Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 12 6
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W
www.sum.dk
Sundheds- og Ældreministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 04-07-2019
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPPHM
Sagsnr.: 1803241
Dok. nr.: 913048
Sundheds- og Ældreministerens redegørelse til
Statsrevisorernes beretning nr. 12/2018 om åbne data
Statsrevisorerne har den 26. marts 2019 fremsendt deres beretning nr. 12/2018 om
åbne data, med frist for ministereredegørelse d. 27. maj 2019. På grund af
udskrivelse af folketingsvalget, nåede den daværende sundhedsminister ikke at
afgive ministerredegørelse og derfor har Statsrevisorerne bedt om, at jeg fremsender
min redegørelse hurtigst muligt efter regeringsdannelsen.
Rigsrevisionen lægger i sin beretning vægt på, at der er et stort samfundsøkonomisk
potentiale ved at åbne offentlige data og at åbne data kan øge gennemsigtigheden i
forvaltningen. Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne bemærker, at statslige
myndigheder kan bidrage til at øge økonomisk vækst i samfundet og transparens i
forvaltningen, hvis de i højere grad åbner deres data.
Jeg vil gerne kvittere for, at der med beretningen er sat fokus på, at der med brugen
af offentlige data er potentiale for udvikling af vores samfund. F.eks. er brugen af
sundhedsdata en afgørende forudsætning for, at vi kan udvikle sundhedsvæsenet i de
kommende år.
Når det kommer til brugen af sundhedsdata er det vigtigt, at der er en balance
mellem potentialet ved brugen af sundhedsdata og hensynet til datasikkerhed og
borgernes ret til fortrolighed og privatliv.
Det betyder, at der er nogle helt klare krav til, hvordan og hvornår sundhedsdata kan
åbnes og stilles til rådighed for offentligheden. På den åbne del af eSundhed stiller
Sundhedsdatastyrelsen sundhedsdata til rådighed for offentligheden, hvor data er
aggregeret til et niveau, hvor man ikke kan identificere enkelte borgere.
Det er Sundhedsdatastyrelsens ambition at udstille data på denne måde for
principielt alle de nationale registre og opgørelser, som Sundhedsdatastyrelsen er
ansvarlig for. Som beretningen viser, arbejder Sundhedsdatastyrelsen allerede
systematisk med at åbne data og det er et arbejde som fortsættes og prioriteres højt
i den nye version af eSundhed, som netop er lanceret.
Rigsrevisionen vurderer i sin beretning, at Sundheds- og Ældreministeriet i visse
tilfælde – f.eks. på medicinområdet – aggregerer data unødigt meget, og peger på, at
ministeriet med fordel kan åbne data på et mindre aggregeret niveau. I den
forbindelse er det vigtigt at fremhæve, at når man udstiller aggregerede data, vil der
altid skulle foretages en afvejning mellem på den side mulighederne for detaljerede
opgørelser og på den anden side risikoen for at overblikket mistes. Den vurdering er
taget i forhold til de aktuelle præsentationer på eSundhed, men behovet for