Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 21 10
Offentligt
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Den 24. oktober 2019
Miljø- og Fødevareministeriets redegørelse til Statsrevisorerne
om revision af statens forvaltning i 2018
I brev af 26. august 2019 har Statsrevisorerne bedt mig om at redegøre for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretning til Statsrevisorerne om revisionen
af statens forvaltning i 2018 giver anledning til inden for Miljø- og
Fødevareministeriets ressort.
Jeg noterer mig, at Statsrevisorerne konstaterer, at det er utilfredsstillende, at der
er mangler i forvaltningen af tilskud, herunder kontrol med tilskud til ordningerne
Økologisk Arealtilskud og Naturforvaltning.
Nedenfor redegøres for de overvejelser og foranstaltninger som beretning nr.
21/2018 har givet anledning til for § 24 Miljø- og Fødevareministeriet.
Overvejelser og foranstaltninger
Det fremgår af beretningen, at Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har kritiseret to
forhold på Miljø- og Fødevareministeriets område. Forholdene vedrører, at der
ikke er sikret en tilstrækkelig effektiv fysisk kontrol med tilskud til ordningerne
Økologisk Arealtilskud og Naturforvaltning. Jeg tager kritikken alvorligt og har på
baggrund heraf indhentet bemærkninger fra Landbrugsstyrelsen.
Landbrugsstyrelsens udtagning af tilskud til kontrol sikrer ikke en tilstrækkelig
effektiv kontrol (på tilskudsordningen Økologisk Arealtilskud og
Naturforvaltning). (Jf. beretningens afsnit nr. 39)
Landbrugsstyrelsen har oplyst mig, at de årligt evaluerer risikoanalysen på
støtteordningerne under det danske landdistriktsprogram, herunder også
ordningerne Økologisk Arealtilskud og Naturforvaltning. Landbrugsstyrelsen
anerkender, at det ikke alle år har været muligt at påvise en effektiv risikoanalyse,
der resulterede i en målbar højere andel af fejlsager blandt de risikoudtagne sager
sammenlignet med de tilfældigt udvalgte kontroller. Det bemærkes, at EU
Kommissionen og Landbrugsstyrelsen, udover andelen af fejlsager (kaldet
fejlprocenten), også anvender andelen af det ikke støtteberettigede beløb ud af det
samlede kontrollerede beløb (kaldet fejlraten), som mål for hvor effektiv
risikoanalysen har været. Landbrugsstyrelsen vurderer, at fejlraten er et bedre
mål, da det angiver hvor væsentlige fejl, der er fundet i kontrollen. Styrelsen har
oplyst mig om, at fejlraten, modsat fejlprocenten, har været højere for de
risikoudtagne kontrolsager end de tilfældigt udvalgte kontrolsager for Økologisk
Arealtilskud. Fejlraten (dvs. procentandelen af støtten der er ansøgt uden at være
støtteberettiget) er opgjort til under 1 pct. af det udbetalte beløb for de
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk