Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
SB 14 5
Offentligt
2755576_0001.png
Oktober 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
retspsykiatriske
patienters forløb
Statsrevisorerne beretning SB14/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. september 2023 vedr. beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
2755576_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om retspsykiatriske patienters forløb
(beretning nr. 14/2020)
27. september 2023
RN 412/23
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om retspsykiatriske patienters forløb,
som blev indledt med en beretning i 2021. Opfølgningen sker med henblik på at vur-
dere, om ministeriernes og regionernes initiativer adresserer den kritik, der fremgår
af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere be-
handlet sagen notat til Statsrevisorerne af 6. oktober 2021.
2. Beretningen handlede om Justitsministeriets og regionernes indsats for i samarbej-
de med Sundhedsministeriet at sikre, at retspsykiatriske patienter får et sammenhæn-
gende forløb. En retspsykiatrisk patient er en person, der har begået kriminalitet, men
som på grund af en psykisk lidelse eller mangelfuld mental udvikling har fået en for-
anstaltningsdom i stedet for en straf. Myndighederne skal sikre, at patienten fra men-
talundersøgelse til dom får et forløb, der er mindst muligt indgribende, og at patienten
efter dommen får et sammenhængende forløb, som ikke strækker sig over længere
tid end nødvendigt.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at Justitsministeriets og re-
gionernes arbejde med at sikre, at retspsykiatriske patienter fik et sammenhængen-
de forløb, havde været utilfredsstillende. Myndighederne havde for mange patienters
vedkommende ikke overholdt kravene til opstart, behandling og afslutning af retspsy-
kiatriske forløb. Der var således mange retspsykiatriske patienter, som fik et for langt,
unødigt indgribende og usammenhængende forløb, der kunne krænke patientens
retssikkerhed. Det medførte ifølge Statsrevisorerne en risiko for, at effekten af den
kriminalpræventive indsats udeblev, og at patienten kunne falde tilbage i ny kriminali-
tet, hvilket strider mod formålet med den idømte foranstaltning
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Foranstaltningsdom
Retten kan vurdere, at den til-
talte er psykisk syg, mentalt
retarderet eller mangelfuldt
udviklet og derfor skal frifin-
des for straf. I stedet for straf
inden for straffelovens ram-
mer kan den tiltalte idømmes
en foranstaltningsdom, som
typisk indebærer behandling.
Statsrevisorerne beretning SB14/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. september 2023 vedr. beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
2755576_0003.png
2
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Kriminalforsorgen har gennemført alle ini-
tiativer ved at implementere et nyt forum for tilsyn, gennemføre undervisning samt mo-
nitorere kvaliteten i handleplansarbejdet. Rigsrevisionen finder det hensigtsmæssigt,
at Kriminalforsorgen vil følge udviklingen i behovs- og risikovurderinger i 2024. Rigs-
revisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at statsadvokaterne overordnet set er lykke-
des med at få sagsbehandlingstiden til at falde ved at ensrette rykkerprocedurer og for-
korte svarfristerne. Statsadvokaterne har desuden udarbejdet et nyt koncept for ind-
beretning af nye sigtelser. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af
sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Justitsministeriet ikke har afsluttet arbejdet i den
tværministerielle arbejdsgruppe, der skulle undersøge den organisatoriske forankring
af det retspsykiatriske område, herunder komme med anbefalinger i forhold til vente-
tid på udfærdigelse af mentalundersøgelser. Ministeriet forventer at afrapportere i maj
2024.
Opfølgningen viser også, at der i forhold til beskikkelse af bistandsværger ses en min-
dre nedbringelse af andelen af sager, hvor beskikkelse er sket mere end 14 dage efter
dom.
Rigsrevisionens opfølgning viser desuden, at Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsens
arbejde med et fagligt oplæg, der beskriver status og udfordringer på psykiatriområ-
det, er afsluttet. Det finder Rigsrevisionen positivt. Rigsrevisionen konstaterer dog, at
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke har igangsat arbejdet med at opdatere vejled-
ningen for de behandlingsansvarlige overlægers ansvar for patienter, der er idømt en
foranstaltningsdom eller en dom til ambulant psykiatrisk behandling.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
hvilke initiativer og anbefalinger den tværministerielle arbejdsgruppe kommer frem
til, bl.a. i forhold til ventetiden til udfærdigelse af mentalundersøgelser, og hvordan
disse forventes udmøntet
Indenrigs- og Sundhedsministeriets, herunder Sundhedsstyrelsens og regionernes,
arbejde med en opdatering af vejledningen om behandlingsansvarlige overlæger
hvorvidt statsadvokaternes initiativer har haft en positiv effekt på, om beskikkelse
af bistandsværge sker i umiddelbar forlængelse af dommen.
Statsrevisorerne beretning SB14/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. september 2023 vedr. beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
2755576_0004.png
3
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Hvilke initiativer og anbefalinger, bl.a. i forhold til
ventetiden til udfærdigelse af mentalundersøgelser,
den tværministerielle arbejdsgruppe kommer frem
til, og hvordan disse forventes udmøntet
2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets, Sundheds-
styrelsens og regionernes arbejde med en opdate-
ring af vejledningen om behandlingsansvarlige over-
læger samt Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsens
arbejde med et fagligt oplæg, der beskriver status
og udfordringer på psykiatriområdet.
3. Kriminalforsorgens arbejde med implementering
af et nyt tilsynsforum, uddannelse af sagsbehandle-
re, der fører tilsyn med retspsykiatriske patienter,
samt monitorering af kvaliteten gennem forvalt-
ningsrevisioner udført af direktoratet.
4. Resultaterne af statsadvokaternes initiativer, her-
under om initiativerne har haft en positiv effekt på
sagsbehandlingstiden, om beskikkelse af bistands-
værge sker i umiddelbar forlængelse af dommen,
og om politikredsene underretter tilsynsmyndighe-
derne om ny kriminalitet.
Status
Behandles i dette notat og følges fortsat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Arbejdet med opdateringen af vejlednin-
gen behandles i dette notat og følges
fortsat.
Arbejdet med et fagligt oplæg behandles
og afsluttes i dette notat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
III. Ministeriernes initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Justitsministeriets og Indenrigs- og Sundhedsministe-
riets initiativer i forhold til de udestående opfølgningspunkter.
Sundhedsministeriets ressort hører nu under Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Vi,
henviser derfor til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, når vi i det følgende gennemgår
de fremadrettede initiativer.
6. Opfølgningen er baseret på et møde med henholdsvis Justitsministeriet og Inden-
rigs- og Sundhedsministeriet samt en gennemgang af fremsendt dokumentations-
materiale i form af skriftlige redegørelser.
Statsrevisorerne beretning SB14/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. september 2023 vedr. beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
4
Den tværministerielle arbejdsgruppe
Mentalundersøgelse
Når sigtedes mentale tilstand
kan have betydning for sagens
afgørelse, skal de undergå en
mentalundersøgelse. Mental-
undersøgelser forudsætter
rettens kendelse, hvis sigtede
ikke samtykker eller er vare-
tægtsfængslet, eller hvis un-
dersøgelsen skal ske under
indlæggelse.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Justitsministeriet ikke har afsluttet arbejdet i den
tværministerielle arbejdsgruppe, der skulle undersøge den organisatoriske forankring
af det retspsykiatriske område, herunder komme med anbefalinger i forhold til vente-
tiden til udfærdigelse af mentalundersøgelser. Ministeriet forventer at afrapportere i
maj 2024.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Justitsministeriets arbejde med, hvilke initiativer og an-
befalinger den tværministerielle arbejdsgruppe kommer frem til, bl.a. i forhold til ven-
tetiden til udfærdigelse af mentalundersøgelser, og hvordan disse forventes udmøntet.
7. Statsrevisorerne bemærkede, at der er mange retspsykiatriske patienter, som får
et for langt, unødigt indgribende og usammenhængende forløb, der kan krænke pa-
tientens retssikkerhed.
8. Justitsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at regeringen ville vide-
reføre en tværministeriel arbejdsgruppe, der skulle foretage analyser af retspsykia-
trien med fokus på den organisatoriske forankring af området samt af centrale pro-
cesser og sagsgange i og på tværs af relevante myndigheder. Arbejdsgruppen, som
er sammensat af Justitsministeriet (formand), Indenrigs- og sundhedsministeriet og
Finansministeriet, skulle afrapportere ultimo 2022.
Indenrigs- og sundhedsministeren oplyste i sin redegørelse, at arbejdsgruppen også
skulle se på ventetiden for udfærdigelse af mentalundersøgelser.
9. Vores opfølgning viser, at den tværministerielle arbejdsgruppe ikke har været aktiv
under COVID-19, og at arbejdet har ligget stille som følge af valgudskrivelsen i 2022.
Arbejdsgruppen har genoptaget arbejdet i februar 2023. Justitsministeriet har oplyst
at det forventes, at arbejdet vil være afsluttet med afrapportering til regeringen i uge
22 i 2024.
Vejledningen om behandlingsansvarlige overlæger og arbejdet med et
fagligt oplæg på psykiatriområdet
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Sundhedsstyrelsen ikke har opdateret vejlednin-
gen om behandlingsansvarlige overlæger. Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsens fagli-
ge oplæg er afsluttet og indgik i Sundhedsstyrelsens input til en 10-årsplan for psykia-
trien, der blev vedtaget i september 2022.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Indenrigs- og Sundhedsministeriets, herunder Sund-
hedsstyrelsens, arbejde med at opdatere vejledningen om behandlingsansvarlige over-
lægers ansvar.
10. Statsrevisorerne bemærkede, at psykiatrien kun levede op til kravet om overlæ-
gens tilsyn med patienten i de første 3 måneder i 36 % af de patientforløb, som Rigs-
revisionen havde gennemgået.
Statsrevisorerne beretning SB14/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. september 2023 vedr. beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
5
11. Indenrigs- og sundhedsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Dan-
ske Regioner samt Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Syddanmark
fandt, at ”Vejledning om behandlingsansvarlige og ledende overlægers ansvar for pa-
tienter, der er idømt en behandlingsdom eller en dom til ambulant psykiatrisk behand-
ling” var forældet og ikke understøttede det bedste behandlingsforløb. Sundhedssty-
relsen ville i løbet af efteråret 2021 gå i dialog med Danske Regioner med henblik på
en opdatering af vejledningen.
Indenrigs- og sundhedsministeren oplyste også, at Sundhedsstyrelsen og Socialsty-
relsen var i gang med at udarbejde et fagligt oplæg, der skulle udgøre grundlaget for
regeringens udspil til en 10-årsplan for psykiatrien.
12. Vores opfølgning viser, at Sundhedsstyrelsen ikke har opdateret vejledningen. In-
denrigs- og Sundhedsministeriet oplyser, at arbejdet med opdateringen forventes
igangsat efter sommerferien 2023 og afsluttet primo 2024. Det faglige oplæg, som
Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen skulle udforme, er færdigt indgik i Sundheds-
styrelsens input til en 10-årsplan for psykiatrien, der blev vedtaget i september 2022.
Implementering af et nyt tilsynsforum mv.
Kriminalforsorgen har gennemført alle initiativer ved at implementere et nyt forum for
tilsyn, gennemføre undervisning samt monitorere kvaliteten i handleplansarbejdet.
Rigsrevisionen finder det hensigtsmæssigt, at Kriminalforsorgen vil følge op på udvik-
lingen i behovs- og risikovurderinger i 2024.
Rigsrevisionen finder Kriminalforsorgens initiativer tilfredsstillende og vurderer derfor,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Overlægetilsyn
I de første 3 måneder skal pa-
tienten mindst tilses én gang
om måneden af den behand-
lingsansvarlige overlæge. Ef-
ter de første 3 måneder af for-
løbet kan hyppigheden sættes
ned til mindst hver anden må-
ned. Begrundelsen skal frem-
gå af patientjournalen. Ret-
ningslinjerne følger af
”Vejled-
ning om behandlingsansvarli-
ge og ledende overlægers an-
svar for patienter, der er idømt
en behandlingsdom eller en
dom til ambulant psykiatrisk
behandling”.
13. Statsrevisorerne bemærkede, at Kriminalforsorgen kun har overholdt tidsfristerne
til opstarten af behandlingen og tilsynet i 32 % af sagerne.
14. Det fremgik af beretningen, at Kriminalforsorgen i 76 ud af 100 sager ikke havde
foretaget en behovs- og risikovurdering af patienten, og at Kriminalforsorgen kun i én
ud af de 100 sager havde dokumenteret, at kravene til møder med patienten var over-
holdt, indtil behovs- og risikovurderingen var foretaget. Kriminalforsorgen skal fore-
tage en behovs- og risikovurdering af alle, som Kriminalforsorgen fører tilsyn med. Ind-
til behovs- og risikovurderingen er udarbejdet, skal der desuden være kontakt med
patienten mindst hver 14. dag, medmindre helt særlige omstændigheder gør sig gæl-
dende.
15. Justitsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Kriminalforsorgen hav-
de etableret et nyt tværgående forum for tilsyn, som ville have et øget fokus på den
praktiske gennemførelse af kontrol og tilsyn med de foranstaltningsdømte, så regler-
ne på området blev fulgt. Kriminalforsorgen havde desuden i juli 2021 udgivet en sags-
handlingshåndbog, der præciserede regler og praksis samt tydeliggjorde Kriminalfor-
sorgens forpligtelser i forhold til foranstaltningsdømte. Som led i implementeringen af
sagsbehandlingshåndbogen var det planlagt at gennemføre undervisningsforløb for
sagsbehandlere, så sagsbehandlere, der fører tilsyn med foranstaltningsdømte, bli-
ver bedre uddannet. Ministeren oplyste også, at Kriminalforsorgen løbende foretog
monitorering af kvaliteten i handleplansarbejdet gennem forvaltningsrevisioner ud-
ført af Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Statsrevisorerne beretning SB14/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. september 2023 vedr. beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
6
16. Vores opfølgning viser, at Kriminalforsorgen har gennemført alle 3 initiativer.
Kriminalforsorgen har implementeret et nyt forum for tilsyn i 2021, som er sammen-
sat på tværs af organisationen med repræsentation fra de 4 områder i Kriminalfor-
sorgen. Tilsynet skal sikre, at reglerne på området følges. Der afholdes i udgangs-
punktet månedlige møder.
Kriminalforsorgen har gennemført landsdækkende undervisning i retningslinjer
for tilsyn samt dokumentation og journalføring med udgangspunkt i sagsbehand-
lingshåndbogen for foranstaltningsdømte fra 2021.
Kriminalforsorgen har monitoreret kvaliteten af handleplansarbejdet, bl.a. ved at
foretage stikprøvekontroller. Der er foretaget kontroller af, om der er foretaget en
behovs- og risikovurdering af patienten, og af, om det er dokumenteret, at krave-
ne til møder med patienten er overholdt, indtil behovs- og risikovurderingen er fo-
retaget. Seneste stikprøve fra 2023 viser fremgang, som ses i en stigning i ande-
len af rettidigt udarbejdede behovs- og risikovurderinger i stikprøverne fra 15,6 %
i 2022 til 50 % i 2023. Der planlægges en opfølgning i 2024.
Initiativer i forhold til sagsbehandlingstid
Statsadvokaterne er overordnet set lykkedes med at få sagsbehandlingstiden til at fal-
de ved at ensrette rykkerprocedurer og forkorte svarfristerne. Statsadvokaterne har
desuden udarbejdet et nyt koncept for indberetning af nye sigtelser. Dette finder Rigs-
revisionen tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at der i forhold til beskikkelse af bistandsværger ses
en mindre nedbringelse af andelen af sager, hvor beskikkelse er sket mere end 14 dage
efter dom. Rigsrevisionen vil fortsat følge, at beskikkelse af bistandsværge sker i umid-
delbar forlængelse af dom.
17. Det fremgik af beretningen, at der gennemsnitligt gik henholdsvis 44 dage og 42
dage efter domsafsigelsen, før henholdsvis psykiatrien og Kriminalforsorgen modtog
dommen med anmodning om, at foranstaltningen blev fuldbyrdet. I 75 % af sagerne
har politiet anmodet psykiatrien og Kriminalforsorgen om opstarten op til 45 dage ef-
ter domsafsigelsen, hvilket er betydeligt længere end ankefristens udløb på 14 dage.
Det fremgik videre af beretningen, at der i 34 % af sagerne ikke blev beskikket en bi-
standsværge i umiddelbar forlængelse af dommen. Det fremgik ligeledes af beretnin-
gen, at Kriminalforsorgen og/eller psykiatrien i flere sager ikke var blevet informeret
om nye sigtelser mod patienten.
18. Justitsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at statsadvokaterne hav-
de ensrettet rykkerprocedurer og forkortet svarfristerne, herunder rykkerfristerne.
Statsadvokaterne ville i løbet af 2022 gennemføre en stikprøvekontrol af sagsbehand-
lingstiden i kontrolsager samt fuldbyrdelsesdomme med henblik på at vurdere, om de
iværksatte initiativer havde haft den tilsigtede positive effekt. Statsadvokaterne ville
desuden systematisk følge op på, om der i sagerne beskikkes en bistandsværge i for-
længelse af dommen. Sluttelig ville statsadvokaterne ændre arbejdsgangene og kom-
munikationen for at sikre, at der sker underretning af overlægen og Kriminalforsor-
gen om de nye sigtelser.
Statsrevisorerne beretning SB14/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. september 2023 vedr. beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
2755576_0008.png
7
19. Vores opfølgning viser, at statsadvokaterne har arbejdet med alle 3 initiativer, men
at effekten har varieret.
Statsadvokaterne har ensrettet rykkerprocedurer og forkortet svarfristerne, her-
under rykkerfristerne. Statsadvokaternes opfølgning viser, at sagsbehandlingsti-
den, fra dommen modtages, til den sendes til fuldbyrdelse, er halveret fra beretnin-
gens gennemsnit på henholdsvis 44 og 42 dage til et samlet gennemsnit på 22,5
dage i 2021 og 19,4 dage i stikprøven fra 2022.
Statsadvokaterne har stikprøvevist fulgt op på, at der beskikkes en bistandsvær-
ge i forlængelse af dommen. Stikprøven viste, at der var sket en mindre forbedring.
I 2022 blev der i 26, 8 % af sagerne beskikket en bistandsværge mere end 14 dage
efter domsafsigelsen mod 34 % af sagerne i beretningen. Statsadvokaterne oply-
ser, at man fortsat vil følge området og følge op over for politikredse med længere
sagsbehandlingstider.
Statsadvokaterne har udarbejdet et nyt koncept (et indberetningsskema) til poli-
tikredsene, når politikredsene skal indstille særforanstaltninger og tiltalefrafald til
foranstaltningsdømte, der begår ny kriminalitet. Indberetningsskemaet skal under-
støtte, at overlægen og Kriminalforsorgen underrettes om nye sigtelser. Det er præ-
ciseret, at underretningen skal ske straks.
20. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
21. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB14/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. september 2023 vedr. beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
2755576_0009.png
8
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Retspsykiatriske
patienters forløb
(nr.
14/2020)
16-04-2021
Minister-
redegørelser:
Justitsministeren:
30-08-2021
Sundheds-
ministeren:
15-09-2021
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Retsudvalget:
29-04-2021
14-10-2021
Sundhedsudvalget:
30-09-2021
Sundhedsudvalget
03-05-2021
(1065) (lukket samråd):
27-09-2021
(1708)
21-09-2021
Justitsministeren:
27-09-2021
(1710) Samrådsspørgsmål:
21-09-2021
06-10-2021
(8)
06-10-2021
(9)
06-10-2021
(10)
06-10-2021
(11)
Sundheds-
ministeren:
21-09-2021
(1682)
06-10-2021
(5)
06-10-2021
(6)
06-10-2021
(7)
Begge ministre:
06-08-2021
(1544)