Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 13 4
Offentligt
2633925_0001.png
Oktober 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Kriminalforsorgens
indsats over for
dømte i og uden for
fængslerne
Statsrevisorerne beretning SB13/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. oktober 2022
2633925_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Kriminalforsorgens indsats over
for dømte i og uden for fængslerne (beretning nr.
13/2018)
5. oktober 2022
RN 1112/22
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Kriminalforsorgens indsats over
for dømte i og uden for fængslerne, som blev indledt med en beretning i 2019. Vi har
tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 2. september 2019.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
Justitsministeriet har siden Rigsrevisionens beretning i 2019 arbejdet med initiativer
for at forbedre Kriminalforsorgens indsats over for dømte i og uden for fængslerne.
Rigsrevisionen har gennemgået initiativerne og kan konstatere, at det endnu ikke er
alle initiativer, der er implementeret. Det er derfor Rigsrevisionens samlede vurde-
ring, at Kriminalforsorgen ikke har gjort tilstrækkeligt for at følge op på beretningen.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Kriminalforsorgens arbejde med at overvåge, at straffene over for betinget dømte
og prøveløsladte fuldbyrdes med den hurtighed, kontrol og konsekvens, som er
forudsat i tilsynsreglerne og dommene
Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at kontrollen med og støtte til fodlænke-
afsonere lever op til bestemmelserne i loven
Kriminalforsorgens arbejde med at gøre det muligt at matche de indsattes krimino-
gene behov med de beskæftigelsesaktiviteter, de tilbydes.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Kriminogene behov
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i marts 2019 en beretning om Kriminalforsorgens indsats over
for dømte i og uden for fængslerne. Beretningen handlede om Kriminalforsorgens til-
syn med betinget dømte, afsonere med fodlænke og prøveløsladte og om Kriminalfor-
sorgens beskæftigelses- og kriminalpræventive indsats over for afsonere i fængsler
og arrester.
Den indsattes kriminogene
behov er de behov, der skal
imødekommes med henblik
på at reducere risikoen for, at
den indsatte falder tilbage til
kriminalitet.
Statsrevisorerne beretning SB13/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. oktober 2022
2633925_0003.png
2
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det meget utilfredsstillende,
at Justitsministeriet ikke havde sikret en tilfredsstillende fuldbyrdelse af straffe til døm-
te i og uden for fængslerne. Statsrevisorerne bemærkede, at det påvirker retsfølelsen
i samfundet negativt, at en betydelig del af straffene ikke er fuldbyrdet rettidigt og med
den kontrol og konsekvens, som er forudsat i domme, lovgivning og tilsynsregler.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at straf-
fene over for betinget dømte og prøveløsladte fuld-
byrdes med den hurtighed, kontrol og konsekvens,
som er forudsat i tilsynsreglerne og dommene.
2. Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at kon-
trollen med og støtte til fodlænkeafsonere lever op
til bestemmelserne i loven.
3. Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at de
indsatte i fængslerne får de indsatser, Kriminalfor-
sorgen vurderer, at de har behov for med henblik
på at reducere risikoen for at falde tilbage til krimi-
nalitet.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Vilkår
Vilkår er knyttet til betingede
domme, prøveløsladelser og
tilladelser til afsoning med fod-
lænke. Nogle vilkår er givet
ved lov, fx at en dømt, der af-
soner med fodlænke, ikke må
indtage alkohol. Andre vilkår
fastsættes ud fra den enkelte
sag, fx vilkår om samfundstje-
neste og misbrugsbehandling
eller om, at en dømt ikke må
befinde sig bestemte steder.
Særvilkår kan være ubetinge-
de eller betingede af, at Krimi-
nalforsorgen i forbindelse med
tilsynet skønner, at vilkårene
skal udløses.
Kriminalforsorgen i
Frihed (KiF)
II. Justitsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Justitsministeriets initiativer i forhold til opfølgnings-
punkterne. Dette sker med henblik på at vurdere, om ministeriets initiativer adresse-
rer den kritik, der fremgår af Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes bemærk-
ninger. Gennemgangen er baseret på løbende brevveksling med samt redegørelser
og dokumentation fra Justitsministeriet og Kriminalforsorgen.
Kriminalforsorgens tilsyn med betinget dømte og prøveløsladte
Kriminalforsorgen i Frihed (KiF)
er en samlet betegnelse for de
13 afdelinger i Kriminalforsor-
gen, som fører tilsyn med bl.a.
betinget dømte, fodlænkeaf-
sonere og prøveløsladte.
7. Statsrevisorerne fandt, at Kriminalforsorgens tilsyn med betinget dømte og prøve-
løsladte havde været utilfredsstillende, da Kriminalforsorgen ikke havde iværksat til-
syn og samfundstjeneste hurtigt nok for over halvdelen af de betinget dømte, som
blev indberettet for overtrædelse af de vilkår, der knytter sig til dommen. Statsreviso-
rerne bemærkede endvidere, at Kriminalforsorgen for halvdelen af de prøveløsladte,
som blev indberettet, ikke havde iværksat tilsyn til tiden og i overensstemmelse med
tilsynsreglerne. Endelig bemærkede Statsrevisorerne, at Kriminalforsorgen i Frihed
(KiF), der bl.a. fører tilsyn med betinget dømte, har en uensartet praksis for indberet-
ning af vilkårsovertrædelser, hvilket kan være i strid med det forvaltningsretlige lig-
hedsprincip.
Statsrevisorerne beretning SB13/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. oktober 2022
3
Det fremgik endvidere af beretningen, at Kriminalforsorgen ikke i alle tilfælde reage-
rer konsekvent, når de dømte overtræder de vilkår, der er knyttet til deres dom.
8. Rigsrevisionens opfølgning viser, at Kriminalforsorgen har udarbejdet en samlet
vejledning, som KiF-medarbejderne skal anvende, når de fører tilsyn med betinget
dømte og prøveløsladte. Vejledningen præciserer fristerne
i forbindelse med KiF’s
til-
syn og kontrol samt konsekvenser i forbindelse med vilkårsovertrædelser vedrørende
betinget dømte og prøveløsladte. Fx har Kriminalforsorgen præciseret, i hvilke situa-
tioner der skal gives pålæg om, at den dømte skal overholde de vilkår, der knytter sig
til dommen. Det er således præciseret, at KiF skal indberette den betinget dømte til
anklagemyndigheden efter 2 pålæg, hvis vedkommende udebliver fra tilsynssamtale,
og efter 1 pålæg, hvis vedkommende overtræder øvrige vilkår. Kriminalforsorgen har
også præciseret, hvilke reaktionsmuligheder KiF har over for prøveløsladte, som over-
træder deres vilkår, og hvilke forhold KiF-medarbejderen skal lægge vægt på, når det
skal vurderes, om sanktioner skal bringes i anvendelse. Vejledningen giver således
grundlag for at sikre, at straffene over for betinget dømte og prøveløsladte fuldbyrdes
med den hurtighed, kontrol og konsekvens, som er forudsat i tilsynsreglerne og dom-
mene.
9. Rigsrevisionens beretning i 2019 viste, at Kriminalforsorgen kun i meget begrænset
omfang foretog en løbende overvågning af KiF’s tilsyn med betinget dømte og prøve-
løsladte. Opfølgningen viser, at Kriminalforsorgen stadig ikke overvåger området lø-
bende. Kriminalforsorgen har dermed ikke undersøgt og dokumenteret, om tilsynet
samlet set er blevet forbedret siden 2019, så Kriminalforsorgen i højere grad sikrer, at
straffene over for betinget dømte og prøveløsladte bliver fuldbyrdet med den hurtig-
hed, kontrol og konsekvens, som er forudsat i tilsynsreglerne og dommene. Kriminal-
forsorgen har oplyst, at de i 2021 har oprettet en ny kontrol- og tilsynsenhed og et nyt
tværgående tilsynsforum, og at de er i gang med at iværksætte et ensartet og syste-
matiseret arbejde med stikprøver på tværs af organisationen, hvor konkrete sager i
Kriminalforsorgen løbende gennemgås for at undersøge, om kontrol- og tilsynsopga-
ven er udført i overensstemmelse med regler og praksis. Derudover har Kriminalfor-
sorgen i 2022 igangsat en mere omfattende forvaltningsrevision vedrørende prøve-
løsladte, som bl.a. skal se på kontrol- og tilsynsindsatserne.
10. Rigsrevisionen vil fortsat følge Kriminalforsorgens arbejde med at overvåge, om
straffene over for betinget dømte og prøveløsladte fuldbyrdes med den hurtighed,
kontrol og konsekvens, som er forudsat i tilsynsreglerne og dommene.
Kriminalforsorgens tilsyn med fodlænkeafsonere
Pålæg
Et pålæg er en vilkårsindskær-
pelse, der gives skriftligt som
en advarsel til en dømt eller
prøveløsladt om, at vedkom-
mende skal overholde sine vil-
kår for ikke at blive indberet-
tet til retten.
11. Statsrevisorerne fandt, at Kriminalforsorgens tilsyn med fodlænkeafsonere har væ-
ret utilfredsstillende. Statsrevisorerne bemærkede i den forbindelse, at kontrollen med
fodlænkeafsoneres overholdelse af strafvilkår ikke havde været tilstrækkelig, at ind-
beretninger herom ikke var konsekvente, og at støtte og vejledning til dømte med fod-
lænke var meget begrænset.
Statsrevisorerne beretning SB13/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. oktober 2022
4
12. Justitsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Kriminalforsorgen lø-
bende ville følge op på, om kontrollen af fodlænkeafsonere levede op til reglerne.
13. Kriminalforsorgen har oplyst, at de har udarbejdet praksisnære værktøjer for at
sikre en fælles tilgang til tilsyn, kontrol og indberetning. Kriminalforsorgen har desu-
den oplyst, at der i løbet af 2022 vil blive arbejdet på en ny håndbog, et nyt grundlag
for den kriminalitetsforebyggende undervisning til fodlænkeafsonere og et ensartet
opstartsmateriale for nye medarbejdere i fodlænkeafdelingerne. Materialet skal både
bidrage til at styrke kontrollen med samt støtten og vejledningen til fodlænkeafsonere.
14. Rigsrevisionens gennemgang viser, at Kriminalforsorgen ikke siden Rigsrevisio-
nens beretning i 2019 har fulgt op på, om kontrollen med fodlænkeafsonere lever op
til reglerne. Kriminalforsorgen har oplyst, at den nye kontrol- og tilsynsenhed og det
nye tværgående tilsynsforum, jf. pkt. 9, fremadrettet også skal sikre et tættere ledel-
sesmæssigt fokus på arbejdsgangene vedrørende fodlænkeafsonere.
15. Rigsrevisionen vil fortsat følge Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at kon-
trollen med og støtten til fodlænkeafsonere lever op til bestemmelserne i loven.
Kriminalforsorgens beskæftigelsesindsats og kriminalitetsforebyg-
gende indsatser i fængsler og arrester
16. Statsrevisorerne fandt, at Kriminalforsorgens beskæftigelsesindsats og kriminal-
præventive indsats over for ubetinget dømte, der afsoner i fængsler og arresthuse,
havde været ikke helt tilfredsstillende. Dette skyldtes bl.a., at Kriminalforsorgen ikke
havde fulgt op på, om de enkelte indsatte havde modtaget de indsatser, de havde be-
hov for med henblik på at undgå tilbagefald til kriminalitet.
17. Justitsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at det var vigtigt, at der i
videst muligt omfang blev fulgt op på de indsattes kriminogene risiko- og behovsområ-
der, og at dette bl.a. kunne ske ved en bedre styring og målretning af beskæftigelses-
indsatserne.
Faglige spor i Kriminal-
forsorgens arbejdstilbud
Træ
Metal
Grønt
Overflade
Små-produktion
Mad og sundhed.
Kriminalforsorgen har oplyst, at de i forbindelse med flerårsaftalen 2018-2021 har
målrettet deres arbejdstilbud i 6 faglige spor for at skabe bedre sammenhæng mel-
lem Kriminalforsorgens indsatser og resurseanvendelse og det liv, de indsatte skal
fungere i efter løsladelse. Derudover har Kriminalforsorgen oplyst, at de som led i
flerårsaftalen 2022-2025 er ved at gennemføre nedenstående indsatser under te-
maet
Bedre forudsætninger for et liv uden kriminalitet,
jf. boks 1.
Statsrevisorerne beretning SB13/2018 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. oktober 2022
2633925_0006.png
5
Boks 1
Initiativer vedrørende resocialisering i Kriminalforsorgens
flerårsaftale 2022-2025
Temaet
Bedre forudsætninger for et liv uden kriminalitet
omfatter bl.a. følgende
initiativer:
øget deling af oplysninger vedrørende de indsatte med kommunerne
mulighed for samfundstjeneste i private virksomheder
strategi for målrettet forebyggelse af ny kriminalitet
ny strategi for styrket samarbejde med civilsamfundet og pulje til civilsamfundstiltag
nye uddannelsesafdelinger, flere lærere, flere AMU-kurser mv.
Kilde:
Kriminalforsorgens flerårsaftale 2022-2025.
Det fremgik af beretningen, at Kriminalforsorgen var i gang med at implementere et
nyt registreringssystem (kaldet PUMA), der skal tilvejebringe data, som kan belyse
matchningen mellem de enkelte indsattes behov og de beskæftigelsesaktiviteter, de
tilbydes. Gennemgangen viser imidlertid, at Kriminalforsorgen stadig ikke kan matche
indsattes kriminogene behov med de beskæftigelsesaktiviteter, de tilbydes, da det
endnu ikke er muligt at trække og analysere data fra PUMA.
Justitsministeriet har oplyst, at arbejdet med at sikre, at de indsatte får de beskæfti-
gelsesaktiviteter, de har behov for, rækker ud over arbejdet med PUMA, og at det ind-
går i flerårsaftalens initiativ om en ny strategi for forebyggelse af ny kriminalitet og i
civilsamfundsstrategien.
Rigsrevisionen er enig heri og konstaterer, at Kriminalforsorgen som led i flerårsafta-
lerne har iværksat initiativer med henblik på at forbedre de indsattes mulighed for en
kriminalitetsfri tilværelse. Rigsrevisionen finder dog samtidig, at muligheden for at
matche de indsattes kriminogene behov med de beskæftigelsesaktiviteter, de tilby-
des, er en væsentlig forudsætning for at kunne sikre, at de indsatte får de indsatser,
de har behov for.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Kriminalforsorgens arbejde med at gøre det muligt at
matche de indsattes kriminogene behov med de beskæftigelsesaktiviteter, de tilby-
des.
PUMA
PUMA står for Programvirk-
somhed, Uddannelse, Mis-
brugsbehandling og Arbejde
og er Kriminalforsorgens re-
gistreringssystem til beskæf-
tigelse.
Birgitte Hansen