Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
sb 11 2
Offentligt
2068621_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
([email protected])
Kopi:
Rigsrevisionen
([email protected])
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
14. august 2019
Sagsnr.:19/04988
Ministerredegørelse vedr. beretning nr. 11/2018 om folke-
skolens obligatoriske 9.-klasseprøver
Statsrevisorerne har anmodet om min redegørelse for de foranstaltninger
og overvejelser, som beretning nr. 11/2018 om folkeskolens obligatori-
ske 9.-klasseprøver har givet anledning til.
I beretningen bemærker statsrevisorerne, at det er meget problematisk, at
mange folkeskoleelever ikke aflægger de afgangsprøver i 9. klasse, som
har været obligatoriske siden 2006. Problemet vil blive forstærket fra
2019, hvor det er et krav, at eleverne skal have aflagt alle obligatoriske
prøver, for at de kan fortsætte i uddannelsessystemet. Statsrevisorerne
finder det utilfredsstillende, at Undervisningsministeriet (nu Børne- og
Undervisningsministeriet) ikke i tilstrækkelig grad har overvåget og un-
derstøttet, at folkeskolerne lever op til deres lovbestemte formål om at
forberede eleverne til videre uddannelse.
Statsrevisorerne bemærker endvidere, at:
Ministeriets tilsyn med folkeskolernes kvalitet ikke har indfanget de
skoler, som i flere på hinanden følgende år har mange elever, der
ikke aflægger de obligatoriske 9.-klasseprøver
Ministeriet indsamler og råder over mange data om prøveaflæggelse
og prøveresultater, men at data er præget af fejl, mangler og inkon-
sistens
Ministeriet ikke har viden om, hvordan fritagelser fra prøver anven-
des i praksis, og i hvor høj grad sygemeldte og udeblevne elever ef-
terfølgende aflægger prøver i sygetermin
Ministeriet har haft et mangelfuldt grundlag for at få kendskab til og
reagere på passende måde over for de folkeskoler, der ikke lykkes
med at få eleverne til at aflægge 9.-klasseprøverne.
Statsrevisorerne beretning SB11/2018 - Bilag 2: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 14. august 2019
Kritikpunkterne afspejler Rigsrevisionens bemærkninger i beretningen.
Jeg finder det ikke acceptabelt, at så mange elever i folkeskolens normal-
klasser ikke aflægger alle obligatoriske 9.-klasseprøver, og at data på om-
rådet indeholder så mange fejl og mangler, at det er usikkert, præcis hvor
mange der er tale om. Det skal der rettes op på.
Kvaliteten af datagrundlaget
Beretningen har derfor bl.a. givet anledning til en række ændringer i for-
hold til at sikre et retvisende og komplet datagrundlag.
Samlet elevpopulation
Det er en central udfordring, at Børne- og Undervisningsministeriet ikke
har et komplet elevregister, der tydeligt angiver, hvor mange elever, der
bør aflægge afgangsprøverne i 9. klasse på de enkelte skoler. For at imø-
dekomme denne udfordring, vil ministeriet undersøge, om den nu æn-
drede UNI-login database kan danne udgangspunkt for en tidstro opgø-
relse af eleverne i 9. klasse i juni måned.
Ministeriet har undersøgt skolernes registreringspraksis og den samlede
proces frem mod prøveafholdelsen. Ministeriet har benyttet data fra alle
tilgængelige kilder blandt andet det system, hvor skolerne bestiller prø-
vemateriale, og det system, hvor skolerne booker de enkelte elever til
prøve. Undersøgelsen har blandt andet vist, at der er god overensstem-
melse mellem antallet af elever i UNI-login og antallet af elever, der er
booket til prøve. Derudover har undersøgelsen vist, at processen kan
forbedres i forhold til at fastsætte tidsfrister og instrukser for skolerne,
sådan at det i endnu højere grad sikres, at alle elever bliver booket kor-
rekt til prøve.
De indledende undersøgelser ser umiddelbart positive ud, og ministeriet
vil i de kommende måneder arbejde videre ad dette spor. De videre un-
dersøgelser vil endvidere skulle have fokus på mulige mørketal. Der hen-
vises i denne forbindelse også til undersøgelsen beskrevet i afsnittet om
planlagte analyser nedenfor.
Komplette data
Børne- og Undervisningsministeriets rykkerprocedure fokuserede tidlige-
re primært på de skoler, der helt manglede at indberette karakterer. Disse
skoler blev rykket skriftligt både før og efter, at fristen for overførsel af
karakterer var overskredet.
I 2018 fokuserede ministeriet også på de skoler, hvor der tilsyneladende
var mange elever, der manglede oplysninger om en eller flere prøver.
Disse skoler blev ligeledes kontaktet skriftligt, inden fristen for indberet-
ning var overskredet, og de skoler, hvor særligt mange elever tilsynela-
2
Statsrevisorerne beretning SB11/2018 - Bilag 2: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 14. august 2019
dende ikke havde aflagt alle prøver (ca. 40 skoler), blev yderligere kon-
taktet telefonisk.
Den målrettede henvendelse til de skoler, hvor ministeriet vurderede, at
der kunne være fejl i data, har medført en høj grad af efterregistreringer,
således at antallet af fejl er mindsket betydeligt. Der er dog fortsat elever,
som ikke indberettes komplet med en status i alle fag.
Ministeriet udbygger derfor disse valideringstiltag ved indberetningen af
karakterer i juni 2019, blandt andet ved løbende telefonisk kontakt til
flere skoler, hvor det ser ud til at indberetningen ikke er komplet, og ved
at udbygge de visninger i datavarehuset, hvor skoler, kommuner og mini-
steriet kan følge med i indberetningen.
De elever, der som 1. prioritet har søgt optagelse på en gymnasial ud-
dannelse eller en erhvervsuddannelse, kan logge ind i optagelse.dk og se,
om deres afgangsbevis er overført korrekt. Dette kan ligeledes bidrage til,
at fejlregistreringer og mangler opdages tidligt.
Det er ministeriets forventning, at disse tiltag vil medføre, at validiteten
af datagrundlaget bliver yderligere forbedret.
Intern konsistens
Rigsrevisionen fremhæver i beretningen, at ca. 840 elever har registrerin-
ger, der tilsyneladende er i modstrid. Det drejer sig om elever, der både
står registreret som sygemeldt til prøven og samtidig er registreret som
fremmødt til prøven. Børne- og Undervisningsministeriet vil undersøge,
hvordan inkonsistensen opstår, og sikre, at ministeriets datasæt ikke in-
deholder forhold, der er inkonsistente i forhold til disse to oplysninger.
Tilrettelæggelsen af kvalitetstilsynet
Beretningen giver også anledning til en række initiativer i tilsynet med
kommunerne og skolerne. Der skal også lokalt være opmærksomhed på
at sikre, at flest mulige elever aflægger alle de obligatoriske 9.-klasseprø-
ver.
Resultaterne af det tematiske tilsyn
Børne- og Undervisningsministeriet har gennemført et tematisk tilsyn
med prøveaflæggelsen i skoleåret 2017/18. Tilsynet har omfattet 24 sko-
ler, der havde elever, som ikke aflagde alle syv obligatoriske 9.-klasseprø-
ver ved prøveaflæggelsen i 2017/18. Ved udvælgelsen er bl.a. anvendt
objektive og sideordnede kriterier,
jf. tabel 1.
De 24 skoler i tilsynet forde-
ler sig på kriterierne, som det fremgår af tabel 1.
3
Statsrevisorerne beretning SB11/2018 - Bilag 2: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 14. august 2019
2068621_0004.png
Tabel 1: Udvælgelseskriterier, det tematiske tilsyn
Udvælgelseskriterium
Mere end 15 pct. elever uden alle prøver
Mere end 8 pct. fritagne elever
Mere end 5 pct. syge/udeblevne
Min. 10 pct. elever uden alle prøver i tre skoleår (2015/16,
2016/17 og 2017/18)
Antal skoler
16
17
17
17
Som led i tilsynet er det også undersøgt, om skoler, der over en flerårig
periode havde en høj andel af elever, der ikke aflagde alle obligatoriske
9.-klasseprøver, også havde kvalitetsmæssige udfordringer.
Det tematiske tilsyn viste, at den overvejende årsag til, at eleverne på de
udtagne skoler ikke havde aflagt alle syv obligatoriske 9.-klasseprøver
var, at eleverne havde været syge eller var udeblevet fra en eller flere
prøver.
Tilsynet viste også, at skolerne tilbød 72 pct. af eleverne sygeprøve eller
en ny prøve, og at kun 8 pct. af eleverne reelt tog imod tilbuddet om en
ny prøve.
Tabel 2
nedenfor viser skolernes oplysninger om hjemmelsgrundlaget for
de foretagne fritagelser.
Tabel 2: Skolernes angivelse af hjemmelsgrundlag
Angivet hjemmel for fritagelse
Betydelig funktionsnedsættelse
Utilstrækkelige danskkundskaber
Fritaget for undervisning i faget
Ingen hjemmelsangivelse
I alt
Fritagelser (pct.)
25
16
9
50
100
En gennemgang af de fritagelser, hvor skolerne har angivet, at hjemlen er
’betydelig funktionsnedsættelse’, viser, at kun ca. 80 pct. er begrundet i
en funktionsnedsættelse. Årsagen kan være, at der ikke foreligger en en-
tydig definition af ’betydelig funktionsnedsættelse’, og det derfor kan
være vanskeligt for skolelederne at foretage skønnet over, om der er tale
om en funktionsnedsættelse og om den er betydelig. Tilsynet har ikke
omfattet kontakt til de fritagne elever og deres forældre, eller indhent-
ning af helbredsoplysninger om eleverne, hvorfor det ikke har været mu-
ligt at efterprøve skolernes konkrete skøn i forbindelse med tilsynet.
Gennemgangen af de to øvrige fritagelsesgrunde har vist lignende usik-
kerheder i administrationen.
Samlet set har tilsynet vist, at skolerne mangler kendskab til muligheder-
ne for fritagelse inden for loven (hjemmelsgrundlag), at hjemlerne an-
4
Statsrevisorerne beretning SB11/2018 - Bilag 2: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 14. august 2019
2068621_0005.png
vendes forkert (fx fritagelse på grund af betydelig funktionsnedsættelse,
når der er tale om utilstrækkelige danskkundskaber), og at elever fritages
på grundlag, som ikke er i overensstemmelse med lovgivningen.
Tilsynet viste også, at skolerne ikke havde sikret den fornødne dokumen-
tation for fritagelserne.
Resultaterne af 9.-klasseprøverne og den socioøkonomiske reference på
9.-klasseprøverne indgår i kvalitetstilsynet med folkeskolen og er de af
tilsynets indikatorer, der kan påvirkes af, at ikke alle elever på en skole
aflægger alle obligatoriske 9.-klasseprøver. Tilsynet har derfor gennemgå-
et resultaterne af 9.-klasseprøverne og den socioøkonomiske reference i
2016/17 og 2017/18 på alle skoler på landsplan, der har haft en andel på
mere end 10 pct. af eleverne, der ikke aflagde alle syv obligatoriske 9.-
klasseprøver de pågældende to år (svarende til 49 skoler).
Gennemgangen af resultaterne fremgår af
tabel 3,
hvor det er beskrevet, i
hvilket omfang de udtagne skoler ville have været i risiko for at blive
udtaget i kvalitetstilsynet på baggrund af prøveresultater, hvis alle elever
havde aflagt alle prøver.
Tabel 3: Niveau af faglige resultater for skoler, der har haft min. 10
pct. elever uden fuld afgangsprøve, 2016/17 og 2017/18 (antal sko-
ler)
Risikovurdering
9. klasseprøver Socioøkonomisk
reference
Risiko for tilsyn
2
1
Lave resultater men lav risiko
for tilsyn
13
6
Høje faglige resultater og ingen
risiko for tilsyn
34
42
I alt
49
49
Tabellen viser, at der kun er et meget lille antal skoler (henholdsvis to og
én), der kunne have fået så dårlige resultater, hvis alle skolens elever hav-
de aflagt alle 9.-klasseprøver, at skolerne var i risiko for at blive udtaget
til tilsyn. For henholdsvis 13 og seks skoler kan det ikke afvises, at nogle
af skolerne kunne være faldet ud i screeningen, hvis alle elever havde
aflagt alle prøver, mens de resterende skoler havde så høje faglige resulta-
ter, at skolerne er langt fra at falde ud i screeningen.
Tilsynet viser således, at det ikke med den fornødne sikkerhed vil være
muligt at identificere skoler med kvalitetsmæssige udfordringer alene på
baggrund af en høj andel af elever, der ikke aflægger alle 9.-klasseprøver.
Opfølgning på tilsynet
5
Statsrevisorerne beretning SB11/2018 - Bilag 2: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 14. august 2019
Oplysningerne i tilsynet peger på, at de mange fritagelser for prøve uden
for rammerne af loven i vid udstrækning skyldes skolernes manglende
kendskab til reglerne om fritagelse for prøver.
I dialogen med skolerne i tilsynet var det styrelsens forståelse, at fritagel-
ser i nogle tilfælde er udtryk for, at skolerne prøver at skåne eleverne,
men i andre tilfælde udtryk for, at der fokuseres på at få eleverne til at
tage nogle prøver fremfor ingen. Det gælder især i forhold til de sårbare
elever, der ikke umiddelbart kan fritages inden for lovens muligheder for
fritagelse.
Jeg finder det ikke acceptabelt, at reglerne om fritagelse for prøve ikke
overholdes i alle tilfælde, at afgørelser om fritagelse for prøver i vidt om-
fang ikke er dokumenterede, og at der er skoler, der ikke tilbyder en ny
prøve, hvis eleven har været syg eller er udeblevet fra en prøve. Det er
også bekymrende, at så mange elever udebliver fra 9.-klasseprøverne.
Børne- og Undervisningsministeriet vil derfor tage nogle mere konse-
kvente tiltag, som skal medvirke til at sikre, at kommuner og skoler får
opmærksomhed på spørgsmålet og foretager de nødvendige ændringer af
praksis.
Ministeriet vil på baggrund af det tematiske tilsyn styrke
vejledningen
af
skoler og andre funktioner, der bidrager til skolernes afgørelser om frita-
gelse, fx pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) og uddannelses- og
erhvervsvejlederne i den kommunale ungeindsats.
Ministeriet har allerede udsendt en revideret vejledning om prøve på
særlige vilkår og fritagelse i januar 2019 samt et hyrdebrev til alle grund-
skoler i april 2019 med kopi til kommunerne om reglerne for aflæggelse
af de obligatoriske 9.-klasseprøver og optagelse på en ungdomsuddannel-
se. Ministeriet har herudover som opfølgning på hyrdebrevet afholdt to
webinarer for grundskoler og uddannelses- og erhvervsvejlederne i april
2019 forud for folkeskolens skriftlige prøver.
For at sikre, at reglerne forstås og anvendes korrekt af skolerne, vil mini-
steriet gå i dialog med relevante interessenter om, hvordan ministeriet i
højere grad kan understøtte dette. Borgmestre fra de kommuner, hvor
udfordringerne er særligt store, vil blive inviteret til en drøftelse.
Dialogen med sektoren samt resultaterne af det tematiske tilsyn vil danne
grundlag for en vurdering af, om der er behov for ændringer eller præci-
seringer af de
gældende regler
om fritagelse for prøve.
Det er vigtigt, at så mange elever som muligt aflægger de obligatoriske 9.-
klasseprøver, og det er skolernes ansvar, at det sker. Derfor skal udvik-
lingen i antallet af elever, der ikke aflægger alle 9.-klasseprøver, følges
6
Statsrevisorerne beretning SB11/2018 - Bilag 2: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 14. august 2019
tæt, så ministeriet kan følge op over for de skoler, der bliver ved at have
mange elever, der ikke aflægger alle 9.-klasseprøver.
Data om elevernes prøveaflæggelse vil derfor fra det kommende skoleår
blive inddraget i
kvalitetstilsynet
på en måde der sikrer, at manglende prø-
veaflæggelse ikke kan påvirke, om en skole udtages til tilsyn eller ej. Da
det ikke med den fornødne sikkerhed vil være muligt at identificere sko-
ler med kvalitetsmæssige udfordringer alene på baggrund af en høj andel
af elever, der ikke aflægger alle 9.-klasseprøver, vil inddragelsen ske på
baggrund af en kvalitativ, helhedsorienteret analyse af skoler med en høj
andel af elever, der ikke aflægger alle 9.-klasseprøver, men som ikke er
udtaget på baggrund af de eksisterende indikatorer.
For at sikre det fornødne fokus på fritagelse, sygeundervisning og tilbud
om en ny prøve, hvis eleven har været syg eller er udeblevet fra en prøve,
vil kvalitetstilsynet endvidere blive suppleret med
tematiske tilsyn i 2020 og
2021
med de skoler, der i to på hinanden følgende år har en høj andel af
elever, der ikke gennemfører alle obligatoriske 9.-klasseprøver.
Med henblik på at sikre, at kommunerne tager ansvar for, at så mange
elever som muligt aflægger alle syv obligatoriske 9.-klasseprøver, er det
endvidere besluttet, at andelen af elever, der aflægger alle syv obligatori-
ske 9.-klasseprøver, skal være et obligatorisk element på skoleniveau i
kommunernes
kvalitetsrapporter
fra skoleåret 2019/20. Dette vil blive ind-
arbejdet i bekendtgørelsen om folkeskolens kvalitetsrapporter i 2. halvår
2019.
Det er ministeriets vurdering, at ovenstående initiativer tilsammen vil
medføre, at flere elever kommer til at aflægge alle obligatoriske 9.-klasse-
prøver og den kommende obligatoriske prøve på 8. klassetrin. Det er
endvidere forventningen, at adgangskravene til ungdomsuddannelserne
fra i år vil understøtte en adfærdsændring, så flere elever fremadrettet
aflægger alle de obligatoriske prøver.
Ministeriet vil derudover løbende overveje, om der er behov for en yder-
ligere skærpet indsats i forhold til tilsyn, vejledning og evt. lovgivning,
herunder om det er nødvendigt at tage yderligere redskaber i brug over
for kommuner og skoler, der har en høj andel af elever, der ikke aflægger
alle de obligatoriske 9.-klasseprøver.
Planlagte analyser
Det fremgår af beretningens pkt. 9, at Undervisningsministeriet (nu Bør-
ne- og Undervisningsministeriet) har igangsat et analysearbejde, der skal
etablere et kvantitativt og kvalitativt datagrundlag for de elever, der ikke
tager 9.-klasses afgangseksamen.
7
Statsrevisorerne beretning SB11/2018 - Bilag 2: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 14. august 2019
Det igangsatte analysearbejde er omfattende og skal på tværs af skole-
former sikre viden om de elever, der ikke aflægger alle folkeskolens 9.
klasseprøver. Analysearbejdet er opdelt i to kvantitative analyser, som
gennemføres internt i ministeriet, og en kvalitativ analyse, der forventes
gennemført eksternt.
Den første kvantitative analyse
skal afdække karakteristika hos eleverne og
belyse betydningen af manglende prøveaflæggelse for elevernes videre
uddannelse mv. Der vil i den sammenhæng være fokus på at afdække,
om der indenfor den større gruppe af elever med mangler i prøveaflæg-
gelsen findes flere separate klynger af elever, der deler karakteristika. Det
forventes at give en indikation af, om der findes forskellige typer at ud-
sathed, og det vil danne baggrund for at kunne vurdere, om eksempelvis
skolemæssige forhold spiller forskellige roller på tværs af sådanne typer.
Den anden kvantitative analyse
skal afdække skolemæssige faktorer og hæn-
delser der påvirker sandsynligheden for mangler i prøveaflæggelsen. Det
forventes at denne analyse vil medvirke til at belyse, hvilke risikoindikati-
oner eksempelvis skoler bør reagere på, for at forebygge mangler i prø-
veaflæggelsen, og hvilke skolekarakteristika, der er forbundet med særlig
risiko for mangler i prøveaflæggelsen hos eleverne.
Den kvalitative analyse
skal belyse skolernes arbejde med at sikre elevernes
prøveaflæggelse med henblik på at vurdere, hvordan skolernes indsats
kan styrkes i forhold til fremadrettet at sikre, at flere elever aflægger alle
9. klasseprøverne.
Den første kvantitative analyse er igangsat, og de øvrige analyser forven-
tes igangsat, når resultaterne heraf forligger. Det samlede analysearbejdet
forventes afsluttet inden udgangen af året.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
8