Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
SB 18 8
Offentligt
2350417_0001.png
Marts 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
udflytning af statslige
arbejdspladser
Statsrevisorerne beretning SB18/2017 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. marts 2021
2350417_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om udflytning af statslige arbejds-
pladser (beretning nr. 18/2017)
9. marts 2021
RN 703/21
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om udflytning af statslige arbejds-
pladser, som blev indledt med en beretning i 2018. Vi har tidligere behandlet sagen i
notat til Statsrevisorerne af 26. september 2018.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Udflytningen af statslige arbejdspladser havde negative konsekvenser for institutioner-
nes produktion, hvilket også har påvirket borgere og virksomheder. Ved udgangen af
2020 – ca. 4 år efter udflytningen – er produktiviteten og kvaliteten i de 4 udvalgte in-
stitutioner ifølge institutionernes egne indrapporteringer til Finansministeriet tilbage
på samme niveau eller over niveauet fra før udflytningen. Rigsrevisionen vurderer sær-
skilt i beretning om sagsbehandlingstider og produktivitet i Nævnenes Hus, hvorvidt
niveauet for sagsbehandlingstider og produktivitet er forbedret tilstrækkeligt i forhold
til målsætningen med sammenlægningen af nævnene. Tomgangsudgifter til ledige leje-
mål er reduceret væsentligt, og Finansministeriet vil ved en eventuel ny udflytnings-
runde udarbejde nye retningslinjer for en mere præcis opgørelse af omkostninger.
Rigsrevisionen finder udviklingen tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
De 4 institutioners produktivitet og kvalitet i opgaveløsningen er ultimo 2020 på
niveau med eller over niveauet før udflytningen ifølge institutionerne egne indrap-
porteringer til Finansministeriet.
Tomgangsudgifter til de 3 ledige lejemål i hovedstadsområdet er ifølge Bygnings-
styrelsen reduceret fra 8,1 mio. kr. i 2017 til 1,9 mio. kr. i 2020 med et yderligere
fald i 2021.
Finansministeriet vil inddrage erfaringerne fra Rigsrevisionens beretning og erfa-
ringer fra ministerierne i forbindelse med Bedre Balance I og II, hvis det eventuelt
bliver aktuelt at udarbejde nye og mere præcise retningslinjer for omkostningsop-
gørelse ved en ny udflytningsrunde.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB18/2017 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. marts 2021
2350417_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2018 en beretning om udflytning af statslige arbejdsplad-
ser. Beretningen handlede om den første runde af udflytningen af statslige arbejds-
pladser, hvortil det forberedende arbejde blev påbegyndt i juni 2015. Formålet med
undersøgelsen var at vurdere, om ministeriernes arbejde med at udflytte statslige ar-
bejdspladser har været varetaget hensigtsmæssigt.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at det var tilfredsstil-
lende, at ministeriernes arbejde med at udflytte de statslige arbejdspladser samlet set
havde været varetaget hensigtsmæssigt. Statsrevisorerne konstaterede samtidig, at
udflytningen – som forventet – havde medført en produktionsnedgang i institutioner-
ne, herunder længere sagsbehandlingstider, som borgere og virksomheder har kunnet
mærke. Statsrevisorerne beklagede samtidig, at Landbrugsstyrelsen, Geodatastyrel-
sen og Nævnenes Hus ikke havde opfyldt alle mål for produktionen, hvoraf flere i for-
vejen var blevet nedjusteret på grund af udflytningen. Udflytningen havde haft negati-
ve konsekvenser for borgere og virksomheder i form af øgede sagsbehandlingstider
og fald i produktionen.
4. Rigsrevisionen oplyste i § 18, stk. 4-notatet til beretningen, at Rigsrevisionen fortsat
ville følge og orientere Statsrevisorerne om udviklingen i institutionernes produktion.
Statsrevisorerne ønskede samtidig fortsat at følge udviklingen i arbejdet med at ud-
leje og nyttiggøre statens ledige lokaler i hovedstadsområdet og Finansministeriets
udarbejdelse af mere præcise retningslinjer for registrering af omkostninger forbun-
det med udflytningen.
5. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Udviklingen i Geodatastyrelsens, Landbrugssty-
relsens, Nævnenes Hus’ og Statens Administrati-
ons produktion.
2. Nyttiggørelse af statens ledige lokaler i hoved-
stadsområdet og tilpasning af statens lokaler i ho-
vedstadsområdet, Aarhus og Odense.
3. Finansministeriets udarbejdelse af retningslinjer
for registrering af omkostninger til udflytningen af
statslige arbejdspladser.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
6. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB18/2017 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. marts 2021
2350417_0004.png
3
II. Ministeriernes initiativer
Udviklingen i institutionernes produktion, opgørelse af tomgangsudgif-
ter og udarbejdelse af retningslinjer
7. Vi gennemgår i det følgende Finansministeriets, Transport- og Boligministeriets, Mi-
nisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris, Klima-; Energi- og Forsyningsministeri-
ets og Erhvervsministeriets oplysninger i forhold til de udestående opfølgningspunk-
ter. Gennemgangen er baseret på brevveksling med ministerierne.
Udviklingen i institutionernes produktion
8. Statsrevisorerne beklagede, at Landbrugsstyrelsen, Geodatastyrelsen og Nævne-
nes Hus ikke havde opfyldt alle mål for produktionen, hvoraf flere i forvejen var blevet
nedjusteret på grund af udflytningen. Udflytningen havde haft negative konsekvenser
for borgere og virksomheder i form af øgede sagsbehandlingstider og fald i produktio-
nen.
9. De udflyttede institutioner har 4 gange siden beretningens afgivelse i juni 2018 ind-
sendt statusopfølgning til Finansministeriet. Som en del af opfølgningen skal de udflyt-
tede institutioner vurdere den samlede produktivitet/kvalitet af opgaveløsningen i
forhold til niveauet før udflytningen. Tabel 1 viser de 4 institutioners indberetninger.
Tabel 1
Indberetninger fra de 4 institutioner om status for den samlede produktivitet/kvalitet af opgave-
løsningen fra november 2018 til november 2020
Statens Administration
November 2018
På niveau med niveauet
før udflytning
På niveau med niveauet
før udflytning
På niveau med niveauet
før udflytning
På niveau med niveauet
før udflytning
Landbrugsstyrelsen
Væsentligt under/under
niveauet før udflytningen
Under niveauet før
udflytning
På niveau med situatio-
nen før udflytning
På niveau med situatio-
nen før udflytning
Geodatastyrelsen
Under niveauet før
udflytning
Under niveauet før
udflytning
Under niveauet før
udflytning
På niveau med situatio-
nen før udflytning
Nævnenes Hus
Over niveauet før
udflytning
Over niveauet før
udflytning
Over niveauet før
udflytning
Over niveauet før
udflytning
Marts 2019
Januar 2020
November 2020
Kilde:
Finansministeriet.
Som det fremgår af tabel 1, har Statens Administration og Nævnenes Hus i alle indbe-
retninger siden november 2018 angivet, at produktiviteten og kvaliteten i opgaveløs-
ningen har været på niveau med eller over niveauet før udflytningen. Erhvervsmini-
steriet har oplyst, at effekten af udflytningen ikke kan ses isoleret fra effekten af den
samtidige etablering og konsolidering af Nævnenes Hus som en ny styrelse samt sty-
relsens bevillingsudvikling. Rigsrevisionen vurderer særskilt i beretning om sagsbe-
handlingstider og produktivitet i Nævnenes Hus, hvorvidt niveauet for sagsbehand-
lingstider og produktivitet er forbedret tilstrækkeligt i forhold til målsætningen med
sammenlægningen af nævnene.
Statsrevisorerne beretning SB18/2017 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. marts 2021
4
Landbrugsstyrelsen og Geodatastyrelsen har i indberetningerne fra 2018 og 2019 vur-
deret, at produktionen lå væsentligt under eller under niveauet før udflytningen. I ind-
beretningen fra januar og november 2020 har Landbrugsstyrelsen vurderet, at pro-
duktionen nu var på samme niveau som før udflytningen, og Geodatastyrelsen opju-
sterede vurderingen til at ligge på samme niveau som før udflytningen i november
2020.
10. Indberetningerne til Finansministeriet er af generel karakter og omfatter en sam-
let vurdering af de udflyttede institutioners produktion. Vi har derfor undersøgt, om
og hvordan udflytningen konkret har påvirket de ydelser, som institutionerne leverer.
11. Finansministeriet har oplyst, at Statens Administration under udflytningen og op-
bygningen af styrelsen i Hjørring ikke har oplevet væsentlige nedgange i produktivite-
ten og kvaliteten. Styrelsens kunder har dog kunnet mærke udflytningen, herunder
omlægningen af driftsafviklingen, opbygning af styrelsen og rekruttering af over 250
nye medarbejdere. Dette er bl.a. afspejlet i de årlige kundetilfredshedsundersøgelser
og i løbende møder med kunderne. I løbet af 2020 har styrelsen optimeret resursean-
vendelsen på kerneopgaverne med over 30 årsværk, og den årlige kundetilfredsheds-
undersøgelse har vist det højeste resultat siden udflytningen.
12. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at det ved udflytningen
af Landbrugsstyrelsen i foråret 2016 var en meget begrænset del af medarbejderne,
som valgte at flytte med opgaverne til Sønderjylland. Der var i perioden omkring ud-
flytningen en stor medarbejderomsætning, hvilket resulterede i lavere produktivitet
og kvalitet i opgaveløsningen samt stigende sagsbehandlingstider som følge af oplæ-
ring, tab af viden osv. Ministeriet har endvidere oplyst, at det ved vurdering af pro-
duktivitet og kvalitet er svært at isolere vurderingen til udelukkende at knytte sig til
udflytningen. Vurderingen er også knyttet til udfordringer i forbindelse med bl.a. æn-
dringer i administrationsgrundlaget, som er gennemført uafhængigt af udflytningen.
Den samlede vurdering af Landbrugsstyrelsens produktivitet og kvalitet er fra januar
2020 vurderet til at være på samme niveau som før udflytningen.
13. Klima-; Energi- og Forsyningsministeriet har oplyst, at udflytningen af Geodatasty-
relsen betød et stort tab af viden, og at det har taget tid at opnå fuld bemanding og op-
lære nye medarbejdere til at kunne løse opgaverne på samme niveau som de erfarne
medarbejdere. Udflytningen har medført længere sagsbehandlingstid i forhold til regi-
strering af matrikulære forandringer og en forsinket produktion af søkort. Ministeriet
har videre oplyst, at Geodatastyrelsen ved den seneste afrapportering til Finansmini-
steriet ultimo 2020 har opjusteret vurderingen af produktionen. Styrelsen er nu fuldt
bemandet, og produktiviteten og kvaliteten i opgaveløsningen er nu på niveau sva-
rende til før udflytningen, når man ser bredt på styrelsens opgaveportefølje. På ejen-
domsområdet er sagsbehandlingstiderne nu på niveau med før flytningen, og det
gælder også store dele af søkortproduktionen. Enkelte opgaver er dog stadig påvir-
ket af udflytningen. Det gælder primært produktionen af papirsøkort og den grøn-
landske søkortproduktion. Dette skyldes, at det tager op til 5 år at oplære nye medar-
bejdere.
Statsrevisorerne beretning SB18/2017 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. marts 2021
2350417_0006.png
5
14. Erhvervsministeriet har oplyst, at trods oplæring af nye medarbejdere har Nævne-
nes Hus’ produktivitet været høj og af god kvalitet. Erfaringsmæssigt tager det lang tid
at opbygge nødvendige kompetencer hos medarbejderne inden for de mest komplek-
se sagsområder, herunder bl.a. sager i Miljø- og Fødevareklagenævnet og Energikla-
genævnet. Derfor har Nævnenes Hus i de første år efter sin etablering behandlet et
relativt lavere antal sager inden for de mest komplekse og tekniske sagstyper på Mil-
jø- og Fødevareklagenævnets område og i Energiklagenævnet, idet de fornødne spe-
cialiserede juridiske og tekniske kompetencer skulle opbygges først. De fornødne
specialiserede kompetencer er nu opbygget. Ministeriet har løbende fulgt med i ud-
viklingen i sagsbehandlingstider og sagsbeholdningens alder mv. og kan observere,
at styrelsen er kompetent og har et produktivitetsniveau over niveauet før udflytnin-
gen.
15. Rigsrevisionen kan konstatere, at ministerierne har oplyst, at alle 4 institutioners
produktivitet og kvalitet i opgaveløsningen ved den seneste indberetning til Finans-
ministeriet i november 2020 er på niveau med eller over niveauet før udflytningen.
Rigsrevisionen vurderer særskilt i beretning om sagsbehandlingstider og produktivi-
tet i Nævnenes Hus, hvorvidt niveauet for sagsbehandlingstider og produktivitet er
forbedret tilstrækkeligt i forhold til målsætningen med sammenlægningen af nævne-
ne. Rigsrevisionen finder udviklingen tilfredsstillende og vurderer på den baggrund, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Nyttiggørelse af ledige lokaler i hovedstadsområdet og tilpasning af statens loka-
ler i hovedstadsområdet, Aarhus og Odense
16. Statsrevisorerne konstaterede i deres bemærkning til beretningen, at Bygningssty-
relsen som følge af udflytningen har overtaget 8.638 m
2
lokaler i hovedstadsområdet,
der i øjeblikket står tomme og udgør en udgift for staten.
17. I beretningen blev der omtalt 3 adresser omfattende i alt 8.638 m
2
lokaler i hoved-
stadsområdet, der stod tomme efter udflytningen. Tabel 2 viser udviklingen i de årli-
ge udgifter på grund af manglende huslejeindtægter (tomgangsudgifter) for de 3
adresser.
Tabel 2
Udviklingen i tomgangsudgifter for 3 adresser i hovedstadsområdet for årene 2017-2020
Institution, adresse og start for tomgangsperiode
Moderniseringsstyrelsen
Sankt Annæ Palæ (5�½399 m
2
)
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Æbeløgade 1 (1�½458 m
2
)
Patent- og Varemærkestyrelsen
Helges Høj Alle 81 (1�½781 m
2
)
Udgifter i alt
Note: Udgifterne er opgjort i 2017-priser.
Kilde:
Bygningsstyrelsen
2017
6�½3 mio. kr.
1�½0 mio. kr.
0�½8 mio. kr.
8�½1 mio. kr.
2018
8�½6 mio. kr.
1�½3 mio. kr.
1�½4 mio. kr.
11�½3 mio. kr.
2019
6�½8 mio. kr.
1�½3 mio. kr.
1�½4 mio. kr.
9�½5 mio. kr.
2020
0�½1 mio. kr.
1�½3 mio. kr.
0�½5 mio. kr.
1�½9 mio. kr.
Statsrevisorerne beretning SB18/2017 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. marts 2021
6
Det fremgår af tabel 2, at tomgangsudgifterne udgjorde i alt 8,1 mio. kr. i 2017, hvor in-
stitutionerne i løbet af året fraflyttede de 3 lokaliteter. I 2018 steg tomgangsudgifterne
til 11,3 mio. kr., hvorefter udgifterne i 2019 og 2020 faldt til henholdsvis til 9,5 mio. kr.
og 1,9 mio. kr., i takt med at Bygningsstyrelsen har udlejet de tomme lokaler. Inklude-
ret i tomgangsudgifterne for 2020 indgår 0,5 mio. kr. for de første 4 måneder af 2020
vedrørende Patent- og Varemærkestyrelsens lokaler.
18. Moderniseringsstyrelsens lokaler er nu opdelt på flere lejemål, der løbende er udle-
jet. Ved udgangen af 2020 mangler Bygningsstyrelsen fortsat at udleje en mindre del
af lokalerne svarende til en årlig tomgangsudgift på 0,1 mio. kr. Bygningsstyrelsen har
oplyst, at styrelsen overvejer, om det ledige areal i Sankt Annæ Palæ kan være en re-
levant mulighed for statslige institutioner, ligesom der løbende er en dialog med de ek-
sisterende lejere om udvidelse af deres lejemål.
19. Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings lokaler er under ombygning med henblik på
udlejning til en anden statslig institution. Staten har derfor fortsat en årlig tomgangs-
udgift på 1,3 mio. kr. i relation til disse lokaler. Bygningsstyrelsen er ved at afsøge, hvil-
ke statslige institutioner der kunne være relevante at indtænke i det tomme areal.
20. Bygningsstyrelsen har fra den 1. maj 2020 udlejet Patent- og Varemærkestyrel-
sens lokaler, hvor Københavns Vestegns Politi har taget de ledige lokaler i brug.
21. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at tomgangsudgifter til de 3 ledige lejemål
i hovedstadsområdet ifølge Bygningsstyrelsen er reduceret væsentligt fra 8,1 mio. kr. i
2017 til 1,9 mio. kr. i 2020 med et yderligere fald i 2021. Rigsrevisionen finder udviklingen
tilfredsstillende og vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Finansministeriets udarbejdelse af retningslinjer for registrering af omkostninger
til udflytningen af statslige arbejdspladser
22. Statsrevisorerne bemærkede, at de fandt det nyttigt i forhold til den videre udflyt-
ningsproces, at Finansministeriet fremadrettet følger Rigsrevisionens anbefaling om
at angive mere præcise retningslinjer for registrering af både direkte engangsudgifter
og totalomkostninger til udflytning af statslige arbejdspladser, da Finansministeriets
nuværende skøn er behæftet med usikkerhed.
23. Finansministeriet har oplyst, at det ikke er hensigtsmæssigt at ændre metoden for
opgørelse af omkostninger i relation til de indeværende udflytningsrunder. Det skyl-
des, at det derved sikres, at de løbende statusmålinger for Bedre Balance I og II kan
sammenlignes med ministeriernes oprindelige skøn. Finansministeriet vil dog, hvis el-
ler når dette måtte blive aktuelt, inddrage erfaringerne fra Rigsrevisionens beretning –
samt erfaringer fra ministerierne i forbindelse med Bedre Balance I og II.
Statsrevisorerne beretning SB18/2017 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. marts 2021
7
24. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet vil inddrage erfa-
ringerne fra Rigsrevisionens beretning og erfaringer fra ministerierne i forbindelse
med Bedre Balance I og II, hvis det eventuelt bliver aktuelt at udarbejde nye retnings-
linjer for omkostningsopgørelse ved en ny udflytningsrunde. Rigsrevisionen vurderer
på den baggrund, at denne del af sagen kan lukkes.
Lone Strøm