Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 7 2
Offentligt
2055589_0001.png
Center for Sundhed
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
Opgang
Telefon
Direkte
Mail
Web
Blok B
3866 6000
38665271
[email protected]
www.regionh.dk
NOTAT
Til:
Sundheds- og Ældreministeriet
Journal nr.: 17038756
Dato: 12. marts 2019
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 7/2018 om rettidigheden i indsatsen
over for kræftpatienter
Det er Region Hovedstadens vurdering, at Rigsrevisionen har foretaget en
omfangsrig analyse af rettidigheden i indsatsen over for kræftpatienter, og at
dette giver et godt grundlag for planlægningen af regionernes fremadrettede
indsatser for kræftpatienter herunder at sikre mere ensretning mellem
regionerne.
Statsrevisorerne såvel som Rigsrevisionen konstaterer, at regionerne og
Sundheds- og Ældreministeriet løbende overvåger og arbejder for at flest
mulige patienter bliver udredt og behandlet inden for standardforløbstiderne i
kræftpakkerne.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at regionerne ikke i tilstrækkelig
grad har sikret tidlig opsporing af kræft, og at der er et betydeligt antal patienter,
som i strid med lovgivningen ikke får tilbudt udredning og behandling af kræft i
overensstemmelse med de maksimale ventetider.
Rigsrevisionen anbefaler, at
ministeriet i dialog med regionerne overvejer, hvordan fokus på tidlig opsporing
og de maksimale ventetider yderligere kan styrkes, så der skabes en bedre
balance mellem de forskellige dele af patientforløbet uden, at sygehusene
pålægges yderligere administration. Region Hovedstaden bakker op omkring
en fælles dialog med ministeriet herom. Kræftområdet er højt prioriteret i
regionen, og der pågår et målrettet arbejde i regionen med at sikre en bedre
understøttelse af tidlig opsporing af kræft i almen praksis samt på overholdelse
af de maksimale ventetider.
Tidlig opsporing af kræft i almen praksis
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne bemærker, at regionerne ikke har
tilstrækkeligt fokus på tidlig opsporing af kræftpatienter i almen praksis, og at
hverken regionerne eller Sundheds- og Ældreministeriet har viden om, hvorvidt
kræftplaner og sundhedsstrategien ’Jo før – jo bedre’ har virket efter hensigten.
Statsrevisorerne beretning SB7/2018 - Bilag 2: Ministerredegørelse
Region Hovedstaden er ikke enig i, at regionen ikke har tilstrækkeligt fokus på
tidlig opsporing, da regionen blandt andet med midlerne fra sundhedsstrategien
har igangsat flere indsatser for at sikre tilgængelighed for patienter til almen
praksis og efteruddannelse hos almen praksis om tidlig opsporing. Eksempelvis
har regionen løbende afholdt workshops i kræftdiagnostik, som er finansieret
med midler fra sundhedsstrategien, hvor Region Hovedstadens deltagelses-
procent er blandt de højeste sammenlignet med de øvrige regioner. Derudover
ønsker regionen at fremhæve, at almen praksis i Region Hovedstaden kan få
rådgivning om kræft igennem den telefoniske rådgivningsfunktion, som er blevet
oprettet i regionen.
Rigsrevisionen vurderer, at regionerne ikke kan opnå viden om patientforløb og
dermed forbedringsmuligheder i forhold til tidlig opsporing blandt andet på
baggrund, at der ikke er et etableret en fælles dokumentationspraksis i almen
praksis. Region Hovedstaden vil hertil gerne påpege, at der på nuværende
tidspunkt ikke er en registreringsmodel, som kan anvendes til at monitorere,
hvor lang tid der går fra, at der opstår en mistanke om kræft til, at diagnosen
bliver stillet eller afkræftet.
Desuden viser Rigsrevisionens undersøgelse, at almen praksis i alle regioner
har fået direkte adgang til diagnostiske undersøgelser på hospitalerne
eksempelvis til CT-scanninger. Region Hovedstaden er i øjeblikket i gang med
at afdække, hvordan regionen bedre kan understøtte almen praksis adgang til
diagnostiske undersøgelser. Derudover er der sket en generel stigning i brugen
af den diagnostiske pakke, men undersøgelsen viser, at der er store regionale
forskelle med hensyn til brugen af den diagnostiske pakke. Region
Hovedstaden er en af de regioner med flest gennemførte diagnostiske
pakkeforløb, og regionen har således fokus på at sikre en hurtig udredning og
behandling af kræftpatienter med uspecifikke symptomer ved brug af de
diagnostiske pakkeforløb.
Maksimale ventetider
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne påpeger, at regionerne ikke i tilstrækkelig
grad sikrer, at reglerne om maksimale ventetider bliver overholdt, og at
Sundheds- og Ældreministeriets overvågning af overholdelsen af de maksimale
ventetider er baseret på oplysninger fra regionerne, som er mangelfulde.
Undersøgelsen indikerer, at der er en del flere patienter end dem, som
regionerne har indberettet til Sundhedsstyrelsen, der har ventet længere end
de maksimale ventetider.
Region Hovedstaden har de seneste år haft stor opmærksomhed overholdelse
af de maksimale ventetider. Regionen finder det ikke tilfredsstillende, at der i
forbindelse med Rigsrevisionens undersøgelsen er fundet 28 overskridelser af
de maksimale ventetider, som ikke tidligere er indberettet til Sundhedsstyrelsen.
For at imødekomme Statsrevisorernes og Rigsrevisionens kritik har
koncernledelsen i efteråret 2018 drøftet, hvordan overskridelser kan undgås, og
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 7/2018 om rettidigheden i indsatsen over for
kræftpatienter
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB7/2018 - Bilag 2: Ministerredegørelse
hvad der skal til for at sikre, at alle overskridelser opfanges. Derudover har
Region Hovedstaden med Sundhedsplatformen fået et Early Warning System,
som har gjort det mere overskueligt at opdage, hvornår et forløb er ved at
overskride de maksimale ventetider og giver bedre muligheder for at sikre, at
patienterne bliver informeret korrekt om deres rettigheder.
Region Hovedstaden anerkender, at der
er plads til forbedring blandt andet i
forhold til at sikre korrekt dokumentation, da upræcis dokumentation i
patientjournalerne var årsagen til halvdelen af regionens overskridelser af de
maksimale ventetider. For at sætte en målrettet indsats ind på fremadrettet at
sikre, at hospitalerne dokumenterer korrekt, har regionen nedsat en
arbejdsgruppe, der skal udarbejde en detaljeret vejledning for, hvordan de
maksimale ventetider skal registreres og dokumenteres.
Forløbstider og opfølgningsplaner
Rigsrevisionen vurderer, at regionerne i overvejende grad sikrer, at flest mulige
patienter får udredning og påbegyndt behandling inden for standard-
forløbstiderne i kræftpakkerne, men Statsrevisorerne bemærker, at der er
forskelle i regionernes overholdelse af forløbstiderne. Region Hovedstaden vil
hertil påpege, at det er vigtigt også at tage i betragtning, at udviklingen i andelen
af forløb, der er gennemført inden for forløbstiderne, er steget, og at de
regionale forskelle i målopfyldelsen er blevet mindre over tid.
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen bemærker desuden, at regionerne siden
2014 har haft et mål om, at 90 % af kræftforløbene skal gennemføres inden for
standardforløbstiderne, men at det er ikke besluttet, hvornår målet skal nås.
Region Hovedstaden vil gerne fremhæve, at Sundheds- og Ældreministeriet
ikke vurderer, at forløbstiderne kan overholdes for alle patienter i alle
kræftpakkeforløb, og at det derfor ikke er hensigtsmæssigt at fastsætte en
national målsætning for overholdelsen af forløbstiderne. Region Hovedstaden
er enig i denne vurdering fra ministeriet, da der kan være forhold som
eksempelvis patienternes ønske eller anden komplicerende sygdom, der kan
betyde, at forløbstiden for den enkelte patient vil afvige fra standardforløbstiden.
Region Hovedstaden bestræber sig altid på, at flest mulige patienter bliver
behandlet inden for standardforløbstiderne i kræftpakkerne.
Rigsrevisionen vurderer, at der er systematiske variationer i regionernes
registreringspraksis, som kan betyde, at den nationale monitorering ikke i alle
tilfælde giver et retvisende billede af, hvor mange at patienterne, der har ventet
længere på behandling end de anbefalede forløbstider. Region Hovedstaden
mener derfor, at der er behov for en afdækning af, om der er systematiske
afvigelser i registreringspraksis i forhold til målepunkterne i kræftpakkerne både
inden for og imellem regionerne således, at den nationale monitorering af
forløbstiderne bliver mere retvisende og sammenlignelig mellem regionerne.
I forhold til opfølgningsplaner, viser undersøgelsen, at hovedparten af
opfølgningsprogrammerne er implementeret i regionerne, men at det ikke er
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 7/2018 om rettidigheden i indsatsen over for
kræftpatienter
Side 3
Statsrevisorerne beretning SB7/2018 - Bilag 2: Ministerredegørelse
muligt at undersøge, om alle patienter får udarbejdet en individuel
opfølgningsplan. Dette skyldes, at den nationale monitorering af opfølgnings-
planerne endnu ikke er implementeret. Region Hovedstaden afventer således
Sundhedsstyrelsens nationale monitoreringsmodel.
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 7/2018 om rettidigheden i indsatsen over for
kræftpatienter
Side 4