Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 2 4
Offentligt
1999923_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
Dato
J. nr.
19. december 2018
2017-5873
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ministerredegørelse til Statsrevisorernes beretning om statens ind-
sats over for køretøjer, som udebliver ved syn
1. Indledning
Statsrevisorerne har den 10. oktober 2018 afgivet beretning nr. 2/2018 om
statens indsats over for køretøjer, der udebliver fra periodisk syn, og har bedt
mig som ansvarlig minister for transportområdet om en redegørelse for de for-
anstaltninger og overvejelser, som beretningen giver anledning til.
Statsrevisorerne finder det i deres beretning ikke tilfredsstillende, at formålet
med lovændringen om at reducere antallet af køretøjer, der ikke er synet inden
for fristen, kun delvist er opnået på grund af en utilstrækkelig indsats fra
Justitsministeriet og Skatteministeriets side. Hvor Færdselsstyrelsen rettidigt
og systematisk har iværksat sanktioner over for køretøjsejere, der ikke får synet
deres køretøj inden for fristen, har politiet kun i meget begrænset omfang ind-
draget nummerplader på køretøjer, der ikke er blevet synet inden for fristen, og
SKAT har ikke inddraget de ubetalte bilsynsbøder som forudsat.
Ifølge Statsrevisorerne har denne utilfredsstillende indsats haft negativ indfly-
delse på borgernes retsfølelse, færdselssikkerheden og miljøet.
Statsrevisorerne har særligt fremhævet:
At antallet af køretøjer, som ikke bliver synet inden for fristen, kun er
halveret i forhold til niveauet før lovændringen.
At politiet kun har inddraget nummerplader på ca. 8 % af de køretøjer,
som har stået til nummerpladeinddragelse i perioden 2012-2017, og at
mere end halvdelen af de køretøjer, som har stået til nummerpladeind-
dragelse, har kunnet køre usynede rundt i over 1 år, mens ca. 12 % har
kunnet køre usynede rundt i 4 år eller mere.
At politiets inddragelse af nummerplader på de usynede køretøjer ikke
foregår systematisk og ud fra en risikovurdering.
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 4: Transport-, bygnings, og boligministerens redegørelse af 19. december 2018
1999923_0002.png
At SKAT kun har inddrevet under halvdelen af de ubetalte bilsynsbøder
i perioden 2013-2017. SKAT’s beholdning af fordringer fra Færdselssty-
relsen er i perioden mere end fordoblet, mens SKAT’s beholdning af
fordringer fra politiet er mere end firedoblet.
At færdselssikkerheden bliver påvirket negativt, fordi ældre køretøjer
(over 16 år) er overrepræsenteret blandt de køretøjer, der står til num-
merpladeinddragelse. Risikoen for fejl stiger med køretøjets alder.
Side 2/3
2. Overvejelser
Indsatsen over for de køretøjsejere, der ikke får synet deres køretøjer, er, som
det fremgår af Rigsrevisionens undersøgelse, et delt ansvar mellem Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, Justitsministeriet og Skatteministeriet.
Jeg er enig med Rigsrevisionen i, at det har været afgørende for indfrielsen af
målsætningen for lovændringen i 2012 om nedbringelse i antallet af usynede
køretøjer, at de tre myndigheder hver især løfter egne opgaver på tilfredsstil-
lende vis.
Som ressortminister for Transport,- Bygnings- og Boligministeriets område har
jeg med tilfredshed noteret mig Rigsrevisionens konklusion om, at Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet ved hjælp af bøder har bidraget til et fald i antal-
let af køretøjer, der ikke bliver synet. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at
Færdselsstyrelsen, der varetager den daglige administration af området, retti-
digt og systematisk iværksætter to sanktioner; nemlig udstedelse af bøder og
påbud om aflevering af nummerplader, herunder at styrelsen anmoder politiet
om nummerpladeinddragelse. Styrelsens sanktionsmidler har ifølge Rigsrevisi-
onens undersøgelse reduceret antallet af køretøjer, der ikke bliver synet, omend
i mindre omfang end forudsat med lovændringen.
Rigsrevisionen lægger i deres undersøgelse gennemgående vægt på, at det af
bemærkningerne til lovændringen som trådte i kraft juli 2012 fremgår, at for-
målet er at nedbringe antallet af køretøjer, der ikke bliver synet, fra et konstant
niveau på ca. 15.000 til 2.000-3.000. Med henblik på at vurdere opfyldelsen af
denne målsætning har Rigsrevisionen undersøgt udviklingen i antallet af køre-
tøjer, der stod til nummerpladeinddragelse i perioden 2010 – april 2018. På
baggrund af denne undersøgelse konstaterer Rigsrevisionen, at gennemsnittet i
perioden før lovændringen fra 2010-2011 var ca. 14.750 køretøjer, mens gen-
nemsnittet i perioden fra juli 2012 – april 2018 efter lovændringen gennem-
snitligt var ca. 7.200. Rigsrevisionens undersøgelse viser videre, at selv om der
var et markant fald i antallet køretøjer, der stod til nummerpladeinddragelse i
årene umiddelbart efter lovændringen (ca. 6.300), så var antallet i perioden
2016 – april 2018 lidt højere end antallet efter lovændringen (ca. 7.400).
Statsrevisorerne beretning SB2/2018 - Bilag 4: Transport-, bygnings, og boligministerens redegørelse af 19. december 2018
1999923_0003.png
Rigsrevisionen konstaterer samlet set, at selv om antallet af køretøjer som står
til nummerpladeinddragelse er blevet lidt mere end halveret, så er målsætnin-
gen om at nå ned på 2.000-3.000 køretøjer om året altså ikke blevet indfriet.
Effekterne af lovændringen lever ikke helt op til de forventninger eller det
estimat, som fremgår af bemærkningerne til den pågældende lovændring.
Estimater af en lovændrings effekter vil dog altid være forbundet med en vis
usikkerhed, og det er efter min opfattelse værd at fremhæve, at den konstatere-
de halvering i antallet af køretøjer, som står til nummerpladeinddragelse, er en
markant positiv effekt af lovændringen til fordel for trafiksikkerheden.
Jeg noterer mig i den forbindelse også, at Rigsrevisionen har vurderet, at det
relativt stabile antal A-bøder, som er den første bøde, der udstedes 10 uger ef-
ter synsfristen, i perioden 2013-2017 indikerer, at bødeinstrumentet må for-
ventes fremover ikke at medføre en yderligere reduktion i antallet af køretøjer,
der ikke bliver synet.
Indførelsen af muligheden for, at Færdselsstyrelsen kan udstede administrative
bødeforelæg til køretøjsejere, som ikke overholder synsindkaldelser, har uom-
tvistlig reduceret antallet af køretøjer, der ikke bliver synet. Dette reducerer
samtidig antallet af køretøjer, hvor politiet i sidste ende skal inddrage num-
merplader.
3. Foranstaltninger
Jeg vil for mit vedkommende have fokus på at sikre, at Færdselsstyrelsen fort-
sætter den effektive indsats mhp. rettidigt og systematisk at iværksætte udste-
delse af bøder og påbud om aflevering af nummerplader, herunder anmoder
politiet om nummerpladeinddragelse.
Der er samtidig sendt kopi af min redegørelse til Rigsrevisonen.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen