Retsudvalget 2017-18
SB 15 4
Offentligt
2656827_0001.png
Februar 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
politiets opgavevaretagelse
efter styrket terrorberedskab
og indførelse af midlertidig
grænsekontrol
Statsrevisorerne beretning SB15/2017 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat f 3. februar 2023
2656827_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om politiets opgavevaretagelse efter
styrket terrorberedskab og indførelse af midlertidig
grænsekontrol (beretning nr. 15/2017)
3. februar 2023
RN 1104/23
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om politiets opgavevaretagelse efter
styrket terrorberedskab og indførelse af midlertidig grænsekontrol, som blev indledt
med en beretning i 2018. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af
4. juli 2018.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Justitsministeriet har sikret, at andelen af
borgere, der føler sig grundlæggende trygge i deres nabolag, har nået samme niveau
som i 2014, da det styrkede terrorberedskab og den midlertidige grænsekontrol trådte
i kraft. Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Sigtelsesprocenten og sagsbehandlingstiden vedrørende
personfarlig kriminalitet
har ik-
ke nået det niveau, der var gældende, da det styrkede terrorberedskab og den midler-
tidige grænsekontrol trådte i kraft. Det samme gælder for politiets responstider.
Sigtelsesprocenten vedrørende personfarlig kriminalitet var 79,1 % i 2022, hvilket er
11,9 % lavere end i 2014, hvor sigtelsesprocenten var 89,8 %. Sagsbehandlingstiden ved-
rørende personfarlig kriminalitet var 48,9 dage i 2022 og er dermed 58,9 % højere end
i 2014, hvor sagsbehandlingstiden var 30,8 dage. Politiets gennemsnitlige responstid var
9:02 minutter ved udgangen af 1. halvår 2022, hvilket er 3,7 % højere end i 2014, hvor
responstiden var 8:42 minutter.
Sigtelsesprocenten vedrørende
økonomisk kriminalitet
var ved udgangen af flerårsafta-
len for 2016-2020 forbedret i forhold til 2015, før det styrkede beredskab og den midler-
tidige grænsekontrol trådte i kraft, mens sagsbehandlingstiden var forringet.
Sigtelsesprocenten vedrørende økonomisk kriminalitet var 89,8 % i 2020 og dermed
5,5 % højere end ved udgangen af 2015, hvor sigtelsesprocenten var 85,1 %. Sagsbehand-
lingstiden vedrørende økonomisk kriminalitet var 277 dage ved udgangen af 2020 og
dermed mere end dobbelt så lang som i 2015, hvor sagsbehandlingstiden var 121,5 dage.
Sigtelsesprocenten er dog efterfølgende faldet igen fra 89,8 % i 2020 til 80,8 % i 2022,
mens sagsbehandlingstiden er steget yderligere til 350,8 dage.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB15/2017 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat f 3. februar 2023
2656827_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Justitsministeriets arbejde med at øge sigtelsesprocenten vedrørende personfarlig
kriminalitet samt nedbringe sagsbehandlingstiden og politiets responstider
Justitsministeriets arbejde med at øge sigtelsesprocenten og nedbringe sagsbehand-
lingstiderne vedrørende økonomisk kriminalitet.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i april 2018 en beretning om politiets opgavevaretagelse efter
styrket terrorberedskab og indførelse af midlertidig grænsekontrol. Beretningen hand-
lede om konsekvenserne af politiets prioriteringer siden 2015, hvor både øget terror-
bekæmpelse og grænsekontrol havde haft betydning for politiets øvrige opgaver.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det tilfredsstillende, at Rigs-
politiet løbende havde omprioriteret med henblik på at kunne løse de prioriterede op-
gaver med terrorbekæmpelse og grænsekontrol. Statsrevisorerne konstaterede dog,
at politiet ikke var lykkedes med at opretholde indsatsen på andre prioriterede områ-
der, herunder den borgerrettede grove kriminalitet, og at dette havde haft mærkbare
konsekvenser for borgerne.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Politiets løbende tilpasning af den midlertidige
grænsekontrol.
2. Justitsministeriets arbejde med at sikre, at sig-
telsesprocenter og sagsbehandlingstider vedrø-
rende grov borgerrettet kriminalitet samt respons-
tider og borgernes tryghed når det niveau, der var
gældende, da det styrkede terrorberedskab og den
midlertidige grænsekontrol trådte i kraft.
3. Justitsministeriets arbejde med at sikre, at resul-
taterne på de i flerårsaftalen prioriterede områder
– økonomisk kriminalitet, indbrud og cyberkrimina-
litet – ved udgangen af flerårsaftalen i 2019 ikke er
ringere end ved udgangen af forrige flerårsaftale.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 4. juli 2018.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat med undtagelse
af resultaterne vedrørende indbrud, som
behandles i forbindelse med opfølgnin-
gen på beretning nr. 8/2020 om politiets
indsats for at rejse sigtelser for indbrud.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
I forhold til det tredje opfølgningspunkt vil vi sammenholde resultaterne i 2015 med re-
sultaterne i 2020 (og ikke 2019), da flerårsaftalen for 2016-2019 blev forlænget til ud-
gangen af 2020.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB15/2017 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat f 3. februar 2023
2656827_0004.png
3
II. Justitsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Justitsministeriets og Rigspolitiets initiativer i forhold
til de udestående opfølgningspunkter. Dette sker med henblik på at vurdere, om Ju-
stitsministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Rigsrevisionens beret-
ning og Statsrevisorernes bemærkninger. Gennemgangen er baseret på redegørelser,
opgørelser og dokumentation fra Justitsministeriet og Rigspolitiet.
Sigtelsesprocenter og sagsbehandlingstider vedrørende grov borger-
rettede kriminalitet samt borgernes tryghed
7. Statsrevisorerne bemærkede, at sigtelsesprocenten for grov borgerrettet krimina-
litet var faldet med 21 % fra 2014 til 2017, hvilket var langt mere end faldet i sigtelses-
procenten for de mindre alvorlige sager. Derudover var den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid fra anmeldelse til sigtelse for sager om grov borgerrettet kriminalitet ste-
get med 36 % i perioden 2014-2017. Endelig bemærkede Statsrevisorerne, at politiets
responstider var steget fra 2014 til 2017, og at utrygheden blandt borgerne var øget
fra 2016 til 2017, især i de særligt udsatte boligområder.
Vi redegør i det følgende for udviklingen i personfarlig kriminalitet, som er den beteg-
nelse, der kommer tættest på betegnelsen borgerrettet kriminalitet, som vi anvendte
i beretningen.
Sigtelsesprocent og sagsbehandlingstid
8. Vi har undersøgt, om sigtelsesprocenten og sagsbehandlingstiden for personfarlig
kriminalitet ved udgangen af 2022 har nået det niveau, der var gældende, da det styr-
kede terrorberedskab og den midlertidige grænsekontrol trådte i kraft. Tabel 1 viser
udviklingen i sigtelsesprocenten og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid vedrøren-
de personfarlig kriminalitet i perioden 2014-2022.
Tabel 1
Grov borgerrettet
kriminalitet
Grov borgerrettet kriminalitet
omfatter bl.a. vold, voldtægt,
blufærdighedskrænkelser,
drab, brandstiftelse, røveri,
trusler og terrorisme.
Sigtelsesprocent og gennemsnitlig sagsbehandlingstid vedrørende personfarlig kriminalitet
i perioden 2014-2022
2014
Sigtelsesprocent (%)
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
fra anmeldelse til sigtelse (dage)
89,8
30,8
2015
83,3
35,2
2016
74,0
44,0
2017
73,5
53,6
2018
74,3
48,2
2019
76,8
59,0
2020
86,3
66,5
2021
77,3
43,4
2022
79,1
48,9
Ændring
2014-2022
÷11,9 %
58,9 %
Note: Rigspolitiet opdaterer data løbende, hvilket også indebærer, at data opdateres bagudrettet.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Rigspolitiets opgørelse pr. 19. januar 2023.
Det fremgår af tabel 1, at sigtelsesprocenten vedrørende personfarlig kriminalitet var
79,1 % i 2022, hvilket er 11,9 % lavere end i 2014, hvor sigtelsesprocenten var 89,8 %.
Sagsbehandlingstiden for personfarlig kriminalitet var 48,9 dage i 2022 og er dermed
58,9 % højere end i 2014, hvor sagsbehandlingstiden var 30,8 dage. Hverken sigtelses-
procenten eller sagsbehandlingstiden vedrørende personfarlig kriminalitet har dermed
nået det niveau, der var gældende, da det styrkede terrorberedskab og den midlertidi-
ge grænsekontrol trådte i kraft.
Statsrevisorerne beretning SB15/2017 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat f 3. februar 2023
2656827_0005.png
4
Responstider
9. Vi har undersøgt, om politiets responstider er faldet siden 2014, så de ligger på ni-
veau med de responstider, der var gældende, da det styrkede terrorberedskab og den
midlertidige grænsekontrol trådte i kraft. Tabel 2 viser udviklingen i politiets respons-
tid i perioden 2014 - 1. halvår 2022.
Tabel 2
Politiets gennemsnitlige responstid i perioden 2014 - 1. halvår 2022
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
1. halvår 2022
Ændring
2014 -1. halvår
2022
3,7 %
Gennemsnitlig respons-
tid (minutter)
08:42
-
10:38
09:45
09:45
09:30
09:04
08:55
09:02
Note: Politiets responstid betegner den tid, der går, fra opkaldet modtages i politiet, til politiet er fremme ved gerningsstedet. Rigspolitiet opgør som
udgangspunkt responstiderne hvert halve år. I 2. halvår 2014 og i hele 2015 var det dog af tekniske årsager ikke muligt. Opgørelsen omfatter
ikke Københavns Politi, der oplyser, at de af tekniske årsager ikke måler responstiden.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af Rigspolitiets opgørelse pr. 3. februar 2023.
Det fremgår af tabel 2, at politiets gennemsnitlige responstid var 9:02 minutter ved
udgangen af 1. halvår 2022, hvilket er 3,7% højere end i 2014, hvor responstiden var
8:42 minutter. Politiets gennemsnitlige responstid har dermed ikke nået det niveau,
der var gældende, da det styrkede terrorberedskab og den midlertidige grænsekon-
trol trådte i kraft. Det fremgår dog også af tabellen, at responstiden har været stødt
faldende siden 2016.
Borgernes tryghed
10. Vi har undersøgt, om borgernes oplevede tryghed har nået det niveau, der var gæl-
dende, da det styrkede terrorberedskab og den midlertidige grænsekontrol trådte i
kraft. Tabel 3 viser udviklingen i andelen af borgere, der føler sig trygge i deres nabo-
lag i hele Danmark og i særligt udsatte boligområder i perioden 2014-2021.
Tabel 3
Borgernes oplevede tryghed i perioden 2014-2021
2014
Andelen af borgere, der føler sig
grundlæggende trygge i deres nabo-
lag –
Hele Danmark
Andelen af borgere der føler sig
grundlæggende trygge i deres nabo-
lag –
Særligt udsatte boligområder
86,8
2015
83,3
2016
89,1
2017
85,7
2018
86,5
2019
85,6
2020
-
2021
88,1
Ændring
2014-2021
1,5 %
69,9
72,7
72,4
64,3
68,4
70,9
-
70,0
0,1 %
Note: Tryghedsundersøgelserne for 2014-2019 er udarbejdet af Rigspolitiet, mens undersøgelsen vedrørende 2021 er udarbejdet af Justitsministe-
riets departement. Der blev ikke gennemført en tryghedsmåling i 2020, hvilket ifølge Rigspolitiet skyldtes personaletilpasnin ger i Rigspolitiet.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Justitsministeriets tryghedsundersøgelse i 2021.
Statsrevisorerne beretning SB15/2017 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat f 3. februar 2023
5
Det fremgår af tabel 3, at andelen af borgere, der føler sig grundlæggende trygge i de-
res nabolag i 2021, var på ca. samme niveau som i 2014, før det styrkede terrorbered-
skab og den midlertidige grænsekontrol trådte i kraft. Andelen af borgere, der føler
sig grundlæggende trygge i deres nabolag i hele Danmark, var således 88,1 %, svaren-
de til 1,5 % højere, mens andelen af borgere, der føler sig trygge i særligt udsatte bolig-
områder, var 70 %, svarende til 0,1 % højere i 2021 end i 2014.
11. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Justitsministeriet har sikret, at ande-
len af borgere, der føler sig grundlæggende trygge i deres nabolag, har nået samme
niveau som i 2014, da det styrkede terrorberedskab og den midlertidige grænsekon-
trol trådte i kraft. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Justitsministeriets arbejde med at øge sigtelsespro-
centen vedrørende personfarlig kriminalitet samt nedbringe sagsbehandlingstiden
og politiets responstider.
Resultaterne på de prioriterede områder i flerårsaftalen for 2016-2020
12. Statsrevisorerne bemærkede, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for cyber-
kriminalitet var steget med 66 % fra 2015 til 2017. Desuden bemærkede Statsreviso-
rerne, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager vedrørende økonomisk kri-
minalitet var steget 48 % fra 2015 til 2017.
13. Rigsrevisionens beretning viste, at sigtelsesprocenten vedrørende cyberkriminali-
tet var
steget
med 7 % fra 2015 til 2017, mens sigtelsesprocenten vedrørende økono-
misk kriminalitet var
faldet
med 18 %.
Cyberkriminalitet
14. Da it-relateret kriminalitet er i kraftig vækst i disse år, er der løbende sket ændrin-
ger i politiets definition og opgørelse af cyberkriminalitet. Rigspolitiet har således op-
lyst, at 3 af de 5 gerningskoder, der indgik i opgørelsen af cyberkriminalitet i Rigsrevi-
sionens beretning, er udgået. Rigsrevisionen vurderer derfor, at en opfølgning baseret
på de resterende gerningskoder ikke vil give et retvisende billede af udviklingen på
området.
Økonomisk kriminalitet
15. Vi har undersøgt, om Justitsministeriets arbejde med at sikre, at sigtelsesprocen-
ten og sagsbehandlingstiden vedrørende økonomisk kriminalitet ved udgangen af den
forrige flerårsaftale (som blev forlænget fra 2019 til 2020) ikke var ringere end ved ud-
gangen af flerårsaftalen for 2012-2015. Vi har desuden undersøgt udviklingen i sigtel-
sesprocenten og sagsbehandlingstiden siden 2020. Tabel 4 viser udviklingen i sigtel-
sesprocenten og sagsbehandlingstiden i sager vedrørende økonomisk kriminalitet i
perioden 2015-2022.
Gerningskoder
En gerningskode er en kode,
der refererer til en formodet
lovovertrædelse, fx hæleri,
indbrud i fabrik og manddrab.
Gerningskoderne bruges i for-
bindelse med sagsstyring i
POLSAS og til statistikformål.
Statsrevisorerne beretning SB15/2017 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat f 3. februar 2023
2656827_0007.png
6
Tabel 4
Sigtelsesprocent og gennemsnitlig sagsbehandlingstid vedrørende økonomisk kriminalitet
i perioden 2015-2022
2015
Sigtelsesprocent (%)
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
fra anmeldelse til sigtelse (dage)
85,1 %
121,5
2016
71,5 %
189,3
2017
66,8 %
198,7
2018
63,1 %
191,5
2019
67,8 %
257,0
2020
89,8 %
277,0
2021
74,8 %
322,0
2022
80,8 %
350,8
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Rigspolitiets opgørelse pr. 19. januar 2023.
Det fremgår af tabel 4, at sigtelsesprocenten for økonomisk kriminalitet var 89,8 % i
2020, svarende til 5,5 % højere end i 2015, hvor sigtelsesprocenten var 85,1 %. Sags-
behandlingstiden er steget fra 121,5 dage i 2015 til 277 dage i 2020, svarende til 128 %.
Status i 2020 var altså, at sigtelsesprocenten var forbedret siden 2015, mens sagsbe-
handlingstiden var forringet.
Det fremgår desuden af tabellen, at sigtelsesprocenten vedrørende økonomisk krimi-
nalitet efter 2020 er faldet til 80,8 % i 2022, og at sagsbehandlingstiden er fortsat
med at stige, så den ved udgangen af 2022 var 350,8 dage.
Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge Justitsministeriets arbejde med at øge sigtelses-
procenten og nedbringe sagsbehandlingstiden for økonomisk kriminalitet.
Birgitte Hansen