Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 15 5
Offentligt
2699421_0001.png
Maj 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
information og
kompensation til
togpassagerer
ved forsinkelser
og aflysninger
Statsrevisorerne beretning SB15/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. maj 2023
2699421_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om information og kompensation til
togpassagerer ved forsinkelser og aflysninger (beretning
nr. 15/2018)
1. maj 2023
RN 706/23
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om information og kompensation til
togpassagerer ved forsinkelser og aflysninger, som blev indledt med en beretning i
2019. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 25. september
2019 og 30. marts 2022.
2. Beretningen handlede om, hvorvidt DSB og Banedanmark på tilfredsstillende vis
informerede og kompenserede deres passagerer ved forsinkelser og aflysninger.
Passagererne har krav på information og i visse tilfælde også krav på økonomisk kom-
pensation, når der opstår forsinkelser og aflysninger. DSB og Banedanmark har et delt
ansvar for at give trafikinformation ved forsinkelser og aflysninger. Ansvaret for kom-
pensation af DSB’s kunder ligger derimod alene hos DSB.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at DSB og Banedanmark har implementeret
det sidste af 8 initiativer, som skal sikre kunderne hurtig information og rådgivning ved
forsinkelser og aflysninger. Rigsrevisionen finder det ligeledes tilfredsstillende, at pas-
sagererne kan tilmelde sig pendlerrejsegarantiordningen
direkte i DSB’s app og dermed
automatisk opnå den økonomiske kompensation, de har krav på ved forsinkelser og af-
lysninger. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
3. Rigsrevisionen afgav i maj 2019 en beretning om information og kompensation til
togpassagerer ved forsinkelser og aflysninger.
4. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at DSB
og Banedanmark ikke informerede og kompenserede deres togpassagerer på tilfreds-
stillende vis ved forsinkelser og aflysninger. Konsekvensen var gener for passagerer-
ne, utilfredse kunder og på sigt risiko for reduktion i passagertal.
Statsrevisorerne beretning SB15/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. maj 2023
2699421_0003.png
2
5. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. DSB’s og Banedanmarks arbejde med at gen-
nemføre konkrete projekter for at give kunderne
hurtig information og rådgivning ved forsinkelser og
aflysninger.
2. DSB’s tiltag for at øge eller forbedre informatio-
nen til passagererne om rejsetidsgaranti.
3. DSB’s tiltag for at forbedre kontrollen med kom-
pensationer, så nogle passagerer ikke får udbetalt
mere i kompensation, end de har ret til.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 30. marts 2022.
6. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
DSB’s og Banedanmarks
initiativer
7.
Vi gennemgår i det følgende DSB’s og Banedanmarks initiativer i forhold til de
ude-
stående opfølgningspunkter. Dette sker med henblik på at vurdere, om DSB’s og Ba-
nedanmarks initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes be-
mærkninger og Rigsrevisionens beretning. Gennemgangen er baseret på brevveksling
med Transportministeriet og DSB.
Information og rådgivning ved forsinkelser og aflysninger
8. Statsrevisorerne bemærkede, at DSB og Banedanmark hverken levede op til egne
målsætninger eller passagerernes forventninger til god trafikinformation ved forsinkel-
ser og aflysninger. Statsrevisorerne bemærkede herunder, at knap halvdelen af pas-
sagererne var tilfredse med den trafikinformation, de fik, og at passagererne ikke var
tilfredse med den rådgivning, der blev givet om alternative transportmuligheder ved
forsinkelser og aflysninger.
9. Transportministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at DSB og Banedan-
mark i de følgende år ville gennemføre projekter, der skulle give kunderne hurtig infor-
mation og rådgivning ved driftsforstyrrelser.
10. Rigsrevisionen konstaterede i notat til Statsrevisorerne af 30. marts 2022, at DSB
og Banedanmark havde afsluttet 7 ud af 8 iværksatte projekter. Rigsrevisionen ville
fortsat følge det sidste projekt, der handlede om implementeringen af DSB’s og Bane-
danmarks planlagte projekt om én kilde til trafikinformation, der skal sikre, at informa-
tionen til kunderne er ens på tværs af skærme, højttalere og digitale services.
11. DSB har oplyst, at projektet om én kilde til trafikinformation er implementeret og
sat i drift i marts 2023.
Statsrevisorerne beretning SB15/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. maj 2023
3
12. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at DSB og Banedanmark har implemen-
teret det sidste af 8 initiativer, som skal sikre kunderne hurtig information og rådgiv-
ning ved forsinkelser og aflysninger. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Informationen til passagererne om rejsetidsgaranti
13. Statsrevisorerne
bemærkede, at DSB’s indsats for at understøtte, at passagerer-
ne fik den økonomiske kompensation, de havde krav på ved forsinkelser og aflysnin-
ger, havde været mangelfuld. Passagerernes kendskab til mulighederne for økono-
misk kompensation var lavt. Nogle passagerer fik således ikke den kompensation, de
havde krav på, mens andre passagerer fik en højere kompensation end den, de var
berettigede til. Statsrevisorerne anbefalede, at DSB forøger kendskabet til passager-
rettigheder og automatiserer den økonomiske kompensation, så passagererne ikke
skal kæmpe for at få, hvad de har krav på.
14. Transportministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at DSB ville forbedre
kundeoplevelsen i salgskanalerne, så tilmeldingen til pendlernes kompensationsord-
ning opleves mere automatiseret, enkel og nem at tilgå.
15. Rigsrevisionen konstaterede i notat til Statsrevisorerne af 30. marts 2022, at DSB
fortsat arbejdede på, at pendlere skulle kunne tilmelde sig pendlerrejsetidsgaranti-
ordningen
direkte i DSB’s app i forbindelse med køb af pendlerkort. Rigsrevisionen
ville derfor fortsat følge implementeringen.
16. DSB har oplyst, at DSB den 10. maj 2022 implementerede app-løsningen, som gør
det muligt for passagererne automatisk at opnå en økonomisk kompensation ved for-
sinkelser og aflysninger.
17. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at passagererne kan tilmelde sig pend-
lerrejsegarantiordningen direkte i DSB’s app og dermed automatisk opnå den økono-
miske kompensation, som de har krav på ved forsinkelser og aflysninger. Rigsrevisio-
nen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Birgitte Hansen