Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
SB 13 4
Offentligt
2636429_0001.png
November 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Børne- og Undervisnings-
ministeriets forvaltning af
AUB-ordningen
Statsrevisorerne beretning SB13/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2022
2636429_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Børne- og Undervisningsmini-
steriets forvaltning af AUB-ordningen (beretning nr.
13/2019)
1. november 2022
RN 1410/22
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Børne- og Undervisningsministe-
riets forvaltning af AUB-ordningen, som blev indledt med en beretning i 2020. Vi har
tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 26. august 2020.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
I maj 2020 besluttede regeringen og arbejdsmarkedets parter at reservere 500 mio. kr.
i AUB-ordningen fra 2021. Folketinget har udmøntet de 500 mio. kr. på finansloven og
ved en lovændring. Midlerne skal finansiere nye ambitiøse initiativer til fremme af lære-
pladser og styrkelse af de erhvervsfaglige uddannelser. Rigsrevisionens opfølgning vi-
ser, at udmøntningen af de 500 mio. kr. er behandlet i
Trepartsaftale om flere læreplad-
ser og entydigt ansvar
og i
Trepartsaftale om styrket rekruttering til det offentlige arbejds-
marked,
begge fra november 2020. De 2 trepartsaftaler indeholder begge konkrete ini-
tiativer til fremme af lærepladser.
Rigsrevisionen konstaterer, at det med
Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt
og via udmøntningen af flere af aftalens bestemmelser i lov er blevet præciseret, hvor-
dan Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal medvirke til at skaffe det fornødne antal
lærepladser for uddannelsessøgende, herunder hvordan der skal følges op på initiati-
verne. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af punktet kan afsluttes. I forhold
til
Trepartsaftale om styrket rekruttering til det offentlige arbejdsmarked
skal der i 2024
ske en evaluering af, om de indsatser, der er besluttet med trepartsaftalen, har givet
anledning til en markant stigning i aktivitet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
hvorvidt de indsatser, der er besluttet med
Trepartsaftale om styrket rekruttering til
det offentlige arbejdsmarked,
har givet anledning til en markant stigning i aktivitet,
jf. den forventede evaluering i 2024.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB13/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2022
2636429_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i april 2020 en beretning om Børne- og Undervisningsministe-
riets forvaltning af AUB-ordningen.
Læreplads
Den 1. januar 2022 trådte en
ny terminologi på erhvervs-
uddannelsesområdet i kraft.
Med den nye termologi er bl.a.
praktikplads erstattet med
læreplads. I dette notat bruger
vi derfor begrebet
læreplads.
AUB-ordningen består af en række refusions- og tilskudsordninger, der har til formål
at medvirke til at skaffe lærepladser. Børne- og Undervisningsministeriet har det over-
ordnede ansvar for AUB-ordningen, mens Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som
er en selvejende institution, står for administrationen. Ordningen finansieres af AUB-
bidraget, som både private og offentlige arbejdsgivere betaler.
Beretningen handlede om, hvorvidt Børne- og Undervisningsministeriet sikrede, at der
er balance mellem indtægter og udgifter i AUB-ordningen, og om ministeriet fulgte op
på, om AUB-ordningen har opfyldt formålet om at medvirke til at skaffe det fornødne
antal lærepladser.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at Børne- og Undervisnings-
ministeriets forvaltning af AUB-ordningen havde været utilfredsstillende, fordi ministe-
riet siden 2016 havde været bekendt med den daværende ubalance, hvor indtægterne
systematisk oversteg udgifterne, men ikke havde håndteret ubalancen. I strid med lov-
givers intentioner var der således opsamlet en relativt stor egenkapital, som forvente-
des at udgøre 4,6 mia. kr. ved udgangen af 2019.
Statsrevisorerne fandt det endvidere utilfredsstillende, at Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet ikke havde fulgt op på, om AUB-ordningen havde opfyldt formålet om at med-
virke til at skaffe det fornødne antal lærepladser.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Børne- og Undervisningsministeriet initiativer til
at skabe balance mellem indtægter og udgifter i
AUB-ordningen.
2. Børne- og Undervisningsministeriets arbejde
med at følge op på, om tiltagene medvirker til at
skaffe det fornødne antal lærepladser (Rigsrevisio-
nen tilkendegav, at vi i 2022 ville orientere Statsre-
visorerne om ministeriets initiativer i tilknytning
hertil).
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 26. august 2020.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB13/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2022
3
II. Børne- og Undervisningsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Børne- og Undervisningsministeriets initiativer i for-
hold til det udestående opfølgningspunkt. Dette sker med henblik på at vurdere, om
ministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes be-
mærkninger og Rigsrevisionens beretning. Gennemgangen er bl.a. baseret på mini-
steriets redegørelse og skriftlig dokumentation.
Børne- og Undervisningsministeriets opfølgning på, om tiltagene har
medvirket til at skaffe det fornødne antal lærepladser
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Børne- og Undervisningsministeriet i perioden
2009-2019 ikke havde gennemført en evaluering af, om AUB-ordningen levede op til
lovens formål om, at den skal medvirke til at skaffe det fornødne antal lærepladser.
8. Af børne- og undervisningsministerens redegørelse til beretningen fremgår det, at
der som betingelse for indførelsen af et fleksibelt AUB-bidrag blev reserveret 500
mio. kr. i AUB fra 2021 og frem, som regeringen og arbejdsmarkedets parter i fælles-
skab skulle beslutte udmøntningen af i efteråret 2020. Midlerne skulle finansiere nye
ambitiøse initiativer til fremme af lærepladser og styrkelse af de erhvervsfaglige ud-
dannelser svarende til 500 mio. kr. årligt.
9. Vores opfølgning viser, at regeringen og arbejdsmarkedets parter i november 2020
besluttede udmøntningen af de 500 mio. kr. årligt i
Trepartsaftale om flere læreplad-
ser og entydigt ansvar
og i
Trepartsaftale om styrket rekruttering til det offentlige ar-
bejdsmarked.
Folketinget har udmøntet de 500 mio. kr. årligt på finansloven og ved
en lovændring. Trepartsaftalerne indeholder en række initiativer, som har til formål at
skaffe flere lærepladser og styrke de erhvervsfaglige uddannelser. Nedenfor beskriver
vi nogle af initiativerne fra trepartsaftalerne.
Initiativer til at skaffe flere lærepladser på erhvervsuddannelserne
10. Af
Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar
fremgår det, at der afta-
les en ny ansvarsfordeling for det lærepladsopsøgende arbejde, der flytter ansvaret
fra den enkelte elev til erhvervsskolerne for de elever, som ikke finder en læreplads
selv. Fremover har erhvervsskolerne således ansvaret for at fremskaffe og formidle
konkrete lærepladser til elever, der ikke selv kan finde en læreplads. Trepartsaftalen
er blevet udmøntet i
lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrag og forskellige andre love
(lov nr. 2152 af 27. november
2021). Vi gennemgår nedenfor 2 initiativer, som er indarbejdet i loven.
Fleksibelt AUB-bidrag
I maj 2020 besluttede regerin-
gen og arbejdsmarkedets par-
ter at indføre et fleksibelt AUB-
bidrag. Det fleksible AUB-bi-
drag indebærer, at der skal ske
en løbende tilpasning af indbe-
talingerne til AUB-ordningen
gennem en årlig justering ved
lov af bidragets størrelse. Det
fleksible AUB-bidrag blev be-
sluttet med
Trepartsaftale om
ekstraordinær hjælp til elever
og lærlinge samt virksomhe-
der (håndtering af ubalance i
Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag)
fra maj 2020.
Statsrevisorerne beretning SB13/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2022
4
Tidligere indgåelse af
uddannelsesaftaler
(for elever på merkantile
eux-forløb)
Skolerne skal for elever på
merkantile eux-forløb sikre, at
der ved 35. undervisningsuge
på det studiekompetencegi-
vende forløb er indgået ud-
dannelsesaftaler for 46 % af
de aktive elever på hver en-
kelt uddannelses forløb, og at
der ved elevernes afslutning
af forløbet er indgået uddann-
elsesaftaler for 66 % af de ak-
tive elever på hver enkelt ud-
dannelses forløb.
Tidligere indgåelse af uddannelsesaftaler
11. Det fremgår af lov om erhvervsuddannelser (lovbekendtgørelse nr. 956 af 21. juni
2022), § 42a, at der ved 15. undervisningsuge i grundforløbets anden del skal være ind-
gået uddannelsesaftaler for 60 % af eleverne, og at der ved 20. undervisningsuge i
grundforløbets anden del skal være indgået uddannelsesaftaler for 80 % af eleverne.
Målepunkterne omfatter alle elever på erhvervsuddannelserne, som er aktive på ud-
dannelsen ved måletidspunktet, herunder også eux- og euv-elever. Dog er der andre
krav til de merkantile eux-forløb. Da der i dag er meget stor spredning mellem uddan-
nelserne i forhold til, hvor mange elever der får en læreplads i løbet af grundforløbet,
skal målsætningerne indfases gradvist for de enkelte uddannelser i perioden 2022-
2026.
Af
Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt
fremgår det endvidere, at Børne-
og Undervisningsministeriet vil føre et risikobaseret tilsyn med, at udbyderne af er-
hvervsuddannelser lever op til kravene.
12. Rigsrevisionens opfølgning viser, at Børne- og Undervisningsministeriet har offent-
liggjort nøgletal for andelen af indgåede uddannelsesaftaler ved henholdsvis 15. un-
dervisningsuge og ved afslutningen på grundforløbets anden del (20. undervisnings-
uge) i ministeriets datavarehus.
Midler til lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og kvalitet på erhvervsuddannel-
serne
13. Af
Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt
fremgår det, at de faglige ud-
valg skal spille en markant styrket rolle i forhold til målsætninger om fremrykning, fle-
re lærepladser og øget tiltrækning af elever, så der samlet set uddannes flere faglær-
te i Danmark. Der afsættes ifølge trepartsaftalen en økonomisk ramme af AUB-mid-
lerne på 121 mio. kr. i 2021 og 119 mio. kr. årligt fra 2022 og frem til det lærepladsunder-
støttende arbejde.
14. Af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (lovbekendtgørelse nr. 1401 af 11. ok-
tober 2022) fremgår det af § 12e, at de faglige udvalg afgiver begrundet indstilling til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag om tildeling af tilskud til projekter vedrørende
lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne. De fag-
lige udvalg og institutioner, som har modtaget tilskud i kalenderåret, skal indsende en
rapport om de iværksatte projekter og eventuelle effekter af dem. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag skal påse, at de faglige udvalg og de tilskudsmodtagende institu-
tioner mv. anvender tilskuddet til de projekter, hvortil det er ydet. Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag skal hvert år udarbejde en afrapportering over fordeling og anven-
delse af tilskud i det foregående år. Afrapporteringen skal offentliggøres på Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrags hjemmeside senest den 1. juni og sendes til Børne- og
Undervisningsministeriet og Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannel-
ser til orientering.
15. Den første rapport med fordeling og anvendelse af tilskud fra puljen til læreplads-
understøttende tiltag blev offentliggjort i juni 2022. Af rapporten fremgår det, at de
faglige udvalg har anset alle projekter som succesfulde indsatser, der har bidraget til
at realisere de målsætninger, som er fastlagt i
Trepartsaftale om flere lærepladser og
entydigt.
Faglige udvalg
Hver erhvervsuddannelse er
styret af et fagligt udvalg, som
er sammensat af arbejdsgive-
re og arbejdstagere fra det på-
gældende jobområde, som ud-
dannelsen uddanner til.
Statsrevisorerne beretning SB13/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2022
5
16. Ud over målsætningerne om tidlig indgåelse af uddannelsesaftaler og tilskud til læ-
repladsunderstøttende arbejde fremgår det af
Trepartsaftale om flere lærepladser
og entydigt,
at der også er afsat midler til at forhøje lønrefusionssatsen under skole-
ophold for ordinære uddannelsesaftaler, kombinationsaftaler, restuddannelsesafta-
ler og ny-mesterlæreaftaler (220 mio. kr. i 2021 og 80 mio. kr. årligt fra 2022 og frem).
Af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fremgår det, at lønrefusion kan udgø-
re mere end 100 % af den udbetalte løn under skoleophold. Det vil fremgå af de årlige
finanslove, hvilke typer uddannelsesaftaler der i givet fald vil udløse den forhøjede løn-
refusion. Det vil også fremgå af de årlige finanslove, med hvilken procentsats og med
hvilke takster den forhøjede lønrefusion ydes.
17. Rigsrevisionen konstaterer, at det med
Trepartsaftale om flere lærepladser og en-
tydigt
og via udmøntningen af dele af aftalen i lov er præciseret, hvordan Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag skal medvirke til at skaffe det fornødne antal lærepladser for
uddannelsessøgende, og hvordan der skal følges op på initiativerne. Rigsrevisionen
finder initiativerne tilfredsstillende, herunder også, at Børne- og Undervisningsministe-
riet offentliggør nøgletal om tidlig indgåelse af uddannelsesaftaler i ministeriets data-
varehus. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af punktet kan afsluttes.
Initiativer til at styrke rekrutteringen til det offentlige arbejdsmarked
18. I
Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt
er der afsat 78 mio. kr. i 2021 og
156 mio. kr. årligt fra 2022 og frem til indsatser særligt rettet mod det offentlige ar-
bejdsmarked i relation til rekrutteringsudfordringerne på ældre- og sundhedsområ-
det. Udmøntningen af midlerne er særskilt behandlet i
Trepartsaftale om styrket re-
kruttering til det offentlige arbejdsmarked
fra november 2020.
19. Ét af hovedinitiativerne i
Trepartsaftale om styrket rekruttering til det offentlige ar-
bejdsmarked
er, at løn fra grundforløbets anden del til SOSU-assistent for elever over
25 år skal få flere til at søge ind som SOSU-assistent. Med trepartsaftalen forpligter
kommunerne sig således fra den 1. juli 2021 til at ansætte voksne elever på 25 år og
derover allerede fra begyndelsen af grundforløbets anden del. Dermed sikres det, at
de voksne elever får løn under grundforløbets anden del, og at der er en klar aftale om,
hvor de skal fortsætte i oplæring efter grundforløbet. Dette skal være med til at styrke
rekrutteringen til uddannelsen og reducere frafaldet. Som led i udmøntningen af tre-
partsaftalen er der desuden i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indført et til-
skud til kommunerne vedrørende lønudgifter mellem grundforløbet og hovedforløbet
til disse elever.
Desuden fastsættes der i aftalen en flerårig minimumsdimensionering for antallet af
lærepladser på uddannelserne til SOSU-assistent og SOSU-hjælper, som kommuner
og regioner forpligtes til at oprette. Der er tale om årligt 6.000 lærepladser for assi-
stentelever og 3.000 for hjælperelever frem til og med 2026. Derudover forpligter KL
sig i aftalen til, at alle kvalificerede elever, der i 2021 og 2022 søger ind på uddannelsen
til SOSU-assistent, vil få en læreplads, når de har afsluttet grundforløbet.
Statsrevisorerne beretning SB13/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2022
6
20. Af
Trepartsaftale om styrket rekruttering til det offentlige arbejdsmarked
fremgår
det, at det i 2024 skal evalueres, om forpligtelsen har givet anledning til en markant
stigning i aktivitet. Derudover vil udviklingen i antallet af SOSU-assistentelever blive
fulgt tæt, og i det omfang aktiviteten væsentligt overstiger det forventede, vil parterne
bag trepartsaftalen drøfte behovet for eventuelle ændringer.
21. Rigsrevisionen kan konstatere, at der er aftalt indsatser særligt rettet mod det of-
fentlige arbejdsmarked i forhold til SOSU-området, og at det i 2024 skal evalueres, om
initiativerne har givet anledning til en markant stigning i aktivitet. Rigsrevisionen vil
fortsat følge, om de indsatser, der er besluttet med
Trepartsaftale om styrket rekrut-
tering til det offentlige arbejdsmarked,
har givet anledning til en markant stigning i ak-
tivitet, jf. den forventede evaluering i 2024.
Bo Brabrand
sætterigsrevisor