Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 21 11
Offentligt
2142728_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2019 - 3187
Doknr.
184613
Dato
17-01-2020
Social- og indenrigsministerens redegørelse vedrørende
Statsrevisorernes beretning nr. 21/2018 om revisionen af statens
forvaltning i 2018
Som anmodet i brev fra Statsrevisorerne af den 26. august 2019 fremsendes hermed
min redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 21/2018 om
revisionen af statens forvaltning i 2018 har givet anledning til.
Jeg har med tilfredshed konstateret, at der ikke er forhold ved Social- og
Indenrigsministeriets forvaltning i 2018, som har givet anledning til kritiske udtalelser
fra Rigsrevisionen.
Jeg har imidlertid noteret mig, at Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at der
ved virksomheder på 14 ministerområder, herunder det tidligere Børne- og
Socialministerium, er fundet regelbrud, fejl og mangler i forbindelse med
lønforvaltningen. Jeg tager Statsrevisorernes bemærkninger til efterretning. Det er
vigtigt for mig, at der sker korrekt lønforvaltning i Social- og Indenrigsministeriet.
Lønforvaltning i Statsforvaltningen
Rigsrevisionen har fundet regelbrud, fejl og mangler i en lønrevision af
Statsforvaltningen i 2018. Familieretshuset har pr. 1. april 2019 overtaget størstedelen
af Statsforvaltningens opgaveportefølje. Familieretshuset oplyser mig, at de siden
Rigsrevisionens besøg har fulgt op på Rigsrevisionens anbefalinger, herunder
gennemgået alle personalesager hvor medarbejdere er overgået fra gammel til ny løn
samt sikret fuld kontrol af uddata ved nyansættelser. Desuden oplyser
Familieretshuset, at der foretages en løbende registrering af fejl i forbindelse med
uddatakontrollen.
Manglende overholdelse af ansættelsesretlige forhold i regionerne
Jeg har ligeledes noteret mig, at Rigsrevisionen har konstateret manglende
overholdelse af forskellige ansættelsesretlige forhold i regionerne, hvilket
Statsrevisorerne finder utilfredsstillende. Jeg er enig i, at regionerne skal overholde
gældende love og regler for lønforvaltningen.
Samtidig finder jeg anledning til at fremhæve, at regionerne er selvstændige
myndigheder, som indgår i den offentlige forvaltning. Regionerne står ikke i over- eller
underordnelsesforhold til nogen andre myndigheder, hvorfor regionernes forhold og
styringen af regionerne ordnes ved lov. Dette indebærer også, at regionsrådet
Statsrevisorerne beretning SB21/2018 - Bilag 11: Social- og indenrigsministerens redegørelse af 17. januar 2020
2142728_0002.png
selvstændigt har ansvaret for, at regionens interne regler, retningslinjer, procedurer og
administration er i overensstemmelse med lovgivningen.
Jeg har ansvaret for den generelle lovgivning vedrørende regionernes styrelse og deres
økonomi. Beretningen giver mig ikke anledning til at foreslå ændring af eksisterende
lovgivning, da problemet i denne sag vedrører regionernes interne kontroller og
forretningsgange i forbindelse med lønadministrationen. De lovgivningsmæssige
rammer er der således ikke rejst kritik af.
Revisionen af regionernes lønforvaltning for regnskabsår 2017 var placeret under
Sundheds- og Ældreministeriet. Derfor undrer det mig, at Rigsrevisionen i 2018 har
valgt at placere regionernes lønforvaltning under §10 det tidligere Økonomi- og
Indenrigsministerium.
Jeg har i henhold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 3, indhentet en udtalelse fra
regionsrådene om, hvilke overvejelser og foranstaltninger beretningens indhold og
konklusioner, og Statsrevisorernes bemærkninger giver anledning til. Udtalelserne fra
Region Sjælland, Region Midtjylland og Region Nordjylland er gengivet i bilag I.
På baggrund af de modtagne udtalelser er det mit indtryk, at Region Sjælland, Region
Midtjylland og Region Nordjylland på tilfredsstillende måde har fulgt op på
Statsrevisorernes og Rigsrevisionens bemærkninger.
En kopi af denne redegørelse er ligeledes fremsendt til Rigsrevisionen på:
[email protected].
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2
Statsrevisorerne beretning SB21/2018 - Bilag 11: Social- og indenrigsministerens redegørelse af 17. januar 2020
2142728_0003.png
Bilag 1: Udtalelser fra regionsrådene i Region Sjælland, Region Midtjylland og
Region Nordjylland
Region Sjælland
Region Sjællands bidrag fremgår under de respektive punkter nedenfor. Nummerering
følger Rigsrevisionens beretning.
25. Overlæger i Region Sjælland modtager uberettiget automatisk merarbejdsbetaling
På trods af at der for enkelte overlæger er registreret næste dagligt forbrug af timer
udover den planlagte arbejdstid, hvilket kan give indtryk af, at overlægerne herudover
ikke præsterer merarbejde uden betaling, er det Region Sjællands vurdering, at der til
trods for den anvendte registreringspraksis fortsat præsteres arbejde af overlægerne
dækket af vilkåret ”uden højeste tjenestetid”.
Omfanget af udbetalingerne af merarbejde til enkelte overlæger skal findes i den
landsdækkende mangel på speciallæger indenfor specifikke lægefaglige specialer.
Denne mangel på speciallæger vanskeliggør i særdeleshed udkantsområders mulighed
for at tiltrække de fornødne kompetencer. Region Sjælland er derfor i høj grad
afhængig af overlægernes store arbejdsindsats, der for enkeltes vedkommende
strækker sig langt udover det, der rimeligvis kan forventes indenfor vilkåret ”uden
højeste tjenestetid”, og Region Sjælland finder det rimeligt, at der honoreres for
ekstraordinær indsats, som sikrer patientbehandlingen.
Konkret har Region Sjælland løbende strammet op på retningslinjerne for udbetaling
af merarbejde. Hvilket betyder, at der er sat rammer for omfang af udbetaling, samt
varighed heraf, som henholdsvis afdelingsledelse og sygehusledelse kan godkende.
Hvis merarbejde foregår udover disse rammer, er det Region Sjællands Direktion som
skal godkende udbetalingen. I forbindelse med Rigsrevisionens besøg er reglerne
indskærpet over for de berørte sygehuse.
27. 5 ministerier bryder regler om arbejdstid, hvileperiode og fridøgn
Region Sjælland finder det beklageligt, at der er medarbejdere, som har arbejdet mere
end 48 timers reglen foreskriver. En forklaring på den høje arbejdsindsats hos enkelte
læger, kan tilsvarende findes i de rekrutteringsvanskeligheder, som Region Sjælland
oplever indenfor specifikke lægefaglige specialer.
I forhold til Rigsrevisionens konkrete fund er det indskærpet over de enkelte sygehuse
at lovgivningen er ufravigelig.
Herudover har Region Sjælland igangsat et udviklingsprojekt med henblik på at
sammenstille data fra forskellige systemer og på tværs af koncernenheder, med
henblik på at kunne identificerer brud på 48 timers reglen.
Såfremt ovenstående giver anledning til uddybning står Region Sjælland til rådighed.
3
Statsrevisorerne beretning SB21/2018 - Bilag 11: Social- og indenrigsministerens redegørelse af 17. januar 2020
2142728_0004.png
Region Midtjylland
Aarhus Universitetshospital har fulgt op på indholdet af afsnittet i beretningen på
følgende vis:
Aarhus Universitetshospital har på baggrund af rigsrevisionens rapport set på
omfanget af den potentielle problemstilling ved manuelt at have gennemgået de
konkrete sygeplejerskers udbetalte overarbejde.
De deltidsansatte sygeplejersker har ikke kortere vagter end de øvrige sygeplejersker,
men deltager i hele vagter af de normale 8 timers længde. De få enkelttimer med
overarbejdstakst, der er udbetalt, er sket i forlængelse af en normal 8 timers vagt, og
det er derfor korrekt med overarbejdsbetaling.
Størstedelen af de udbetalte overarbejdstimer i det pågældende afsnit er sket i form af
hele vagter (8 timer). I perioden (1. januar 2017 – 1. marts 2018) hvor rigsrevisionens
stikprøver er foretaget, var en del af medarbejderne omfattet af en fleksibilitetsaftale,
hvor det er aftalt, at også deltidsansatte honoreres med overarbejdstakst for ekstra
timer.
De resterende hele vagter, der er ført til overarbejdstakst, er:
Arbejde, der er lagt på mistede fridage – her tilsiger overenskomsten at der
honoreres med overarbejdstakst
Arbejde, som er ført som tilkald. Her er sygeplejerskerne indkaldt med kort
varsel (mindre end 24 timer) og skal honoreres med overarbejdstakst
Arbejde som er ført på stregdage. Det berører et begrænset omfang på 32
vagter i hele 2017 ifølge vagtskema. Det er disse vagter, som potentielt kunne
være honoreret som merarbejde ved et længere varsel.
Ledelse/vagtplanlægger i det konkrete afsnit er bekendt med reglerne for
deltidsansatte, og der er derfor ikke grundlag for at antage at disse 32 vagter
skulle være ført med forkert honorering.
På baggrund af ovenstående har Aarhus Universitetshospital ikke fundet grundlag for
at indføre en manuel kontrol på området. De vagter, hvor det ikke kan kontrolleres,
hvorvidt de kunne være ført som merarbejde, omhandler tidspunktet for varsling. Der
vil i givet fald være tale om ”selvkontrol”, da den ledelse/vagtplanlægger, der fører
vagterne er de eneste, der kender tidspunktet for varslingerne.
Aarhus Universitetshospital har som følge af rigsrevisionens anbefalinger skærpet
fokus på ledernes kendskab til og brug af overenskomstens regler og mange
muligheder - herunder korrekt løn til deltidsansatte - ved at oplyse om
problemstillingen i det kvartårlige ledelsesinformationsbrev.
Derudover er det indarbejdet i den undervisning, der foregår på kurser i at anvende
arbejdstidsreglerne. Der afholdes sådanne kurser 4 gange årligt.
4
Statsrevisorerne beretning SB21/2018 - Bilag 11: Social- og indenrigsministerens redegørelse af 17. januar 2020
2142728_0005.png
Region Nordjylland
Der er på baggrund af Rigsrevisionens bemærkninger i forbindelse med lønrevision i
2018, fsva. mulighed for optimering af tilkald for deltidsansatte sygeplejersker,
konkret taget initiativ til to tiltag.
Tiltag 1:
Der udføres regelmæssige kontroller på lavest mulige organisatoriske niveau. I praksis
betyder dette, at regionen hver måned trækker en liste over alle deltidsansatte
sygeplejersker og hvad de har fået udbetalt for henholdsvis overarbejde, tilkald og
merarbejde. Når den månedlige liste er trukket ud af lønsystemet, sendes denne ud til
de respektive hospitalsafsnit med henblik på en opfølgning om afsnittet har fulgt
reglerne med hensyn til betimelig varsling af tilkald for deres deltidsansatte
sygeplejersker.
Tiltag 2:
Der arbejdes kontinuerligt med, at udbrede og øge kendskabet til hvad
overenskomstbestemmelserne konkret siger omkring varsling af merarbejde, tilkald og
overarbejde for deltidsansatte sygeplejersker. Hensigten med denne kommunikative
indsats er, at de lokale afsnitsledelser løbende bliver mindet om at have fokus på at
optimere planlægningen for deltidsansatte sygeplejersker, herunder konkret varsle
tilkaldevagterne i så god tid (jf. gældende overenskomst), at de ikke medfører betaling
for tilkald (ikke overarbejde).
5