Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 21 8
Offentligt
TRA N SPORTMINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. n r.
23. oktober 2019
2018-654
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Redegørelse for foranstaltninger og overvejelser i anledning af be-
retning nr. 21/2018 om statens forvaltning
Statsrevisorerne har oversendt ovennævnte beretning og har bedt om en rede-
gørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet an-
ledning til.
Regler om arbejdstid, hvileperiode og fridøgn (punkt 27-29)
Rigsrevisionen bemærker, at Banedanmark ikke har sikret, at medarbejdernes
gennemsnitlige arbejdstid holdes under 48 timer og at medarbejderne har en
hvileperiode på 11 timer mellem 2 vagter og ét fridøgn om ugen.
Banedanmark skal overholde arbejdstidsloven og bekendtgørelsen om hvilepe-
rioder og fridøgn. Der har derfor været gjort en ikke ubetydelig indsats for at
undgå sådanne brud bl.a. via gennemgang af reglerne for ledere og medarbej-
dere, udarbejdelse af vejledninger og opfølgning på den faktiske tidsanv endel-
se.
Der er imidlertid i Banedanmark et stort pres særligt på ressourcerne indenfor
sikringsområdet, som er det område, Rigsrevisionen har kigget på. Presset er
ikke blevet mindre af, at færdiggørelsen af udrulningen af det nye signalsystem
er blevet udskudt til 2030. Grundet de begrænsede ressourcer kan det være
svært at tilrettelægge en vagtplan, der på den ene side tager højde for arbejds-
tidsreglerne, hvileperioder og fridøgn og samtidig sikrer, at der er et tilstrækk e-
ligt beredskab, der kan træde til, hvis der opstår akut behov for at rette fejl, der
betyder, at jernbanedriften bliver forstyrret.
Det er kun Banedanmark, der uddanner medarbejdere inden for de specifikke
sikringsanlæg, og det betyder, at der er en udfordring ift. at kunne rekruttere
medarbejdere. Der er gjort en stor indsats for at uddanne flere ressourcer til
området bl.a. ved at tilpasse uddannelsen med henblik på at reducere perioden
fra ansættelse til medarbejderne kan indgå i dele af det daglige arbejde.
Desværre har Banedanmark oplevet, at der har været en afgang af medarbejde-
re fra området på næsten det samme omfang, som Banedanmark har kunnet
rekruttere og uddanne. Afgangen af medarbejdere skyldes bl.a., at medarbejde-
re går på pension eller overgår til ansættelse i de firmaer, som leverer sikrings-