Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 19 5
Offentligt
2617863_0001.png
September 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
indsatsen for at
opkræve og inddrive
politibøder og -krav
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. september 2022
2617863_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om indsatsen for at opkræve og
inddrive politibøder og -krav (beretning nr. 19/2018)
5. september 2022
RN 1110/22
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om indsatsen for at opkræve og ind-
drive politibøder og -krav, som blev indledt med en beretning i 2019. Vi har tidligere
behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 26. november 2019.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
Justitsministeriet og Skatteministeriet har taget initiativer med henblik på at sikre, at
tvangsbøder og forvandlingsstraf anvendes som tiltænkt.
Rigsrevisionen finder arbejdet tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen kan
afsluttes. Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Politiet har igangsat procedurer, der kan sikre, at tvangsbøder løbende opkræves
eller sendes til inddrivelse i overensstemmelse med den kadence, bøderne er idømt.
Gældsstyrelsen er begyndt at inddrive tvangsbøder, og inddrivelsen sker via PSRM.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Skatteministeriet har igangsat en række initiativer vedrørende inddrivelsen af politibø-
der siden 2019. Gældsstyrelsen har inddrevet eller modtaget indbetalinger fra skyldnere
med gæld til politiet for ca. 1,7 mia. kr. i perioden januar 2019
april 2022. Rigsrevisio-
nen konstaterer dog, at tilgangen af politifordringer (inkl. renter) er mere end 3 gange
så stor, og dermed er politiets fordringsmasse under inddrivelse vokset fra 10,5 mia. kr.
ultimo 2018 til 13,8 mia. kr. ultimo april 2022.
Rigspolitiet blev med udgangen af 2019 tilsluttet PSRM, så nye fordringer fra politiet
kan inddrives af Gældsstyrelsen, hvis fx skyldner har betalingsevne eller aktiver at ta-
ge udlæg i. Der findes dog ultimo maj 2022 fortsat politifordringer til en nominel vær-
di af 7,0 mia. kr. i DMI, hvor inddrivelsen er meget begrænset.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Skatteministeriets initiativer i forhold til at intensivere indsatsen for at inddrive po-
litibøder og -krav
Justitsministeriets og Skatteministeriets indsats for at rydde op i og berige fordrin-
ger med yderligere oplysninger, der er nødvendige for, at fordringerne kan inddri-
ves i PSRM.
Tvangsbøder
De tvangsbøder, som politiet
opkræver, er baseret på straf-
feretslige afgørelser ved dom-
stolene. Tvangsbøder udste-
des for at gennemtvinge, at
domme eller administrative af-
gørelser bliver fulgt. Det kan fx
vedrøre lovliggørelse af kloa-
kering eller udlevering af børn
til en part i samværssager.
Tvangsbøder udstedes i en
fast kadence, fx som dagbø-
der eller ugebøder, der skal
betales, indtil den ulovlige
handling er udbedret.
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. september 2022
2617863_0003.png
2
I. Baggrund
Forvandlingsstraf
Gældsstyrelsen kan oversen-
de politiets bøder til politiet
med henblik på afgørelse om
forvandlingsstraf, når styrel-
sen vurderer, at skyldner har
betalingsevne, men det ikke er
muligt at inddrive bøden helt
eller delvist.
Politikrav
2. Rigsrevisionen afgav i august 2019 en beretning om Justitsministeriets og Skatte-
ministeriets indsats for at opkræve og inddrive politibøder og -krav (fordringer). Både
de 2 ministeriers egen indsats og deres samarbejde er centralt for, at alle de inddrivel-
sesskridt, der er til rådighed, kan anvendes. Ifølge lovbekendtgørelsen om inddrivelse
af gæld til det offentlige (inddrivelsesloven) er det politiets ansvar at beregne og opgø-
re fordringer og udsende opkrævninger mv., mens det er Gældsstyrelsens ansvar at
inddrive de fordringer, som politiet ikke har kunnet opkræve.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de Justitsministeriets og
politiets indsats for at opkræve politibøder og -krav, og for at politiets praksis i nogle
tilfælde havde været i strid med inddrivelsesloven. Fx havde politiet sendt fordringer
til inddrivelse hos Gældsstyrelsen uden først at have forsøgt alle opkrævnings- og ryk-
kerprocedurer over for skyldner.
Statsrevisorerne fandt det endvidere meget utilfredsstillende, at Skatteministeriet og
Gældsstyrelsen ikke i alle tilfælde havde prioriteret inddrivelse af politiets fordringer i
overensstemmelse med inddrivelsesloven.
Statsrevisorerne bemærkede videre, at Skatteministeriets begrænsede indsats har
bidraget til, at politiets fordringsmasse under inddrivelse er vokset fra ca. 7,3 mia. kr.
til ca. 10,5 mia. kr. i perioden 2015-2018, og at en anden konsekvens er, at nogle borge-
res og virksomheders straf for lovovertrædelser i realiteten ikke fuldbyrdes, hvilket
påvirker retsfølelsen i samfundet negativt.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et politikrav er ud over bøder
fx regreskrav i forbindelse
med erstatninger til ofre for
forbrydelser, sagsomkostnin-
ger relateret til den dømtes
retslige forløb og konfiskatio-
ner.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Justitsministeriets initiativer til at sikre, at op-
krævning og oversendelse af fordringer til inddri-
velse fremover vil ske i overensstemmelse med
gældende love og bekendtgørelser på området.
2. Skatteministeriets initiativer i forhold til at inten-
sivere indsatsen for at inddrive politibøder og -krav.
3. Justitsministeriets og Skatteministeriets indsats
for at rydde op i og berige fordringer med yderligere
oplysninger, der er nødvendige for, at fordringerne
kan inddrives i PSRM.
4. Justitsministeriets og Skatteministeriets arbejde
med at sikre, at tvangsbøder og forvandlingsstraf
anvendes som tiltænkt.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 26. november 2019.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. september 2022
3
II. Justitsministeriets og Skatteministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Justitsministeriets og Skatteministeriets initiativer i
forhold til de udestående opfølgningspunkter. Dette sker med henblik på at vurdere,
om ministeriernes initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Rigsrevisionens be-
retning og af Statsrevisorernes bemærkninger.
Vi har årligt fulgt op på sagen og har modtaget redegørelser fra justitsministeren og
skatteministeren samt tilhørende dokumentation i 2020, 2021 og senest i 2022. Op-
følgningen er desuden baseret på brevveksling med Justitsministeriet og Skattemini-
steriet og på møder med Rigspolitiet og Gældsstyrelsen.
Skatteministeriets initiativer i forhold til at intensivere indsatsen for at
inddrive politibøder og -krav
7. Statsrevisorerne fandt det meget utilfredsstillende, at inddrivelsen har været helt
utilstrækkelig, til trods for at 55-69 % af politiets fordringer har været parate til ind-
drivelse, dvs. uden tvivl om retskraft og uden dataproblemer.
8. Det fremgik videre af beretningen, at Skatteministeriet ikke havde haft en særlig
indsats for at inddrive bøder i perioden 2015-2018, men at ministeriet fra 2019 ville
prioritere 5 årsværk til aktiv inddrivelse af politiets bøder. Skatteministeriet oplyser,
at Gældsstyrelsen kun anvendte ca. 2 årsværk på politibøder i 2019 og 5 årsværk i
2020. I 2021 anvendte styrelsen 3,3 årsværk, hvilket ifølge ministeriet skyldtes, at
store dele af politiets fordringer var låst for inddrivelse i en periode i 2021.
9. Skatteministeriet oplyste i foråret 2021, at Rigspolitiet er tilsluttet det nye inddri-
velsessystem PSRM pr. 1. januar 2020, og at der ikke siden denne dato er oversendt
fordringer fra Rigspolitiet til det gamle system DMI. Når fordringerne er oversendt el-
ler konverteret til PSRM, kan de underlægges mere effektive inddrivelsesindsatser
som lønindeholdelse, der ikke er en mulighed i DMI. Ministeriet bemærker dog, at der
ikke nødvendigvis kan anvendes lønindeholdelse over for skyldnere med gæld til poli-
tiet, selv om fordringerne konverteres til PSRM, da det forudsætter, at skyldnerne har
A-indkomst og betalingsevne. Ministeriet oplyser videre, at inddrivelsen af politibøder
både sker via målrettede og via generelle inddrivelsesindsatser, fx målrettet skyldnere
med gæld over 1 mio. kr. eller generelle rykkerudsendelser til alle skyldnere. Ministeriet
oplyser imidlertid også, at inddrivelsesindsatserne i PSRM i udgangspunktet ikke er
målrettet særlige typer af fordringer som politibøder, idet PSRM har fokus på skyld-
neren frem for fordringstypen. Selv om indsatserne i PSRM ikke specifikt er målrettet
politibøder, bidrager indsatserne ifølge ministeriet i høj grad til inddrivelse af politibø-
der. Det skyldes bødernes forrang i dækningsrækkefølgen, der betyder, at politibøde-
gæld i udgangspunktet skal dækkes, dvs. inddrives, før al anden gæld.
Lønindeholdelse
Lønindeholdelse er inddrivel-
se af gæld i skyldnerens ind-
komst, fx løn- og pensionsud-
betaling, inden skyldneren får
sin indkomst udbetalt.
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. september 2022
2617863_0005.png
4
Tabel 1 viser udviklingen i politiets fordringsmasse under inddrivelse fra ultimo 2018 -
april 2022.
Tabel 1
Politiets fordringsmasse under inddrivelse hos Gældsstyrelsen ultimo 2018 - april 2022
(Mio. kr.)
Fordringer tilgået
Tilskrevne inddrivelsesrenter
Inddrevet eller indbetalt af skyldner i året
Korrektioner, indbetalinger hos Rigspolitiet m.m.
Afskrevet
heraf som følge af forældelse
heraf som følge af død
heraf som følge af andre hændelser, fx konkurs
Fordringer under inddrivelse ultimo året
2018
1.281,6
380,1
÷278,5
÷17,9
÷102,4
57,0
27,1
18,3
10.476,4
2019
1.302,6
408,5
÷323,5
÷12,6
÷232,6
96,6
108,3
27,8
11.618,8
2020
1.098,1
430,6
÷447,2
÷12,2
÷145,7
73,7
67,6
4,4
12.542,4
2021
1.385,3
456,3
÷626,7
÷26,8
÷43,4
0,8
30,5
12,2
13.687,1
Januar -
april 2022
441,8
148,6
÷281,4
÷39,2
÷122,2
3,2
78,5
40,6
13.834,6
I alt 2019 -
april 2022
4.227,8
1.444,0
÷1.678,8
÷90,8
÷543,9
174,3
284,6
85,0
-
Note: Tabellen viser den samlede fordringsmasse oversendt til DMI og PSRM. Data fra PSRM er først opgjort fra 2017, da systemet gradvist er taget i
brug herfra. Som følge af afrunding summerer de enkelte års handlinger ikke til totalen ultimo året. Det lavere niveau af fordring er oversendt i
2020 skyldes ifølge Rigspolitiet, at politiet sendte færre bøder til inddrivelse og et fald i sagsomkostninger, hvilket forme ntlig kan tilskrives
COVID-19-pandemien.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Skatteministeriet.
Det fremgår af tabel 1, at Gældsstyrelsen i stigende grad inddriver eller modtager ind-
betalinger fra skyldnere med gæld til politiet. I 2021 var provenuet på 626,7 mio. kr.,
svarende til en stigning på 125 % i forhold til provenuet i 2018. I de 4 første måneder af
2022 har styrelsen inddrevet eller modtaget indbetalinger for 281,4 mio. kr. Samlet set
har styrelsen inddrevet eller modtaget indbetalinger fra skyldnere for 1.678,8 mio. kr. i
perioden januar 2019 - april 2022.
Gældsstyrelsen modtager årligt nye politifordringer til en værdi af mere end 1 mia. kr.,
hvilket langt overstiger det inddrevne eller indbetalte beløb. Tilgangen af nye fordrin-
ger (inkl. renter) er i perioden mere end 3 gange så stor som det beløb, Gældsstyrel-
sen fik ind i provenu fra skyldnere. Konsekvensen er, at de samlede politifordringer
under inddrivelse fortsat vokser. De samlede politifordringer under inddrivelse havde
ultimo april 2022 en samlet værdi af 13,8 mia. kr., hvilket er en stigning på 32,1 % i for-
hold til niveauet ultimo 2018.
10. Rigsrevisionen konstaterer, at Rigspolitiet er tilsluttet PSRM, så nye fordringer fra
politiet kan inddrives af Gældsstyrelsen, hvis fx skyldner har betalingsevne eller akti-
ver at tage udlæg i. Politiets fordringsmasse under inddrivelse er imidlertid steget fra
10, 5 mia. kr. ultimo 2018 til 13,8 mia. kr. ultimo april 2022, og Rigsrevisionen finder, at
der fortsat er behov for at intensivere indsatsen. Rigsrevisionen vil fortsat følge Skat-
teministeriets initiativer i forhold til at intensivere indsatsen for at inddrive politibøder
og -krav.
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. september 2022
5
Justitsministeriets og Skatteministeriets indsats for at rydde op i og be-
rige fordringer med yderligere oplysninger, der er nødvendige for, at
fordringerne kan inddrives i PSRM
11. Statsrevisorerne fandt det væsentligt, at Justitsministeriet og Skatteministeriet
prioriterer samarbejdet om løsningsmodeller for oversendelse af fordringer fra poli-
tiet til inddrivelse hos Gældsstyrelsen, da dette arbejde ifølge Statsrevisorerne har
trukket unødigt i langdrag.
12. Det fremgik af beretningen, at de fordringer, politiet har sendt til inddrivelse i de
tidligere inddrivelsessystemer RIS og EFI samt til det midlertidige inddrivelsessystem
DMI, skal beriges med yderligere data, hvis de skal inddrives i det nye inddrivelsessy-
stem PSRM, da krav til fordringers stamdata er ændret i PSRM.
Politiets fordringer i DMI
13. Justitsministeriet oplyser, at der siden 2019 har været nedsat en arbejdsgruppe
med deltagere fra Rigspolitiet samt Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og Gældssty-
relsen, der arbejder på at gøre det muligt at konvertere politibøderne i DMI til PSRM,
så de kan inddrives.
Ifølge Justitsministeriet valgte Udviklings- og Forenklingsstyrelsen i første omgang at
prioritere 5 af politiets fordringstyper til berigelse, så de kan konverteres til PSRM. De
prioriterede fordringstyper udgør 97,8 % af den samlede nominelle værdi af politiets
fordringer i DMI ultimo april 2022.
14. Skatteministeriet oplyser, at der siden efteråret 2020 løbende er foretaget data-
berigelse af politiets prioriterede fordringer i DMI, som efterfølgende er forsøgt kon-
verteret til PSRM. Skatteministeriet oplyser videre, at der i forbindelse med de 6 gen-
nemførte konverteringsbølger er frasorteret 20-40 % af de fordringer, der var indstil-
let til konvertering, hvilket bl.a. skyldes, at fordringer, hvor der allerede er en igang-
værende aktiv inddrivelse i DMI, frasorteres ved konverteringerne. Tabel 2 viser an-
tallet af politiets fordringer, der er indstillet til konvertering fra DMI til PSRM, samt
omfanget af fordringer, der er konverteret til PSRM ved de seneste 3 gennemførte
konverteringer.
Rigspolitiets
fordringstyper
5 prioriterede fordringer:
bøder
offerfondsbidrag
konfiskationer
sagsomkostninger
regreskrav i forbindelse
med erstatning for forbry-
delser.
9 ikke-prioriterede fordringer
omfatter bl.a.:
parkeringsafgifter
afsoningsomkostninger
vanrøgt af dyr.
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. september 2022
2617863_0007.png
6
Tabel 2 viser resultatet af de seneste 3 konverteringer af fordringer fra DMI til PSRM.
Tabel 2
Politiets fordringer konverteret fra DMI til PSRM ved de seneste 3 konverteringsbølger
i antal
og nominel værdi (inkl. renter)
Maj 2021
Antal
Nominel
værdi
(mio. kr.)
3.348,9
2.750,5
82,1 %
November 2021
Antal
Nominel
værdi
(mio. kr.)
74,6
45,9
61,5 %
Maj 2022
Antal
Nominel
værdi
(mio. kr.)
976,6
540,9
55,4 %
I alt
maj 2021 – maj 2022
Antal
Nominel
værdi
(mio. kr.)
4.400,1
3.337,3
75,8 %
Indstillet til konvertering
Konverteret til PSRM
Andel konverteret
338.208
292.690
86,5 %
11.346
7.681
67,7 %
74.596
54.429
73,0 %
424.150
354.800
83,6 %
Note: Den betydeligt lavere mængde i november 2021 skyldes ifølge Justitsministeriet, at Skatteforvaltningen midlertidigt suspenderede politiets
fordringsmasse i DMI pr. 3. september 2021 som følge af mistanke om dubletter, dvs. mistanke om, at nogle fordringer er oversendt 2 gange.
Eventuelle fejl er rettet for de fleste af fordringerne, og langt størstedelen af Rigspolitiets fordringer er ikke længere be rørt af mistanken om
dubletter.
Kilde:
Justitsministeriet på baggrund af Gældsstyrelsens tilbagemeldinger efter de gennemførte konverteringer til PSRM .
Dækningsparat og rets-
kraft
At en fordring er dæknings-
parat betyder, at der ikke er
tvivl om retskraften, dvs. at
fordringen ikke er forældet, og
at der ikke er dataproblemer
ved fordringen, fx tvivl om stør-
relsen på hovedstolen, som
kan forhindre inddrivelse.
Det fremgår af tabel 2, at der ved de seneste 3 konverteringer fra maj 2021 - maj 2022
er konverteret i alt 354.800 politifordringer fra DMI til PSRM til en samlet nominel vær-
di på 3,3 mia. kr. (inkl. renter). Skatteministeriet oplyser, at der ultimo maj 2022 fortsat
er politifordringer til en nominel værdi af ca. 7,0 mia. kr. i DMI, som afventer at blive kon-
verteret til PSRM. Ud af disse fordringer til en nominel værdi af 7,0 mia. kr. vurderer
Gældsstyrelsen, at fordringer med en nominel værdi på ca. 2,8 mia. kr. ikke er dæk-
ningsparate, dvs. at Gældsstyrelsen aktuelt ikke inddriver på dem. Den sidste af de
konverteringer, der p.t. er aftalt mellem Rigspolitiet og Gældsstyrelsen, er planlagt til
november 2022. Her vil der ifølge Gældsstyrelsen højst indgå fordringer med en nomi-
nel værdi på 1,4 mia. kr. Gældsstyrelsen oplyser dog også, at ikke alle disse fordringer
vil kunne konverteres, idet det forudsætter yderligere oprydning, herunder dialog med
Rigspolitiet som led i de igangværende oprydningsindsatser.
Skatteministeriet oplyser, at Gældsstyrelsen som led i oprydningsarbejdet af Rigspo-
litiets fordringer er ved at undersøge potentielle yderligere oprydningstiltag for de for-
dringer, der efter konverteringen i november 2022 ikke er blevet konverteret til PSRM.
15. Gennemgangen viser således, at der ultimo maj 2022 var politifordringer til en vær-
di af 7,0 mia. kr. i DMI, hvor inddrivelsen er meget begrænset. De 7,0 mia. kr. svarer til
næsten halvdelen af den samlede værdi af politiets fordringer under inddrivelse. Rigs-
revisionen vil fortsat følge Justitsministeriets og Skatteministeriets arbejde med at
berige og konvertere politiets fordringer til PSRM.
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. september 2022
7
Justitsministeriets og Skatteministeriets arbejde med at sikre, at tvangs-
bøder og forvandlingsstraf anvendes som tiltænkt
16. Statsrevisorerne bemærkede, at Gældsstyrelsen i perioden 2015-2018 ikke aktivt
har forsøgt at inddrive tvangsbøder. Statsrevisorerne bemærkede videre, at Gælds-
styrelsen ikke siden 2015 har returneret sager, hvor borgere ikke vil betale deres bø-
der, til politiet, så der kunne iværksættes forvandlingsstraf.
Det fremgik også af beretningen, at politiet hverken opkrævede tvangsbøder eller
sendte dem til inddrivelse i en kadence, der matcher den hyppighed, bøderne er
idømt.
17. Justitsministeriet oplyste i foråret 2020, at Politiets Administrative Center siden
den 4. december 2019 har haft en ugentlig opfølgning på, om de udstedte tvangsbø-
der bliver indbetalt, efter der er udsendt en opkrævning. Hvis kravet om indbetaling
af tvangsbøder misligholdes, bliver kravet sendt til inddrivelse i PSRM.
Skatteministeriet oplyser endvidere, at alle gældsposter i DMI vedrørende tvangsbø-
der er konverteret fra DMI til PSRM pr. 1. oktober 2021.
18. Vores gennemgang viser videre, at Rigspolitiet og Gældsstyrelsen i maj 2020 har
indgået en aftale om procedurer for oversendelse af tvangsbøder mellem Rigspolitiet
og Gældsstyrelsen med henblik på iværksættelse af forvandlingsstraf. Justitsministe-
riet oplyser dertil, at der medio 2022 er idømt forvandlingsstraf i 4 ud af 6 sager, der
er prøvet ved domstolene. Herefter er der 42 sager, der afventer iværksættelse af for-
vandlingsstraf.
19. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Justitsministeriet og Skatteministe-
riet har udarbejdet procedurer, der kan sikre, at tvangsbøder og forvandlingsstraf an-
vendes som tiltænkt. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan af-
sluttes.
Birgitte Hansen