Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 4 2
Offentligt
2004890_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
21. januar 2019
J.nr. 2018 - 3141
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
Ministerredegørelse til Statsrevisorernes Beretning nr. 4/2018 om revision af regi-
streringsafgift ved eksport af brugte køretøjer
Statsrevisorerne har den 22. november 2018 bedt mig om at redegøre for de foranstaltnin-
ger og overvejelser, som
Beretning nr. 4/2018 om revisionen af registreringsafgift ved eksport af brugte
køretøjer
og Statsrevisorernes bemærkninger giver anledning til.
Jeg vil indledningsvist bemærke, at jeg er enig i, at der er en række udfordringer knyttet til
eksportgodtgørelsesordningen. Det fremgår også af de undersøgelser, som Skatteministe-
riet har udarbejdet, og som beretningen beror på. Jeg tager derfor Rigsrevisionens og Stats-
revisorernes kritik til efterretning og ser med stor alvor på de konstaterede udfordringer.
Statsrevisorerne samt Rigsrevisionen fremhæver særligt, 1) at Skatteministeriet har haft
kendskab til muligt misbrug med eksportgodtgørelsesordningen siden 2008, 2) at tilrette-
læggelse af SKATs kontrolindsats på området har været mangelfuld, og 3) at SKAT kun i
begrænset omfang har nægtet virksomheder adgang til selvanmelderordningen samt efter-
følgende sanktioneret selvanmeldere ved misbrug af ordningen.
Ad 1) Kendskab til muligt misbrug med eksportgodtgørelsesordningen siden 2008
Rigsrevisionen påpeger, at Skatteministeriet har haft kendskab til muligt misbrug med ord-
ningen siden 2008, og at SKATs kontrolindsats på området ikke har været tilrettelagt på en
måde, der afspejler SKATs viden om misbrug med ordningen.
Det er korrekt, at der i 2008 blev konstateret visse udfordringer med eksportgodtgørelses-
ordningen – særligt vedrørende køretøjernes stand. Disse blev søgt imødegået ved at ind-
føre obligatorisk toldsyn for køretøjer over 10 år samt en betydelig andel af køretøjer under
10 år. Der er efterfølgende i perioden 2015-2018 gennemført en række interne undersøgel-
ser af eksportgodtgørelsesordningen, som har tilvejebragt væsentlig bedre viden om mulige
udfordringer med ordningen end i 2008. Det er disse interne undersøgelser, som Rigsrevi-
sionens beretning tager udgangspunkt i.
Samtidig med og i forlængelse af disse interne undersøgelser er der løbende igangsat en
række tiltag for at øge regelefterlevelsen ifm. brug af eksportgodtgørelsesordningen:
-
I 2016 og frem blev kontroltrykket på området øget fra 5 til 10 pct., hvilket i skat-
temæssig sammenhæng er et meget højt kontroltryk.
I 2016 blev der også indført en såkaldt ”kravlegårdsordning” for nye selvanmeldere
samt udvidede krav til dokumentation for bl.a. ejerskab og udførsel af køretøjer.
www.skm.dk
-
Statsrevisorerne beretning SB4/2018 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 21. januar 2019
2004890_0002.png
-
Det tidligere SKAT skærpede praksis i 2017, så selvanmeldere skal anmode om
godtgørelse mindst 14 dage før eksport af køretøjet, så der er mulighed for at be-
sigtige køretøjet inden eksport og udbetaling af eksportgodtgørelse.
Sikkerhedsstillelsen for selvanmeldere blev i 2017 forhøjet fra mindst 200.000 kr.
til mindst 500.000 kr.
-
Derudover har regeringen opsplittet det tidligere SKAT i syv nye styrelser pr. 1. juli og i
den forbindelse oprettet en ny Motorstyrelse for at styrke det faglige og ledelsesmæssige
fokus på de udfordringer, som er konstateret på motorområdet.
Som skatteminister må jeg samtidig konstatere, at de mange initiativer ikke ser ud til at være
tilstrækkelige. Det er også baggrunden for, at jeg igangsatte en evaluering af eksportgodt-
gørelsesordningen, som blev afsluttet i november 2018, og herefter indkaldte til politiske
drøftelser med Folketingets partier. Der tegner sig nu en politisk enighed om at afskaffe
selvanmelderordningen ved eksport af køretøjer samt flere andre målrettede tiltag. Jeg vil
primo 2019 indkalde Folketingets partier med henblik på at indgå en egentlig politisk aftale.
Ad 2) Tilrettelæggelsen af SKATs kontrolindsats
Rigsrevisionen påpeger, at SKAT ikke har tilrettelagt kontrollen, så selvanmeldere oplever
en kontinuerlig risiko for at blive opdaget og sanktioneret ved misbrug af ordningen.
Jeg hæfter mig i den forbindelse ved, at Rigsrevisionen anerkender, at SKAT i 2016 og 2017
levede op til målsætningen om et kontroltryk på 10 pct. af alle selvanmeldte køretøjer til
eksport. Desuden har Motorstyrelsen oplyst mig om, at de er ved at udarbejde et nyt kon-
cept, der bl.a. skal sammentænke alle kontrol- og vejledningsaktiviteter. Som led heri vil
Motorstyrelsen se på, om kontrolindsatsen på eksportområdet kan tilrettelægges bedre.
Ad 3) Sanktionering og nægtelse af registrering for selvanmeldere
Rigsrevisionen påpeger, at SKAT stort set ikke har benyttet sig af lovhjemlen til at nægte
at registrere en virksomhed som selvanmelder, bringe registrering til ophør eller reelt sank-
tioneret selvanmeldere ved mistanke om misbrug.
Jeg er enig i, at det er meget kritisabelt, at det tidligere SKAT ikke i større omfang har
sanktioneret selvanmeldere. Som skatteminister ligger det mig meget på sinde, at der slås
hårdere ned på virksomheder, der systematisk ikke administrerer inden for reglerne. Rege-
ringen har derfor fremsat et lovforslag, der bl.a. indeholder tiltag, som skal skærpe kravene
til virksomheders adgang til selvanmelderordningen samt gøre det lettere at smide de virk-
somheder, der bevidst snyder, ud af ordningen. Jeg forventer, at den nye Motorstyrelse i
langt højere grad bruger lovgivningen til at sanktionere de virksomheder, som ikke følger
reglerne.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Karsten Lauritzen
Side 2 af 2