Finansudvalget 2019-20
SB 7 5
Offentligt
2508564_0001.png
Januar 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
sikring af grundvandet
mod pesticider
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2022
2508564_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om sikring af grundvandet mod
pesticider (beretning nr. 7/2019)
3. januar 2022
RN 701/22
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om sikring af grundvandet mod pe-
sticider, som blev indledt med en beretning i 2019. Vi har tidligere behandlet sagen i
notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2020.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Miljøministeriet har på baggrund af en vurdering fra Kammeradvokaten og anbefalin-
ger i et internationalt gennemsyn taget en række initiativer for at forbedre forvaltnings-
og administrationsgrundlaget i forhold til grundvandsovervågningen og dispensationer
til pesticider. Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at denne
del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Overvågning af pesticider i grundvandet
Miljøstyrelsen har arbejdet med at forbedre forvaltnings- og administrationsgrund-
laget for grundvandsovervågningen. Miljøministeriet har fået Kammeradvokaten til
at gennemgå Miljøstyrelsens nye forvaltnings- og administrationsgrundlag for grund-
vandsovervågningen. Kammeradvokatens gennemgang viser, at Miljøstyrelsen har
opdateret proceduren og udarbejdet en retningslinje for årlig revision af pesticidlis-
ten og har udarbejdet detaljerede procedurebeskrivelser for behandling af henven-
delser om nye fund af pesticider og udvælgelse af pesticidstoffer til grundvandsover-
vågningen.
Miljøstyrelsen vil overvåge og opgøre summen af pesticider i grundvandet. Rigsrevi-
sionen kan konstatere, at Miljøministeriet har vurderet alle anbefalinger og har be-
sluttet at følge 5 ud af 7 anbefalinger fra det internationale gennemsyn, heraf har
ministeriet oplyst, at én anbefaling allerede er implementeret.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Forvaltning af dispensationer til pesticider
Miljøministeriet har arbejdet med at vurdere forvaltnings- og administrationsgrund-
laget for dispensationer til pesticidmidler. Ministeriet har fået Kammeradvokaten
til at vurdere Miljøstyrelsens opdaterede administrationsgrundlag og retningslinjer
for dispensationer til pesticidmidler. Kammeradvokaten har vurderet, at Miljøsty-
relsens nye retningslinjer og procedurer for dispensationer til pesticidmidler må
antages at være i overensstemmelse med EU-forordningen.
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2022
2
Miljøministeriet har vurderet alle anbefalinger og har besluttet at følge alle 7 anbe-
falinger, som det internationale gennemsyn af Miljøstyrelsens faglige metoder til
vurdering af risiko for grundvandet har givet, heraf har ministeriet oplyst, at 4 an-
befalinger allerede er implementeret
Miljøministeriet har oplyst landbrugere om, at der kan udføres kontroller og sank-
tioneres på baggrund af de indberettede sprøjtejournaloplysninger.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Overvågning af pesticider i grundvandet
Miljøstyrelsens arbejde med at analysere de resterende 6 pesticider og nedbrydnings-
produkter, der blev nævnt i Rigsrevisionens beretning.
Forvaltning af dispensationer til pesticider
Miljøstyrelsens arbejde med at indgå en aftale med Landbrugsstyrelsen om at kun-
ne tilgå Landbrugsstyrelsens registre for at styrke grundlaget for den risikobasere-
de kontrol.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2019 en beretning om sikring af grundvandet mod
pesticider. Beretningen handlede om, hvorvidt Miljø- og Fødevareministeriet (nu Miljø-
ministeriet) havde en tilfredsstillende overvågning af grundvandet og forvaltning af
dispensationer til pesticider.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at Miljø- og Fødevare-
ministeriets overvågning af grundvandet og forvaltning af dispensationer til pesticid-
midler havde været særdeles mangelfuld. Statsrevisorerne fandt det således usik-
kert, om ministeriets overvågning sikrede, at der blev grebet ind, hvis niveauet af pe-
sticider nærmede sig grænseværdien for summen af pesticider i grundvandet. Herud-
over bemærkede Statsrevisorerne, at ministeriet havde givet dispensationer til pesti-
cidmidler uden at vise sikker anvendelse i forhold til grundvandet. Dette udgjorde en
risiko for forurening af miljø og grundvand og kunne have konsekvenser for borgernes
sundhed. Statsrevisorerne konstaterede, at ministeriets indsats for at sikre grundvan-
det mod pesticider ikke var blevet bedre, siden Statsrevisorerne i december 2011 af-
gav beretning nr. 4/2011 om statens sikring af grundvandet mod pesticider.
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2022
2508564_0004.png
3
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
Overvågning af pesticider i grundvandet
1. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
forbedre forvaltnings- og administrationsgrundla-
get i forhold til grundvandsovervågningen.
2. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
kunne opgøre den samlede mængde af pesticider i
grundvandet og resultatet af det internationale gen-
nemsyn af Miljøstyrelsens faglige vurderingsprincip-
per for overvågningen af grundvandet.
3. Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på re-
sultaterne af grundvandsscreeningen og om even-
tuelle forekomster af de pesticider, der blev nævnt i
beretningen.
Forvaltning af dispensationer til pesticider
4. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
vurdere forvaltnings- og administrationsgrundlaget
for dispensationer til pesticidmidler.
5. Resultatet af Miljø- og Fødevareministeriets eva-
luering af Miljøstyrelsens faglige metoder til vurde-
ring af risiko for grundvandet, når der gives dispen-
sationer til pesticidmidler.
6. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
etablere et administrativt grundlag, der gør det mu-
ligt at anvende indberettede sprøjtejournaloplysnin-
ger i kontroløjemed.
7. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
sikre et fuldstændigt datagrundlag for den risikoba-
serede kontrol
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Status
Behandles i dette notat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2022
4
II. Miljøministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Miljøministeriets initiativer i forhold til de udestående
opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på møde og brevveksling med Miljø-
ministeriet og Miljøstyrelsen.
Overvågning af pesticider i grundvandet
Forvaltnings- og administrationsgrundlag for grundvandsovervågningen
7. Statsrevisorerne fandt det stærkt foruroligende, at Miljø- og Fødevareministeriet i
en række tilfælde ikke havde reageret på konkrete advarsler om, at pesticider findes
i grundvandet. I 2 tilfælde havde ministeriet først reageret mere end 10 år efter, at mi-
nisteriet modtog advarsler om pesticider i grundvandet. Efterfølgende blev de 2 pesti-
cider fundet i ca. 26 % og 31 % af de undersøgte vandboringer.
Statsrevisorernes kritik var bl.a. baseret på, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke kun-
ne dokumentere en faglig afklaring for, hvorfor pesticider, der opfyldte kriterierne for
optagelse på pesticidlisten, alligevel ikke blev optaget på listen.
8. Det fremgik yderligere af beretningen, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde
udarbejdet retningslinjer og procedurebeskrivelser for, hvordan advarsler om nye
fund af pesticider i grundvandet skal håndteres fagligt.
9. Miljøministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Miljø- og Fødevaremini-
steriet havde iværksat en grundig gennemgang af Miljøstyrelsens forvaltning af over-
vågningen af grundvandet, som skulle foretages af Kammeradvokaten. Kammerad-
vokaten skulle undersøge, om Miljøstyrelsens tilpasninger af styrelsens forvaltnings-
og administrationsgrundlag var tilfredsstillende i forhold til beretningens kritikpunk-
ter. Kammeradvokaten skulle i den forbindelse bl.a. gennemgå Miljøstyrelsens nye
proces- og procedurebeskrivelser samt tilhørende dokumentationskrav. Kammerad-
vokaten skulle desuden foretage en vurdering af behovet for yderligere ændringer af
forvaltnings- og administrationsgrundlaget i Miljøstyrelsen og komme med konkrete
forslag til tilpasninger på områder, som ikke imødekom den rejste kritik, eller som bur-
de forbedres yderligere.
Kammeradvokaten skulle ligeledes vurdere, om der sikres et tilstrækkeligt ledelses-
mæssigt fokus på, at der bliver fulgt op på, at forvaltnings- og administrationsgrund-
laget bliver efterlevet.
10. Rigsrevisionen ville fortsat følge Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at for-
bedre forvaltnings- og administrationsgrundlaget i forhold til grundvandsovervågnin-
gen.
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2022
5
11. Vores opfølgning viser, at Kammeradvokaten i august 2020 har afsluttet vurderin-
gen af Miljøstyrelsens forvaltning af overvågningen af grundvandet. Det fremgår bl.a.
af Kammeradvokatens rapport, at Miljøstyrelsen har opdateret proceduren for årlig
revision af pesticidlisten, og at styrelsen desuden har udarbejdet en retningslinje for
årlig revision af pesticidlisten, der indeholder de overordnede kriterier for udvælgelse
af pesticider. Herudover har styrelsen udarbejdet en procedure for henvendelser om
nye fund af pesticider i drikkevandet. Kammeradvokaten vurderer, at Miljøstyrelsen
har udarbejdet en detaljeret procedurebeskrivelse for modtagelse, vurdering og af-
slutning af behandlingen af henvendelser om nye fund af pesticider. Endvidere har sty-
relsen opdateret procedurebeskrivelsen for udvælgelse af pesticidstoffer til grund-
vandsovervågningen (GRUMO). Ifølge Kammeradvokaten er der tale om en detaljeret
procedurebeskrivelse for datagrundlag, vurdering, høring og kvalitetssikring.
Vores opfølgning viser videre, at Kammeradvokaten har vurderet, at procedurebeskri-
velserne i forhold til overvågningen af grundvandet sikrer, at opgaverne er definerede
for medarbejderne, og det sikres, at opsamlingen af viden godkendes af Miljøstyrelsens
direktion.
12. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Miljøministeriet har arbejdet med at for-
bedre forvaltnings- og administrationsgrundlaget for grundvandsovervågningen. Mi-
nisteriet har fået Kammeradvokaten til at gennemgå Miljøstyrelsens nye forvaltnings-
og administrationsgrundlag for grundvandsovervågningen. Kammeradvokatens gen-
nemgang viser, at Miljøstyrelsen har opdateret proceduren og udarbejdet en retnings-
linje for årlig revision af pesticidlisten og har udarbejdet detaljerede procedurebeskri-
velser for behandling af henvendelser om nye fund af pesticider og udvælgelse af pe-
sticidstoffer til grundvandsovervågningen. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Internationalt gennemsyn af faglige principper for grundvandsovervågningen
13. Statsrevisorerne bemærkede, at det var usikkert, om Miljø- og Fødevareministeri-
ets overvågning sikrede, at der blev grebet ind, hvis niveauet af pesticider nærmede
sig grænseværdien for summen af pesticider i grundvandet.
14. Det fremgik af beretningen, at Miljø- og Fødevareministeriet ifølge grundvandsdi-
rektivet skulle følge summen af pesticider i grundvandet, så der kunne gribes ind, hvis
niveauet nærmede sig grænseværdien. Rigsrevisionen fandt det uklart, om ministeri-
ets overvågning af grundvandet kunne understøtte opfyldelsen af direktivets krav. Det
fremgik yderligere af beretningen, at ministeriet ikke havde opstillet retningslinjer, der
kunne understøtte et ensartet grundlag for udvælgelse af pesticider til overvågning i
grundvandet.
15. Miljøministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at der var iværksat et in-
ternationalt gennemsyn af Miljøstyrelsens overvågning af grundvandet, der skulle ud-
føres af internationale eksperter. Gennemsynet skulle bl.a. efterprøve Miljøstyrelsens
faglige vurderingsprincipper i forhold til overvågning af pesticider i grundvandet, her-
under metoden for udvælgelse af pesticider til overvågningen og beregninger af sum-
men af pesticider i grundvandet. Det internationale gennemsyn ville i den forbindelse
bl.a. kigge nærmere på, hvordan andre lande følger summen af pesticider i grundvan-
det.
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2022
6
16. Rigsrevisionen ville fortsat følge Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at kun-
ne opgøre summen af pesticider i grundvandet og resultatet af det internationale gen-
nemsyn af Miljøstyrelsens faglige vurderingsprincipper for overvågningen af grund-
vandet.
17. Vores opfølgning viser, at det internationale gennemsyn af Miljøstyrelsens faglige
vurderingsprincipper for overvågningen af grundvandet er gennemført i december
2020. De internationale eksperter er kommet med følgende 7 anbefalinger til at for-
bedre Miljøstyrelsens overvågning af grundvandet:
1)
udviklingen af et overvågningssystem til kemiske stoffer
2)
Miljøstyrelsen bør overveje at blive medlem af et internationalt netværk for udveks-
3)
4)
5)
6)
7)
ling af oplysninger om overvågning af grundvandet
der skal udarbejdes en prioriteringsliste for overvågningen af nedbrydningspro-
dukter fra pesticider
specielle screeningsprogrammer baseret på viden om anvendelse af sprøjtemid-
ler
øget koordinering med nabolande i forhold til videndeling om grundvandsovervåg-
ning
Miljøstyrelsen bør fremadrettet overvåge og opgøre summen af pesticider i grund-
vandet
Miljøstyrelsen bør fastsætte et fremtidigt beskyttelsesmål for grundvandet i Dan-
mark.
18. Vores opfølgning viser, at Miljøministeriet har besluttet at følge 5 ud af de 7 anbe-
falinger fra det internationale gennemsyn, og ministeriet har oplyst, at én anbefaling
allerede er implementeret. Ved at følge anbefaling nr. 6 vil Miljøstyrelsen fremadret-
tet overvåge og opgøre summen af pesticider i grundvandet. Ministeriet oplyser, at
det er fagligt mest korrekt at anvende termen ”summen af pesticider” i grundvandet
og ikke den samlede mængde af pesticider i grundvandet. Ifølge ministeriet, er ”den
samlede mængde” af pesticider en angivelse i vægtenhed, mens summen af pestici-
der følges som en koncentration (vægtenhed pr. volumen).
Miljøstyrelsen har ikke fulgt anbefaling nr. 2 og nr. 7 med følgende begrundelser:
Anbefaling nr. 2: Miljøministeriet har oplyst, at Miljøstyrelsen for et mindre beløb
kan blive medlem af det netværk, der er forslået af de internationale eksperter.
Det er dog Miljøstyrelsens vurdering, at netværket ikke er relevant for styrelsen at
deltage i, idet netværket retter sig mod forskningsmiljøet. Fra dansk side er rele-
vante universiteter allerede repræsenteret i netværk. Miljøstyrelsen har oplyst, at
viden fra netværket tilgår Miljøstyrelsen via forskningsprojekter på området.
Anbefaling nr. 7: Miljøministeriet har oplyst, at der er et arbejde i gang i EU-regi om
fastsættelse af beskyttelsesmål på miljøområdet, herunder for grundvand. Ministe-
riet oplyser, at der i EU-regi arbejdes på at udarbejde en vejledning om grundvands-
monitering til brug ved pesticidvurderingen, og det må forventes, at spørgsmålet
om beskyttelsesmål vil blive berørt som en del af dette arbejde.
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2022
7
19. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Miljøstyrelsen vil overvåge og opgøre
summen af pesticider i grundvandet. Rigsrevisionen kan konstatere, at Miljøministeri-
et har vurderet alle anbefalinger og har besluttet at følge 5 ud af de 7 anbefalinger fra
det internationale gennemsyn, heraf har ministeriet oplyst, at 1 anbefaling allerede er
implementeret. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan
afsluttes.
Massescreening af grundvandet
20. Det fremgik af beretningen, at Miljø- og Fødevareministeriet ville gennemføre en
massescreening af pesticider i grundvandet i 2019, som bl.a. ville omfatte flere af de
pesticider, der blev nævnt i beretningen.
21. Miljøministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Miljø- og Fødevaremini-
steriet i 2019 havde gennemført en massescreening af grundvandet for at få afklaret,
hvilke sprøjtemidler der fremadrettet burde overvåges for. Herudover oplyste mini-
steren, at der i 2020-2022 var afsat yderligere midler til opfølgning og nye screenin-
ger af grundvandet, herunder til udvikling af analysemetoder for stoffer, der endnu
ikke var metoder for.
22. Rigsrevisionen ville orientere Statsrevisorerne om Miljø- og Fødevareministeriets
opfølgning på resultaterne af grundvandsscreeningen og om eventuelle forekomster
af de pesticider, der blev nævnt i beretningen.
23. Vores opfølgning viser, at Miljøministeriet har gennemført en massescreening af
grundvandet for en række pesticider i 2019 og 2020. Miljøstyrelsen har screenet for 3
ud af de 9 pesticider, som fremgik af Rigsrevisionens beretning. Gennemgangen viser
samtidig, at 2 af disse pesticider (Desamino-metamitron og Metaldehyd) blev fundet i
screeningen, hvoraf 1 af pesticiderne (Metaldehyd) blev fundet over grænseværdien i
ét indtag ud af 381 undersøgte. Miljøministeriet oplyser, at 2 af stofferne (LM5 og LM6)
indgår i massescreening 2021.
Miljøstyrelsen har oplyst, at grunden til, at flere af disse stoffer ikke er blevet undersøgt,
er, at der ikke blev afgivet tilbud på at analysere disse.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Miljøstyrelsen skal sikre, at der bliver foretaget
analyser for resterende pesticider og nedbrydningsstoffer. Det er Rigsrevisionens op-
fattelse, at dette bør ske hurtigst muligt.
24. Rigsrevisionen kan konstatere, at Miljøstyrelsen har analyseret 3 ud af de 9 pesti-
cider og nedbrydningsprodukter, der blev nævnt i beretningen, mens yderligere 2 af
stofferne (LM5 og LM6) indgår i massescreening 2021. Rigsrevisionen vil fortsat følge
Miljøstyrelsens arbejde med at analysere de resterende 6 pesticider og nedbrydnings-
produkter, der blev nævnt i beretningen.
Pesticider og nedbryd-
ningsproduktioner nævnt
i Rigsrevisionens beret-
ning
Miljøstyrelsen har screenet for
de pesticider, der er fremhæ-
vet i listen nedenfor:
Metaldehyd (pesticid)
Maleinhydrazid (pesticid)
LM3 (nedbrydningsprodukt
fra pesticidet terbutylazin)
LM5 (nedbrydningsprodukt
fra pesticidet terbutylazin)
LM6 (nedbrydningsprodukt
fra pesticidet terbutylazin)
Desamino-metamitron
(nedbrydningsprodukt
fra metamitron)
THPI (nedbrydningspro-
dukt fra Captan)
THPAM (nedbrydningspro-
dukt fra Captan)
IN-E9260 (nedbrydnings-
produkt fra Rimsulfuron).
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2022
8
Forvaltning af dispensationer til pesticider
Forvaltnings- og administrationsgrundlag for dispensationer til pesticidmidler
25. Statsrevisorerne bemærkede, at Miljø- og Fødevareministeriet havde givet dispen-
sationer til pesticidmidler uden at vise sikker anvendelse i forhold til grundvandet.
Dette udgjorde en risiko for forurening af miljø og grundvand og kunne have konse-
kvenser for borgernes sundhed.
Statsrevisorernes kritik af Miljø- og Fødevareministeriet var bl.a. baseret på, at der var
givet dispensation for anvendelsen af 18 udvalgte pesticidmidler, uden at der forelå
dokumentation for, at anvendelsen var sikker i forhold til grundvandet, og at ministe-
riet for 13 ud af 18 udvalgte pesticidmidler havde fraveget ministeriets egne faglige ret-
ningslinjer for vurdering af grundvandsrisikoen.
Statsrevisorerne bemærkede endvidere, at Miljø- og Fødevareministeriet havde givet
dispensation til ét pesticidmiddel, på trods af at ministeriet fra 2004 vidste, at midlet
udgjorde en uacceptabel risiko for grundvandet og ikke kunne godkendes i forhold til
de danske krav til vurdering af kræftrisiko for sprøjtebrugere. Herudover bemærkede
Statsrevisorerne, at ministeriet havde givet dispensation til ét pesticidmiddel i perioden
2013-2018, som ministeriet forbød i 2011, bl.a. på grund af for lang nedbrydningstid.
26. Miljøministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at der skulle iværksættes
en grundig gennemgang af Miljøstyrelsens forvaltning af dispensationer på pesticid-
området, som ville blive udført af Kammeradvokaten. Kammeradvokatens undersø-
gelse skulle sikre, at der blev rettet op på de kritikpunkter, der blev rejst i Rigsrevisio-
nens beretning for så vidt angår mangelfulde processer og procedurer i Miljøstyrelsens
forvaltnings- og administrationspraksis. Ligeledes skulle Kammeradvokaten vurdere,
om der var et tilstrækkeligt ledelsesmæssigt fokus på, om der bliver fulgt op på, at for-
valtnings- og administrationsgrundlaget blev efterlevet.
Derudover oplyste miljøministeren, at Kammeradvokaten skulle vurdere, om der var
sket en korrekt orientering af Folketinget om dispensationer, og beskrive, om det var
ministeren/departementet eller Miljøstyrelsen, der havde truffet afgørelse om dispen-
sationer, og om Miljøstyrelsen i denne forbindelse havde handlet på instruktion fra mi-
nisteren/departementet.
27. Rigsrevisionen ville fortsat følge Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at vur-
dere forvaltnings- og administrationsgrundlaget for dispensationer til pesticidmidler.
28. Vores opfølgning viser, at Kammeradvokaten i august 2020 har afsluttet vurderin-
gen af Miljøstyrelsens forvaltning af pesticidområdet. Kammeradvokaten konklude-
rer, at Miljøstyrelsens nye administrationsgrundlag, retningslinjer og procedurer for
godkendelse af dispensationer til pesticidmidler må antages at være i overensstem-
melse med EU-forordningens artikel 53. Ifølge Kammeradvokaten indebærer Miljø-
styrelsens administration af dispensationer til pesticidmidler, at der ikke gives dispen-
sationer, når der findes alternative midler, og at der alene dispenseres, når anvendel-
sen vurderes som sikker i overensstemmelse med dansk praksis.
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2022
9
29. Vores opfølgning viser, at Miljøstyrelsen har udarbejdet 2 nye skabeloner til udar-
bejdelse af faglige notater om sundhedsmæssige og miljømæssige vurderinger. Kam-
meradvokaten vurderer, at skabelonerne er egnede til at sikre, at der bliver taget stil-
ling til, om anvendelsen er sikker, og til de særlige bestemmelser om begrænsninger i
forhold til anvendelse af pesticiderne, som fremgår af forordning 540/2011.
Vores opfølgning viser videre, at Miljøstyrelsen i tilknytning til procedurebeskrivelsen
har indført en halvårlig orientering af Miljøstyrelsens direktion om dispensationer til
brug af pesticider, som ifølge Kammeradvokaten sikrer ledelsesmæssigt fokus på an-
tallet af dispensationer og gentagne dispensationer.
30. Kammeradvokaten konkluderede videre, at der ikke var grundlag for at mene, at
der i 2011-2018 var sket en ukorrekt orientering af Folketinget om dispensationer til
pesticider ud over de orienteringer, som fremgik af Rigsrevisionens beretning. Der var
heller ikke noget grundlag for at mene, at Miljøstyrelsen havde handlet på instruktion
fra ministeren/departementet.
31. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Miljøministeriet har arbejdet med at
vurdere forvaltnings- og administrationsgrundlaget for dispensationer til pesticidmid-
ler. Ministeriet har fået Kammeradvokaten til at vurdere Miljøstyrelsens opdaterede
administrationsgrundlag og retningslinjer for dispensationer til pesticidmidler. Kam-
meradvokaten har vurderet, at Miljøstyrelsens nye retningslinjer og procedurer for di-
spensationer til pesticidmidler må antages at være i overensstemmelse med EU-for-
ordningen. På den baggrund vurderer Rigsrevisionen, at denne del af sagen kan af-
sluttes.
Evaluering af Miljøstyrelsens metoder til vurdering af grundvandsrisiko
32. Miljøministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at der var iværksat et in-
ternationalt gennemsyn af Miljøstyrelsens godkendelsesordning for pesticidmidler,
der bl.a. skulle evaluere Miljøstyrelsens faglige metode til vurdering af risiko for grund-
vand, når der blev givet dispensationer. Det internationale gennemsyn skulle ligele-
des komme med eventuelle forslag til forbedringer heraf, bl.a. på baggrund af en sam-
menligning af den danske metode med tilgange, der blev anvendt i andre EU-lande.
Miljøministeren oplyste videre, at der – indtil det internationale gennemsyn af godken-
delsesordningen var gennemført – var etableret en ny procedure, hvor Miljøstyrelsen
skulle sende sine faglige vurderinger af dispensationer i forhold til risiko for miljø og
sundhed til et eksternt kvalitetstjek. Formålet var at sikre, at der blev truffet fagligt kor-
rekte beslutninger om dispensationer.
33. Rigsrevisionen ville fortsat orientere Statsrevisorerne om resultatet af Miljø- og
Fødevareministeriets evaluering af Miljøstyrelsens faglige metoder til vurdering af ri-
siko for grundvandet, når der blev givet dispensationer til pesticidmidler
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2022
10
34. Vores opfølgning viser, at det internationale gennemsyn af Miljøstyrelsens faglige
metoder til vurdering af grundvandsrisiko er gennemført i december 2020. Det inter-
nationale gennemsyn er kommet med følgende 7 anbefalinger, der kunne styrke Mil-
jøstyrelsens metoder til vurdering af grundvandsrisiko:
Varslingssystemet for
udvaskning af pesticider
til grundvand (VAP)
VAP er et overvågningspro-
gram, der via 5 forsøgsmarker
undersøger, om godkendte
pesticider eller deres nedbryd-
ningsprodukter udvaskes til
ungt grundvand i koncentra-
tioner over grænseværdien.
VAP er et samarbejde mellem
GEUS, Miljøstyrelsen samt In-
stitut for Agroøkologi og Insti-
tut for Bioscience ved Aarhus
Universitet.
1) Miljøstyrelsen bør sikre, at information fra varslingssystemet til udvaskning af pe-
sticider (VAP) indsamles til fulde og inddrages rettidigt i forbindelse med beslut-
ninger vedrørende dispensationer.
2) Miljøstyrelsen bør sikre, at kriterierne for vurdering af VAP-data er tilstrækkeligt
klare. Fortolkning af data fra VAP skal ske i et samarbejde mellem GEUS og Miljø-
styrelsen.
3) Miljøstyrelsen bør fastsætte kriterier for anvendelse af andre moniteringsdata i for-
bindelse med vurdering af risiko for grundvandet.
4) Miljøstyrelsen bør offentliggøre vejledning til dispensationsansøgninger.
5) Miljøstyrelsen bør selv generere eventuelt manglende modelleringer eller anmode
ansøger om at levere dem.
6) Anvendelse af sprøjtejournaldata til afrapportering om brugen af dispensationer.
7) Årlig rapportering af alle dispensationer samt løbende evaluering af ændringer.
35. Vores opfølgning viser, at Miljøministeriet vil følge alle anbefalinger, og ministeriet
oplyser, at de allerede har implementeret 4 anbefalinger (nr. 2, 3, 5 og 7)
36. Rigsrevisionen kan konstatere, at Miljøministeriet har besluttet at følge alle 7 anbe-
falinger, som det internationale gennemsyn af Miljøstyrelsens faglige metoder til vur-
dering af risiko for grundvandet har givet, heraf har ministeriet oplyst, at 4 anbefalin-
ger allerede er implementeret. På den baggrund vurderer Rigsrevisionen, at denne del
af sagen kan afsluttes.
Administrativ kontrol med indberettede anvendelser af pesticidmidler
37. Det fremgik af beretningen, at flere hundrede virksomheder havde indberettet
anvendelse af ulovlige pesticidmidler, og at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde
etableret et administrativt grundlag, der gjorde det muligt at følge op på disse anven-
delser af ulovlige pesticidmidler. Dette betød, at ministeriet ikke umiddelbart havde
mulighed for at følge op på og eventuelt sanktionere anvendelsen af ulovlige pestici-
der, som brugerne havde indberettet til Miljøstyrelsen.
38. Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling oplyste i sin redegørelse til beretnin-
gen, at Miljøstyrelsen fremadrettet ville oplyse sprøjtebrugerne om, at sprøjtejournal-
indberetninger ville kunne benyttes i forbindelse med kontrol. På baggrund af dette ville
det fremadrettet være administrativt muligt at følge op på indberettede anvendelser
af ulovlige sprøjtemidler.
39. Rigsrevisionen ville fortsat følge Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
etablere et administrativt grundlag, der ville gøre det muligt at anvende indberettede
sprøjtejournaloplysninger i kontroløjemed.
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2022
11
40. I forbindelse med Rigsrevisionens opfølgning oplyser Miljøministeriet, at der er ud-
sendt en nyhed til landbrugere om, at der kan føres kontrol og tildeles sanktioner på
baggrund af de indsendte sprøjtejournaloplysninger. Dette fremgår ligeledes af det
system, som landbrugerne indtaster deres anvendelse af pesticider i. Ministeriet op-
lyser desuden, at ressortansvaret for sprøjtejournalbekendtgørelsen formelt vil blive
flyttet fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til Miljøministeriet i 2022.
41. Rigsrevisionen kan konstatere, at landbrugere er blevet oplyst om, at der kan ud-
føres kontroller og sanktioneres på baggrund af de indberettede sprøjtejournaloplys-
ninger. På den baggrund vurderer Rigsrevisionen, at denne del af sagen kan afsluttes.
Styrke den risikobaserede kontrol
42. Statsrevisorerne bemærkede, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde sikret
et fuldstændigt datagrundlag til at gennemføre en risikobaseret kontrol af erhvervs-
mæssige brugeres anvendelse af pesticidmidler, og at der dermed var risiko for, at
relevante virksomheder ikke blev udtaget til kontrol, ligesom indberetningerne til Eu-
ropa-Kommissionen om pesticidanvendelse kunne være behæftede med fejl.
43. Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling oplyste i sin redegørelse til beretnin-
gen, at Miljøstyrelsen ville arbejde på at forbedre registreringen af virksomheder, der
er indberetningspligtige i SJI-systemet, og i den forbindelse havde udarbejdet en ny
procedurebeskrivelse for sagsbehandling i SJI om manglende indberetninger. Den for-
bedrede indberetning skulle fremadrettet sikre retvisende indberetninger til Europa-
Kommissionen.
Herudover oplyste ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling, at det internationale
gennemsyn af pesticidområdet også skulle efterse Landbrugsstyrelsens faglige krite-
rier for udtagelse af virksomheder til den risikobaserede kontrol af landbrugets anven-
delse af sprøjtemidler.
44. Rigsrevisionen ville fortsat følge Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at sik-
re et fuldstændigt datagrundlag for den risikobaserede kontrol.
45. Vores opfølgning viser, at det internationale gennemsyn ikke havde kritik af Land-
brugsstyrelsens faglige udvælgelseskriterier.
Vores opfølgning viser videre, at Miljøstyrelsen fremover vil basere den risikobasere-
de kontrol på et udtræk fra de CVR-numre, der har anmodet om at få landbrugsstøt-
te af Landbrugsstyrelsen. Dette vil ifølge Miljøstyrelsen sikre, at registreringen af kon-
trolpopulationen er mere fuldstændig. Miljøstyrelsen vil indgå en aftale med Land-
brugsstyrelsen, så Miljøstyrelsen kan anvende Landbrugsstyrelsens registre til at
identificere populationen af landbrugere.
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. januar 2022
2508564_0013.png
12
46. Vores opfølgning viser videre, at de internationale eksperter er kommet med føl-
gende 4 anbefalinger til Miljøstyrelsen til at styrke den risikobaserede kontrol:
1) Miljøstyrelsen bør afrapportere særskilt om resultaterne af de 2 typer af pesticid-
kontrol, der udføres.
2) Der skal etableres et øget samarbejde med nabolande om import af pesticidmid-
ler via internethandel.
3) Der skal yderligere fokus på udtrækning af virksomheder til risikobaseret kontrol,
særligt angående spørgsmålet om udtrækningskriterier.
4) Implementering af GIS-baseret information i sprøjtejournaldatabasen kan over-
vejes.
47. Vores opfølgning viser, at Miljøstyrelsen har vurderet og fulgt anbefaling nr. 1, nr. 2
og nr. 3. Miljøstyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke har fulgt anbefaling nr. 4, der alene
er til overvejelse, fordi der ud fra en samlet vurdering ikke vil opnås yderligere værdi
ved at koble GIS-baseret data til sprøjtejournalindberetningerne.
48. Rigsrevisionen kan konstatere, at Miljøministeriet har arbejdet med at sikre et fuld-
stændigt datagrundlag for den risikobaserede kontrol, og at ministeriet har vurderet
og fulgt 3 af de 4 anbefalinger, som det internationale gennemsyn har givet anledning
til. Rigsrevisionen vil fortsat følge Miljøstyrelsens arbejde med at indgå en aftale med
Landbrugsstyrelsen om at kunne tilgå Landbrugsstyrelsens registre for at styrke
grundlaget for den risikobaserede kontrol.
Lone Strøm