Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 7 3
Offentligt
2058553_0001.png
Juni 2019
Rigsrevisionens notat om
beretning om
rettidigheden i
indsatsen over for
kræftpatienter
Statsrevisorerne beretning SB7/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 28. maj 2019
2058553_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 7/2018 om rettidigheden
i indsatsen over for kræftpatienter
Sundhedsministerens redegørelse af 6. maj 2019
28. maj 2019
RN 406/19
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som sundhedsministeren og re-
gionerne har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærknin-
ger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Sundhedsministeren oplyser, at ministeren ser med stor alvor på de udfordringer, som
Rigsrevisionens beretning påpeger i forhold til regionernes forskellige implementering
af tiltag målrettet tidlig opsporing, uensartet implementering af kræftpakkerne og
mangelfulde overholdelse af de maksimale ventetider. Ministeren finder det uaccepta-
belt, at vi på et så centralt område som kræftområdet ser regionale forskelle i det om-
fang, som beretningen viser, og at lovbestemte patientrettigheder ikke overholdes. Mi-
nisteren kvitterer for, at der med beretningen sættes fokus på et meget væsentligt om-
råde, og der er meget brugbar information i beretningens afdækning af regionernes
implementering af tidlig opsporing, overholdelse af reglerne om maksimale ventetider
og gennemførelse af standardforløbstiderne i kræftpakkerne.
Sundheds- og Ældreministeriet og regionerne har taget flere initiativer i forhold til tid-
lig opsporing i almen praksis, overholdelsen af reglerne for de maksimale ventetider og
regionale forskelle i standardforløbstiderne i kræftpakkerne.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Sundheds- og Ældreministeriets initiativer til national indberetning fra praksissek-
toren og analyse af effekten af diagnostiske pakkeforløb
Sundheds- og Ældreministeriets opfølgning på maksimale ventetider i Task Force
for Patientforløb for Kræft- og Hjerteområdet
afslutningen af revisionen af pakkeforløb for kræft, herunder etablering af rammer
for registrering af personlige behovsvurderinger og opfølgningsplaner.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB7/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 28. maj 2019
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2018 en beretning om rettidigheden i indsatsen
over for kræftpatienter. Beretningen handlede om regionernes og Sundheds- og Æl-
dreministeriets indsats over for kræftpatienter i perioden 2013-2017. Det er afgøren-
de, at en kræftpatient udredes og behandles rettidigt for at patienten får det bedst
mulige forløb og de bedst mulige chancer for at overleve. Beretningen havde derfor
fokus på rettidigheden i indsatsen over for patienter, hvor der er mistanke om eller
konstateret kræft.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at re-
gionerne og Sundheds- og Ældreministeriet ikke i tilstrækkelig grad har sikret tidlig
opsporing og behandling af patienter, hvor der er mistanke om eller er konstateret
kræft. Særligt burde overvågningen af den tidlige indsats i almen praksis og overhol-
delsen af de maksimale ventetider styrkes.
Statsrevisorerne fandt det endvidere utilfredsstillende, at der er et betydeligt antal
patienter, som – i strid med lovgivningen – ikke får tilbudt udredning og behandling af
kræft i overensstemmelse med de maksimale ventetider.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af sundhedsministerens og regionernes
redegørelser
Tidlig opsporing i almen praksis
5. Statsrevisorerne bemærkede, at hverken regionerne eller Sundheds- og Ældremi-
nisteriet har viden om, hvorvidt kræftplaner og
Jo før – jo bedre
har virket efter hen-
sigten om at forbedre tidlig opsporing i almen praksis. Undersøgelsen viste, at der var
store regionale forskelle på, hvor mange patienter der blev henvist til diagnostiske
pakkeforløb på sygehusene. Fx havde Region Midtjylland henvist knap 5 gange så
mange patienter til diagnostisk pakke som Region Sjælland.
6. Sundhedsministeren oplyser, at ministeren er enig med Statsrevisorerne i, at det er
problematisk, at det ikke på nuværende tidspunkt er muligt konkret at følge op på
midlerne til tidlig opsporing fra sundhedsstrategien
Jo før – jo bedre.
Det skyldes, at
der på nuværende tidspunkt er en række datamæssige begrænsninger i forhold til at
belyse patienters kontakt til den praktiserende læge forud for en kræftdiagnose.
Sundhedsministeren oplyser, at Sundheds- og Ældreministeriet – i samarbejde med
KL og Praktiserende Lægers Organisation (PLO) – er i gang med 2 foranalyser af for-
udsætningerne for national indberetning af data fra praksissektoren og fra kommu-
nerne med henblik på gennem relevante koblinger til data i Landspatientregistret at
opnå større viden om det samlede patientforløb. I marts 2019 blev der vedtaget et
lovforslag om bedre digitalt samarbejde, der giver lovhjemmel til national indsamling
af data fra praksissektoren. Dette understøtter, at viden om indsatser og kvalitet i
praksissektoren indsamles og anvendes til at forbedre kvaliteten og til at skabe øget
sammenhæng i de samlede patientforløb.
Statsrevisorerne beretning SB7/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 28. maj 2019
3
De 2 foranalyser afrapporteres i foråret 2019 og danner grundlag for beslutningen om
forberedelse af en national indberetning, herunder udarbejdelse af indberetningsvej-
ledninger og forberedelse af teknisk understøttelse af indberetning fra primærsekto-
ren.
7. Sundhedsministeren oplyser, at Sundhedsstyrelsen er undervejs med et serviceef-
tersyn af kræftpakkerne. I forhold til de organspecifikke kræftpakker opdaterer Sund-
hedsstyrelsen materialet målrettet de praktiserende læger, så det fremadrettet bli-
ver mere klart og entydigt, hvordan symptomer, der skyldes kræft, skal håndteres.
Sundhedsstyrelsen er desuden i gang med en proces om at analysere effekten af den
nuværende diagnostiske pakke og efterfølgende revidere det diagnostiske pakkefor-
løb med henblik på at øge effekten af den. Endvidere vil Sundhedsstyrelsen også fo-
kusere på snitfladen til den øvrige tidlige opsporing i almen praksis og eventuelle be-
hov for ændringer. Som en del af forarbejdet til revisionen af det diagnostiske pakke-
forløb har Sundhedsdatastyrelsen udarbejdet dataanalyser, der beskriver henvis-
ningsmønstre og anvendelsen af den diagnostiske pakke i de 5 regioner.
Sundhedsstyrelsen har i 2019 bestilt en analyse af den kliniske evidens for resulta-
terne af udredning og overlevelse efter indførelsen af det diagnostiske pakkeforløb.
Formålet med analysen er at samle op på erfaringerne og inddrage eksisterende vi-
denskabelig evidens fra de sidste 6 år. Sundhedsstyrelsen vil dertil i den samlede
vurdering af det allerede igangsatte arbejde inddrage væsentlige fund fra en inter-
viewundersøgelse fra VIVE fra januar 2019 om kræftudredning uden for kræftpak-
kerne, som bl.a. belyser regionale forskelle i organiseringen af patientudredningsfor-
løbene.
8. Region Midtjylland oplyser, at regionerne i forhold til det diagnostiske pakkeforløb
er opmærksomme på forskellene. Der er planlagt en drøftelse i regionernes sundheds-
direktørkreds med henblik på at få afklaret, hvordan der kan skabes større transpa-
rens og ensartethed i praksis på tværs af regionerne.
9. Rigsrevisionen finder det positivt, at Sundheds- og Ældreministeriet har iværksat
analyser som forberedelse til en national indberetning fra praksissektoren, så viden
om indsatser kan anvendes til at forbedre kvaliteten. Rigsrevisionen finder det endvi-
dere positivt, at ministeriet er i gang med en proces om at analysere effekten af den
nuværende diagnostiske pakke og efterfølgende revidere det diagnostiske pakkefor-
løb med henblik på at øge effekten af det.
Rigsrevisionen vil følge Sundheds- og Ældreministeriets initiativer til national indbe-
retning fra praksissektoren og analyse af effekten af det diagnostiske pakkeforløb.
Statsrevisorerne beretning SB7/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 28. maj 2019
4
Maksimale ventetider
10. Statsrevisorerne bemærkede, at Sundheds- og Ældreministeriets overvågning af
overholdelsen af de maksimale ventetider var baseret på oplysninger fra regionerne,
som er mangelfulde. Undersøgelsen indikerer, at der var en del flere patienter end
dem, som regionerne havde indberettet til Sundhedsstyrelsen, der havde ventet læn-
gere end de maksimale ventetider.
11. Det fremgik af beretningen, at 2 ud af 5 regioner har early warning-systemer, der
automatisk varsler om patientforløb, hvor reglerne om maksimale ventetider er tæt
på ikke at blive overholdt. Endvidere fremgik det, at regionerne i begrænset omfang
auditerer afsluttede patientforløb.
12. Sundhedsministeren oplyser, at det er uacceptabelt, at overvågningen af de mak-
simale ventetider ikke er retvisende, da der er tale om en lovfæstet patientrettighed,
der har været gældende siden 2000. Der er fra centralt hold meget fokus på, at reg-
lerne om maksimale ventetider overholdes, og at patientrettigheder om udredning,
behandling og genoptræning samles i en særlig lov.
13. Regionerne oplyser, at de bl.a. vil udarbejde vejledninger og bruge e-læringskurser
for at sikre korrekt registrering og dokumentation samt implementere early warning-
systemer, som varsler tidsfrister på patientforløb. Herudover har 3 regioner iværksat
eller overvejer at iværksætte løbende audits af afsluttede patientforløb.
14. Sundhedsministeren oplyser, at Sundhedsstyrelsen vil følge op på regionernes ini-
tiativer i regi af Task Force for Patientforløb for Kræft- og Hjerteområdet.
15. Rigsrevisionen finder det positivt, at regionerne har iværksat initiativer, der skal
forbedre overholdelsen af reglerne for maksimale ventetider, og at Sundhedsmini-
steriet vil følge op herpå i Task Force for Patientforløb for Kræft- og Hjerteområdet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Sundheds- og Ældreministeriets opfølgning på maksi-
male ventetider i
Task Force for Patientforløb for Kræft- og Hjerteområdet
.
Standardforløbstider
16. Statsrevisorerne bemærkede, at der var forskelle i regionernes opsporing, udred-
ning, behandling og opfølgning af kræftpatienter. Patienter blev således behandlet
forskelligt, afhængigt af hvilken region de boede i. Fx havde Region Syddanmark i pe-
rioden 2013-2017 den højeste andel af forløb inden for standardforløbstiderne, mens
Region Sjælland havde den laveste i 2013, 2016 og 2017, og Region Nordjylland havde
den laveste i 2014 og 2015.
17. Det fremgik af beretningen, at det var Rigsrevisionens vurdering, at Sundheds- og
Ældreministeriet kunne gøre opfølgningen på forløbstiderne mere nuanceret, da mi-
nisteriet anmoder regionerne om at gennemgå kræftpakkeforløb, der var længere
end standardforløbstiderne som følge af forhold, som regionerne havde svært ved at
påvirke, fx at patienten selv ønskede at vente.
Statsrevisorerne beretning SB7/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 28. maj 2019
5
18. Sundhedsministeren oplyser, at det er meget utilfredsstillende og grundlæggende
uforståeligt, at der er så store regionale forskelle i forhold til gennemførelse af de or-
ganspecifikke kræftpakker, da alle patienter uanset bopæl skal have et sammenhæn-
gende patientforløb uden unødig ventetid og med høj faglig kvalitet i behandlingen og
dermed forbedret mulighed for overlevelse. Samtidig anerkender ministeren, at de
regionale forskelle er blevet mindre over tid.
Sundhedsministeren oplyser, at Sundhedsstyrelsen fremover vil have et øget fokus
på de regionale forskelle på forløbstiderne og som følge heraf har skærpet de vurde-
ringskriterier, som ligger til grund for vurderingen af, hvilke pakkeforløb som styrel-
sen på baggrund af de løbende monitoreringsopgørelser ønsker at følge nærmere.
Sundhedsministeren oplyser, at regionernes redegørelser og udfordringer med regio-
nal variation vil blive drøftet systematisk til møderne i
Task Force for Patientforløb for
Kræft- og Hjerteområdet
, hvilket bl.a. sikrer fælles videndeling i forhold til årsager, løs-
ningsmuligheder og handleplaner ved eventuelle udfordringer. Sundhedsstyrelsen vil
fremadrettet mere systematisk følge op på regionernes redegørelser og sikre, at der i
rette tid fra nationalt niveau igangsættes handling ved områder med markante og
vedvarende regionale variationer.
19. Beretningen tog i tilknytning til forløbstider udgangspunkt i 3 kræftformer, herun-
der bugspytkirtelkræft, som er en meget tidskritisk kræftsygdom.
Sundhedsministeren oplyser, at Sundhedsstyrelsen som et nyt initiativ i samarbejde
med en faglig arbejdsgruppe har udarbejdet en beskrivelse af nationale multidiscipli-
nære teamkonferencer (MDT-konferencer) ved behandling af kræft i bugspytkirtlen.
Initiativet skal sikre, at patienter med bugspytkirtelkræft vurderes ensartet på tværs
af de specialiserede centre og dermed sikres samme behandlingstilbud. Konferencen
har ifølge ministeren yderligere til formål at sikre sparring og videndeling, hvilket også
på sigt forventes at øge kvaliteten på tværs af regionerne. Sundhedsstyrelsen vil føl-
ge op på anvendelsen af disse konferencer.
Regionerne oplyser, at de arbejder med at sikre ensartede tilbud af høj kvalitet på
tværs af regionerne på kræftområdet. Regionerne er i gang med at etablere nationale
og forpligtende behandlingsfællesskaber for flere tidskritiske kræftdiagnoser, herun-
der bugspytkirtelkræft.
20. Det fremgik af beretningen, at der har været eksempler på systematisk afvigende
registreringspraksis i sygehuse i bl.a. Region Midtjylland i relation til brystkræftforløb.
Registreringsafvigelserne betød, at monitoreringen blev mindre retvisende.
Region Midtjylland oplyser, at regionen har taget Rigsrevisionens kritik af registre-
ringspraksis i forhold til pakkeforløbet for brystkræft til efterretning, og der vil inden
for få måneder være en teknisk løsning klar, der gør, at regionen kan registrere kor-
rekt.
Statsrevisorerne beretning SB7/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 28. maj 2019
6
21. Statsrevisorerne bemærkede, at regionerne siden 2014 har haft et mål om, at 90 %
af kræftpakkerne skulle gennemføres inden for standardforløbstiderne, men det ikke
var besluttet, hvornår målet skal nås. Modermærkekræft havde som den eneste kræft-
pakke en gennemførelsesprocent på over 90 %, mens kræftpakkerne for blærekræft
og prostatakræft havde den laveste.
Sundhedsministeren oplyser, at det ikke kan forventes, at alle patienter vil have et for-
løb inden for standardforløbstiden bl.a. fordi, det er en tidmæssig rettesnor for det
ukomplicerede kræftforløb, men understreger samtidig, at den gennemførelsespro-
cent, som vi har set i de senere år (80-82 %), bør kunne forbedres.
22. Det fremgik af beretningen, at det ikke var muligt at vurdere, om regionerne sikre-
de, at alle patienter fik udarbejdet en opfølgningsplan, når det var relevant. Det skyl-
des, at implementeringen af de personlige behovsvurderinger og opfølgningsplaner,
som regionerne og Sundheds- og Ældreministeriet i 2011 besluttede at indføre, endnu
ikke var færdig.
Sundhedsministeren oplyser, at monitorering af forløbstider for pakkeforløb for kræft
for nuværende ikke omhandler opfølgningsperioden. For de pakkeforløb for kræft,
som aktuelt er under revision, vil registreringen af opfølgningsplanen blive aftalt i for-
bindelse med den aktuelle revisionsproces. Implementeringsfristen vil således ifølge
ministeren følge den løbende revisionsproces dog senest med frist ultimo 2020.
23. Rigsrevisionen finder det positivt, at Sundheds- og Ældreministeriet vil øge fokus
på regionale forskelle i forløbstiderne bl.a. ved at skærpe vurderingskriterierne for,
hvornår Sundhedsstyrelsen ønsker at følge de enkelte pakkeforløb nærmere, og ved
systematisk at følge de regionale forskelle i Task Force for Patientforløb for Kræft-
og Hjerteområdet.
Rigsrevisionen finder det positivt, at regionerne er i gang med at etablere nationale
og forpligtende behandlingsfællesskaber for flere tidskritiske kræftdiagnoser.
Rigsrevisionen vil fortsat følge afslutningen af revisionen af pakkeforløb for kræft, her-
under etableringen af rammer for registrering af personlige behovsvurderinger og
opfølgningsplaner.
Lone Strøm