Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 8 5
Offentligt
2720689_0001.png
Juni 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
universiteternes
beskyttelse af
forskningsdata
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 2. juni 2023
2720689_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om universiteternes beskyttelse af
forskningsdata (beretning nr. 8/2018)
2. juni 2023
RN 1407/23
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om universiteternes beskyttelse af
forskningsdata, som blev indledt med en beretning i 2019. Vi har tidligere behandlet
sagen i notat til Statsrevisorerne af 11. april 2019 og af 3. maj 2022.
Universiteterne har forskningsdata af stor værdi. Derfor er universiteternes forsk-
ningsdata et potentielt mål for cyberangreb eller cyberspionage. Af Center for Cyber-
sikkerheds seneste trusselvurdering fra februar 2023 fremgår det, at truslen fra cy-
berspionage mod universiteter er blevet hævet fra høj til meget høj. Center for Cyber-
sikkerhed uddyber, at den øgede trussel kommer fra flere fremmede stater, og at der
de seneste år er set flere forsøg på cyberangreb rettet mod danske universiteter. På
grund af det høje trusselsniveau er det centralt, at universiteterne har en høj it-sikker-
hed, der beskytter forskningsdata.
I notatet af 3. maj 2022 fandt Rigsrevisionen, henset til universiteternes høje trussels-
niveau, at tempoet for arbejdet med at rette op på kritiske it-sikkerhedsbrister ikke
havde været tilfredsstillende. Statsrevisorerne tilkendegav på deres møde den 16. maj
2022 ved behandlingen af notatet, at de ønskede en hurtig opfølgning på denne sag på
grund af sagens alvorlige karakter.
Rigsrevisionen har som led i opfølgningen udført nye it-revisioner i 2022. Resultatet
af disse har været i særskilt høring på universiteterne.
Dette notat omhandler de udestående punkter fra beretningen om opfølgning på lan-
dets 5 største universiteters risikoprofiler i forhold til beskyttelse af forskningsdata
mod ukendt it-udstyr. Endvidere omhandler notatet en særskilt it-revision af Køben-
havns Universitets arbejde med it-sikkerhed i forhold til beskyttelse af forskningsdata.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 2. juni 2023
2720689_0003.png
2
Konklusion
Rigsrevisionen konstaterer på baggrund af en særskilt it-revision af Københavns Univer-
sitets arbejde med it-sikkerhed, at universitet har foretaget et stort arbejde for at for-
bedre beskyttelsen af forskningsdata. Det finder Rigsrevisionen tilfredsstillende og vur-
derer, at denne del af sagen kan afsluttes. Rigsrevisionen baserer denne konklusion på
følgende:
Københavns Universitets centrale it-afdeling og 3 udvalgte institutter opfylder Rigs-
revisionens særskilte it-revisions kontrolmål for beskyttelse af forskningsdata.
Rigsrevisionen har videre foretaget en opfølgning på landets 5 største universiteters ri-
sikoprofil i forhold til beskyttelse af forskningsdata mod ukendt it-udstyr. Ukendt it-
udstyr kan fx være forskeres eget medbragte it-udstyr, som it-afdelingerne ikke er ble-
vet orienteret om og dermed ikke har kendskab til.
Rigsrevisionen konstaterer på baggrund af opfølgningen på Københavns Universitet
(KU), Aarhus Universitet (AU), Aalborg Universitet (AAU), Syddansk Universitet (SDU)
og Danmarks Tekniske Universitet (DTU), at universiteterne har iværksat en række til-
tag i forhold til at øge beskyttelsen af forskningsdata mod ukendt it-udstyr. Rigsrevisio-
nen vurderer dog, at universiteterne endnu ikke er helt i mål med at nedbringe risiko-
en for, at forskningsdata ikke beskyttes i tilstrækkelig grad mod ukendt it-udstyr.
Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
resultatet af landets 5 største universiteters risikoprofiler i forhold til beskyttelse af
forskningsdata mod ukendt it-udstyr.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2019 en beretning om universiteternes beskyttelse af
forskningsdata, som byggede på resultater fra Rigsrevisionens it-revision, der var ud-
ført i perioden marts-oktober 2018. I beretningen kortlagde Rigsrevisionen de 5 stør-
ste danske universiteters, KU, AU, AAU, SDU og DTU, risikoprofil i forhold til beskyttel-
se af forskningsdata mod ukendt it-udstyr. Rigsrevisionens kortlægning af de 5 univer-
siteters risikoprofil omfattede undersøgelse af 6 risikofaktorer. Risikofaktorerne om-
fatter bl.a., om universiteternes ledelse forholder sig til risikoen ved ukendt it-udstyr,
om universiteterne blokerer sine netværk mod ukendt hardware, samt om universite-
terne tillader forskere lokaladministratorrettigheder og dermed kontrol over den com-
puter, som medarbejderen arbejder ved, og selv kan installere software på. Dernæst
gik beretningen i dybden med at undersøge, hvordan det største universitets, KU, cen-
trale it-afdeling og 3 udvalgte institutter arbejdede med it-sikkerheden i forhold til be-
skyttelse af forskningsdata mod ukendt it-udstyr.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at de
5 største universiteter i Danmark ikke beskyttede forskningsdata i tilstrækkelig grad,
fx mod ukendt it-udstyr.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 2. juni 2023
2720689_0004.png
3
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde
med at inddrage universiteternes implementering
af ISO 27001 i det systematiske tilsyn.
2. Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde
med at etablere en tværgående trusselsvurdering
for universiteterne.
3. Resultatet af Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets bestræbelser i forhold til, at universiteterne
får identificeret og rettet op på eventuelle kritiske
it-sikkerhedsbrister.
4. Resultatet af Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets bestræbelser i forhold til, at universiteterne
får rettet op på kritiske it-sikkerhedsbrister.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 3. maj 2022.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 3. maj 2022.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 3. maj 2022.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Behandles i dette notat.
Opfølgningspunktet adskiller sig fra nr. 3,
idet ministeriet og universiteterne nu har
identificeret it-sikkerhedsbrister. Denne
opfølgning omhandler derfor kun, hvor-
vidt universiteterne har rettet op på it-sik-
kerhedsbristerne.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkt.
I notatet af 3. maj 2022 anførte Rigsrevisionen bl.a., at Uddannelses- og Forsknings-
ministeriets iværksatte initiativer i forhold til at få universiteterne til at rette op på kri-
tiske it-sikkerhedsbrister var tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderede dog, at mini-
steriets bestræbelser endnu ikke havde ført til, at alle universiteterne havde rettet op
på kritiske it-sikkerhedsbrister i forhold til beskyttelse af forskningsdata mod ukendt
it-udstyr. Denne opfølgning omhandler derfor ikke ministeriets initiativer og bestræ-
belser, som vi tidligere har fundet tilfredsstillende. Opfølgningen omhandler i stedet
resultatet af universiteternes arbejde med at sikre beskyttelse af forskningsdata mod
ukendt udstyr.
Opfølgningen er foretaget via:
en særskilt it-revision
af KU’s opfyldelse af de kontrolmål, der var afrapporteret
som ikke opfyldt (røde)- eller delvist opfyldt (gule) i notatet af 3. maj 2022
en opfølgning på risikofaktorerne i kortlægningen af de 5 største universiteters
risikoprofil i forhold til beskyttelse af forskningsdata mod ukendt it-udstyr.
Ukendt it-udstyr
Ukendt it-udstyr er i dette no-
tat en betegnelse for udstyr,
der ikke bliver styret og kon-
trolleret af den centrale it-af-
deling på universitetet. Den
centrale it-afdeling har derfor
ikke kendskab til og kontrol
over sikkerheden af udstyret,
herunder om systemet fx er
sikkerhedsopdateret. Ukendt
it-udstyr omfatter både diver-
se udstyr, som forskerne selv
medbringer (Bring Your Own
Device (BYOD)), og fx forsk-
nings- og laboratorieudstyr
indkøbt via universitetet for
forskningsmidler.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 2. juni 2023
4
II. Universiteternes initiativer
6. Rigsrevisionen har i perioden 2022-2023 fulgt op på universiteternes initiativer. Op-
følgningen falder i 2 dele:
Opfølgningen på den særskilte it-revision af KU er foretaget hos den centrale it-afde-
ling på KU (KU-IT) og 3 udvalgte institutter (Biomedicinsk Institut på Det Sundhedsvi-
denskabelige Fakultet, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Det Huma-
nistiske Fakultet og Niels Bohr Institutet på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakul-
tet).
De 3 institutter er valgt for at dække så stor en del af KU’s virksomhed som mu-
ligt, ligesom de er valgt ud fra en spredning på forskellige parametre. Fx havde Niels
Bohr Institutet i 2018 og ved opfølgningen fra 2022 sin egen it-organisation i modsæt-
ning til de andre, der hører under KU’s centrale it-afdeling
(KU-IT). De 3 institutter er
desuden valgt for at dække forskellige typer data, der er særligt væsentlige at beskyt-
te, herunder særlige personoplysninger, data med høj økonomisk værdi og data un-
derlagt kontraktuelle krav. Revisionen er baseret på revisionsbesøg og skriftlig doku-
mentation.
Opfølgningen på kortlægningen af KU’s, AU’s, AAU’s, SDU’s og DTU’s risikoprofiler i
forhold til beskyttelse af forskningsdata er baseret på revisionsbesøg hos universite-
ternes centrale it-afdelinger samt på skriftlig dokumentation. Resultaterne i det føl-
gende er baseret på situationen ved afslutningen af revisionen primo maj 2023.
Opfølgning på KU’s beskyttelse af forskningsdata
7. Beretningen gik i en særskilt it-revision i dybden ved at undersøge, hvordan landets
største universitet, KU, arbejdede med it-sikkerheden i forhold til beskyttelse af forsk-
ningsdata. Undersøgelsen tog udgangspunkt
i KU’s centrale it-afdeling
(KU-IT) og 3 ud-
valgte institutter.
Vi har fulgt op på de kontrolmål fra beretningen, som ikke var opfyldt eller var delvist
opfyldt ved opfølgningen fra 2022. Vi har fulgt op ved at foretage særskilte it-revisio-
ner hos KU-IT og hos de 3 udvalgte institutter. For selv om KU-IT leverer service til ho-
vedparten af KU, så har hvert institut også et ansvar for at bidrage til beskyttelse af
forskningsdata. Resultatet afrapporteres dog som tidligere i en samlet KU-vurdering.
Opfølgningen viser, at KU nu opfylder de kontrolmål, som ikke var opfyldt eller var del-
vist opfyldt, da Rigsrevision sidst behandlede sagen i notat af 3. maj 2022. Rigsrevisio-
nens vurdering er baseret på, at KU-IT og de 3 institutter alle lever op til kravene.
Vi gennemgår KU’s opfyldelse af de enkelte kontrolmål nedenfor.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 2. juni 2023
2720689_0006.png
5
Ledelsesmæssig opmærksomhed på styring af it-udstyr på KU
8. Vi
har fulgt op på KU’s ledelsesmæssige
opmærksomhed på styring af it-udstyr.
Tabel 1 viser beretningens resultater sammenholdt med opfølgningen fra 2022 og
2023.
Tabel 1
Ledelsesmæssig opmærksomhed på styring af it-udstyr på KU ved undersøgelsestidspunktet for
beretningen sammenholdt med opfølgningen fra 2022 og 2023
Beretningen
Universitetet har ledelsesgodkendt politik og retningslinjer for
styring af it-udstyr (hardware og software)
Universitetet har vurderet trusler mod sin anvendelse af it og har
dokumenteret trusselsvurderingen
Universitetet har vurderet risici ved at anvende it i forskningen
og har dokumenteret risikovurderingen
2022
2023
-
Note: For hvert kontrolmål har Rigsrevisionen vurderet, om KU har opfyldt kontrolmålet. Vurderingen er angivet med grøn (opfyldt), gul (delvist op-
fyldt) eller rød (ikke opfyldt). ”-” angiver, at der ikke er foretaget en opfølgning på kontrolmålet i 2023, da kontrolmålet var opfyldt (”grøn”) i 2022.
Kilde:
Rigsrevisionens beretning fra 2019 og Rigsrevisionens opfølgninger fra 2022 og 2023.
Det fremgår af tabel 1, at KU i denne opfølgning har vurderet trusler og risici ved at an-
vende ukendt it-udstyr i forskningen og har dokumenteret vurderingerne. Det finder
Rigsrevisionen tilfredsstillende.
KU’s beskyttelse af forskningsdata
9. Vi har fulgt op på, om KU sikrer, at data beskyttes i overensstemmelse med de le-
delsesgodkendte politikker og retningslinjer. Tabel 2 viser beretningens resultater
sammenholdt med opfølgningen fra 2022 og 2023.
Tabel 2
KU’s beskyttelse af forskningsdata ved
undersøgelsestidspunktet for beretningen sammenholdt
med opfølgningen fra 2022 og 2023
Beretningen
Universitetet sikrer, at klassificerede forskningsdata beskyttes
i henhold til de ledelsesgodkendte politikker og retningslinjer
herfor
2022
2023
Note: Rigsrevisionen har vurderet, om KU har opfyldt kontrolmålet. Vurderingen er angivet med grøn (opfyldt), gul (delvist opfyldt) eller rød (ikke op-
fyldt).
Kilde:
Rigsrevisionens beretning fra 2019 og Rigsrevisionens opfølgninger fra 2022 og 2023.
Det fremgår af tabel 2, at KU sikrer, at klassificerede forskningsdata nu beskyttes i
henhold til de ledelsesgodkendte politikker og retningslinjer herfor. Rigsrevisionen
vurderer, at KU’s tiltag samlet giver en bedre beskyttelse af forskningsdata.
Det fin-
der Rigsrevisionen tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 2. juni 2023
2720689_0007.png
6
KU’s overblik over
anvendt hardware
10. Vi har fulgt op på, om KU har fortegnelser over hardware, som forskerne på univer-
sitetet anvender. Derudover har vi undersøgt, om KU identificerer eventuelt ukendt
hardware på netværket. Tabel 3 viser beretningens resultater sammenholdt med op-
følgningen fra 2022 og 2023.
Tabel 3
KU’s overblik over anvendt hardware ved
undersøgelsestidspunktet for beretningen sammen-
holdt med opfølgningen fra 2022 og 2023
Beretningen
Universitetet har en komplet og opdateret fortegnelse over hard-
ware (servere og desktops), som har adgang til netværk, der inde-
holder systemer og data, som er vigtige for forskningen
Universitetet anvender en metode til at opdage ukendt hardware
på netværk med forskningsdata
2022
2023
Note: For hvert kontrolmål har Rigsrevisionen vurderet, om KU har opfyldt kontrolmålet. Vurderingen er angivet med grøn (opfyldt), gul (delvist op-
fyldt) eller rød (ikke opfyldt).
Kilde:
Rigsrevisionens beretning fra 2019 og Rigsrevisionens opfølgninger fra 2022 og 2023.
Det fremgår tabel 3, at KU nu har fortegnelser over KU-styret hardware (servere og
desktops), der har adgang til netværk, og som indeholder systemer og data, der er
vigtige for forskningen.
Opfølgningen viser videre, at KU har implementeret et nyt netværk, der medfører, at
ukendt it-udstyr automatisk kun får adgang til internettet og dermed ikke adgang til
netværk med forskningsdata. Endelig viser opfølgningen, at KU-IT som en ekstra sik-
kerhed foretager interne automatiserede, kontinuerlige scanninger af både kendt og
ukendt it-udstyr/Bring Your Own Device (BYOD) på netværket. Det finder Rigsrevisi-
onen tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 2. juni 2023
2720689_0008.png
7
KU’s overblik over software og softwareopdatering
11. Vi
har fulgt op på KU’s
overblik over software og softwareopdatering. Tabel 4 viser
beretningens resultater sammenholdt med opfølgningen fra 2022 og 2023.
Tabel 4
KU’s overblik over software og softwareopdatering ved
undersøgelsestidspunktet for beret-
ningen sammenholdt med opfølgningen fra 2022 og 2023
Beretningen
Universitetet har overblik over anvendt software på pc’er, og om
den anvendte software er opdateret
Universitetet har overblik over anvendt software på servere, og
om den anvendte software er opdateret
2022
2023
-
Note: For hvert kontrolmål har Rigsrevisionen vurderet, om KU har opfyldt kontrolmålet. Vurderingen er angivet med grøn (opfyldt), gul (delvist op-
fyldt) eller rød (ikke opfyldt). ”-” angiver, at der ikke er foretaget en opfølgning på kontrolmålet i 2023, da kontrolmålet var opfyldt (”grøn”) i 2022.
Kilde:
Rigsrevisionens beretning fra 2019 og Rigsrevisionens opfølgninger fra 2022 og 2023.
Det fremgår af tabel 4, at KU nu har overblik over anvendt software
på pc’er, der sty-
res af KU-IT,
og at den anvendte software er opdateret. De pc’er, som ikke styres af
KU-IT (dvs. ukendt it-udstyr), har kun adgang til internettet og dermed ikke adgang til
forskningsdata, hvorfor risikoen er reduceret. Det finder Rigsrevisionen tilfredsstillen-
de.
Opfølgning på kortlægning af de 5 største universiteters risikoprofiler
12. I Rigsrevisionens beretning blev der foretaget en kortlægning af de 5 største univer-
siteters (KU, AU, AAU, SDU og DTU) risikoprofiler af beskyttelse af forskningsdata i
forhold til 6 udvalgte risikofaktorer. Rigsrevisionen konstaterede ved opfølgningen fra
2022, at ikke alle universiteter var i mål med at reducere risikoen for, at forskningsdata
ikke beskyttes i tilstrækkelig grad.
13. Vi har derfor fulgt op på universiteternes risikoprofiler i forhold til de 6 udvalgte ri-
sikofaktorer:
Forholder universitetets ledelse sig til risikoen ved ukendt it-udstyr?
Tillader universitetet ”Bring
Your Own Device”
(BYOD)?
Er der fundet ukendt hardware (dvs. ukendt it-udstyr) på universitetets netværk?
Blokerer universitetet sine netværk mod ukendt hardware (dvs. ukendt it-udstyr)?
Tillader universitetet forskerne lokaladministratorrettigheder?
Har der været hændelser på universitetet på baggrund af ukendt it-udstyr?
Vi
har fulgt op på de risikofaktorer, som blev afrapporteret som ”rød” eller ”gul” i beret-
ningen fra 2019 for de enkelte universiteter. Tabel 5 viser resultaterne fra opfølgnin-
gen på de 5 universiteter.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 2. juni 2023
2720689_0009.png
8
Tabel 5
Opfølgning på universiteternes risikoprofil i 2023
Risikofaktor
Forholder universitetets ledelse sig til risikoen ved
ukendt it-udstyr?
Tillader universitetet ”Bring Your Own Device” (BYOD)?
Er der fundet ukendt hardware (dvs. ukendt it-udstyr)
på universitetets netværk?
Blokerer universitetet sine netværk mod ukendt hard-
ware (dvs. ukendt it-udstyr)?
Tillader universitetet forskerne lokaladministrator-
rettigheder?
Har der været hændelser på universitetet på baggrund
af ukendt it-udstyr?
KU
AU
-
-
AAU
-
SDU
-
-
DTU
-
Note: Rigsrevisionen har vurderet, om risikofaktoren øger (rød), delvist øger (gul) eller ikke øger (grøn) risikoen for, at forskni ngsdata ikke beskyttes i
tilstrækkelig grad mod ukendt it-udstyr.
”-” angiver, at der ikke er foretaget en opfølgning på risikofaktoren
i 2023, da Rigsrevisionen i beretningen fra 2019 vurderede, at risikofaktoren
ikke øgede risikoen for, at forskningsdata ikke blev beskyttet i tilstrækkelig grad mod ukendt it -udstyr.
Kilde:
Rigsrevisionens beretning fra 2019 og Rigsrevisionens opfølgning fra 2023.
Det fremgår af tabel 5, at universiteterne fortsat har nogle sikkerhedsbrister og derfor
endnu ikke er helt i mål med at reducere risikoen for, at forskningsdata ikke beskyttes
i tilstrækkelig grad mod ukendt it-udstyr.
Vi gennemgår universiteternes risikoprofil i forhold til de 6 risikofaktorer nedenfor.
Forholder universiteternes ledelser sig til risikoen ved ukendt it-udstyr?
14. Det fremgik af beretningen fra 2019, at kun AU’s og SDU’s ledelser havde forholdt
sig til risikoen ved ukendt it-udstyr i tilstrækkeligt omfang. KU’s, AAU’s og DTU’s ledel-
ser havde ikke forholdt sig til risikoen ved ukendt it-udstyr i tilstrækkeligt omfang.
Opfølgningen viser, at alle universiteternes ledelser nu aktivt har forholdt sig til risiko-
en ved ukendt it-udstyr. Det finder Rigsrevisionen tilfredsstillende.
Tillader universiteterne ”Bring
Your Own Device”
(BYOD)?
15. Det fremgik af beretningen, at det kun var SDU og DTU, der ikke tillod forskere
BYOD. I forbindelse med opfølgningen fra 2022 blev Rigsrevisionen dog bekendt med,
at DTU alligevel tillod forskere at medbringe ukendt it-udstyr. SDU var således det ene-
ste universitet, der ikke tillod forskere BYOD.
Opfølgningen viser, at KU, AU, AAU og DTU fortsat tillader forskere at medbringe
ukendt it-udstyr. Dog har alle 4 universiteter implementeret kompenserende foran-
staltninger, der delvist reducerer risikoen. Rigsrevisionen bemærker, at de kompen-
serende foranstaltninger ikke fuldt ud reducerer risikoen ved ukendt it-udstyr/BYOD.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 2. juni 2023
9
Er der fundet ukendt hardware (dvs. ukendt it-udstyr) på universiteternes net-
værk?
16. Det fremgik af beretningen fra 2019, at der var fundet ukendt hardware på alle 5
universiteters netværk.
Opfølgningen viser, at der fortsat findes ukendt hardware på alle 5 universiteters net-
værk. Opfølgningen viser dog også, at alle 5 universiteter nu har implementeret kom-
penserende foranstaltninger, der reducerer risikoen ved ukendt hardware på univer-
siteternes netværk. Det finder Rigsrevisionen tilfredsstillende.
Blokerer universiteterne deres netværk mod ukendt hardware?
17. Det fremgik af beretningen fra 2019, at KU, SDU og DTU delvist havde blokeret de-
res netværk mod ukendt hardware, mens AU og AAU ikke havde blokeret deres net-
værk mod ukendt hardware.
Opfølgningen viser, at AU nu
som det eneste af de 5 universiteter
har blokeret sit
netværk mod ukendt hardware, men opfølgningen viser også, at blokeringen indehol-
der en teknisk svaghed, der gør, at blokeringen kan omgås. Opfølgningen viser videre,
at KU, SDU og DTU fortsat delvist har blokeret deres kablede netværk mod ukendt
hardware. Opfølgningen viser derudover, at AAU fortsat ikke har blokeret det kable-
de netværk mod ukendt it-udstyr. AAU har oplyst, at AAU i 2023 vil gå i gang med at
blokere det kablede netværk mod ukendt udstyr. Rigsrevisionen konstaterer, at de 4
universiteter har en kompenserende foranstaltning, men Rigsrevisionen bemærker,
at det ikke fuldt ud reducerer risikoen ved ukendt udstyr.
Alle 5 universiteter har i forbindelse med opfølgningen oplyst, at de vil implementere
blokering mod ukendt it-udstyr på hele det kablede net, og AU vil få løst den tekniske
svaghed, så blokeringen ikke kan omgås. Universiteterne har oplyst, at det er en om-
fattende opgave, og at de forventer at have færdigimplementeret blokering mv. mod
ukendt udstyr inden for en tidshorisont fra efteråret 2024 og frem til udgangen af 2026.
Tillader universiteterne forskere lokaladministratorrettigheder?
18. Det fremgik af beretningen fra 2019, at alle 5 universiteter i et vist omfang tillod for-
skere at få lokaladministratorrettigheder, så de fx kunne installere software, selv om
det udgjorde en sikkerhedsrisiko.
Opfølgningen viser, at KU og AAU nu ikke længere tillader forskere at have permanen-
te lokaladministratorrettigheder på Windows-pc’er
styret af universiteternes centra-
le it-delinger. For Mac-computere, hvor lokaladministratorrettighederne som udgangs-
punkt ikke kan begrænses, har KU og AAU i stedet sikret, at computerne er opdatere-
de, og har enten gennemtvunget opdateringer eller har låst Mac-computerne, så de
ikke kan bruges. Det finder Rigsrevisionen tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 2. juni 2023
10
Opfølgningen viser videre, at SDU og DTU som udgangspunkt heller ikke tillader lokal-
administratorrettigheder for Windows-pc’er,
der er styret af den centrale it-afdeling.
Opfølgningen viser dog, at DTU ikke følger op på, om Mac-computere er opdaterede,
og ikke gennemtvinger opdateringerne. SDU følger op på, om Mac-computere er op-
daterede. SDU har siden februar 2023 kørt et projekt med henblik på enten at få op-
dateret eller skrottet alle gamle Mac-computere. SDU har således reduceret antallet
af Mac-computere, der ikke har et acceptabelt patchniveau, markant og forventer at
være i mål med det medio juni 2023.
Endelig viser opfølgningen, at AU fortsat tillader forskere at have lokaladministrator-
rettigheder. Det finder Rigsrevisionen utilfredsstillende. Rigsrevisionen bemærker dog,
at AU har været i gang med at implementere en løsning, men AU fandt ud af, at løsnin-
gen ikke levede op til universitetets behov. AU vil derfor implementere en ny løsning.
Har der været hændelser på universiteterne på baggrund af ukendt it-udstyr?
19. Det fremgik af beretningen fra 2019, at KU og SDU havde oplevet sikkerhedshæn-
delser, der kunne henføres til brug af ukendt it-udstyr, fx fordi forskerne ikke havde
sikkerhedsopdateret deres it-udstyr eller havde anvendt andet it-udstyr og andre da-
taopbevaringsløsninger end dem, som universiteterne stillede til rådighed. AU, AAU
og DTU havde ikke oplevet sådanne hændelser.
Opfølgningen viser, at KU ikke har oplevet sikkerhedshændelser på baggrund af ukendt
it-udstyr i opfølgningsperioden (fra 2022 til primo 2023). SDU har oplevet sikkerheds-
hændelser på baggrund af ukendt it-udstyr, men SDU har, efter det oplyste, opdaget
og håndteret hændelserne inden for få timer.
Sammenfatning om universiteternes arbejde i forhold til, at universite-
terne får rettet op på kritiske it-sikkerhedsbrister
20. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at den særskilte it-revision af KU’s cen-
trale it-afdeling og 3 institutter viser, at universitetet har opfyldt Rigsrevisionens kon-
trolmål for beskyttelse af forskningsdata. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen vurderer på baggrund af opfølgningen på kortlægningen af de 5 uni-
versiteters risikoprofiler, at universiteterne har foretaget et stort arbejde i forhold til
at få rettet op på kritiske it-sikkerhedsbrister mod ukendt it-udstyr. Rigsrevisionen
finder dog, at universiteterne fortsat har nogle it-sikkerhedsbrister og derfor endnu
ikke helt er i mål med at reducere risikoen for, at forskningsdata ikke beskyttes i til-
strækkelig grad mod ukendt it-udstyr. Det drejer sig primært om, at ingen af de 5 uni-
versiteter i tilstrækkelig grad har blokeret deres netværk mod ukendt it-udstyr.
Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge resultatet af landets 5 største universiteters ri-
sikoprofiler i forhold til beskyttelse af forskningsdata mod ukendt it-udstyr.
Birgitte Hansen