MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ministerredegørelse om beretning nr. 8/2016 om statens udbud af
IT-drift og -vedligeholdelse
Statsrevisorerne har fremsendt ovennævnte beretning og har bedt om en rede-
gørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet an-
ledning til.
Revisionen omfatter en undersøgelse af, om staten udbyder udliciterede opga-
ver i relation til IT-drift og -vedligeholdelse og årsagerne til eventuelle mang-
lende udbud samt risikoen for leverandørafhængighed. Formålet hermed er at
sikre, at staten ved indgåelse af IT-aftaler sikrer uafhængighed og mulighed for
at skifte leverandør over tid, således at ydelserne leveres på markedsvilkår.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan fuldt ud tilslutte sig disse anbe-
falinger.
Undersøgelsen omfatter 72 kontrakter bredt fordelt på de fleste ministerområ-
der. På Transport-, Bygnings- og Boligministeriets område indgår aftaler hos
Banedanmark og Vejdirektoratet i undersøgelsen.
Dato
J. nr.
7. februar 2017
2016-2623
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Banedanmark indgår i undersøgelsen med en kontrakt med leverandøren
Atos om drift, support og vedligeholdelse af Banedanmarks IT-miljøer. Af-
talen er løbende konkurrenceudsat, og senest i januar 2016 er der indgået en
ny aftale om IT-drift og -vedligeholdelse med KMD.
Vejdirektoratet har indgået i undersøgelsen med en tidligere aftale om leve-
ring af tjenesteydelser til Vejdirektoratets IT-miljø. Aftalerne har været ud-
budt løbende siden 1996 - i alt 5 gange, og er i perioden tildelt 4 forskellige
firmaer.
Revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger i forhold til Ba-
nedanmarks og Vejdirektoratets udbud af IT-drift og -vedligeholdelse.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vil også fremadrettet sikre, at
Rigsrevisionens anbefalinger om indgåelse af aftaler på markedsstandarder
og markedsvilkår indgår i grundlaget for udbud af IT-drift og -vedlige-
holdelse.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen