder. Skattestyrelsen
har siden 2019 været i gang med en markant styrkelse af området med omkring 60
årsværk, så der i dag er ca. 150 medarbejdere. Det er ministeriets opfattelse, at den
fulde effekt af denne tilførsel af resurser endnu ikke er opnået, da det tager tid at an-
sætte og oplære så mange nye medarbejdere. Ministeriet finder det dog sandsynligt,
at der vil være behov for yderligere medarbejdere, hvorfor der løbende ses på, om
der bør prioriteres flere midler til området.
Statsrevisorerne beretning SB16/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 23. september 2021
4
Skatteministeren oplyser afslutningsvist, at det er ministerens vurdering, at Skattesty-
relsen med ovenstående initiativer vil styrke straffesagsbehandlingen, så sagsbunker-
ne på sigt kan nedbringes, og sagsbehandlingstiderne reduceres. Skatteministeriet vil
samtidig følge udviklingen og sikre, at kritikpunkterne samlet set bliver håndteret, her-
under om der behov for at iværksætte yderligere initiativer.
9. Rigsrevisionen finder det positivt, at Skattestyrelsen vil styrke overvågning og sty-
ring af straffesagsområdet for på den måde at sikre, at sagsbehandlingstiderne redu-
ceres, og at færre sager forælder.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Skattestyrelsens initiativer med henblik på at styrke
overvågning af og opfølgning på straffesagerne for at sikre, at sagsbehandlingstider-
ne reduceres, og at færre sager forælder.
Lone Strøm