Forsvarsudvalget 2017-18
SB 11 4
Offentligt
1891894_0001.png
 
 
 
Sundhedsministeren
Statsrevisorerne Sekretariatet 
Prins Jørgens Gård 2, Folketinget, Christiansborg   
[email protected]  
1240 København K 
DK, Danmark 
Holbergsgade 6 
DK‐1057 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 30‐04‐2018 
Enhed: SUNDOK 
Sagsbeh.: DEPMAHA 
Sagsnr.: 1707648 
Dok. nr.: 593539 
 
Sundhedsministerens redegørelse til Statsrevisorerne vedr.
Rigsrevisionens beretning nr. 11/2017 om beskyttelse mod
ransomwareangreb
 
Statsrevisorerne har den 1. marts 2018 fremsendt beretning nr. 11/2017 om 
beskyttelse mod ransomwareangreb.  
 
Denne redegørelse vedrører alene beretningens undersøgelse og konklusioner 
vedrørende Sundhedsdatastyrelsens beskyttelse mod ransomwareangreb.  
 
Indledningsvist vil jeg gerne kvittere for, at beretningen sætter fokus på en væsentlig 
sikkerhedsdagsorden. Det øgede trusselsniveau mod blandet andet 
sundhedssektoren understreger, at sikkerhed og modstandsdygtighed er afgørende. 
Det er et emne som er højt prioriteret i Sundheds‐ og Ældreministeriet. 
 
Derudover skal jeg gøre opmærksom på, at Sundhedsdatastyrelsen fungerer som 
koncern IT‐funktion for koncernen (undtagen Lægemiddelstyrelsen), og at de 
identificerede ransomwareangreb har fundet sted inden for hele dette område.  
 
Ligeledes skal det bemærkes, at alle de 13 identificerede ransomwareangreb alene 
har berørt fildrev i ministeriets institutioner. Der har således ikke været tale om, at 
angreb har berørt områder, hvor ministeriets institutioner understøtter den primære 
patientbehandling, f.eks. diagnostik, smitteovervågning og drift af det Fælles 
Medicinkort, idet der ikke anvendes fildrev til understøttelse af disse opgaver. Der 
har heller ikke været tale om, at følsomme oplysninger om borgernes sundhed har 
været i fare, da disse ikke er placeret på fildrev. 
 
Rigsrevisionens beretning og statsrevisorernes bemærkninger 
Statsrevisorerne finder, at alle fire institutioner, herunder Sundhedsdatastyrelsens 
beskyttelse mod ransomwareangreb ikke er tilfredsstillende. Statsrevisorerne 
bemærker yderligere vedrørende Sundhedsdatastyrelsen, at forebyggelsen mod 
ransomwareangreb ikke er tilstrækkelig, og at det ikke er fuldt ud sikret, at alle 
programmer har de nyeste sikkerhedsopdateringer. Derudover bemærker 
Statsrevisorerne, at ledelsen i styrelsen ikke har dækkende risikovurdering for truslen 
fra ransomwareangreb.   
 
Sundheds‐ og Ældreministeriets bemærkninger og tiltag 
Sundheds‐ og Ældreministeren kan konstatere, at af beretningens 20 kontrolmål og 5 
fremadrettede anbefalinger opfylder Sundhedsdatastyrelsen 10 af de opstillede 
kontrolmål, 5 kontrolmål er delvist opfyldt og 5 kontrolmål er ikke opfyldt. Styrelsen 
klarer sig godt på de anbefalede, fremadrettede ydre sikringstiltag, og efter 
afslutningen af beretningssagen har Sundhedsdatastyrelsen endvidere etableret en 
 
 
 
Statsrevisorerne beretning SB11/2017 - Bilag 4: Sundhedsministerens redegørelse af 30. april 2018
1891894_0002.png
 
central logmanagement‐løsning, der understøtter detektion af unormal adfærd i it‐
infrastrukturen. 
 
Nedenfor redegøres der for Sundheds‐ og Ældreministeriets overvejelser i forhold til 
de kontrolmål, der i beretningen er angivet som delvist opfyldt eller ikke opfyldt. For 
hvert kontrolmål beskrives desuden allerede igangsatte eller planlagte sikringstiltag. 
 
Delvist opfyldte kontrolmål 
 
Opfølgning på angreb 
Rigsrevisionen kritik går på, at Sundheds‐ og Ældreministeriet først i 2017 har 
iværksat systematisk opfølgning på erfaringerne fra de identificerede 
ransomwareangreb. 
 
Sundhedsdatastyrelsen har over for ministeriet tilkendegivet, at dette skyldtes, at der 
frem til 2016 var tale om meget afgrænsede angreb, som kun berørte en enkelt eller 
få medarbejdere. Siden har alle ransomwareangreb været behandlet som major 
incidents, indtil omfanget var afklaret. Dette har, kombineret med en hensigtsmæssig 
håndtering og test af back up sikret, at data har kunnet retableres inden for en 
tidsramme, som den forretningsmæssige ledelse har fundet acceptabel og inden for 
de retningslinjer, der er godkendt i det koncernfælles it‐sikkerhedsudvalg. 
 
Det er aftalt, at der for alle identificerede ransomwareangreb udarbejdes en analyse 
af angrebet. Ligeledes indgår vurderingen af ransomwaretrusler i de 
trusselsvurderinger, der forelægges det koncernfælles informationssikkerhedsudvalg 
som minimum hvert halve år. 
 
Opfølgning på awareness‐aktiviteter 
Rigsrevisionen har anerkendt, at Sundhedsdatastyrelsen har fulgt op på den 
koncerndækkende kampagne, der blev gennemført i 2016, gennem en 
spørgeundersøgelse blandt medarbejderne, men da der ikke var tale om en 
opfølgning på effekten af kampagnen i form af før‐ og eftermålinger, finder 
Rigsrevisionen kontrolmålet kun delvist opfyldt. 
 
Sundhedsdatastyrelsen har meddelt, at der vil blive gennemført en kampagne i løbet 
af 2018, hvor der også vil blive foretaget en effektmåling af awareness‐aktiviteterne.  
 
Herudover er der til koncernen anskaffet et værktøj, som kan anvendes til at løbende 
at lave kampagner rettet mod brugerne i alle styrelser. I den forbindelse vil det 
ligeledes blive overvejet, hvordan man kan måle effektiviteten af de kampagner, der 
gennemføres. 
 
Kun godkendte programmer kan afvikles 
Sundhedsdatastyrelsen har over for Rigsrevisionen og ministeriet tilkendegivet, at der 
vil blive etableret en whitelisting‐løsning i 2018. 
 
Ingen brug af privilegerede rettigheder, når der læses e‐mail 
Rigsrevisionen har kritiseret Sundhedsdatastyrelsen for, at foranstaltninger til at 
hindre medarbejdere med privilegerede rettigheder til at tilgå e‐mail og internet med 
disse rettigheder ikke er fuldt ud dækkende.  
 
Sundhedsdatastyrelsen har fremsendt dokumentation for implementerede policies 
på serverne, der forhindrer medarbejdere med privilegerede rettigheder i at læse 
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB11/2017 - Bilag 4: Sundhedsministerens redegørelse af 30. april 2018
1891894_0003.png
 
mails og gå på internettet. Samtidig har styrelsen tilkendegivet, at det ligger i sagens 
natur, at en bruger med meget høje privilegier vil kunne omgå implementerede 
policies, men at der vil i givet fald være tale om et bevidst brud på sikkerheden og et 
brud på Sundheds‐ og Ældreministeriets retningslinjer. 
 
Sundhedsdatastyrelsen vil undersøge, om det er muligt at implementere kontroller i 
den centrale log management‐løsning med henblik på at kunne følge op på evt. 
misbrug af privilegier. 
 
Sikring mod ubeskyttet adgang til internettet 
Rigsrevisionen kritiserer, at der ikke er etableret en sandboxing‐løsning, som 
forhindrer, at medarbejdere kan downloade potentielt skadelige filer, når de læser e‐
mails. 
 
Sundhedsdatastyrelsen vil medio 2018 undersøge omkostningerne og 
konsekvenserne for medarbejdernes opgavevaretagelse ved indførelse af en 
sandboxing‐løsning og herefter fremlægge løsningsforslag for ministeriets ledelse.  
 
Sundhedsdatastyrelsen har over for Rigsrevisionen præciseret, at man ikke finder, at 
de gennemførte ransomwareangreb har haft et omfang, som i væsentlig grad har 
påvirket organisationens evne til at udføre sine opgaver, og at sikringstiltag, der kan 
reducere risikoen for angreb ud fra en risikobaseret tilgang skal vurderes op i mod, at 
man har en fungerende reaktiv kapacitet, der har sikret, at data har kunnet 
retableres ud fra backup inden for de retningslinjer, der er godkendt i det 
koncernfælles i‐sikkerhedsudvalg. 
 
Ikke opfyldte kontrolmål 
 
Ikke afsluttet opdatering af risikovurdering 
Rigsrevisionen har kritiseret, at Sundhedsdatastyrelsens risikovurdering ikke er 
opdateret siden 2015 og derfor ikke forholder sig til aktuelle trusler. Derudover 
betyder organisationsændringer i Sundhedsdatastyrelsen (skal korrekt være i 
Sundheds‐ og Ældreministeriet), at risikovurderingen ikke tager udgangspunkt i 
institutionen, som den ser ud på nuværende tidspunkt. 
 
Sundhedsdatastyrelsen har anerkendt, at arbejdet med at opdatere den i 2015 
gennemførte risikovurdering ikke er tilendebragt, men pågår. Der er således 
gennemført en fornyet forretningsmæssig konsekvensvurdering i 2017, som er en 
integreret del i risikovurderingen, men der udestår gennemførelse af fornyede 
sårbarhedsvurderinger af systemer og infrastruktur. Forsinkelsen skyldes primært et 
stort ressourcetræk i forbindelse med frasalg af vaccineproduktionen på SSI, 
organisationsændringer på ministeriets område og gennemførelse af ministeriets 
serviceeftersyn. Det er aftalt, at sårbarhedsvurderinger af de mest kritiske 
forretningsprocesser gennemføres primo 2018, hvorefter der vil blive udarbejdet et 
første risikoregister til brug for ledelsens prioritering af sikringstiltag. 
 
Fremover vil risikovurdering og vedligeholdelse af risikoregisteret blive håndteret 
som en løbende proces. Der er derfor fra 2018 afsat ekstra ressourcer til området for 
at sikre, at der kan etableres et årshjul for risikovurdering, der både tilgodeser 
behovet for en fortløbende risikovurderingsproces og behovet for vurdering af risici i 
forbindelse med udefrakommende trusler, ny organisering eller ny teknologi. 
 
Side 3
Statsrevisorerne beretning SB11/2017 - Bilag 4: Sundhedsministerens redegørelse af 30. april 2018
1891894_0004.png
 
Brug af to‐faktor login til webmail 
Rigsrevisionen har kritiseret Sundhedsdatastyrelsen for, at den eksisterende 
webmail‐løsning kan anvendes uden 2‐faktor login. Dette gør det nemmere for en 
hacker at få adgang til institutionernes interne e‐mailløsninger, hvis hackeren 
allerede har fået adgang til en eller flere brugeres password.  
 
Sundhedsdatastyrelsen har over for ministeriet tilkendegivet, at man tager kritikken 
til efterretning. Sundhedsdatastyrelsen er i gang med at etablere en MDM (Mobile 
Device Management) løsning, der giver medarbejderne adgang til mail og kalender på 
en sikker måde på deres mobile enheder. Herefter vurderes adgangen til webmail 
helt kunne lukkes. Der arbejdes på at kunne etablere MDM‐løsningen inden 
udgangen af 2. kvartal 2018. 
 
Begrænsning af brugen af private mailløsninger 
Rigsrevisionens har kritiseret, at man ikke har begrænset medarbejdernes adgang til 
deres private e‐mailløsninger, f.eks. Gmail og Facebook.  
 
I forbindelse med indførelsen af MDM‐løsningen vil det blive anbefalet 
medarbejderne, at man tilgår sin private mail, Facebook o.l. fra telefonen og ikke fra 
PC‐arbejdspladsen.  
 
Sundhedsdatastyrelsen har over for ministeriet tilkendegivet, at man er i gang med at 
udarbejde en positivliste over programmer, der må anvendes, og at man derudover 
planlægger at implementere en løsning, der kan identificere og fjerne uønskede 
programmer, som medarbejderne har installeret, f.eks. webbaserede e‐
mailløsninger. 
 
Men eftersom Facebook, Twitter og andre platforme også anvendes af 
institutionerne i deres kommunikation udadtil, vil en fuldstændig lukning kunne få 
betydelige implikationer, og det skal derfor ledelsesmæssigt vurderes, hvilke 
yderligere tiltag, der skal iværksættes. 
 
Antallet af brugere med lokaladministratorrettigheder 
Rigsrevisionens kritiserer Sundhedsdatastyrelsen for, at der er medarbejdere, ud over 
it‐supportere, der har adgang til computere med lokaladministratorrettigheder. Med 
lokaladministratorrettigheder er det muligt at deaktivere tiltag på den lokale 
computer, hvorved der etableres flere ’indgange’ for hackere, som kan 
kompromittere institutionens computere og afvikle skadelige programmer, som 
potentielt kan sprede sig og skade dele af eller hele institutionens netværk.  
 
Sundhedsdatastyrelsen har i en længere periode arbejdet med institutionerne i 
koncernen på at nedbringe antallet af lokaladministratorer. På Statens Serum Institut 
har det historisk været hovedreglen, at den enkelte bruger havde 
lokaladministratorrettigheder.  
 
Sundhedsdatastyrelsens har i forlængelse heraf over for Rigsrevisionen anført, at 
man har nedbragt antallet af brugere med lokaladministratorrettigheder med 90 pct. 
fra ca. 1.500 til 134.  
 
Inden for koncernen er der imidlertid fortsat en række it‐understøttede 
arbejdsfunktioner, som kun kan løses med anvendelse af 
lokaladministratorrettigheder, f.eks. håndtering af undersøgelses‐ og analyseudstyr 
Side 4
Statsrevisorerne beretning SB11/2017 - Bilag 4: Sundhedsministerens redegørelse af 30. april 2018
1891894_0005.png
 
på Statens Serum Institut og Statens Institut for Strålehygiejne. Her er disse 
rettigheder en nødvendig forudsætning for opgavernes varetagelse. 
 
Sundhedsdatastyrelsen arbejder løbende for at etablere betingelserne for yderligere 
at kunne nedbringe antallet af brugere med lokaladministratorrettigheder gennem 
f.eks. etablering af et softwarecenter, hvor arbejdsrelevante programmer kan 
installeres fra eller gennem segmentering af udstyr, der kræver 
lokaladministratorrettigheder, fra det resterende netværk. 
 
Leverandører af analyseudstyr er imidlertid ofte ikke væsentligt motiverede for at 
efterkomme ønsker om at ændre opsætningen på deres analyseudstyr, og det må 
derfor forventes, at det vil tage lang tid, inden man kan fjerne brugen af 
lokaladministratorrettigheder her.  
 
I lyset heraf er der for de resterende brugere med behov for 
lokaladministratorrettigheder etableret en dispensationsprocedure, hvor kun 
ledelsesgodkendte brugere med et anerkendt arbejdsbetinget behov får tildelt 
lokaladministratorrettigheder. Disse rettigheder tildeles på en særskilt 
administratorkonto, der ikke kan anvendes til at tilgå mail eller fildrev.  
 
Sundhedsdatastyrelsen har igennem de seneste år foretaget en modernisering af 
netværket, som skal sikre, at der kan foretages nødvendig segmentering af 
netværket. Arbejdet har været sat midlertidigt i bero, da der viste sig behov for at 
opgradere den eksisterende kabling, inden de nye netværksenheder kan installeres. 
Dette er netop prioriteret i forbindelse med handling til opfølgning på koncernens 
serviceeftersyn. Når dette er gennemført, vil en større del af det udstyr, der kræver 
lokaladministratorrettigheder, kunne isoleres fra det generelle netværk. Det vil ikke 
nedbringe antallet af lokaladministratorer, men sikre, at evt. malware ikke kan 
spredes. 
 
Sikkerhedsopdateringer af tredjepartsprogrammer 
Rigsrevisionen kritiserer Sundhedsdatastyrelsen for ikke at have en systematisk 
tilgang til sikkerhedsopdateringer, som omfatter alle relevante programmer.  
 
Sundhedsdatastyrelsen har over for Rigsrevisionen anført, at der igennem de seneste 
år netop er etableret en SCCM‐løsning, der sikrer systematisk og automatiseret 
opdatering af såvel arbejdsstationer som servere, herunder tredjepartssoftware.  
 
Men som følge af, at brugerne tidligere havde lokaladministratorrettigheder og selv 
kunne installere programmer, findes der – især på SSI – tidligere versioner af f.eks. 
Adobe, Flash og Java, som ikke bliver automatisk opdateret.  
Sundhedsdatastyrelsen har siden inspektionens afslutning identificeret og 
afinstalleret gamle versioner af de 10‐15 mest anvendte programmer, og sikret, at 
der fremover kun anvendes versioner, der opdateres automatisk. 
 
Sundheds‐ og Ældreministeriets afsluttende bemærkninger 
På baggrund af ovenstående beskrivelse af Sundhedsdatastyrelsens iværksatte eller 
planlagte sikringstiltag, er det min vurdering, at Sundhedsdatastyrelsen arbejder 
aktivt med at udbedre de kritikpunkter, som Rigsrevisionen har rejst.  
 
Sundhedsdatastyrelsen har på lagt de fleste områder, iværksat eller forventer at 
iværksætte tiltag, som kan øge beskyttelsen mod ransomwareangreb, herunder øget 
det ledelsesmæssige fokus på området.  
Side 5
Statsrevisorerne beretning SB11/2017 - Bilag 4: Sundhedsministerens redegørelse af 30. april 2018
1891894_0006.png
 
 
Jeg kan desuden oplyse, at Sundheds‐ og Ældreministeriet i 2017 gennemførte et 
eksternt serviceeftersyn af informationssikkerheden i hele Sundheds‐ og 
Ældreministeriets koncern med henblik på at forbedre informationssikkerheden. Som 
opfølgning på serviceeftersynets anbefalinger har ministeriet udarbejdet en 
koncernfælles handleplan med organisatoriske, governance‐ og styringsmæssige og 
tekniske initiativer, som samlet har til formål at sikre et tidssvarende 
informationssikkerhedsniveau i hele koncernen.  
 
Handleplanen er således med til at sikre, at ikke kun Sundhedsdatastyrelsen, men 
hele koncernen fremover arbejder systematisk og helhedsorienteret med at øge 
informationssikkerheden, herunder også i forhold til at styrke beskyttelsen mod 
ransomwareangreb. Hertil kan det oplyses, at Sundheds‐ og Ældreministeriet fra 2018 
har afsat ekstra ressourcer til prioritering af området og til implementering af 
initiativer i handleplanen.  
 
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen på [email protected].  
 
 
Med venlig hilsen  
 
 
 
Ellen Trane Nørby 
Side 6