Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 2 6
Offentligt
2349104_0001.png
Marts 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
statens indsats over for
køretøjer, der udebliver
fra periodisk syn
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. marts 2021
2349104_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om statens indsats over for køretøjer,
der udebliver fra periodisk syn (beretning nr. 2/2018)
8. marts 2021
RN 1102/21
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om statens indsats over for køretøjer,
der udebliver fra periodisk syn, som blev indledt med en beretning i 2018. Vi har tidli-
gere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 18. januar 2019.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Inddrivelsen af restancer vedrørende bilsynsbøder indgår som en del af Gældsstyrelsens
prioriterede indsats i forhold til at inddrive politibøder generelt. Indsatsen er fortsat i
gang. Rigsrevisionen vil fortsat følge op på dette i forbindelse med opfølgningen på be-
retningen om indsatsen for at opkræve og inddrive politibøder og -krav. Rigsrevisionen
vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes i nærværende sag.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Bilsynsbøderne indgår i den prioriterede indsats, som Gældsstyrelsen har iværksat
i forhold til politibøder generelt.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Politiet har øget andelen af nummerplader, som de inddrager på grund af manglende
syn. Politiet inddrog ca. 8 % af de nummerplader, som de var blevet bedt om at inddra-
ge i perioden 2012-2017. I perioden 2018-2019 har politiet inddraget 16 % af de køretø-
jer, der i den periode stod til nummerpladeinddragelse. Der har således været en posi-
tiv udvikling, men der er fortsat mange usynede køretøjer, som politiet var blevet bedt
om at inddrage – men ikke fik inddraget – nummerpladerne på. Rigsrevisionen vil føl-
ge, om den positive udvikling fortsætter.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
politiets indsats for at nedbringe antallet af biler, som står til nummerpladeinddra-
gelse på grund af manglende syn, herunder indsatsen for at nedbringe antallet af
de ældste usynede biler.
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. marts 2021
2349104_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i oktober 2018 en beretning om statens indsats over for køre-
tøjer, der udebliver fra periodisk syn. Beretningen handlede om myndighedernes for-
valtning af det lovpligtige periodiske syn. Baggrunden for beretningen var, at der hav-
de været mindre effekt end forventet af en lovændring fra 2011, som havde til formål
at nedbringe antallet af køretøjer, der udeblev fra syn, fra et konstant niveau på ca.
15.000 til 2.000-3.000 køretøjer.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det ikke tilfredsstillende, at
formålet med lovændringen om at reducere antallet af usynede køretøjer kun delvist
er opnået på grund af en utilstrækkelig indsats fra Justitsministeriets og Skattemini-
steriets side. Statsrevisorerne bemærkede, at Færdselsstyrelsen rettidigt og systema-
tisk har iværksat sanktioner over for køretøjsejere, der ikke får synet deres køretøj,
men politiet har kun i meget begrænset omfang inddraget nummerplader på usynede
køretøjer, og SKAT har ikke inddrevet de ubetalte bilsynsbøder som forudsat. Stats-
revisorerne bemærkede desuden, at denne utilfredsstillende indsats har haft negativ
indflydelse på borgernes retsfølelse, færdselssikkerheden og miljøet.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets ind-
sats vedrørende lovændringen om at reducere an-
tallet af usynede biler.
2. Politiets indsats for at nedbringe antallet af biler,
som står til nummerpladeinddragelse på grund af
manglende syn, herunder indsatsen for at nedbrin-
ge antallet af de ældste usynede biler.
3. Gældsstyrelsens inddrivelse af bilsynsbøder.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 19. januar 2019.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. marts 2021
3
II. Ministeriernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende ministeriernes initiativer i forhold til de udestående op-
følgningspunkter. Gennemgangen er baseret på brevveksling og gennemgang af rede-
gørelser og dokumentation fra Justitsministeriet og Skatteministeriet, herunder data
fra politiets sagsbehandlingssystem (POLSAS) og Skatteministeriets Digitale Motor-
register (DMR).
Politiets indsats for at nedbringe antallet af køretøjer, som står til num-
merpladeinddragelse på grund af manglende syn
7. Statsrevisorerne bemærkede, at politiet kun har inddraget nummerplader på ca.
8
%
af de køretøjer, som har stået til nummerpladeinddragelse i perioden 2012-2017,
og at mere end halvdelen af de køretøjer, som har stået til nummerpladeinddragelse,
har kunnet køre usynede rundt i over 1 år, mens ca. 12 % har kunnet køre usynede
rundt i 4 år eller mere.
Videre bemærkede Statsrevisorerne, at politiets inddragelse af nummerplader på de
usynede køretøjer ikke foregår systematisk og ud fra en risikovurdering, og at færd-
selssikkerheden bliver påvirket negativt, fordi ældre køretøjer (over 16 år) er overre-
præsenteret blandt de køretøjer, der står til nummerpladeinddragelse. Risikoen for
fejl stiger med køretøjets alder.
8. Politiets opgave med at inddrage nummerplader på køretøjer, som ikke er blevet
synet, er reguleret i lov om godkendelse og syn af køretøjer. Heraf fremgår det, at po-
litiet kan inddrage et køretøjs nummerplader, hvis køretøjet efter indkaldelsen ikke
fremstilles eller godkendes ved syn eller omsyn.
9. Rigspolitiet har udarbejdet en kundgørelse, der opstiller retningslinjer for politiets
inddragelse af nummerplader på køretøjer, som ikke er blevet godkendt efter syn. Det
fremgår af kundgørelsen, at inddragelse af nummerplader i sager om manglende syn
bør ske hurtigst muligt af hensyn til færdselssikkerheden. Det fremgår videre, at alle
politikredse i det omfang, det er muligt, skal inddrage nummerplader – bl.a. som følge
af manglende syn – ”ved antræffelse af køretøjet”, dvs. når politiet tilfældigt stopper et
køretøj. Det kan fx være i forbindelse med løbende eller målrettede færdselskontrol-
ler, i forbindelse med anden politiforretning eller ved politiets anvendelse af automa-
tisk nummerpladegenkendelse (ANPG). Kundgørelsen fastsætter dermed, at politiet
skal inddrage nummerpladerne, når politiet tilfældigt stopper et køretøj, som har en
synssag.
10. Justitsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Rigspolitiet – set i ly-
set af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning – har indskær-
pet indholdet af Rigspolitiets kundgørelse over for politikredsene.
Rigspolitiet har endvidere henledt politikredsenes opmærksomhed på muligheden for
at anvende de tekniske løsninger, der er til rådighed. Det gælder fx særligt ANPG – der
kan anvendes til at genkende nummerplader, som skal inddrages, fx fordi et køretøj
ikke er blevet synet – og politiets app, der gør det muligt for politiet at slå fx nummer-
plader op i politiets registre direkte fra en mobiltelefon.
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. marts 2021
2349104_0005.png
4
Desuden har Rigspolitiet som opfølgning på beretningen gjort det muligt for politikred-
sene at generere en liste over usynede køretøjer, hvor datoen for køretøjets første re-
gistrering fremgår. Rigspolitiet har henledt politikredsenes opmærksomhed på mulig-
heden for at generere denne liste, så kredsene får mulighed for at målrette indsatsen
mod de ældste usynede køretøjer.
11. Rigspolitiet har oplyst, at de fortsat ikke har data for, hvor mange af politiets num-
merpladeinddragelser der specifikt skyldes manglende periodisk syn. Det skyldes, at
gerningskoden ”20115 – inddragelse af nummerplader” dækker over 8 mulige årsager
til nummerpladeinddragelse, og at politiet ikke kan udsøge de nummerpladeinddra-
gelser, der skyldes manglende syn. Politiet har oplyst det samlede antal nummerpla-
der, som de årligt har inddraget siden 2012, jf. tabel 1.
Tabel 1
Antal nummerplader, som politiet har inddraget uanset årsag i perioden 2012-2020
2012
2�½642
1)
2013
1�½844
2014
1�½898
2015
2�½981
2016
4�½637
2017
5�½512
2018
5�½218
2019
6�½328
2020
2�½564
1)
Antallet dækker kun perioden frem til 5. maj 2020 og for inddragelser på grund af manglende syn kun perioden frem til 4. april 2020. Siden den 4. april
2020 har det tidligere transport- og boligministerium i en række bekendtgørelser (senest nr. 842 af 10. juni 2020) suspenderet frister i lov om godken-
delse og syn af køretøjer på grund af COVID-19-situationen. Derfor har politiet i perioden 4. april - 24. november 2020 ikke måttet inddrage nummer-
plader på grund af manglende syn.
Kilde:
Rigspolitiets oplysninger vedrørende gerningskode ”20115 – inddragelse af nummerplader” og data trukket fra POLSAS den 23. august 2017 for
årene 2012-2014 og den 5. maj 2020 for årene 2015-2020.
Det fremgår af tabel 1, at der navnlig i de senere år er sket en stigning i antallet af num-
merplader, som politiet inddrager, fx 6.328 i 2019 mod 5.218 i 2018, mens antallet i pe-
rioden 2012-2017 varierede mellem 1.844 og 5.512 nummerplader årligt.
12. I beretningen anvendte vi Rigspolitiets skøn for, hvor stor en andel af alle nummer-
pladeinddragelser pr. år der skyldtes manglende syn. Rigspolitiet skønnede, at det
gjaldt 35-41 % af alle nummerpladeinddragelserne. I beretningen valgte vi derfor at
beregne politiets inddragelse af nummerplader på grund af manglende syn i perioden
2012-2017 som 38 % af alle politiets nummerpladeinddragelser.
I beretningen afdækkede vi, at politiet således i perioden 2012-2017 skønsmæssigt
inddrog ca. 6.500 nummerplader på grund af manglende syn, hvilket svarer til ca. 8 %
af de køretøjer, som politiet i perioden var blevet bedt om at inddrage nummerplader-
ne på. Politiets inddragelse af nummerplader på grund af manglende syn varierede i
perioden 2012-2017 mellem 4 % og 14 % pr. år.
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. marts 2021
2349104_0006.png
5
13. Vi har nu opgjort den andel, som politiets nummerpladeinddragelser på grund af
manglende syn udgjorde af de aktive nummerpladeinddragelser i 2018 og 2019, men
som dog senest ophørte i politiets systemer den 1. november 2020, svarende til da-
toen for Rigsrevisionens opgørelse og DMR-trækket.
Opgørelsen udtrykker dermed de nummerplader, som politiet på et eller andet tids-
punkt fik til opgave at inddrage, og at disse nummerpladeinddragelser dels var aktive
i 2018 henholdsvis 2019, dels senest ophørte som en opgave for politiet pr. 1. novem-
ber 2020. Denne opgørelse sikrer sammenlignelighed med opgørelsesmetoden i be-
retningen, og den sikrer også, at uløste opgaver fra tidligere år tæller med i efterføl-
gende år. Metoden er yderligere beskrevet i boks 1.
At sagen er ophørt hos politiet kan skyldes, at politiet har inddraget pladerne, men kan
fx også skyldes, at ejeren – efter sagen blev oprettet som en opgave for politiet – selv
har fået synet og godkendt køretøjet, eller at ejeren har afmeldt pladerne.
Oprettede og ophørte an-
modninger om nummer-
pladeinddragelser
Boks 1
Oplysninger fra DMR om køre-
tøjer, hvis nummerplader poli-
tiet anmodes om at inddrage,
oprettes
som en opgave for
politiet, når de oversendes til
politiet 15 uger efter synsfri-
sten for de køretøjers vedkom-
mende, som ikke er blevet sy-
net og godkendt inden fristen.
Der sker daglige opdateringer
fra Motorstyrelsens system
DMR til politiets systemer. En
synssag
ophører
igen i politiets
systemer, når den er håndte-
ret, uanset hvordan, fx hvis eje-
ren har fået synet og godkendt
køretøjet, hvis ejeren selv har
afmeldt pladerne, eller hvis po-
litiet har inddraget pladerne og
afmeldt dem.
Beregning af politiets indsats i forhold til antallet af køretøjer,
der står til nummerpladeinddragelse på grund af manglende
syn
I beretningen opgjorde vi det antal køretøjer, som var blevet oprettet i perioden 2012-
2017 med en anmærkning om nummerpladeinddragelse på grund af manglende syn i
politiets system, og som var ophørt hos politiet igen pr. 15. april 2018. Vi vurderede her-
ved politiets indsats med at inddrage nummerplader over en flerårig periode frem til tids-
punktet for vores undersøgelse. Opgørelsen omfattede følgende køretøjer:
de køretøjer, som på grund af manglende syn blev oprettet i politiets system i hvert af
årene i perioden 2012-2017, og som var ophørt hos politiet pr. 15. april 2018
gengangere mellem årene i perioden 2012-2017, dvs. køretøjer, som optrådte i politiets
system for tidligere år i perioden, og som dermed har figureret som en opgave for po-
litiet i flere år.
Når vi nu skal følge op på udviklingen i politiets indsats, følger vi op på årene 2018 og 2019,
dvs. en kortere periode end i beretningen. For at sikre sammenlignelighed, og navnlig at
opgørelsen også omfatter gengangere, har vi vurderet politiets indsats i forhold til de
nummerpladeinddragelser, som var i aktive i 2018 henholdsvis 2019, men som dog senest
ophørte den 1. november 2020. Det betyder, at opgørelsen omfatter:
de køretøjer, som stod til nummerpladeinddragelse på grund af manglende syn – uan-
set hvornår de blev oprettet i politiets system – og som dels tidligst ophørte i 2018 hen-
holdsvis 2019, dels senest var ophørt hos politiet pr. 1. november 2020
gengangere mellem årene i eller fra før perioden 2018-2019, dvs. køretøjer, som op-
trådte i politiets system før 2018 henholdsvis 2019, og som dermed har figureret som
en opgave for politiet i flere år.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Motorstyrelsens oplysninger om DMR.
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. marts 2021
2349104_0007.png
6
14. Tabel 2 viser udviklingen i politiets inddragelser af nummerplader i 2018 og 2019.
Tabellen viser for det første antallet af de nummerpladeinddragelser, der var aktive i
2018 henholdsvis 2019 og ophørt senest pr. 1. november 2020. For det andet viser ta-
bellen det skønsmæssige antal af nummerplader, som politiet har inddraget på grund
af manglende syn i 2018 og 2019. For det tredje viser tabellen den andel, som politiets
nummerpladeinddragelser på grund af manglende syn udgjorde af de nævnte aktive
nummerpladeinddragelser.
Tabel 2
Politiets nummerpladeinddragelser på grund af manglende syn i 2018 og 2019
2018
Antal aktive nummerpladeinddragelser pr. 1. november 2020
Antal nummerplader, som politiet har inddraget på grund af manglende
syn (38 % af alle politiets nummerpladeinddragelser)
Andel af politiets nummerpladeinddragelser på grund af manglende syn
i forhold til de aktive nummerpladeinddragelser pr. 1. november 2020
1)
2019
12�½949
2�½405
19 %
I alt
28�½095
1)
4�½388
16 %
15�½146
1�½983
13 %
Der indgår 3.777 gengangere i 2019 i forhold til 2018.
Note: Data fra DMR: Totaler pr. år for de aktive nummerpladeinddragelser pr. 1. november 2020, dvs. de nummerplader, som efter oprettelse i DMR til
nummerpladeinddragelse er oversendt til politiet 15 uger efter synsfristen, og som dels tidligst er ophørt hos politiet i 2018 henholdsvis 2019, dels
senest er ophørt hos politiet den 1. november 2020. Anmodningerne om nummerpladeinddragelse kan være sendt til politiet før 2018. DMR-data
er trukket den 2. november 2020.
Data for politiets nummerpladeinddragelser, jf. gerningskode ”20115 – inddragelse af nummerplader”, er trukket fra POLSAS den 5. maj 2020.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund afoplysninger fra Rigspolitiet og Motorstyrelsen.
Det fremgår af tabel 2, at politiet i 2018 og 2019 skønsmæssigt har inddraget henholds-
vis ca. 2.000 og ca. 2.400 nummerplader på grund af manglende syn. Det svarer til
henholdsvis ca. 13 % og 19 % af de aktive nummerpladeinddragelser i 2018 og 2019,
der var ophørt som en opgave hos politiet senest pr. 1. november 2020. Samlet har po-
litiet i perioden 2018-2019 inddraget ca. 16 % af disse nummerplader.
Der er altså i forhold til perioden 2012-2017 sket en forbedring i politiets indsats i pe-
rioden 2018-2019. Politiet inddrog ca. 8 % af nummerpladerne, som de var blevet bedt
om at inddrage i perioden 2012-2017. I perioden 2018-2019 inddrog politiet ca. 16 % af
de aktive nummerpladeinddragelser. Der er dog trods forbedringen fortsat mange kø-
retøjer, hvis nummerplader politiet ikke har inddraget, selv om de er blevet bedt om
det.
15. Erfaringsmæssigt er der imidlertid også en del køretøjer, som politiet er blevet bedt
om at inddrage nummerpladerne på, hvor ejerne selv vælger at få køretøjet synet, in-
den året er gået. I 2018 og 2019 skyldtes således ca. halvdelen af de ophørte anmod-
ninger om nummerpladeinddragelse i politiets system, at ejerne havde fået køretøjet
synet og godkendt.
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. marts 2021
7
16. Rigspolitiet har ikke data for alderen på de køretøjer, som de inddrager nummer-
plader på. Derfor kan politiet ikke opgøre og følge op på aldersfordelingen på de kø-
retøjer, hvor politiet har inddraget nummerpladerne på grund af manglende syn. Rigs-
politiet har dog givet politikredsene mulighed for at generere en oversigt, der viser al-
deren på de køretøjer, hvis nummerplader står til inddragelse i politikredsen. Politi-
kredsene kan derfor med udgangspunkt i oversigten prioritere indsatsen med inddra-
gelse af nummerplader i forhold til de ældste køretøjer, der er udeblevet fra syn.
17. Rigspolitiet har oplyst, at det tidligere transport-og boligministerium i bekendtgø-
relserne nr. 362 af 4. april 2020, nr. 611 af 13. maj 2020 og nr. 842 af 10. juni 2020 som
følge af COVID-19-situationen i en periode har suspenderet fristerne fastsat i lov om
godkendelse og syn af køretøjer. Det betyder, at politiet i perioden 4. april -24. novem-
ber 2020 ikke måtte inddrage nummerplader på køretøjer, der var anført på politiets
pladelister til nummerpladeinddragelse på grund af manglende syn, eller som i øvrigt
var anført med en synssag i politiets systemer. Rigspolitiet bemærker, at der fortsat
har kunnet og skullet ske nummerpladeinddragelse, hvis køretøjet af andre årsager,
fx manglende forsikring, i den nævnte periode har stået til nummerpladeinddragelse i
politiets systemer.
18. Politikredsene har inddraget flere nummerplader i perioden 2018-2019 end i perio-
den 2012-2017 og også en større andel i forhold til antallet, der stod til inddragelse.
Men der er fortsat mange køretøjer, som politiet ikke har inddraget nummerpladerne
på. Rigsrevisionen vil fortsat følge denne del af sagen.
Gældsstyrelsen inddrivelse af bilsynsbøder
19. Statsrevisorerne bemærkede, at det daværende SKAT kun har inddrevet under
halvdelen af de ubetalte bilsynsbøder i perioden 2013-2017, og at SKATs beholdning
af fordringer fra Færdselsstyrelsen er mere end fordoblet i perioden, mens SKATs
beholdning af fordringer fra politiet er mere end firedoblet.
20. Skatteministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministeren generelt
tager Statsrevisorernes bemærkninger til efterretning.
Skatteministeren oplyste desuden, at ministeren har noteret sig Statsrevisorernes
kritik af, at Færdselsstyrelsens og politiets fordringer under inddrivelse henholdsvis
er mere end fordoblet og firedoblet i perioden. Ministeren bemærkede om fordringer-
ne fra Færdselsstyrelsen, at der var tale om en meget begrænset beholdning af bø-
der, som ikke var inddrevet med udgangen af 2017. Ministeren henviste derudover til
situationen på inddrivelsesområdet, herunder Skatteforvaltningens begrænsede mu-
ligheder for effektiv automatiseret og systemunderstøttet inddrivelse af bl.a. Færd-
selsstyrelsens og politiets bøder.
Endelig oplyste skatteministeren, at udviklingen på særlige områder, herunder politi-
bøder, med fordel kan monitoreres fremover og indgå i en indsats, der er prioriteret
efter væsentlighed og risiko. Gældsstyrelsen ville derfor sætte særligt fokus på ind-
drivelsen af politibøder i 2019, fordi det er et væsentligt område for borgernes retsfø-
lelse.
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. marts 2021
8
21. Gældsstyrelsen har i sin redegørelse i juni 2020 oplyst, at bilsynsbøderne indgår i
styrelsens samlede prioriterede indsats i forhold til politibøder generelt. Denne priori-
terede indsats er fortsat i gang.
22. Rigsrevisionen vil fortsat følge Gældsstyrelsens arbejde med inddrivelse af bilsyns-
bøder. Dette vil ske som led i opfølgningen på beretningen om indsatsen for at opkræ-
ve og inddrive politibøder og -krav.
Lone Strøm