Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 19 4
Offentligt
2112697_0001.png
December 2019
Rigsrevisionens notat om
beretning om
indsatsen for at
opkræve og inddrive
politibøder og -krav
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 26. november 2019
2112697_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 19/2018 om indsatsen for
at opkræve og inddrive politibøder og -krav
Skatteministerens redegørelse af 23. oktober 2019
Justitsministerens redegørelse af 31. oktober 2019
26. november 2019
RN 1110/19
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som ministrene vil iværksætte
som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Justitsministeren oplyser, at det selvsagt er utilfredsstillende, at der i dag fortsat er ud-
fordringer med både politiets indsats for at opkræve politibøder og -krav og oversendel-
sen af fordringer til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Rigsrevisionen finder det tilfreds-
stillende, at justitsministeren har taget initiativ til at sikre, at opkrævning og oversen-
delse til inddrivelse fremover vil ske i overensstemmelse med gældende love og be-
kendtgørelser på området. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan
afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Justitsministeren har oplyst, at der er implementeret en teknisk løsning, der forhin-
drer, at fordringer kan sendes til inddrivelse i strid med gældsinddrivelsesloven.
Justitsministeren har også indskærpet over for Rigspolitiet, at opkrævning af bøder
selvsagt skal ske i overensstemmelse med bødebekendtgørelsen.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Skatteministeren oplyser, at han er enig i Rigsrevisionens kritik af, at Skatteministeriet
ikke i tilstrækkelig grad har prioriteret at inddrive politibøder. Ministeren oplyser vi-
dere, at det er hans vurdering, at der har været store udfordringer på dette område de
seneste år. Ministeren oplyser endelig, at han deler Statsrevisorernes opfattelse af, at
det er væsentligt, at Skatteministeriet og Justitsministeriet har et godt og prioriteret
samarbejde.
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 26. november 2019
2
Justitsministeren oplyser, at han er enig i, at det er vigtigt, at politiet bl.a. i samarbejde
med myndighederne på Skatteministeriets område får løst de udfordringer, Rigsrevisio-
nen påpeger i beretningen, hvilket ministeren har indskærpet over for Rigspolitiet. Mi-
nisteren oplyser videre, at politiet er i gang med at kortlægge mulighederne for at beri-
ge de fordringer, der er oversendt til RIS, EFI og DMI, med supplerende oplysninger i
forhold til de nye krav, der er stillet til fordringernes indhold og oplysninger.
Justitsministeren oplyser også, at han finder det utilfredsstillende, at politiet ikke siden
december 2018 har oversendt fordringer vedrørende tvangsbøder til inddrivelse hos
Gældsstyrelsen eller afsøgt alternative muligheder for oversendelse. Skatteministeren
oplyser, at han tager Rigsrevisionens kritik af inddrivelsen af tvangsbøder til efterret-
ning, og at Skatteministeriet på den baggrund sætter et særligt fokus på inddrivelse af
disse fordringer. Skatteministeren oplyser også, at Skatteforvaltningen hidtil har vurde-
ret, at det ikke har været muligt at sende sager om politibøder til politiet med henblik
på forvandlingsstraf, da det forudsætter, at alle inddrivelsesskridt er udtømte, hvilket
ikke er muligt som følge af situationen på inddrivelsesområdet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Skatteministeriets initiativer i forhold til at intensivere indsatsen for inddrive politi-
bøder og -krav
Justitsministeriets og Skatteministeriets indsats for at rydde op i og berige fordrin-
ger med yderligere oplysninger, der er nødvendige for, at fordringerne kan inddri-
ves i PSRM
Justitsministeriets og Skatteministeriets arbejde med at sikre, at tvangsbøder og for-
vandlingsstraf anvendes som tiltænkt.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2019 en beretning om Justitsministeriets og Skatte-
ministeriets indsats for at opkræve og inddrive politibøder og -krav. Opkrævningen og
inddrivelsen af politibøder og -krav er en del af fuldbyrdelsen af straf over for borgere
og virksomheder, som ikke overholder landets love. Formålet med undersøgelsen var
at vurdere, om Justitsministeriets og Skatteministeriets indsats for at opkræve og ind-
drive politibøder og -krav er tilfredsstillende. Både de 2 ministeriers egen indsats og
deres samarbejde er centralt for, at alle de inddrivelsesskridt, der er til rådighed, kan
anvendes, så politibøder og -krav bliver betalt.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de Justitsministeriets og
politiets indsats for at opkræve politibøder og -krav og oversende disse til inddrivelse
hos Gældsstyrelsen.
Statsrevisorerne fandt det meget utilfredsstillende, at Skatteministeriet og Gælds-
styrelsen ikke i alle tilfælde har prioriteret inddrivelse af politiets fordringer i overens-
stemmelse med inddrivelsesloven.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 26. november 2019
3
II. Gennemgang af ministrenes redegørelser
Justitsministeriets og politiets indsats for at opkræve politibøder og
–krav og sende fordringer til inddrivelse
5. Statsrevisorerne kritiserede, at politiets praksis i nogle tilfælde har været i strid med
inddrivelsesloven. Fx har politiet sendt fordringer til inddrivelse hos Gældsstyrelsen
uden først at have forsøgt alle opkrævnings- og rykkerprocedurer over for skyldner.
Det fremgik også af beretningen, at politiet ikke opkræver bøder i overensstemmelse
med fristerne i bødebekendtgørelsen, og at der er en række problemer og uhensigts-
mæssigheder ved politiets registreringer af fordringerne.
Justitsministeren oplyser, at det selvsagt er utilfredsstillende, at der i dag fortsat er
udfordringer med både politiets indsats for at opkræve politibøder og -krav og over-
sendelsen af fordringer til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.
Justitsministeren finder det videre utilfredsstillende, at politiet i en periode på 2 år har
haft en praksis, som ikke har været i overensstemmelse med gældsinddrivelsesloven.
Ministeren oplyser hertil, at Rigspolitiet i april 2019 har implementeret en teknisk løs-
ning, så det ikke længere er muligt at sende fordringer til inddrivelse hos Gældsstyrel-
sen, før den sædvanlige rykkerprocedure er gennemført. Løsningen sikrer ifølge mini-
steren, at fordringer bliver oversendt i overensstemmelse med lovgivningen. Endelig
oplyser ministeren, at bødebekendtgørelsen og -vejledningen vil blive konsekvensret-
tet i overensstemmelse med gældsinddrivelsesloven inden den 1. december 2019. Mi-
nisteren har endvidere indskærpet over for Rigspolitiet, at opkrævning af bøder selv-
sagt skal ske i overensstemmelse med fristerne i bødebekendtgørelsen. Ministeren
har samtidig indskærpet, at det er helt afgørende, at der hurtigst muligt findes en løs-
ning på, at bøderne for nuværende ikke opkræves i overensstemmelse med fristerne,
og at Justitsministeriets departement er i dialog med Rigspolitiet herom.
6. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Justitsministeriet har taget initiativ til
at sikre, at opkrævning og oversendelse til inddrivelse fremover vil ske i overensstem-
melse med gældende love og bekendtgørelser på området. Rigsrevisionen vurderer
på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Skatteministeriets og Gældsstyrelsens inddrivelse af politiets fordringer
7. Statsrevisorerne fandt det meget utilfredsstillende, at inddrivelsen har været helt
utilstrækkelig, til trods for at 55-69 % af politiets fordringer har været parate til ind-
drivelse, dvs. uden tvivl om retskraft og uden dataproblemer. Skatteministeriets be-
grænsede indsats har bidraget til, at politiets fordringsmasse under inddrivelse er
vokset fra ca. 7,3 mia. kr. til ca. 10,5 mia. kr. i perioden 2015-2018. En anden konse-
kvens er, at nogle borgeres og virksomheders straf for lovovertrædelser i realiteten
ikke fuldbyrdes, hvilket påvirker retsfølelsen i samfundet negativt.
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 26. november 2019
4
Skatteministeren oplyser, at han er enig i Rigsrevisionens kritik af, at Skatteministe-
riet ikke i tilstrækkelig grad har prioriteret inddrivelsen af politibøder. Ministeren op-
lyser videre, at fordringer fra politiet har en særlig karakter, hvilket kommer til udtryk
ved, at de er placeret øverst i den såkaldte dækningsrækkefølge, ligesom inddrivel-
sen af bøder er vigtig for borgernes retsfølelse. Endelig oplyser ministeren, at Skatte-
ministeriet i lyset af Rigsrevisionens kritik af området i øjeblikket undersøger mulig-
hederne for at intensivere indsatsen over for skyldnere med politibøder.
Skatteministeren oplyser videre, at han er enig i, at gældens niveau er utilfredsstillen-
de. Ministeren bemærker dog, at en fuld inddrivelsesindsats ikke forventes at være
tilstrækkelig til at bremse stigningen i bødekrav mv. under inddrivelse, fordi gælden
for de skyldnere, der enten har meget begrænset eller slet ingen betalingsevne, vil
fortsætte med at vokse.
8. Rigsrevisionen vil fortsat følge Skatteministeriets initiativer i forhold til at intensi-
vere indsatsen for at inddrive politibøder og -krav.
Justitsministeriets og Skatteministeriets fælles indsats for at afklare
praksis og rydde op i fordringer
9. Statsrevisorerne fandt det væsentligt, at Justitsministeriet og Skatteministeriet
prioriterer samarbejdet om løsningsmodeller for oversendelse af fordringer fra poli-
tiet til inddrivelse hos Gældsstyrelsen, da dette arbejde har trukket unødigt i lang-
drag.
Inddrivelsessystemer
RIS var skatteforvaltningens
inddrivelsessystem forud for
idriftsættelsen af inddrivel-
sessystemet EFI i 2013. Siden
inddrivelse i EFI blev stoppet i
2015, er inddrivelsen sket via
det midlertidige inddrivelses-
system DMI.
Det fremgik af beretningen, at de fordringer, politiet har sendt til inddrivelse i de tidli-
gere inddrivelsessystemer RIS og EFI samt til det midlertidige inddrivelsessystem DMI,
levede op til de daværende krav i loven om, hvilke typer stamdata der skal sendes
med fordringer til inddrivelse. Det fremgik imidlertid også, at disse fordringer skal be-
riges med yderligere data, hvis de skal inddrives i det nye inddrivelsessystem PSRM,
da krav til fordringers stamdata er ændret i PSRM. Det fremgik dog også af beretnin-
gen, at politiets praksis for oversendelse af fordringer til inddrivelse i nogle tilfælde
ikke var i overensstemmelse med kravene. Fx havde politiet sendt fordringer til ind-
drivelse med forkert forældelsesfrist, sammenlagt renter og hovedstol for erstat-
ningskrav og registreret fordringer med solidarisk hæftelse forkert.
Justitsministeren oplyser, at der bl.a. for at sikre fremdrift i samarbejdet er nedsat en
styregruppe med repræsentanter for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, Gældssty-
relsen og politiet. Styregruppen skal følge de forskellige igangværende projekter i for-
hold til både oprydningsarbejdet vedrørende de fordringer, der er oversendt til de tid-
ligere inddrivelsessystemer, og arbejdet med at forberede oversendelse af kommen-
de fordringer til det nye inddrivelsessystem PSRM. Ministeren oplyser videre, at han
har bedt Rigspolitiet om i videst muligt omfang at bidrage til, at der sker fremdrift i
samarbejdet med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og Gældsstyrelsen, og at der
så vidt muligt ikke kommer flere forsinkelser i arbejdet.
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 26. november 2019
5
Justitsministeren oplyser også, at politiet er i gang med at kortlægge mulighederne
for at berige de fordringer, der er oversendt til RIS, EFI og DMI, med supplerende op-
lysninger i forhold til de nye krav, der er stillet til fordringernes indhold og oplysninger.
Kortlægningen sker i samarbejde med Kammeradvokaten og Gældsstyrelsen. Ende-
lig oplyser ministeren, at han har indskærpet over for Rigspolitiet, at det er helt afgø-
rende, at politiet i samarbejde med myndighederne på Skatteministeriets område får
løst de udfordringer, som Rigsrevisionen har påpeget i beretningen, da opkrævning
og inddrivelse af politibøder og -krav er en vigtig del af fuldbyrdelsen af visse typer
straf til borgere og virksomheder, som ikke overholder lovgivningen.
Skatteministeren oplyser, at han deler Statsrevisorernes opfattelse af, at det er væ-
sentligt, at Skatteministeriet og Justitsministeriet har et godt og prioriteret samarbej-
de om at få tilkoblet Rigspolitiet til det nye inddrivelsessystem, så bøder hurtigst mu-
ligt kan inddrives i systemet via det mest effektive inddrivelsesredsskab, som er løn-
indeholdelse. Ministeren oplyser videre, at politibødernes særlige karakter er afspej-
let i det betydelige oprydningsarbejde, der pågår i Skatteforvaltningen efter suspen-
deringen af EFI.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministerierne har oplyst, at de vil prio-
ritere, at der sker fremdrift i de 2 ministeriers samarbejde om at finde løsningsmodel-
ler for oversendelse af politiets fordringer til inddrivelse. Rigsrevisionen vil fortsat føl-
ge Justitsministeriets og Skatteministeriets indsats for at rydde op i og berige fordrin-
ger med yderligere oplysninger, der er nødvendige for, at fordringerne kan inddrives
via PSRM.
Justitsministeriets og Skatteministeriets indsats for at sikre, at tvangs-
bøder og forvandlingsstraf anvendes som tiltænkt
11. Statsrevisorerne bemærkede, at Gældsstyrelsen i perioden 2015-2018 ikke aktivt
har forsøgt at inddrive tvangsbøder. Statsrevisorerne bemærkede videre, at Gælds-
styrelsen ikke siden 2015 har returneret sager, hvor borgere ikke vil betale deres bø-
der, til politiet, så der kunne iværksættes forvandlingsstraf. Da forvandlingsstraf ikke
er omfattet af lov om udskydelse af forældelse, betyder det, at muligheden for at kon-
vertere bøder til forvandlingsstraf vil være forpasset for bøder, der er udstedt for me-
re end 3 eller 5 år siden.
Det fremgik også af beretningen, at politiet hverken opkræver tvangsbøder eller sen-
der dem til inddrivelse i en kadence, der matcher den hyppighed, bøderne er idømt.
Justitsministeren oplyser, at politiet i december 2018 ændrede praksis for at sikre, at
opkrævningen af fordringer vedrørende tvangsbøder følger den frekvens, der er fast-
sat i dommen. Af bilag til ministerens redegørelse fremgår endvidere, at politiet i de-
cember 2018 også har ændret opkrævningsmetoden vedrørende tvangsbøder, så op-
krævningen derefter ikke længere sker ved at tillægge 10 dages yderligere betalings-
frist, fordi bødebekendtgørelsen ikke giver hjemmel hertil. Ændringen i politiets op-
krævningsmetode medførte, at oversendelsen af tvangsbøder til inddrivelse skulle
ske manuelt ved anvendelse af Gældsstyrelsens fordringshaverportal. Fordringsha-
verportalen blev imidlertid lukket ned i december 2018. Ministeren oplyser dertil, at
politiet ikke har sendt fordringer vedrørende tvangsbøder til inddrivelse hos Gælds-
styrelsen siden december 2018. Ministeren oplyser også, at Rigspolitiet set i lyset af
Statsrevisorerne beretning SB19/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 26. november 2019
6
tvangsbøders funktion beklager, at fordringer vedrørende tvangsbøder siden decem-
ber 2018 ikke er blevet oversendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Det er Rigspoli-
tiets umiddelbare vurdering, at ingen af fordringerne vedrørende tvangsbøder er for-
ældede i den periode, hvor der ikke er sket oversendelse til Gældsstyrelsen. Ministe-
ren oplyser videre, at han finder det utilfredsstillende, at politiet ikke siden december
2018 har oversendt fordringer vedrørende tvangsbøder til inddrivelse hos Gældssty-
relsen eller afsøgt alternative muligheder for oversendelse, indtil politiet bliver tilslut-
tet den nye fordringshaverportal. Ministeren forventer, at Rigspolitiet straks tager de
nødvendige skridt for at sikre, at der hurtigst muligt igen sker oversendelse af fordrin-
ger vedrørende tvangsbøder til Gældsstyrelsen.
Justitsministeren oplyser endvidere, at Rigspolitiet er i dialog med Gældsstyrelsen
om iværksættelse af forvandlingsstraf, herunder hvordan de tekniske processer for
iværksættelse af forvandlingsstraf skal være fremover.
Skatteministeren oplyser, at han deler Rigsrevisionens kritik af, at Gældsstyrelsen ik-
ke har oversendt sager vedrørende tvangsbøder til politiet med henblik på forvand-
lingsstraf. Ministeren oplyser videre, at Skatteministeriet således også tager Rigsrevi-
sionens kritik af inddrivelsen af tvangsbøder til efterretning, og ministeriet sætter på
den baggrund et særligt fokus på inddrivelse af disse fordringer, herunder oversen-
delse af sager vedrørende tvangsbøder til politiet med henblik på forvandlingsstraf.
Endelig oplyser skatteministeren, at som en konsekvens af situationen på inddrivel-
sesområdet, hvor ikke alle inddrivelsesredskaber har været tilgængelige, har Skatte-
forvaltningen hidtil vurderet, at det ikke har været muligt at sende sager om politibø-
der til politiet med henblik på forvandlingsstraf, da det forudsætter, at alle inddrivel-
sesskridt er udtømte. Ministeren er endvidere enig med Rigsrevisionen i, at mulighe-
den for at anvende forvandlingsstraf som straffuldbyrdelsesmiddel kan være bortfal-
det ved forældelse.
12. Rigsrevisionen vil fortsat følge Justitsministeriets og Skatteministeriets arbejde
med at sikre, at tvangsbøder og forvandlingsstraf anvendes som tiltænkt.
Lone Strøm