Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 16 4
Offentligt
2547247_0001.png
April 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Ankestyrelsens
sagsbehandlingstider
og produktivitet
Statsrevisorerne beretning SB16/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. marts 2022
2547247_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Ankestyrelsens sagsbehandlings-
tider og produktivitet (beretning nr. 16/2018)
23. marts 2022
RN 305/22
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Ankestyrelsens sagsbehandlings-
tider og produktivitet, som blev indledt med en beretning i 2018. Vi har tidligere be-
handlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 5. august 2019.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Ankestyrelsen har nedbragt sagsbehandlingstiden for arbejdsskadesager med 8,8 uger
i gennemsnit fra 2018 til 2021, og der har generelt været en positiv udvikling. Ankesty-
relsen følger udviklingen i produktivitet og hensigtsmæssigheden i sagsflowet i klage-
sagsbehandlingen. Ankestyrelsen har generelt set overholdt lovkrav til og aftaler om
sagsbehandlingstider for udvalgte sagstyper, som styrelsen har forpligtet sig til, og har
etableret en ledelsesrapportering herom. Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstil-
lende og vurderer, at disse dele af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Ankestyrelsens sagsbehandlingstid for arbejdsskadesager er faldet fra 31,6 uger i
2018 til 22,8 uger i 2021 i gennemsnit, og der har generelt været en positiv udvik-
ling.
Ankestyrelsens ledelse følger produktiviteten for beskæftigelsessager, socialsager
og arbejdsskadesager i sit ledelsesinformationssystem.
Ankestyrelsen følger sagsflowet for beskæftigelsessager, socialsager og arbejdsska-
desager i sit ledelsesinformationssystem.
Ankestyrelsen har generelt set overholdt lovkravene for sagsbehandlingstider i sa-
ger om tilbud til forsikrede ledige og for visse sager om anbragte børn.
Ankestyrelsen har i alle sager overholdt aftalen for sagsbehandlingstider for sager i
varslingsordningen og har generelt set overholdt aftalen for sagsbehandlingstider
for tidligere hjemviste sager.
Ankestyrelsen følger løbende overholdelsen af lovkrav og aftaler via deres ledelses-
informationssystem og i forbindelse med kvartalsmæssig afrapportering til Social-
og Ældreministeriet.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Ankestyrelsen har nedbragt sagsbehandlingstiden for kommunale social- og beskæfti-
gelsessager, men har endnu ikke nået målsætningen om en gennemsnitlig sagsbehand-
lingstid på 13 uger. Det fremgår af Ankestyrelsens resultatplan med Social- og Ældre-
ministeriet, at målet forventes indfriet fra og med 2023.
Statsrevisorerne beretning SB16/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. marts 2022
2547247_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Ankestyrelsens overholdelse af sagsbehandlingstiden på 13 uger for kommunale so-
cial- og beskæftigelsessager.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2019 en beretning om Ankestyrelsens sagsbehandlings-
tider og produktivitet. Beretningen handlede om, hvorvidt det daværende Økonomi-
og Indenrigsministerium sikrede, at Ankestyrelsen havde tilfredsstillende sagsbehand-
lingstider og produktivitet for klagesager på beskæftigelses-, social- og arbejdsskade-
områderne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, påtalte de, at målsætningen om en
gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger for klagesager på beskæftigelses- og so-
cialområdet ikke var opnået i mere end 16 år – trods skiftende ministres intentioner
herom. Statsrevisorerne bemærkede, at Ankestyrelsens lange sagsbehandlingstider
er en belastning for de berørte borgere og virksomheder og indebærer øgede udgifter
for samfundet. Statsrevisorerne kritiserede endvidere, at Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet efter så mange år stadig ikke har sikret tilfredsstillende sagsbehandlingstider i
Ankestyrelsens klagesagsbehandling på beskæftigelses-, social- og arbejdsskadeom-
råderne.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Ankestyrelsens nedbringelse af den gennemsnitli-
ge sagsbehandlingstid på klagesager, herunder ind-
frielse af den gennemsnitlig sagsbehandlingstid på
13 uger for beskæftigelses- og socialsager, og sty-
relsens arbejde med at følge produktivitet og hen-
sigtsmæssig sagsflow i klagesagsbehandlingen.
2. Ankestyrelsens overholdelse af lovkrav til og afta-
ler om sagsbehandlingstider for udvalgte sagstyper,
som styrelsen har forpligtet sig til, og styrelsens le-
delsesrapportering herom.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB16/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. marts 2022
2547247_0004.png
3
II. Social- og Ældreministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Social- og Ældreministeriets redegørelser og doku-
mentation i forhold til opfølgningspunkterne.
Sagsbehandlingstid og produktivitet for klagesager
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Ankestyrelsens gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for beskæftigelses- og socialsager i 2018 var på 21,3 uger. Statsrevisorerne bemær-
kede også, at Ankestyrelsens gennemsnitlige sagsbehandlingstid for arbejdsskade-
sager var 31,6 uger. Målet om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger gælder
ikke for arbejdsskadesager. Statsrevisorerne bemærkede også, at Rigsrevisionens
undersøgelse angiver et forbedringspotentiale for Ankestyrelsens produktivitet og
sagsflow.
8. Social- og indenrigsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Social-
og Indenrigsministeriet delte vurderingen af, at sagsbehandlingstiderne i Ankestyrel-
sen er uforholdsmæssigt lange. Ministeren henledte opmærksomheden på, at Anke-
styrelsen på finansloven for 2019 fik en merbevilling målrettet afvikling af sagspukler
og nedbringelse af sagsbehandlingstiderne i styrelsen. Derudover pågik der en bud-
getanalyse af Ankestyrelsen, som havde til formål at kvalificere det langsigtede bevil-
lingsniveau for styrelsen, der understøtter, at der kan opnås balance mellem antallet
af indkomne og afgjorte sager i styrelsen. Ministeren oplyste også, at det var vurderin-
gen, at de uforholdsmæssigt lange sagsbehandlingstider kunne tilskrives en årelang
strukturel underfinansiering af Ankestyrelsen, og at det med disse initiativer var for-
ventningen, at målsætningen om en maksimal gennemsnitlig sagsbehandlingstid på
13 uger for klagesager på beskæftigelses-og socialområdet ville blive nået hurtigst
muligt inden for en kortere årrække.
9. Vores opfølgning viser, at der er sket en forbedring af sagsbehandlingstiderne, siden
vi afgav beretningen, men at Ankestyrelsen endnu ikke helt har nået målsætningen
om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger for kommunale social- og beskæf-
tigelsessager. Tabel 1 viser udviklingen i Ankestyrelsens sagsbehandlingstider.
Tabel 1
Udvikling i sagsbehandlingstider
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid 2018
Kommunale beskæftigelsessager
Kommunale socialsager
Beskæftigelses- og socialsager
(Udbetaling Danmark)
I alt
Arbejdsskadesager
21�½2 uger
20�½8 uger
23�½7 uger
21�½3 uger
31�½6 uger
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid 2021
13�½5 uger
15�½5 uger
11�½4 uger
13�½9 uger
22�½8 uger
Note: De 13,9 uger er opgjort med en vægtning af antal sager, idet der er forskel på, hvor mange sager der er
afgjort blandt de 3 typer sager, der indgår i beregningen.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af data fra Ankestyrelsen
Statsrevisorerne beretning SB16/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. marts 2022
4
Det fremgår af tabel 1, at sagsbehandlingstiden for social- og beskæftigelsessager om-
fattet af målsætningen om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger er faldet. I
2021 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for kommunale beskæftigelses- og
socialsager og beskæftigelses- og socialsager fra Udbetaling Danmark 13,9 uger. Sags-
behandlingstiden er således faldet med 7,4 uger i perioden 2018-2021. Det fremgår og-
så, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for arbejdsskadesager var 22,8 uger i
2021. Sagsbehandlingstiden er således faldet med 8,8 uger i perioden 2018-2021, og
der har generelt været en positiv udvikling.
Social- og Ældreministeriet og Ankestyrelsen forventer, at Ankestyrelsen når en gen-
nemsnitlig sagsbehandlingstid for kommunale social- og beskæftigelsessager på højst
14 uger i 2022. Målet om 13 ugers sagsbehandlingstid for kommunale social- og be-
skæftigelsessager forventes indfriet fra og med 2023. Siden 2018 er målet om højst
13 ugers gennemsnitlig sagsbehandlingstid blevet skærpet for udvalgte sagsområder.
Fra og med 2022 er målet for sygedagpengesager og sager fra Udbetaling Danmark
– som er fuldt oplyste fra modtagelsen i Ankestyrelsen – at mindst 90
%
af disse sager
bliver afgjort inden for 10 uger. Derudover indgår der andre sagsområder – bl.a. sager
inden for arbejdsløshedsforsikringsloven, ferieloven og familieret – end kommunale so-
cial- og beskæftigelsessager i målet om højst 13 ugers gennemsnitlig sagsbehandlings-
tid.
Vores opfølgning viser også, at Ankestyrelsen følger udviklingen i produktivitet for de
3 sagstyper: beskæftigelsessager, socialsager og arbejdsskadesager. Styrelsen har en
ensartet styring for de enkelte sagsområder og anvender flere værktøjer til opfølgning
på produktivitet. Opfølgningen følges løbende via styrelsens ledelsesinformationssy-
stem.
Ankestyrelsen følger ligeledes sagsflowet for de 3 sagstyper. Ankestyrelsen priorite-
rer løbende sagsbehandlere til områder, hvor der er sagspukler. Ankestyrelsen oply-
ser, at det har til formål at sikre en hensigtsmæssig gennemstrømning af sager. Admi-
nistrationen følger derudover op på, hvor mange sager der venter på at blive oprettet
i Ankestyrelsens sagsbehandlingssystem. Dette supplerer ledelsesinformationen, som
er baseret på registreringer i Ankestyrelsens sagsbehandlingssystem.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Ankestyrelsen har nedbragt sagsbe-
handlingstiden for arbejdsskadesager. Rigsrevisionen finder det videre tilfredsstillen-
de, at Ankestyrelsen både følger udviklingen i produktiviteten og sagsflowet for de 3
sagstyper. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen vil fortsat følge indfrielse af den gennemsnitlig sagsbehandlingstid på
13 uger for kommunale social- og beskæftigelsessager.
Statsrevisorerne beretning SB16/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. marts 2022
2547247_0006.png
5
Lovkrav til og aftaler om sagsbehandlingstider
11. Statsrevisorerne bemærkede, at Ankestyrelsen ikke overholdt lovens krav om sags-
behandlingstid i 23
%
af sagerne om forsikrede ledige. Det fremgik også af beretnin-
gen, at Ankestyrelsen i 2018 ikke i alle tilfælde overholdt lovkrav og aftaler. Det frem-
gik desuden, at Ankestyrelsen på baggrund af Rigsrevisionens undersøgelse havde
vurderet, at styrelsen havde behov for et bedre overblik over og en bedre styring af
sager med sagsbehandlingsfrister.
12. Social- og indenrigsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at depar-
tementet siden april 2019 hver måned har fulgt sagsbehandlingstiden specifikt for
sager om forsikrede ledige. På den baggrund oplyste ministeren, at Ankestyrelsen i
2019 har afgjort 94,3 % af i alt 88 sager om tilbud til forsikrede ledige inden for den
lovfastsatte frist på 4 uger.
Rigsrevisionens opfølgning på sagen viser, at lovens frister og aftalefristerne nu ge-
nerelt overholdes, jf. tabel 2.
Tabel 2
Sagsbehandlingstid for sager med lovkrav eller aftale
Opfølgningspunkt
Sager om forsikrede ledige (lovkrav)
Visse sager om forhold vedrørende
anbragte børn (lovkrav, men mulighed
for at forlænge sagsbehandlingstiden)
Sager i varslingsordningen (aftale)
Tidligere hjemviste sager (aftale)
Lovkrav eller aftale
4 uger for
100 % af sagerne
8 uger for
100 % af sagerne
8 uger for
90 % af sagerne
8 uger for
90 % af sagerne
Overskridelse 2018
23�½0 %
27�½0 %
Overskridelse 2021
0�½0 %
1�½0 %
0�½7 %
0�½4 %
0�½0 %
4�½0 %
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af data fra Ankestyrelsen
13. Ankestyrelsen oplyser, at fristoverholdelsen for tidligere hjemviste sager lå på 86
%
i årene 2019-2021, men at fristoverholdelsen var over 90 % i store dele af 2021. Resul-
tatet begrundes med, at sagsproduktionen har været hæmmet i andet halvår 2021 på
grund af omstrukturering af Ankestyrelsens primære fagkontor, men at sagsproduktio-
nen vil blive genoprettet, hvorefter Ankestyrelsen forventer at fastholde en fristover-
holdelse på over 90 % for tidligere hjemviste sager. Ankestyrelsen følger løbende de
lovbestemte og aftalebestemte frister via Ankestyrelsens ledelsesinformationssystem
og i forbindelse med kvartalsmæssig afrapportering til Social- og Ældreministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB16/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. marts 2022
2547247_0007.png
6
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Ankestyrelsen har overholdt lovkravet
for sagsbehandlingstiden for sager om tilbud til forsikrede ledige, og at styrelsen gene-
relt set har overholdt lovkravet for sagsbehandlingstiden for visse sager om anbragte
børn. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at styrelsen overholder aftaler om sags-
behandlingstider for sager i varslingsordningen og generelt set overholder aftaler om
fristoverholdelse for tidligere hjemviste sager. Rigsrevisionen finder det tillige tilfreds-
stillende, at Ankestyrelsen sikrer overholdelsen af lovkrav og aftaler ved opfølgning
via styrelsens ledelsesinformationssystem. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne
del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm