Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 21 8
Offentligt
2096131_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. n r.
23. oktober 2019
2018-654
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Redegørelse for foranstaltninger og overvejelser i anledning af be-
retning nr. 21/2018 om statens forvaltning
Statsrevisorerne har oversendt ovennævnte beretning og har bedt om en rede-
gørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet an-
ledning til.
Regler om arbejdstid, hvileperiode og fridøgn (punkt 27-29)
Rigsrevisionen bemærker, at Banedanmark ikke har sikret, at medarbejdernes
gennemsnitlige arbejdstid holdes under 48 timer og at medarbejderne har en
hvileperiode på 11 timer mellem 2 vagter og ét fridøgn om ugen.
Banedanmark skal overholde arbejdstidsloven og bekendtgørelsen om hvilepe-
rioder og fridøgn. Der har derfor været gjort en ikke ubetydelig indsats for at
undgå sådanne brud bl.a. via gennemgang af reglerne for ledere og medarbej-
dere, udarbejdelse af vejledninger og opfølgning på den faktiske tidsanv endel-
se.
Der er imidlertid i Banedanmark et stort pres særligt på ressourcerne indenfor
sikringsområdet, som er det område, Rigsrevisionen har kigget på. Presset er
ikke blevet mindre af, at færdiggørelsen af udrulningen af det nye signalsystem
er blevet udskudt til 2030. Grundet de begrænsede ressourcer kan det være
svært at tilrettelægge en vagtplan, der på den ene side tager højde for arbejds-
tidsreglerne, hvileperioder og fridøgn og samtidig sikrer, at der er et tilstrækk e-
ligt beredskab, der kan træde til, hvis der opstår akut behov for at rette fejl, der
betyder, at jernbanedriften bliver forstyrret.
Det er kun Banedanmark, der uddanner medarbejdere inden for de specifikke
sikringsanlæg, og det betyder, at der er en udfordring ift. at kunne rekruttere
medarbejdere. Der er gjort en stor indsats for at uddanne flere ressourcer til
området bl.a. ved at tilpasse uddannelsen med henblik på at reducere perioden
fra ansættelse til medarbejderne kan indgå i dele af det daglige arbejde.
Desværre har Banedanmark oplevet, at der har været en afgang af medarbejde-
re fra området på næsten det samme omfang, som Banedanmark har kunnet
rekruttere og uddanne. Afgangen af medarbejdere skyldes bl.a., at medarbejde-
re går på pension eller overgår til ansættelse i de firmaer, som leverer sikrings-
Statsrevisorerne beretning SB21/2018 - Bilag 8: Transportministerens redegørelse af 23. oktober 2019
2096131_0002.png
ydelser til Banedanmark. Sidstnævnte kan i et vist omfang fortsat hjælpe med
at løse problemstillingen, når de hyres ind til at assistere i opgaveløsningen,
men det løser ikke hele ressourceproblematikken, da der også eksternt er et
begrænset udbud af ressourcer med de relevante kompetencer.
Banedanmark planlægger altid med et vagtberedskab, hvor medarbejdernes tid
holdes indenfor reglerne. Der opstår imidlertid uforudsete situationer under
vagten, som kan betyde, at det er nødvendigt, at et givent hold eller en medar-
bejder færdiggør fejlen, hvis det skal undgås, at togdriften må indstilles.
Fordi Banedanmarks interne retningslinjer har vist sig at være strammere end
nødvendigt, har der været en dialog med Arbejdstilsynet om problemstillingen
og fortolkningen af den gældende bekendtgørelse. I forlængelse heraf er de
interne retningslinjer blevet justeret med henblik på at nedbringe antallet af
brud i forhold hertil. Det er Banedanmarks forventning, at de justerede interne
retningslinjer giver en bedre mulighed for at tage højde for de uforudsete situa-
tioner, og at det dermed vil give Banedanmark et bedre udgangspunkt for at
kunne overholde arbejdstidsreglerne fremrettet. Kombineret med en øget ind-
sats for at rekruttere og uddanne medarbejdere med de relevante kompetencer,
er det Banedanmarks forventning, at Banedanmark fremadrettet vil se væsent-
ligt færre brud på reglerne for arbejdstid, hviletid og fridøgn.
Boks 1 – reglerne om hvileperiode og fridøgn
Rigsrevisionen bemærker, at i alle 12 sager er der sket brud på reglerne om
hvileperiode. 5 ud af 12 medarbejdere har arbejdet mere end 16 timer i træk. I
et enkelt tilfælde arbejdede en medarbejder 24 timer i træk. Derudover har 4
ud af 6 medarbejdere ikke haft et fuldt fridøgn mellem vagter. F. eks. har 2
medarbejdere arbejdet 19 dage i træk uden fridøgn. Rigsrevisionen har siden
2014 årligt udtalt kritik af Banedanmarks manglende overholdelse af bekendt-
gørelsen om hvileperiode og fridøgn.
Banedanmark har bl.a. i lyset af den løbende kritik fra Rigsrevisionen siden
2014 iværksat en række tiltag for at understøtte overholdelse af hviletidsbe-
stemmelserne:
Si de 2/4
Banedanmark har gennemført workshops om arbejdstidsregler og
hviletidsbestemmelser, med særligt fokus på de observationer,
som er kommet frem i forbindelse med de løbende revisioner. Det-
te planlægges suppleret med et obligatorisk kursus, som alle lede-
re, som har medarbejdere omfattet af disse regler, skal deltage i.
Formålet er at skabe fokus om gældende regler og der igennem
overholdelse af disse.
Der er udviklet og idriftsat et nyt it-ledergodkendelsessystem, som i
langt større grad end tidligere understøtter ledernes egenkontrol, når
Statsrevisorerne beretning SB21/2018 - Bilag 8: Transportministerens redegørelse af 23. oktober 2019
2096131_0003.png
de foretager ledergodkendelse af den enkelte medarbejders tidsregi-
streringer.
Si de 3/4
Der er afholdt møde med Arbejdstilsynet, som er resulteret i, at Ba-
nedanmark har kunnet ændre i tolkningen af hviletidsbestemmelser-
ne, som vurderes at give øget fleksibilitet. De nye tolkninger blev ud-
sendt til efterfølgelse i april/maj måned 2019.
Der er afholdt læringsmøder med alle ledere i Sikring, som har haft
besøg af Rigsrevisionen. Ved overskridelse af evt. hviletidsbestemmel-
ser, undervises i de konkrete regler.
Der er udarbejdet flere vejledninger til planlægning, tidsregistrering
og godkendelse af tidsregistrering, som opdateres og præciseres i
forhold til dels det nye ledelsesgodkendelsessystem og løbende erf a-
ringsopsamling.
Disse tiltag skal på sigt bidrage til, at fremtidige overtrædelser minimeres v æ-
sentligt, herunder, at der ikke opstår 24 timers sammenhængende arbejde. I
det konkrete tilfælde havde en medarbejder haft 7,4 timers tjeneste efterfulgt af
16,6 timers rådighedsvagt, hvor det ene tilkald afløste det andet (7 tilkald i alt).
Boks 2 – arbejdstidslovens 48-timers regel
Rigsrevisionen bemærker, at for 8 ud af 12 medarbejdere, var der brud på 48-
timers reglen, idet de i gennemsnit havde en ugentlig arbejdstid på over 48
timer over en periode på 4 måneder. Rigsrevisionen har siden 2015 årligt udtalt
kritik af Banedanmarks manglende overholdelse af arbejdstidsloven.
Banedanmark skal overholde arbejdstidsloven også på dette punkt. Udfordrin-
gerne med at den gennemsnitlige ugentlig arbejdstid over en periode på 4 må-
neder overstiger 48 timer opstår særligt i de tilfælde, hvor en medarbejder på
rådighedsvagt bliver tilkaldt i et sådant omfang, at arbejdstiden overstiger det
tilladte. Da forholdet skyldes mangel på ressourcer til at løse opgaverne, har
Banedanmark søgt at løse udfordringen gennem rekruttering og uddannelse af
flere ressourcer, samt ved at have stort fokus på den løbende planlægning af og
opfølgning på den realiserede arbejdstid. På trods af en større indsats, er det
dog indtil videre ikke lykkedes at løse udfordringen, bl.a. fordi området har
været præget af en afgang, som er tæt på at svare til den rekruttering, der er
foretaget, hvorfor Banedanmark fortsat arbejder med problemstillingen.
It-sikkerhed hos Transport-, Bygnings- og Boligministeriet (punkt
46)
Rigsrevisionen bemærker, at Banedanmark har en række svagheder i it-
sikkerheden grundet manglende kontrol og logning af udvidede administrato r-
rettigheder.
Statsrevisorerne beretning SB21/2018 - Bilag 8: Transportministerens redegørelse af 23. oktober 2019
2096131_0004.png
Banedanmark har flere gange rettet henvendelse til Rigsrevisionen for at få
oplyst, hvad et acceptabelt niveau for antallet af administratorer i en organisa-
tion som Banedanmark er. Rigsrevisionen har ikke villet tage stilling til dette,
senest på et møde d. 14. januar 2019.
Banedanmark har to It-afdelinger, der hver varetager forskellige roller. Ba-
nedanmark har ligeledes døgnbemanding i begge afdelinger. Banedanmark har
i perioden med kontrollerne fra Rigsrevisionen været igennem en større trans-
formation af hele den administrative It-afdeling. Derfor har der i perioden væ-
ret behov for et større antal administratorer. Transformationen er gennemført,
og antallet af administratorer er nedbragt. Der er desuden indført PAM (Priv i-
legeret Access Management) på en række it-infrastrukturkomponenter, som
har reduceret antallet af administratorer yderligere.
Der gennemføres POC (Proof of concept) på SIEM (Security information and
event management) i 2019 med henblik på en skærpet overvågning af logfiler
fra AD (Microsoft brugerstyring), netværkskomponenter mm.
I OT bliver der gennemført POC på NAC/IDS (Network access Control/ Intru-
sion Detection System). På Carsten Niebuhrs gade, er der allerede indført
NAC/IDS. I løbet af 2020 vil der blive indført NAC/IDS på alle administrative
pc’ere/systemer.
Banedanmark oplyser, at Banedanmark ikke er enig i, at der har været en for-
højet risiko for, at hackere har kunnet overtage eller udnytte kritiske systemer
eller data. F.eks. har administratorer ikke adgang til kritiske it-netværks-
infrastrukturkomponenter.
Si de 4/4
En kopi af mit brev er sendt til rigsrevisor.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht