Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 18 4
Offentligt
Ministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
(ministersvar@ft.dk)
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: uvm@uvm.dk
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning 18/2018 om
transaktionsomkostninger ved udbud i staten
Statsrevisorerne har anmodet om min redegørelse for de foranstaltninger
og overvejelser, som beretning nr. 18/2018 om transaktionsomkostnin-
ger ved udbud i staten har givet anledning til.
I beretningen konkluderer Statsrevisorerne, at de seks ministerier herun-
der Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM), omfattet af beretnin-
gen, kan forbedre arbejdet med at minimere transaktionsomkostningerne
i forbindelse med udbud.
Statsrevisorerne peger videre på, at
•
ministerierne kan minimere transaktionsomkostningerne ved i
højere grad at afdække markedet og have dialog med leverandø-
rer, før de udbyder en opgave.
•
ministerierne bør undgå unødvendige krav og detaljer i udbuds-
materiale og kravspecifikation, særligt ved udbud af tjenesteydel-
ser.
•
ministerierne i højere grad bør koordinere udbud og indkøb på
tværs af ministerområder, bl.a. med henblik på at samle deres ud-
bud og minimere transaktionsomkostningerne.
I beretningen anfører Rigsrevisionen endvidere særskilt om det davæ-
rende Undervisningsministerium:
•
Udbud i Undervisningsministeriet foregår decentralt, og der er
ikke en systematisk orientering om udbud til ministeriets Kon-
cernindkøb (i departementet). Det kan medføre, at ikke alle rele-
vante indkøb og udbud bliver koordineret på ministerområdet.
•
Undervisningsministeriet har i 2018 (1. - 3. kvartal) ikke udarbej-
det indkøbsplaner (lovpligtigt for orientering af markedet om mi-
nisteriernes planer om kommende, større indkøb).
2. september 2019
Sagsnr.: 19/08746
•
•
•
Undervisningsministeriets (samt Energi-, Forsyning- og Klima-
ministeriets) retningslinjer og vejledninger på udbudsområdet in-
deholder ikke elementer af de anbefalinger, der kan være med til
at minimere transaktionsomkostningerne ved udbud.
Undervisningsministeriet (samt Miljøstyrelsen og Socialstyrelsen)
får ikke altid valgt den udbudsprocedure, der passer bedst til det
konkrete udbud, fordi man har fokus på den udbudsform (of-
fentligt udbud), der tager kortest tid at gennemføre.
Udvalgte udbud har en omfattende kravsspecifikation, og der an-
vendes ikke et maksimumkrav til sideantallet for tilbudsmateria-
let.
Beretningen har derfor givet anledning til en række ændringer i forhold
til at minimere transaktionsomkostningerne for både ministeriet og til-
budsgivere i forbindelse med ministeriets udbud af vare- og tjenesteydel-
ser.
Således er ministeriets indkøbsstrategi justeret for at tilvejebringe et skær-
pet fokus på at minimere unødige transaktionsomkostninger ved udbud i
BUVM.
Herudover er vejledningsmateriale til ministeriets medarbejdere gjort til-
gængelig på ministeriets intranet. Vejledningsmaterialet er inspireret af
nærværende beretning samt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens ma-
terialesamling ”Bedre udbud” og har således
fokus på de elementer, der
kan bidrage til at nedsættelse af transaktionsomkostninger ved udbud (fx
i form af valg af rette udbudsform, antallet af krav samt maksimumkrav
om sideantal for tilbudsmaterialet).
Endelig er ministeriets tværgående indkøbs- og udbudsforum i BUVM
blevet formaliseret i et udbudsnetværk bestående af udbudsjuridiske nøg-
lepersoner fra departementet og styrelserne samt ministeriets koncern-
indkøber. Møder afholdt 4-6 gange årligt skal bidrage til at sikre en fort-
sat stærk udbudskoordinering bl.a. med henblik på systematisk oriente-
ring af Koncernindkøb om udbud herunder rettidig annoncering af mini-
steriets indkøbsplaner på udbud.dk og ikke mindst sikre videndeling om
og fokus på nedbringelse af transaktionsomkostninger ved udbud.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2