Finansudvalget 2023-24
SB 2 7
Offentligt
2822381_0001.png
Februar 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
statens indsats over for
køretøjer, der udebliver
fra periodisk syn
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. februar 2024
2822381_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om statens indsats over for køretøjer,
der udebliver fra periodisk syn (beretning nr. 2/2018)
2. februar 2024
RN 1103/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om statens indsats over for køretø-
jer, der udebliver fra periodisk syn, som blev indledt med en beretning i 2018. Opfølg-
ningen sker med henblik på at vurdere, om Justitsministeriets initiativer adresserer
den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beret-
ning. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 18. januar 2019
og 8. marts 2021.
2. Beretningen handlede om Transport-, Bygnings- og Boligministeriets, Justitsmini-
steriets og Skatteministeriets forvaltning af det lovpligtige periodiske syn. Baggrun-
den for beretningen var, at der havde været mindre effekt end forventet af en lovæn-
dring fra 2011, som havde til formål at nedbringe antallet af køretøjer, der udebliver fra
syn. Forventningen var, at lovændringen ville føre til, at antallet af køretøjer, der ikke
bliver synet, ville falde fra et niveau på ca. 15.000 til 2.000-3.000. Antallet af køretø-
jer var imidlertid kun blevet halveret i 2018, hvor vi afgav beretningen.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det ikke tilfredsstillende, at
formålet med lovændringen om at reducere antallet af usynede køretøjer kun delvist
var opnået. Statsrevisorerne bemærkede bl.a., at politiet kun i meget begrænset om-
fang havde inddraget nummerplader på usynede køretøjer. Statsrevisorerne bemær-
kede desuden, at ældre køretøjer (over 16 år) var overrepræsenteret blandt de køre-
tøjer, der stod til nummerpladeinddragelse.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Konklusion
Rigsrevisionen kan konstatere, at antallet af usynede køretøjer er reduceret siden lov-
ændringen i 2011 og hen over den periode, hvor Rigsrevisionen har undersøgt sagen og
fulgt op. Antallet af usynede køretøjer er endnu ikke nået ned på 2.000-3.000, som var
det oprindelige estimat, men der har været tale om et jævnt fald, og niveauet er ved
Rigsrevisionens opfølgning på ca. 5.000.
Antallet af usynede ældre køretøjer er også faldet fra ca. 4.500 i 2018 til 3.200 i 2023,
men Rigsrevisionens opfølgning viser, at usynede ældre køretøjer fortsat er overrepræ-
senterede blandt de køretøjer, som står til nummerpladeinddragelse.
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. februar 2024
2822381_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
politiets indsats for at nedbringe antallet af køretøjer, som står til nummerpladeind-
dragelse på grund af manglende syn, herunder indsatsen for at nedbringe antallet
af de ældste usynede køretøjer.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets ind-
sats vedrørende lovændringen om at reducere an-
tallet af usynede køretøjer.
2. Politiets indsats for at nedbringe antallet af køre-
tøjer, som står til nummerpladeinddragelse på
grund af manglende syn, herunder indsatsen for at
nedbringe antallet af de ældste usynede køretøjer.
3. Gældsstyrelsens inddrivelse af bilsynsbøder.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 18. januar 2019.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 8. marts 2021.
III. Justitsministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Justitsministeriets initiativer i forhold til det udeståen-
de opfølgningspunkt.
6. Opfølgningen er baseret på brevveksling med Justitsministeriet samt gennemgang
af redegørelser og dokumentation fra Justitsministeriet og Skatteministeriets Digitale
Motorregister (DMR).
Politiets indsats for at nedbringe antallet af køretøjer, som står til
nummerpladeinddragelse på grund af manglende syn
7. Folketinget vedtog i 2011 en lovændring om periodiske syn, fordi der var for mange
usynede køretøjer på vejene, og fordi der var for lille effekt af de sanktioner, der var for
at køre i et usynet køretøj. Formålet var, at antallet af køretøjer, der ikke bliver synet,
skulle falde fra et konstant niveau på ca. 15.000 til 2.000-3.000.
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. februar 2024
2822381_0004.png
3
8. Figur 1 viser antallet af køretøjer, der stod til nummerpladeinddragelse i perioden
2018-2023.
Figur 1
Udviklingen i antal køretøjer, der stod til nummerpladeinddragelse
i perioden 2018-2023
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Note: Antal køretøjer, der stod til nummerpladeinddragelse, er frasorteret køretøjer med bortkomne og
destruerede nummerplader. Tallene er opgjort ultimo juni og december i de respektive år.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Motorstyrelsen.
Det fremgår af figur 1, at antallet af køretøjer, der stod til nummerpladeinddragelse
siden beretningens afgivelse i 2018, har været faldende, bortset fra i 2020, hvor der
på grund af COVID-19-pandemien ikke blev inddraget nummerplader. Således stod
7.795 køretøjer til nummerpladeinddragelse i juni 2018, mens 5.217 køretøjer stod til
nummerpladeinddragelse i juni 2023. Det svarer til et fald på ca. 33 %. Antallet af æl-
dre køretøjer (over 16 år), der stod til nummerpladeinddragelse, er også faldet fra
4.492 i 2018 til 3.192 i 2023.
Den oprindelige målsætning om 2.000-3.000 usynede køretøjer er dermed endnu ik-
ke opnået, men der er sket et markant fald siden det oprindelige udgangspunkt i 2011,
og siden beretningen blev afgivet i 2018. De usynede ældre køretøjer udgør dog over
halvdelen af de køretøjer, der stod til nummerpladeinddragelse, og er dermed over-
repræsenterede i forhold til usynede yngre køretøjer.
9. Politiets opgave med at inddrage nummerplader på køretøjer, som ikke er blevet sy-
net, er reguleret i lov om godkendelse og syn af køretøjer. Det fremgår af loven , at po-
litiet kan inddrage nummerpladerne på et køretøj, hvis køretøjet efter indkaldelsen ik-
ke fremstilles eller godkendes ved syn eller omsyn.
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. februar 2024
2822381_0005.png
4
10. Justitsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Rigspolitiet
set i ly-
set af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning
over for politi-
kredsene havde indskærpet indholdet af Rigspolitiets retningslinjer vedrørende ind-
dragelse af nummerplader. Det fremgår af retningslinjerne, at inddragelse af nummer-
plader i sager om manglende syn bør ske hurtigst muligt af hensyn til færdselssikker-
heden. Det fremgår desuden, at alle politikredse skal inddrage nummerplader i det om-
fang, det er muligt
bl.a. som følge af manglende syn
ved
”antræffelse af køretøjet”,
dvs. når politiet stopper et køretøj. Det kan fx være i forbindelse med løbende eller mål-
rettede færdselskontroller, i forbindelse med anden politiforretning eller ved politiets
anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG). Justitsministeriet har
oplyst, at politiets patruljekøretøjer, der er udstyret med ANPG-kamera, er under ud-
videlse. Politiet planlægger at installere ANPG-kamera på yderligere 105 patruljekøre-
tøjer i løbet af 2024. Udvidelsen øger politiets mulighed for at inddrage nummerplader.
11. Rigspolitiet oplyser, at en stor del af de anmodninger om nummerpladeinddragelser,
der sendes til politiet, bliver afsluttet, uden at politiet inddrager nummerpladerne, for-
di køretøjet når at blive synet med et godkendt synsresultat. Nummerpladeinddragel-
sen afsluttes også, hvis et køretøj bliver afmeldt. I de tilfælde er det ikke muligt for poli-
tiet at se ud fra registeroplysningerne, om afmeldingen er sket på ejerens eller politiets
foranledning.
12. Rigspolitiet har for perioden 2018-2023 beregnet, hvor mange anmodninger om
nummerpladeinddragelse der er afsluttet 6 måneder efter, at anmodningen er opret-
tet hos politiet, jf. tabel 1.
Tabel 1
Andelen af afsluttede anmodninger om nummerpladeinddragelse
efter 6 måneder i perioden 2018-2023
2018
66 %
2019
70 %
2020
81 %
2021
71 %
2022
74 %
2023
83 %
Note Tallet for 2023 er opgjort til og med juli.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Rigspolitiet.
Det fremgår af tabel 1, at afsluttede anmodninger efter 6 måneder viser en stigende
tendens i perioden. Der er således en mindre andel af køretøjer, der kører usynede
rundt i trafikken i sidste del af perioden end i første del af perioden. Tallene omfatter
både anmodninger, som er afsluttet, fordi politiet har inddraget nummerpladerne, og
anmodninger, der på anden vis er afsluttet. Politiet kan ikke opgøre præcist, hvor man-
ge nummerplader de har inddraget på grund af manglende syn i perioden, men det
skønnes, at politiet i 2018 inddrog ca. 2.000 nummerplader på grund af manglende
syn. Tallet var i 2022 steget til 3.200.
13. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Birgitte Hansen