Finansudvalget 2019-20
SB 7 2
Offentligt
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Den 17. februar 2020
Redegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 7/2019 om
sikring af grundvandet mod pesticider
I brev af 17. december 2019 har Statsrevisorerne anmodet mig om at redegøre for
de foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 7/2019 om sikring af
grundvandet mod pesticider har givet anledning til.
Indledende bemærkninger
Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beretning
kritiserer, at Miljø- og Fødevareministeriets overvågning af grundvandet og
forvaltning af dispensationer til pesticidmidler har været særdeles mangelfuld.
Jeg ser med stor alvor på de kritikpunkter, der rejses, og jeg er stærkt utilfreds
med den mangelfulde forvaltning på området. Der er tale om uacceptable fejl og
mangler, som der skal styr på så hurtigt som muligt. Jeg har derfor iværksat tre
tiltag for rette op på de konstaterede forhold.
1. En grundig gennemgang af Miljøstyrelsens forvaltning på området, som
foretages af Kammeradvokaten. Gennemgangen skal sikre, at der bliver rettet op
på de kritikpunkter, der rejses, fsva. mangelfulde processer og procedurer i
Miljøstyrelsens forvaltnings- og administrationspraksis. Ligeledes skal
Kammeradvokaten vurdere, om der sikres et tilstrækkeligt ledelsesmæssigt fokus
på, at der bliver fulgt op på, at forvaltnings- og administrationsgrundlaget bliver
efterlevet. Derudover skal Kammeradvokaten vurdere, om der er sket en korrekt
orientering af Folketinget om dispensationer samt beskrive, om det er
ministeren/departementet eller Miljøstyrelsen, der har truffet afgørelse om
dispensationer, og om Miljøstyrelsen i denne forbindelse har handlet på
instruktion fra ministeren/departementet. Kammeradvokatens endelige
afrapportering forventes primo august 2020.
2. Et gennemsyn af overvågnings-, godkendelses- og kontrolsystemet for
sprøjtemidler. Gennemsynet udføres af internationale eksperter og skal afdække
eventuelle faglige fejl, mangler og forbedringspotentialer i udvælgelsen af stoffer til
overvågning, herunder beregninger i forhold til den samlede sum af sprøjtemidler i
grundvandet, og i kriterierne for dispensation samt i det nuværende kontrolsystem
for erhvervsmæssige brugeres anvendelse af sprøjtemidler. Det forventes, at det
internationale gennemsyn færdiggøres i efteråret 2020.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • mfvm@mfvm.dk • www.mfvm.dk
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 2: Miljøministerens redegørelse af 17. februar 2020
3. Et eksternt kvalitetstjek af dispensationer, hvor Miljøstyrelsen skal sende sine
vurderinger af dispensationer til eksternt kvalitetstjek, før Miljøstyrelsen træffer
endelig afgørelse. Kvalitetstjekket skal styrke grundlaget for, at der træffes fagligt
korrekte beslutninger om dispensationer, og skal foreløbigt gælde, indtil
resultaterne af det internationale gennemsyn foreligger og eventuelle ændringer i
dispensationssystemet er implementeret.
Nedenfor vil jeg nærmere redegøre for de overvejelser, foranstaltninger og
konkrete initiativer, som beretning nr. 7/2019 har givet anledning til.
Redegørelsen er bygget op omkring beretningens to hovedtemaer og
Statsrevisorernes bemærkninger. Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
oversender parallelt en separat ministerredegørelse for de dele af beretningens
indhold og konklusioner samt Statsrevisorernes bemærkninger, der vedrører
dennes ressortområde.
Jeg bemærker desuden, at Rigsrevisionen i beretningen har kvitteret for, at Miljø-
og Fødevareministeriet på baggrund af Rigsrevisionens beretning allerede har
taget initiativ til at forbedre forvaltningsgrundlaget og koordinationen indbyrdes
mellem enheder i ministeriet og udadtil mellem myndigheder og
vidensinstitutioner. Det betyder, at der allerede er igangsat initiativer, der følger
op på en række af de problemer, som Rigsrevisionen peger på, og at der fortsat
arbejdes målrettet på at få løst de resterende problemer.
1. Overvågning af pesticider i grundvandet
Statsrevisorerne kritiserer, at Miljø- og Fødevareministeriets overvågning af
grundvandet har været særdeles mangelfuld. Statsrevisorerne konkluderer, at
det således er usikkert, om ministeriets overvågning sikrer, at der gribes ind,
hvis niveauet af pesticider nærmer sig grænseværdien for summen af pesticider
i grundvandet.
Rigsrevisionen finder det uklart, om ministeriets overvågning af
grundvandet kan understøtte opfyldelsen af grundvandsdirektivets krav om
at følge summen af pesticider i grundvandet, så der kan gribes ind, hvis
niveauet af pesticider nærmer sig grænseværdien.
Jeg har noteret mig Statsrevisorernes bemærkning og Rigsrevisionens
konklusioner og har på denne baggrund iværksat et internationalt gennemsyn, der
udføres af internationale eksperter. Gennemsynet skal blandt andet efterprøve
Miljøstyrelsens faglige vurderingsprincipper i forhold til overvågning af
sprøjtemidler i grundvandet, herunder metoden for udvælgelse af sprøjtemidler til
overvågningen og beregninger af den samlede sum af sprøjtemidler i grundvandet.
Det internationale gennemsyn vil i den forbindelse blandt andet kigge nærmere på,
hvordan andre lande følger summen af sprøjtemidler og deres relevante
nedbrydningsprodukter i grundvand.
2
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 2: Miljøministerens redegørelse af 17. februar 2020
Statsrevisorerne finder det stærkt foruroligende, at Miljø- og
Fødevareministeriet i en række tilfælde ikke har reageret på konkrete advarsler
om, at pesticider findes i grundvandet. I 2 tilfælde har ministeriet først
reageret mere end 10 år efter, at ministeriet modtog advarsler om pesticider i
grundvandet. Efterfølgende er de 2 pesticider fundet i ca. 26 % og 31 % af de
undersøgte vandboringer.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke har
udarbejdet retningslinjer og procedurebeskrivelser for, hvordan advarsler
om nye fund af pesticider i grundvandet fagligt skal håndteres.
Undersøgelsen viser endvidere, at ministeriet ikke har foretaget en
dokumenteret faglig afklaring af grundvandsrisikoen for advarsler om
yderligere 7 pesticider, som er fundet i grundvandet i udlandet, i den danske
grundvandsovervågning eller på VAP-marker.
Rigsrevisionen påpeger, at Miljø- og Fødevareministeriet har ikke opstillet
retningslinjer, der kan understøtte et ensartet grundlag for udvælgelse af
pesticider til overvågning i grundvandet. Undersøgelsen viser videre, at
ministeriet ikke har dokumentation for, at der foreligger en faglig afklaring
af, hvorfor pesticider, der opfylder kriterierne for optagelse på pesticidlisten,
alligevel ikke optages på listen.
Jeg har noteret mig Statsrevisorernes bemærkning og Rigsrevisionens
konklusioner og der er tale om uacceptable fejl og mangler, herunder:
Mangelfulde beskrivelser af sagsbehandlingsprocedurer, sagsgange,
dokumentationskrav.
Mangelfuldt fokus på at følge op på efterlevelsen af egne procedurer,
sagsgange og dokumentationskrav.
Behov for ledelsesmæssigt fokus på området i Miljøstyrelsen.
Jeg har på baggrund heraf iværksat en grundig gennemgang af Miljøstyrelsens
arbejde med at rette op på styrelsens forvaltnings- og administrationsgrundlag på
sprøjtemiddelområdet. Opgaven er placeret hos Kammeradvokaten for at sikre
uvildighed.
I gennemgangen skal Kammeradvokaten konkret tage stilling til, om
Miljøstyrelsens tilpasninger af styrelsens forvaltnings- og administrationsgrundlag
er tilfredsstillende i forhold til den kritik, Rigsrevisionen rejser. Kammeradvokaten
skal i den forbindelse blandt andet gennemgå Miljøstyrelsens nye proces- og
procedurebeskrivelser samt dokumentationskrav. Kammeradvokaten skal desuden
foretage en vurdering af behovet for yderligere ændringer af forvaltnings- og
administrationsgrundlaget i Miljøstyrelsen og komme med konkrete
forslag/anvisninger til tilpasninger på områder, der ikke imødekommer
Rigsrevisionens kritik eller som bør forbedres yderligere. Ligeledes skal
Kammeradvokaten vurdere, om tilpasningerne indebærer retningslinjer, der sikrer
tilstrækkeligt ledelsesmæssigt fokus på, at der bliver fulgt op på, at forvaltnings- og
administrationsgrundlaget bliver efterlevet.
3
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 2: Miljøministerens redegørelse af 17. februar 2020
Kammeradvokaten leverer en midtvejsafrapportering, som beskriver foreløbige
fund og eventuelle anbefalinger og yderligere tiltag fsva. Miljøstyrelsens
forvaltnings- og administrationsgrundlag. Den endelige afrapportering fra
Kammeradvokaten forventes primo august 2020 og skal sammenfatte den samlede
gennemgang og vurdering af genopretningen af Miljøstyrelsens forvaltnings- og
administrationsgrundlag samt status på Miljøstyrelsens implementering af
eventuelle anbefalinger fra midtvejsafrapporteringen.
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen i beretningen bemærker, at den
landsdækkende grundvandsovervågning (GRUMO) står over for en udvidelse.
Miljø- og Fødevareministeriet har i 2019 gennemført en massescreening af
grundvandet for at få afklaret, hvilke sprøjtemidler og nedbrydningsprodukter der
fremadrettet bør overvåges. Massescreeningen blev besluttet som en del af
tillægsaftalen fra 2019 til Pesticidstrategi 2017-2021. Jeg kan i den forbindelse
oplyse, at der i 2020-2022 er afsat yderligere midler til opfølgning og nye
screeninger, herunder udvikling af analysemetoder for stoffer, der endnu ikke er
metoder for.
2. Forvaltning af dispensationer til pesticidmidler
Statsrevisorerne kritiserer, at Miljø- og Fødevareministeriet har givet
dispensationer til pesticidmidler uden at vise sikker anvendelse i forhold til
grundvandet. Dette udgør en risiko for forurening af miljø og grundvand og
kan have konsekvenser for borgernes sundhed.
Rigsrevisionens gennemgang af dispensationssager for 18 udvalgte
pesticidmidler viser, at der ikke foreligger dokumentation på sagerne for, at
ministeriet ved udstedelse af dispensationerne kunne vise, at anvendelsen af
pesticidmidlerne var sikker i forhold til grundvandet.
Rigsrevisionen konstaterer, at ministeriet for 13 ud af de 18 pesticidmidler i
redegørelserne har fraveget ministeriets egne faglige retningslinjer, og at der
ikke foreligger dokumentation for grundlaget for afvigelserne.
Rigsrevisionen konkluderer, at Miljø- og Fødevareministeriet har givet
dispensation til ét pesticidmiddel, på trods af at ministeriet fra 2004 vidste, at
pesticidmidlet udgjorde en uacceptabel risiko for grundvandet og ikke kunne
godkendes på grund af de særligt restriktive danske krav til vurdering af
kræftrisiko for sprøjtebrugerne, der var gældende i perioden 1997-2016.
Jeg har noteret mig Statsrevisorernes bemærkning og Rigsrevisionens
konklusioner og har igangsat følgende initiativer for at rette op på dette.
Som nævnt tidligere har jeg igangsat et internationalt gennemsyn, der blandt
andet skal evaluere Miljøstyrelsens faglige metode til vurdering af risiko for
grundvand, når der gives dispensation til sprøjtemidler. Det internationale
gennemsyn skal ligeledes komme med eventuelle forslag til forbedringer heraf,
blandt andet på baggrund af en sammenligning af den danske metode med
tilgange, der anvendes i andre EU-lande.
4
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 2: Miljøministerens redegørelse af 17. februar 2020
Det internationale gennemsyn vil desuden mere grundlæggende undersøge, om
den danske godkendelsesordning giver den nødvendige beskyttelse af
grundvandet.
Indtil det internationale gennemsyn er færdiggjort, har jeg indført en ny
procedure, hvor Miljøstyrelsen skal sende deres faglige vurderinger af
dispensationer ift. risiko for miljø og sundhed til eksternt kvalitetstjek, inden
Miljøstyrelsen træffer endelig afgørelse. Formålet er at sikre, at der træffes fagligt
korrekte beslutninger om dispensationer. Proceduren kører, indtil jeg har
modtaget resultaterne fra det internationale gennemsyn, og indtil eventuelle
forbedringer som følge heraf er implementeret. Det forventes, at det internationale
gennemsyn færdiggøres i efteråret 2020. Miljøstyrelsen skal redegøre for, hvordan
og hvem der skal udføre opgaven samt en procedure for gennemførslen af
kvalitetstjekket i de konkrete dispensationssager. Dette skal godkendes af Miljø-
og Fødevareministeriets departement, inden opgaven sættes i gang.
Jeg skal oplyse, at Miljøstyrelsen i øjeblikket er i gang med at finde de uvildige
eksterne eksperter i miljø- og sundhedsmæssige vurderinger, der vil forestå det
eksterne kvalitetstjek af Miljøstyrelsens faglige vurderinger af dispensationer,
herunder fsva. miljø, sundhed og grundvand, inden Miljøstyrelsen træffer endelig
afgørelse.
Jeg skal desuden oplyse, at den sidste af de dispensationer, der tidligere er blevet
givet, og som omtales i Rigsrevisionens beretning, udløb den 10. december 2019.
Statsrevisorerne konstaterer, at Miljø- og Fødevareministeriets indsats for at
sikre grundvandet mod pesticider ikke er blevet bedre, siden Statsrevisorerne i
december 2011 afgav beretning nr. 4/2011 om statens sikring af grundvandet
mod pesticider.
Jeg bemærker, at beretningen fra 2019 fokuserer på nogle andre specifikke
områder end de, der var en del af beretningen fra 2011. Jeg har undersøgt,
hvordan Miljø- og Fødevareministeriets har fulgt op på beretningen fra 2011, og
jeg kan oplyse, at Rigsrevisionen den 4. oktober 2016 konkluderede, at ministeret
havde fulgt op på alle kritikpunkter i beretning nr. 4/2011 og vurdererede, at sagen
kunne afsluttes.
Jeg finder det imidlertid stærkt utilfredsstillende, at der i den nye beretning er
fundet nye fejl og mangler i forvaltningen, og det skal der naturligvis rettes op på
så hurtigt som muligt via de ovenfor beskrevne initiativer.
Jeg vil i øvrigt henvise til redegørelsen fra ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling fsva. de dele af beretningen, som henhører under dennes ressort.
Afslutningsvis skal jeg bemærke, at der er sendt en kopi af nærværende
redegørelse til Rigsrevisionen.
5
Statsrevisorerne beretning SB7/2019 - Bilag 2: Miljøministerens redegørelse af 17. februar 2020
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
6