Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 8 4
Offentligt
2568807_0001.png
Maj 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
universiteternes
beskyttelse af
forskningsdata
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
2568807_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om universiteternes beskyttelse af
forskningsdata (beretning nr. 8/2018)
3. maj 2022
RN 1407/22
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om universiteternes beskyttelse af
forskningsdata, som blev indledt med en beretning i 2019. Vi har tidligere behandlet
sagen i notat til Statsrevisorerne af 11. april 2019.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Dan-
marks Tekniske Universitet, Syddansk Universitet og Københavns Universitet har siden
Rigsrevisionens beretning fra 2019 arbejdet med initiativer for at forbedre beskyttelsen
af forskningsdata. Rigsrevisionen har gennemgået initiativerne og vurderer, at dele af
sagen kan afsluttes. Det drejer sig om Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde
med at inddrage universiteternes implementering af ISO 27001 i det systematiske tilsyn
og ministeriets arbejde med at etablere en tværgående trusselsvurdering for universi-
teterne samt universiteternes identificering af kritiske it-sikkerhedsbrister.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Uddannelses- og Forskningsministeriet har inddraget universiteternes implemente-
ring af ISO 27001 i ministeriets systematiske tilsyn med universiteterne.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har sikret, at universiteterne har etableret en
tværgående trusselsvurdering.
Universiteterne har identificeret kritiske it-sikkerhedsbrister.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Forkortelser af afdelinger
og institutter og under
Københavns Universitet
Rigsrevisionen konstaterer på baggrund af skriftlige redegørelser fra universiteterne, at
de 5 universiteter har iværksat en række tiltag, men at ikke alle universiteter endnu er
i mål med at reducere risikoen for, at forskningsdata ikke beskyttes i tilstrækkelig grad.
Uddannelses- og Forskningsministeriets bestræbelser har således endnu ikke ført til, at
alle universiteterne har rettet op på kritiske it-sikkerhedsbrister. Henset til universite-
ternes høje trusselsniveau finder Rigsrevisionen, at tempoet for arbejdet med at rette
op på kritiske it-sikkerhedsbrister ikke har været tilfredsstillende.
I notatet anvendes følgende
forkortelser om afdelinger og
institutter under Københavns
Universitet:
Københavns Universitets
centrale it-afdeling: KU-IT
Institut for Nordiske Studier
og Sprogvidenskab: NORS
Biomedicinsk Institut: BMI
Niels Bohr Instituttet: NBI.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
2568807_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
resultatet af Uddannelses- og Forskningsministeriets bestræbelser i forhold til, at uni-
versiteterne får rettet op på kritiske it-sikkerhedsbrister, der medfører, at forsknings-
data ikke beskyttes i tilstrækkelig grad.
Ovenstående opfølgningspunkt vil bl.a. blive baseret på it-revision hos hver af de 5 uni-
versiteter. It-revisionen forventes udført af Rigsrevisionen i 2023.
I. Baggrund
Forkortelser
I notatet anvendes følgende
forkortelser om universite-
terne:
Københavns Universitet: KU
Aalborg Universitet: AAU
Aarhus Universitet: AU
Danmarks Tekniske
Universitet: DTU
Syddansk Universitet: SDU.
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2019 en beretning om universiteternes beskyttelse af
forskningsdata. Beretningen handlede om universiteternes beskyttelse af forsknings-
data på Uddannelses- og Forskningsministeriets område. I beretningen kortlagde Rigs-
revisionen de 5 største danske universiteters (KU, AAU, AU, DTU og SDU) risikoprofil
i forhold til beskyttelse af forskningsdata mod ukendt it-udstyr. Dernæst gik beretnin-
gen i dybden med at undersøge, hvordan det største universitets,
KU’s, centrale it-af-
deling og 3 udvalgte institutter arbejdede med it-sikkerheden i forhold til beskyttelse
af forskningsdata.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at de
5 største universiteter i Danmark ikke beskyttede forskningsdata i tilstrækkelig grad,
fx mod ukendt it-udstyr.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde
med at inddrage universiteternes implementering af
ISO 27001 i det systematiske tilsyn.
2. Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde
med at etablere en tværgående trusselsvurdering
for universiteterne.
3. Resultatet af Uddannelses- og Forskningsministe-
riets bestræbelser i forhold til, at universiteterne får
identificeret og rettet op på eventuelle kritiske it-sik-
kerhedsbrister.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter
samt opfølgningen på kortlægningen af de 5 største universiteters risikoprofil og de
kontrolmål, der var afrapporteret som ikke opfyldt (røde) eller var delvist opfyldt (gu-
le) hos KU i beretningen fra 2019
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
3
II. Initiativer fra Uddannelses- og Forskningsministeriet,
KU, AAU, AU, DTU og SDU
6. Vi gennemgår i det følgende initiativer fra Uddannelses- og Forskningsministeriet,
KU, AAU, AU, DTU og SDU i forhold til opfølgningspunkterne. Gennemgangen af Ud-
dannelses- og Forskningsministeriets initiativer og arbejde er baseret på brevveksling,
indhentet dokumentation og dialog med ministeriet. Opfølgningen på kortlægningen hos
AAU, AU, DTU og SDU er baseret på skriftlige redegørelser fra universiteterne. Opfølg-
ningen på kortlægningen hos KU er baseret på Rigsrevisionens gennemførte it-revision
samt på
KU’s
skriftlige redegørelse.
Rigsrevisionens it-revision hos KU er foretaget hos KU-IT (den centrale it-afdeling på
KU) og 3 udvalgte institutter BMI (Biomedicinsk Institut på Det Sundhedsvidenskabe-
lige Fakultet), NORS (Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab) på Det Huma-
nistiske Fakultet) og NBI (Niels Bohr Instituttet på Det Natur- og Biovidenskabelige Fa-
kultet). KU-IT leverer it-services til bl.a. NORS og BMI. NBI har sin egen it-afdeling og
benytter derfor ikke KU-IT som leverandør af it-services. It-revisionen er baseret på
stedlig revision og skriftlig dokumentation.
Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde med at inddrage uni-
versiteternes implementering af ISO 27001 i det systematiske tilsyn
7. Statsrevisorerne bemærkede, at der på Københavns Universitet var uklarhed om,
hvorvidt ansvaret for at beskytte forskningsdata lå centralt hos universitetets ledelse,
på institutterne eller hos den enkelte forsker. Statsrevisorerne bemærkede videre, at
undersøgelsen indikerede, at opgaven med at beskytte forskningsdata heller ikke blev
løst tilfredsstillende på centralt og decentralt niveau på de øvrige universiteter.
Det fremgik af beretningen, at ingen af de 5 undersøgte universiteter fra centralt hold
sikrede, at forskningsdata blev beskyttet tilfredsstillende. Det fremgik videre af beret-
ningen, at universiteterne som selvejende offentlige institutioner ikke er pålagt at føl-
ge ISO 27001, men at Københavns Universitet havde valgt at følge ISO 27001-standar-
den, men ikke havde udarbejdet en trusselsvurdering eller en risikovurdering, som ISO
27001 foreskriver. Uddannelses- og forskningsministeren oplyste i sin redegørelse af
18. marts 2019, at universiteterne skal håndtere og imødegå beskyttelse af forsknings-
data med passende tiltag, fx med udgangspunkt i ISO 27001-standarden. På den bag-
grund oplyste ministeren i sin redegørelse, at ministeriet som led i det systematiske
tilsyn ville bede hvert enkelt universitet om en status på implementering af ISO 27001-
standarden.
8. Rigsrevisionens opfølgning viser, at Uddannelses- og Forskningsministeriet siden
beretningens afgivelse har ført tilsyn med, om universiteterne har sikret implemente-
ring af ISO 27001-standarden. Ministeriet førte i 2019 første gang tilsyn med implemen-
teringen af ISO 27001-standarden på universiteterne. Det skete via fremsendelse af
mail til universiteterne med information om hensigtsmæssigheden ved at implemen-
tere standarden samt anmodning om skriftlig redegørelse og udsendelse af spørge-
skema om status for implementering. Ministeriet gentog dette skriftlige tilsyn i 2021.
Rigsrevisionen har set dokumentation for, at ministeriet aktivt har forholdt sig til uni-
versiteternes redegørelser fra 2019 og 2021 og har givet universiteterne tilbagemel-
ding herpå.
ISO 27001
ISO 27001 er en international
informationssikkerhedsstan-
dard til styring af it-sikkerhe-
den. ISO 27001 opstiller bl.a.
krav til risikostyring, dokumen-
tation af processer samt for-
deling af roller og ansvar for
informationssikkerhed.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
4
Tilsynet fra 2019 viste, at universiteterne generelt havde politikker og procedurer, der
understøttede implementering af ISO 27001. Dog havde enkelte universiteter ikke fået
ledelsesgodkendt samtlige politikker og procedurer.
Tilsynet i 2021 viste igen, at universiteterne generelt havde sikret politikker og procedu-
rer, der understøtter implementering af ISO 27001. Tilsynet viste ydermere, at politik-
kerne og procedurerne var ledelsesmæssigt forankret og havde ophæng i årshjul mv.
Ny national strategi for
cyber- og informations-
sikkerhed
Regeringen har i december
2021 lanceret en ny national
strategi for cyber- og informa-
tionssikkerhed for perioden
2022-2024. Strategien bygger
videre på den forrige strategi
for 2018-2021 og sigter efter
at løfte den digitale sikkerhed
på tværs af samfundet. Stra-
tegien skal øge den tekniske
robusthed og sikre bedre be-
skyttelse af statens kritiske it-
systemer, øge viden og kom-
petencer hos borgere, virk-
somheder og myndigheder
samt styrke den nationale ko-
ordinering og samarbejdet om
informationssikkerhed.
9. Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at et tilsvarende tilsyn ikke vil bli-
ve gentaget i 2022. Det skyldes, at ministeriets fortsatte fokus på universiteternes ar-
bejde med informationssikkerhed forankres i ministeriets videre arbejde med imple-
mentering af den nye nationale cyber- og informationssikkerhedsstrategi. Af strategi-
en følger, at Uddannelses- og Forskningsministeriet skal formulere en sektorstrategi
for ministerområdets samfundsvigtige funktioner, der i særlig grad er it-understøttet,
og etablere en decentral cyber- og informationssikkerhedsenhed.
10. Rigsrevisionen finder på baggrund af ovenstående, at Uddannelses- og Forsknings-
ministeriets har inddraget universiteternes implementering af ISO 27001 i det syste-
matiske tilsyn tilfredsstillende. Rigsrevisionen finder det ligeledes tilfredsstillende, at
ministeriets fokus på universiteternes arbejde med informationssikkerhed fremover
forankres i ministeriets sektorstrategi for samfundsvigtige funktioner. Rigsrevisionen
vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde med at etablere en
tværgående trusselsvurdering for universiteterne
11. Statsrevisorerne bemærkede, at Center for Cybersikkerhed fandt truslen fra cy-
berspionage mod de danske offentlige forskningsinstitutioner høj.
Uddannelses- og forskningsministeren oplyste i sin redegørelse af 18. marts 2019, at
ministeriet havde aftalt med universiteterne at igangsætte en dialogproces, bl.a. med
henblik på at etablere en opdateret tværgående trusselsvurdering for hele universitets-
sektoren og at aftale en kadence for opdatering.
12. Rigsrevisionens opfølgning viser, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har sik-
ret, at universiteterne i marts 2020 har etableret en tværgående trusselsvurdering, som
blev opdateret i oktober 2021. Ministeriet oplyser, at trusselsvurderingen er baseret
på den nationale trusselsvurdering af Center for Cybersikkerhed. Ligeledes har univer-
siteterne inddraget internationale trusselsvurderinger, herunder inddraget USCERT
(den amerikanske operative cybersikkerhedstjeneste) og erfaringer med konkrete sik-
kerhedshændelser på universiteterne. Ministeriet oplyser videre, at universiteterne i
forbindelse med udarbejdelsen af trusselsvurderingen og en risikoanalyse har konsul-
teret Center for Cybersikkerhed, Sundhedsdatastyrelsen og DKCert (Danish Compu-
ter Security Incident Response Team), som overvåger sikkerheden på forskningsnettet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i forbindelse med opfølgningen oplyst, at
universiteterne fremover vil udarbejde en årlig status for ændringer i den tværgående
trusselsvurdering samt sikkerhedsmæssige tiltag.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
5
13. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Uddannelses- og Forskningsministeriet
har sikret, at universiteterne har etableret en tværgående trusselsvurdering. Rigsrevi-
sionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Resultatet af Uddannelses- og Forskningsministeriets bestræbelser i
forhold til, at universiteterne får identificeret og rettet op på eventu-
elle kritiske it-sikkerhedsbrister
14. I forbindelse med beretningen oplyste Uddannelses- og Forskningsministeriet, at mi-
nisteriet ville kontakte universiteterne og understrege ledelsernes ansvar for områ-
det og samtidig bede universiteterne om at identificere og rette op på eventuelle kri-
tiske it-sikkerhedsbrister, hvilket Statsrevisorerne noterede sig i deres bemærkning
til beretningen.
Universiteternes identificering af kritiske it-sikkerhedsbrister
15. Rigsrevisionens opfølgning viser, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har sik-
ret, at universiteterne har identificeret kritiske it-sikkerhedsbrister. Universiteternes
identificering af kritiske it-sikkerhedsbrister er oplistet i forbindelse med universiteter-
nes udarbejdelse af den tværgående trusselsvurdering og blev primo 2020 opsum-
meret i 6 kritiske brister: 1) lokaladministrator på universitetsejet udstyr, 2) ukendt
udstyr på netværket, herunder privatejet udstyr, 3) anvendelse af ukendt eller ikke-
opdateret software, 4) IT-Governance, 5) fysisk adgang til laboratorier, forsknings-
kontorer m.m. og 6) brand, bomber, naturkatastrofer m.m.
16. Rigsrevisionen vurderer, at Uddannelses- og Forskningsministeriets og universite-
ternes arbejde med den del af opfølgningspunktet, der omhandler identificering af kri-
tiske it-sikkerhedsbrister, er tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Universiteternes håndtering af kritiske it-sikkerhedsbrister
17. Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at ud over, at universiteterne har
identificeret kritiske it-sikkerhedsbrister, så arbejder universiteterne kontinuerligt med
at forbedre deres sikkerhedsmæssige tiltag.
Uddannelses- og forskningsministeriet har videre oplyst, at universiteterne har adres-
seret de centrale kritikpunkter fra Rigsrevisionens beretning. Ligeledes har ministeriet
oplyst, at samtlige universiteter fremhæver, at de har taget Rigsrevisionens kritik til ef-
terretning og har foretaget eller iværksat forskellige foranstaltninger for at opnå bed-
re informationssikkerhed på universiteterne.
I det materiale, som Uddannelses- og Forskningsministeriet har fremsendt til Rigsrevi-
sion, fremgår det dog, at flere af universiteterne har oplyst til ministeriet, at de ikke har
rettet op på samtlige af de identificerede it-sikkerhedsbrister. Fx har universiteterne
oplyst til ministeriet, at de fastholder forskernes rettigheder som lokaladministratorer,
og at det er en præmis, der udgør en risiko, som universiteterne tilkendegiver og accep-
terer. Universiteterne oplyser, at forklaringen er, at forskerne har behov for at anvende
specifikke systemer til at udføre deres daglige arbejde ved brug af systemer, der ikke
tilbydes som standardvare.
Ukendt udstyr
Ukendt udstyr er i dette notat
en betegnelse for udstyr, der
ikke bliver styret af den centra-
le ledelse eller it-afdeling på
universitetet. Det er et bredt
begreb, der både omfatter
diverse udstyr, som forskerne
selv medbringer, og forsknings-
og laboratorieudstyr indkøbt
via universitetet, og som er en
forudsætning for, at forskerne
kan bedrive deres forskning.
Der kan således være tale om
forsknings- og laboratorieud-
styr, som det enkelte institut
kender til og har behov for,
men hvor de fx ikke har et
samlet, centralt overblik over
udstyret og risikoen herved,
herunder fx om det er muligt
at opdatere udstyret, om ud-
styret er blevet opdateret, og
om udstyret alternativt er af-
sondret med henblik på at re-
ducere risikoen.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
2568807_0007.png
6
Opfølgning på kortlægning af de 5 største universiteters risikoprofiler
18. I Rigsrevisionens beretning fra 2019 blev der foretaget en kortlægning af de 5 største
universiteters (KU, AAU, AU, DTU og SDU) risikoprofil i forhold til beskyttelse af forsk-
ningsdata.
Rigsrevisionen har i 2021-2022 fulgt op på kortlægningen fra beretningen. Opfølgningen
på kortlægningen hos AAU, AU, DTU og SDU er baseret på skriftlige redegørelser fra
universiteterne. Opfølgningen på kortlægningen hos KU er baseret på vores gennem-
førte it-revision samt
KU’s
skriftlige redegørelse. Rigsrevisionen konstaterer på bag-
grund af de skriftlige redegørelser fra universiteterne, at de 5 universiteter har iværk-
sat en række tiltag, men at ikke alle universiteter endnu er i mål med at reducere risi-
koen for, at forskningsdata ikke beskyttes i tilstrækkelig grad.
19. Rigsrevisionen vil fortsat følge de 5 største universiteters risikoprofiler. Rigsrevisio-
nen forventer, at den fremtidige opfølgning vil blive baseret på it-revision hos hver af
de 5 universiteter i 2023.
Opfølgning på Københavns Universitets beskyttelse af forskningsdata
20. Ud over kortlægningen af de 5 største universiteters risikoprofil i beretningen fra
2019 gik beretningen yderligere i dybden ved at undersøge, hvordan landets største
universitets,
KU’s, centrale it-afdeling
og 3 udvalgte institutter arbejdede med it-sik-
kerheden i forhold til beskyttelse af forskningsdata. Vi har fulgt op på de kontrolmål i
beretningen, som ikke var opfyldt eller var delvist opfyldt. Vi har fulgt op ved at fore-
tage særskilte it-revisioner hos KU-IT og hos de 3 udvalgte institutter BMI, NORS og
NBI. Nedenstående tabel 1, 2, 3 og 4 viser
ligesom i beretningen
resultaterne for
KU samlet. Dvs. at resultatet på de enkelte institutter ikke fremgår. Rigsrevisionens
vurdering er baseret på, at alle 3 institutter samt KU-IT skal leve op til kontrolmål, før
kontrolmålet kan siges at være opfyldt.
Ledelsesmæssig opmærksomhed på styring af it-udstyr på KU
21.
Rigsrevisionen har fulgt op på KU’s ledelsesmæssige
opmærksomhed på styring
af it-udstyr. Resultatet fremgår af tabel 1, der viser beretningens resultater fra 2018
sammenlignet med opfølgningen fra 2021-2022.
Tabel 1
Ledelsesmæssig opmærksomhed på styring af it-udstyr på KU i 2018
sammenlignet med 2021-2022
2018
Universitetet har ledelsesgodkendt politik og retnings-
linjer for styring af it-udstyr (hardware og software).
Universitetet har vurderet trusler mod sin anvendelse
af it og har dokumenteret trusselsvurderingen.
Universitetet har vurderet risici ved at anvende it i forsk-
ningen og har dokumenteret risikovurderingen.
2021-2022
Note: For hvert revisionskriterium har Rigsrevisionen vurderet, om KU har opfyldt kriteriet. Vurderingen er
angivet med grøn (opfyldt), gul (delvist opfyldt) eller rød (ikke opfyldt).
Kilde:
Rigsrevisionens beretning fra 2019 og Rigsrevisionens opfølgning fra 2021-2022.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
2568807_0008.png
7
Det fremgår af tabel 1, at KU i 2021-2022 har ledelsesgodkendte politikker og retnings-
linjer, der omhandler styring af it-udstyr. Rigsrevisionen vurderer, at politikkerne og ret-
ningslinjerne er i overensstemmelse med ISO 27001. Det fremgår videre af tabel 1, at
KU kun delvist opfylder de 2 øvrige kontrolmål. Rigsrevisionen vurderer, at KU har vur-
deret trusler og risici ved at anvende it i forskningen og har dokumenteret en trussels-
og risikovurdering. Rigsrevisionen vurderer dog, at der er mangler i de 3 institutters
trusselsvurderinger i form af manglende vurdering af sandsynlighed og konsekvens
samt manglende opstilling af mitigerende handlinger. Desuden indeholder institutter-
nes trussels-/risikovurderinger ikke/ikke i tilstrækkelig grad en vurdering af truslen/ri-
sikoen ved Bring Your Own Device (BYOD).
KU’s beskyttelse af forskningsdata
22. Rigsrevisionen har fulgt op på, om KU sikrer, at data beskyttes i overensstemmelse
med de ledelsesgodkendte politikker og retningslinjer. Resultatet fremgår af tabel 2, der
viser beretningens resultater fra 2018 sammenlignet med opfølgningen fra 2021-2022.
Tabel 2
Mitigerende handlinger
Handlinger, som har til formål
at minimere sandsynligheden
eller konsekvensen af risikoen.
Bring Your Own Device
(BYOD)
Begrebet Bring Your Own De-
vice, forkortet BYOD, dækker
over diverse udstyr, som for-
skerne selv medbringer til uni-
versiteterne.
KU’s beskyttelse af
forskningsdata i 2018 sammenlignet med 2021-2022
2018
Universitetet sikrer, at klassificerede forskningsdata
beskyttes i henhold til de ledelsesgodkendte politikker
og retningslinjer herfor.
2021-2022
Note: For hvert revisionskriterium har Rigsrevisionen vurderet, om KU har opfyldt kriteriet. Vurderingen er an-
givet med grøn (opfyldt), gul (delvist opfyldt) eller rød (ikke opfyldt).
Kilde:
Rigsrevisionens beretning fra 2019 og Rigsrevisionens opfølgning fra 2021-2022.
Det fremgår af tabel 2, at KU delvist opfylder kontrolmålet om at sikre, at klassificerede
forskningsdata beskyttes i henhold til de ledelsesgodkendte politikker og retningslinjer.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at KU har implementeret og er i gang med at imple-
mentere en række tekniske og organisatoriske tiltag, der skal sikre, at klassificerede
forskningsdata beskyttes.
Vores opfølgning viser også, at de 3 institutter primært anvender en tillidsbaseret til-
gang i forhold til de organisatoriske tiltag og ikke, fx via stikprøver, har undersøgt, om
forskerne opbevarer data korrekt og sikkert. Rigsrevisionen finder, at det vil være hen-
sigtsmæssigt, at de 3 institutter fremadrettet foretager stikprøvevis opfølgning. Dette
gælder i særlig grad for NBI, da Rigsrevisionens opfølgning viser, at særligt NBI har ud-
fordringer i forbindelse med at beskyttelse klassificerede forskningsdata i henhold til
ledelsesgodkendte politikker og retningslinjer.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
2568807_0009.png
8
KU’s fortegnelse over hardware
23. Rigsrevisionen har fulgt op på, om KU har fortegnelser over hardware. Resultatet
fremgår af tabel 3, der viser beretningens resultater fra 2018 sammenlignet med op-
følgningen fra 2021-2022.
Tabel 3
KU’s
overblik over anvendt hardware i 2018 sammenlignet med 2021-
2022
2018
Universitetet har en komplet og opdateret fortegnelse
over hardware (servere og desktops), som har adgang til
netværk, der indeholder systemer og data, som er vigtige
for forskningen.
Universitetet anvender en metode til at opdage ukendt
hardware på netværk med forskningsdata.
2021-2022
Note: For hvert revisionskriterium har Rigsrevisionen vurderet, om KU har opfyldt kriteriet. Vurderingen er an -
givet med grøn (opfyldt), gul (delvist opfyldt) eller rød (ikke opfyldt).
Kilde:
Rigsrevisionens beretning fra 2019 og Rigsrevisionens opfølgning fra 2021-2022.
Det fremgår af tabel 3, at KU delvist opfylder kriteriet om, at universitetet har en kom-
plet og opdateret fortegnelse over hardware, som har adgang til netværket, med sy-
stemer og data, som er vigtige for forskningen. Rigsrevisionens opfølgning viser, at KU
samlet har opdaterede fortegnelser over det hardware, som KU styrer. Dog viser op-
følgningen også, at KU ikke har fortegnelser over det udstyr, som KU ikke selv styrer
(forskernes eget medbragte udstyr/Bring Your Own Device
BYOD). KU-IT har dog
begrænset adgangen for BYOD-udstyr på forskellig vis på NORS og BMI, hvilket redu-
cerer risikoen ved BYOD. KU-IT er yderligere i gang med at implementere tiltag, der
vil give KU-IT mulighed for at få overblik over udstyr, som KU-IT ikke styrer, men som
har adgang til netværket.
Det fremgår videre af tabellen, at KU delvist opfylder kriteriet om at anvende en me-
tode til at opdage ukendt hardware på netværk med forskningsdata. Vores opfølgning
viser, at KU-IT siden 2018 har implementeret og er i gang med at implementere forskel-
lige værktøjer til at scanne de interne netværk med henblik på at opdage ukendt ud-
styr. Denne løsning fra KU-IT anvendes ligeledes af BMI. NBI anvender en anden me-
tode til at opdage ukendt hardware på deres netværk, som Rigsrevisionen vurderer
kun delvist opfylder kontrolmålet.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
2568807_0010.png
9
KU’s overblik over software og softwareopdatering
24.
Rigsrevisionen har fulgt op på KU’s overblik over software og softwareopdatering.
Resultatet fremgår af tabel 4, der viser beretningens resultater fra 2018 sammenlignet
med opfølgningen fra 2021-2022.
Tabel 4
KU’s overblik over software og softwareopdatering 2018 sammenlignet
med 2021-2022
2018
Universitetet har overblik over anvendt software på
pc’er, og om den anvendte software er opdateret.
Universitetet har overblik over anvendt software på
servere, og om den anvendte software er opdateret.
2021-2022
Note: For hvert revisionskriterium har Rigsrevisionen vurderet, om KU har opfyldt kriteriet. Vurderingen er an-
givet med grøn (opfyldt), gul (delvist opfyldt) eller rød (ikke opfyldt).
Kilde:
Rigsrevisionens beretning fra 2019 og Rigsrevisionens opfølgning fra 2021.
Det fremgår af tabel 4, at KU delvist opfylder kontrolmålet om overblik over anvendt
software på pc’er, og om den anvendte software er opdateret. Vores opfølgning viser,
at KU-IT, BMI og NORS både
har overblik over anvendt software på pc’er, og om den
anvendte software er opdateret for så vidt angår det udstyr, der er styret af KU-IT. KU-
IT har ikke mulighed for at danne overblik over anvendt software på BYOD-udstyr, da
det er udstyr, som forskerne selv medbringer. KU-IT har dog begrænset adgangen for
BYOD-udstyr på forskellig vis på BMI og NORS, hvilket reducerer risikoen ved BYOD.
Vores opfølgning viser, at alle de adspurgte forskere på NORS anvender KU-compu-
tere og dermed er omfattet af de centrale opdateringer og det centrale overblik over
software.
Vores opfølgning viser videre, at NBI fortsat ikke har overblik over anvendt software
(herunder om det er opdateret) på klient-pc’er.
Det fremgår videre af tabellen, at KU opfylder kontrolmålet om overblik over anvendt
software på servere, og om den anvendte software er opdateret.
Sammenfatning af resultatet af Uddannelses- og Forskningsministeriets bestræ-
belser i forhold til, at universiteterne får identificeret og rettet op på eventuelle
kritiske it-sikkerhedsbrister
25. Rigsrevisionen finder, at Uddannelses- og Forskningsministeriet og universiteterne
har foretaget et stort arbejde i forhold til at få identificeret og rettet op på kritiske it-sik-
kerhedsbrister. Rigsrevisionen vurderer, at ministeriets og universiteternes arbejde med
den del af opfølgningspunktet, der omhandler identificering af kritiske it-sikkerheds-
brister, er tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af
sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB8/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
10
26. Rigsrevisionen vurderer på baggrund af Uddannelses- og Forskningsministeriets
redegørelser, opfølgningen på kortlægningen af universiteternes risikoprofiler og den
opfølgende it-revision hos KU, at flere af universiteterne forsat har en række kritiske
it-sikkerhedsbrister, hvilket har den konsekvens, at forskningsdata ikke beskyttes i til-
strækkelig grad. Henset til universiteternes høje trusselsniveau finder Rigsrevisionen
ikke, at tempoet for arbejdet hermed har været tilfredsstillende.
Det bemærkes, at der i forhold til it-revisionen hos KU er individuelle forskelle på tværs
af KU-IT og de 3 udvalgte institutter. Revisionen har vist, at KU-IT, NORS og BMI er nået
længst i forhold til at rette op på manglerne, mens NBI ikke er nået så langt og således
har væsentligt flere åbentstående kontrolmål end de 3 øvrige reviderede.
Rigsrevisionen vil derfor følge resultatet af Uddannelses- og Forskningsministeriets be-
stræbelser i forhold til, at universiteterne får rettet op på kritiske it-sikkerhedsbrister,
der medfører, at forskningsdata ikke beskyttes i tilstrækkelig grad.
Birgitte Hansen