Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 3 2
Offentligt
2034677_0001.png
Udtales fra Regionsrådet til Statsrevisorernes beretning om
udredningsretten, nr. 3/2018
Regionsrådet i Region Syddanmark fremsender hermed en udtalelse til Statsrevisorernes beretning
nr. 3/2018, der følger af Rigsrevisionens undersøgelse om udredningsretten.
Udtalelsen til Sundheds- og Ældreministeriet fremsendes med forbehold for endelig politisk
godkendelse i Regionsrådets den 25. februar 2019.
Overordnet set finder Regionsrådet i Region Syddanmark, at Rigsrevisions undersøgelse er grundig
og at den giver et retvisende billede af, hvordan der generelt arbejdes med ret til hurtig udredning i
regionerne.
Hurtig udredning er centralt i sundhedsindsatsen og afgørende for os som region for at sikre, at
patienterne undgår unødvendig ventetid. Der arbejdes meget med udredningsretten i Region
Syddanmark. Det er område, som følges tæt, og har stor ledelsesmæssig bevågenhed på alle
niveauer – lige fra Regionsrådet til de enkelte afdelingsledelser.
Udviklingen i monitoreringen viser, at det går den rigtige vej. Det er dog også tydeligt, at det er en stor
opgave, som tager tid at implementere korrekt. Regionsrådet i Region Syddanmark finder det således
positive, at Rigsrevisionens undersøgelse illustrerer det store arbejde, regionerne har lagt i
implementeringen af både patientrettighederne, men også i særdeleshed den nye registreringspraksis.
Eksisterende lovgivning og vejledning er komplekse og efterlader rum til fortolkning og dermed en
forskellig håndtering hos det kliniske personale (læger, sygeplejersker, lægesekretærer mm.), der på
den enkelte afdeling - på samtlige af regionens hospitaler har fået pålagt denne ekstra og omfattende
registreringsopgave for de omkring 250.000 årlige udredningspatienter, som henvises til Region
Syddanmark.
Mange patienter tilbydes ikke hurtig udredning, selvom de har ret til det
Rigsrevisionen konkluderer, at mange patienter ikke tilbydes hurtig udredning, selvom de har ret til
det. Grundlaget for denne konklusion er, at regionerne kun forholder sig til, at patientens første tid
ligger inden for 30 dage og dermed ikke, om det samlede udredningsforløb overstiger 30 dage.
Samtidig stemmer regionernes definition af, hvornår en patient er færdigudredt, ikke overens med
lovgivningen, idet Rigsrevisionens stikprøvegennemgang blandt andet viser, at flere afdelinger
fortsætter patienternes udredning efter, de er registreret færdigudredt. Således har den samlede
udredningen reelt ofte oversteget 30 dage fra regionen modtog henvisningen. Flere patienter skulle
derfor have haft et tilbud om hurtigere udredning et andet sted.
Rigsrevisionen stille på baggrund heraf spørgsmålstegn ved validiteten af monitoreringen, idet disse
forløb registreres som kortere, end de reelt er. Overholdelsen af udredningsretten kan således være
lavere, end monitoreringen viser.
Regionsrådet bemærker, at patienter inden for ortopædkirurgien og de øvrige kirurgiske specialer
oftest kan udredes ved første besøg – dvs. det kan vurderes, om patienten skal opereres eller
modtage anden evt. medicinsk behandling eller fysioterapi/træning i stedet.
Ude på afdelingerne lægges der et stort engagement i, at patienterne tilsendes det rigtige brev. Hvis
det allerede fra visitationen kan ses, at der skal foretages flere undersøgelser, skal patienten have et
Side 1/4
Statsrevisorerne beretning SB3/2018 - Bilag 2: Ministerredegørelse
2034677_0002.png
brev med tilbud om et hurtigere alternativ. Således ses det, at der siden 2016 har været stor vækst i
udsendelse af netop disse garantibreve.
Regionsrådet hæfter sig ved, at Region Syddanmark i undersøgelsen er den region, som har færres
patienter - i alt 4, som er registret som færdigudredt, men hvor udredningen er fortsat. Således er
regionens andel af tilfældene meget lille.
Udredningsretten er vanskelig at implementere i den kliniske virkelighed. Blandt andet, fordi
lovgivningen skelner skarpt mellem udredning og behandling. Dette bygger på en antagelse om et
linenært patientforløb, hvor alle patienter først gennemgår en udredning, der afsluttes med en
diagnose. Derefter startes et behandlingsforløb, der afsluttes med fx en operation. Inden for de
medicinske specialer er overgangen mellem udredning og behandling imidlertid ofte glidende, og der
kan være en vekselvirkning mellem udredning og behandling.
Når man registreres som færdigudredt og henvises til behandling, går man fra at være omfattet af én
rettighed (Ret til hurtigt udredning) til en anden (Udvidet frit Sygehusvalg). Det vil sige, at man som
behandlingspatient ikke står uden rettigheder, men har ret til at vælge behandling i det private, hvis
regionen ikke kan tilbyde behandling inden 30 dage.
For at understøtte både hurtig udredning og hurtig behandling, har Region Syddanmark etableret
garantiklinikker for en lang række specialer. Garantiklinkkerne er sygehusafdelinger, der skal sikre
kapacitet til både udredning og behandling i situationer, hvor der opstår kapacitetsmangel på
stamafdelingerne. På denne måde understøttes også behandlingspatienter i at komme hurtigt i gang
med deres behandling.
Patienter stilles forskellig på tværs af regionerne
Rigsrevisionen konkluderer, at patienter stilles forskellig alt efter bopælsregion. Patienternes
muligheder for hurtig udredning påvirkes af, hvordan de enkelte regioner hjælper patienterne med at
finde et hurtigere udredningstilbud, når det hospital, de er henvist til, ikke kan udrede inden for 30
dage. Regionerne har pligt til at søge alternativer fx egne sygehuse eller private samarbejdssygehuse.
Hvis regionen ikke finder andre muligheder, skal regionen tilbyde Udvidet frit Sygehusvalg. Dette er
der forskellig praksis for på tværs af regionerne.
Rigsrevisionen konkluderer, at Region Syddanmark som hovedregel oplyser et navngivet tilbud i
indkaldelsesbrevene, men bemærker dog, at regionen kun afsøger egne garantiklinikker.
I Region Syddanmark er praksis, at der gives et navngivent tilbud på en garantiklinik, når patienten
ikke kan udredes på eget sygehus inden for 30 dage. I 2018 blev der sendt i alt 64.024 breve med
tilbud på garantiklinikker – svarende til 25% af alle udsendte udredningsbreve (252.589 breve).
Har regionen ikke et tilbud på egne sygehuse, tilbydes patienten Udvidet frit Sygehusvalg. I disse
breve tilbydes patienten ikke ét navngivet tilbud, men oplyses telefonnummeret til Region Visitation,
som hjælper patienten med at finde det udredningssted, som passer bedst til patientens ønske. Dette
sker i sammenråd med patienten, således, at de faktorer, der for patienten vægtes højest, tilgodeses.
Dette vurderes som en god service for borgeren, da det ikke er sikkert, at en hurtigere tid, er det,
patienten vægter højst i sit valg af udredningstilbud. Andre faktorer kan spiller en større rolle, så som
opfattelse af kvalitet, tilhørsforhold eller tilknytning til hospitalet, familie i nærheden af tilbuddet mm.
Denne type breve, med tilbud om Udvidet frit Sygehusvalg, udgjorde i 2018 i alt 20.649 breve –
svarende til 8% af alle udsendte udredningsbreve.
Side 2/4
Statsrevisorerne beretning SB3/2018 - Bilag 2: Ministerredegørelse
2034677_0003.png
I disse 8% indgår breve fra områder, hvor det er meget begrænset, hvor mange tilbud der er til
udredning i det private, fx geriatri, klinisk genetik. Desuden, kan det af brevstatistikken ikke ses, hvilket
behandlingsniveau, der er henvist til. Generelt er der på regionsfunktion, kun få private tilbud og ingen
tilbud på højtspecialiseret behandlingsniveau.
Regionsrådet medgiver, at disse 8% af regions udredningspatienter ikke får et navngivet alternativt
tilbud og vil se på, om Region Syddanmark fremadrettet kan nedbringe dette tal, således at flere
patienter, som ikke kan udredes inden for 30 dage, får et navngivet tilbud i deres indkaldelsesbrev.
Vejledning og information til udredningspatienter
Rigsrevisionen konkluderer, at regionens vejledning og information til patienterne i højere grad kan
bidrage til, at patienterne udredes hurtigere. Derudover vurderer Rigsrevisionen, at
indkaldelsesbrevene i højere grad kunne opfylde ministeriets principper for god information om
patientrettigheder.
Regionsrådet finder det positivt, at der på baggrund af Rigsrevisions undersøgelse kan konstateres, at
størstedelens af regionens patienter ikke har problemer med forståelsen af deres indkaldelsesbreve
og at regionens patienter vurderer, at sprogbrug og strukturen i brevene er både passende og
fyldestgørende.
Desuden glæder det Regionsrådet at erfare, at Region Syddanmark lever op til samtlige 7
informationskrav, som Sundheds- og Ældreministeriet opstiller i bekendtgørelsen om ret til
sygehusbehandling m.v.
Region Syddanmark har i udviklingen af brevene haft stor fokus på ligeledes at efterleve ministeriets 5
principper for god information om patientrettighederne og er derfor glade for at erfare, at størstedelen
af regionens patienter føler sig velinformeret.
Det er en kompliceret lovgivning, som er svær at formidler og Regionsrådet er enige i konklusionen
om, at det ikke udelukkende er regionernes vejledning og information, der har indflydelse på
patienternes anvendelse af ret til hurtig udredning.
Særligt hæfter Regionsrådet sig ved, at regionens patienter ved, hvor de skal søge flere informationer.
For at sikre at patienten bliver i stand til nemt at handle på baggrund af informationen om deres
rettigheder, oplyses patienterne om et direkte telefonnummer, som de kan ringe til, hvis de ønsker at
benytte deres ret til at vælge et andet tilbud. For at sikre at de patienter, der har ret til at vælge et
andet offentligt eller privat hospital, ikke overser informationen, fremgår informationen om rettigheder i
starten af indkaldelsen.
Regionerne registrerer forskelligt
Rigsrevisionen konkluderer, at regionerne ikke har implementeret lovgivningen om ret til hurtig
udredning ens og konsekvensen er, at det er usikkert, i hvilket omfang patienterne får de rettigheder,
de har krav på. Det er ligeledes usikkert, om regionerne identificerer og registrer alle
udredningspatienter, idet der på tværs af regionerne er stor forskel på, hvor mange
udredningspatienter, der registreres.
Samtidigt konkluderer Rigsrevisionen, at det er vanskeligt for regionerne at sondre mellem årsagen til
at udredningsforløbet er længere end de 30 dage, hvilket har betydning for patienternes mulighed for
hurtigt udredning. Hvor registrering som ”manglende kapacitet” giver patienten ret til tilbud i det
private.
I Region Syddanmark har fokus har lige fra starten været på korrekt registrering. Således hæfter
Regionsrådet sig ved, at Region Syddanmark er den region, der har registreret flest
Side 3/4
Statsrevisorerne beretning SB3/2018 - Bilag 2: Ministerredegørelse
2034677_0004.png
udredningspatienter og er således også den region, som samlet set giver flest patienter mulighed for
at benytte de rettigheder, som følger med som udredningspatient.
Regionsrådet tilslutter sig Rigsrevisionens konklusion om, at det er svært at vurdere, hvad der er det
korrekte tal for, hvor mange udredningspatienter en region bør have.
Regionsrådet i Region Syddanmark anerkender, at det er korrekt, at der er forskellige fortolkninger af,
hvad en udredningspatient er – ikke kun på tværs af regionerne, men ligeledes inden for to ud af tre
specialer (dvs. de medicinske specialer) er det vanskeligt i klinisk praksis at skelne mellem udredning
og behandling i et samlet medicinsk patientforløb.
Regionerne har i fællesskab nedsat en arbejdsgruppe, som har arbejdet med at formulere
fællesregionale fortolkninger og ensartet registreringspraksis på tværs af regionerne. Dette arbejde vil
forhåbentligt kunne hjælpe det kliniske personale med at efterleve lovens krav til registrering og fælles
forståelse af, hvorledes en udredningspatient identificeres, vil være med til at forbedre korrekt
registrering på tværs af regionerne.
Regionsrådet er enige i Rigsrevisionens opfattelse af at Sundheds- og Ældreministeriet i højere grad
kan imødekomme regionernes behov for mere generel vejledning til registrering. Særligt efterlyser
regionerne en uddybning af registreringsvejledningen. Herved støttes regionerne i implementering af
lovgivningen.
Regionsrådet i Region Syddanmark håber på et tættere samarbejde mellem ministeriet og regionerne
fremadrettet. Håbet er, at fokus vil være på at gøre det nemmere for det kliniske personale at efterleve
lovgivningen og kravene til registrering.
Side 4/4