Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
SB 8 20
Offentligt
2568784_0001.png
Maj 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
statens udbud
af it-drift og
-vedligeholdelse
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 20: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
2568784_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om statens udbud af it-drift og
-vedligeholdelse (beretning nr. 8/2016)
3. maj 2022
RN 1106/22
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om statens udbud af it-drift og -vedli-
geholdelse, som blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tidligere behandlet sagen
i notater til Statsrevisorerne af 7. april 2017 og 3. september 2020.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
4 ud af 9 kontrakter med risiko for leverandørafhængighed er blevet udbudt eller er i
gang med at blive udbudt. Rigsrevisionen finder det således tilfredsstillende, at Justits-
ministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har gennemført udbud for hen-
holdsvis
System for elektronisk sagsbehandling ved domstolene
og
High Performance Com-
puting for forecasting weather, ocean and climate.
Rigsrevisionen finder det også tilfreds-
stillende, at Finansministeriet og Justitsministeriet har igangsat udbud af kontrakter ved-
rørende systemerne
Indkøbs- og fakturahåndtering for statslige myndigheder og selvejen-
de institutioner
og
Samordning af nød- og beredskabskommunikation mv.
Rigsrevisionen finder ministeriernes initiativer tilfredsstillende og vurderer , at denne
del af sagen kan afsluttes.
Med hensyn til de resterende 5 kontrakter med risiko for leverandørafhængighed vil
Rigsrevisionen fortsat følge Finansministeriets arbejde med at udbyde
Varetagelse af
Nemkonti og Nembetalinger
og
Navision Stat,
Sundhedsministeriets arbejde med at ud-
byde
Fælles Medicinkort (drift)
og
Fælles Medicinkort (vedligehold)
samt Forsvarsmini-
steriets arbejde med at udbyde
ESDH-systemet.
Skatteministeriet har i forhold til de 3 kontrakter
CSC-rammeaftale (nu DXC), KMD
Classic
og
VUR
som aldrig er blevet udbudt, igangsat moderniseringsinitiativer, som
skal være med til at reducere ministeriets leverandørbindinger og på sigt bidrage til,
at legacy-systemerne kan udbudssættes eller frigøres fra kontrakterne. Skatteministe-
riet har herudover indledt kontraktforhandlinger om tillægsaftaler til de eksisterende
kontrakter, som skal sikre, at Skatteministeriet bliver i stand til at gennemføre løbende
udbud eller eventuelt hjemtage drift og vedligeholdelse af de enkelte systemer, i takt
med at systemerne moderniseres. Ministeriet har oplyst, at der fortsat vil være en lang
tidshorisont for moderniseringsarbejdet. Rigsrevisionen vil fortsat følge dette arbejde.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Legacy-systemer
Legacy-systemer er
systemer, der er baseret på
forældede styresystemer, pro-
grammeringssprog og appli-
kationer. Ifølge Digitaliserings-
styrelsen kan legacy-systemer
være vanskelige at konkurren-
ceudsætte, videreudvikle og/
eller driftsafvikle af andre end
den nuværende operatør.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 20: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
2568784_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Finansministeriets, Sundhedsministeriets og Forsvarsministeriets arbejde med de
5 udestående kontrakter, hvor Rigsrevisionen vurderede, at der var risiko for leve-
randørafhængighed og indikationer på, at kontrakterne var indgået med begræn-
set konkurrence
Skatteministeriets arbejde med at udbyde de kontrakter, der aldrig har været ud-
budt.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2016 en beretning om statens udbud af it-drift og
-vedligeholdelse. Beretningen handlede om, hvorvidt de statslige institutioner havde
arbejdet tilstrækkeligt med at undgå at blive afhængige af it-leverandører, når de ud-
liciterede it-drift og -vedligeholdelse.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at 8
større kontrakter vedrørende it-drift og -vedligeholdelse aldrig havde været udbudt.
Statsrevisorerne fandt det desuden utilfredsstillende, at der i 24 ud af 72 gennemgå-
ede kontrakter var risiko for leverandørafhængighed og indikationer på, at kontrakter-
ne var indgået med begrænset konkurrence.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Skatteministeriets og Justitsministeriets arbejde
med at udbyde de kontrakter, der aldrig har været
udbudt.
Status
Skatteministeriets initiativer behandles i
dette notat.
Opfølgningen vedrørende Justitsmini-
steriets initiativer er afsluttet i notat til
Statsrevisorerne af 3. september 2020.
Behandles i dette notat.
2. Ministeriernes arbejde med de kontrakter, hvor
Rigsrevisionen vurderede, at der var risiko for leve-
randørafhængighed og indikationer på, at kontrak-
terne var indgået med begrænset konkurrence.
3. Finansministeriets arbejde med at understøtte in-
stitutionernes styring af udliciteret it-drift og -vedli-
geholdelse med henblik på at sikre langsigtede og
sparsommelige løsninger.
Blev afsluttet i notat af 3. september
2020.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 20: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
3
II. Ministeriernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Skatteministeriets, Finansministeriets, Sundhedsmini-
steriets, Justitsministeriets, Forsvarsministeriets og Klima-, Energi- og Forsyningsmi-
nisteriets initiativer i forhold til de udestående opfølgningspunkter. Gennemgangen
er baseret på redegørelser og dokumentation for udbud og tildeling af kontrakter.
Kontrakter, der aldrig er blevet udbudt
7. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at 8 større kontrakter vedrørende it-
drift og -vedligeholdelse aldrig havde været udbudt. Kontrakterne tilhører Skattefor-
valtningen, Rigspolitiet og Domstolsstyrelsen. Statsrevisorerne fandt det endvidere
utilfredsstillende, at SKAT, Rigspolitiet og Domstolsstyrelsen ikke havde haft tilstræk-
keligt fokus på at konkurrenceudsætte og udbyde kontrakterne og reducere afhængig-
heden af leverandørerne.
8. Som det fremgår af notat af 3. september 2020, var 3 kontrakter i Rigspolitiet, én
kontrakt i Domstolsstyrelsen samt én kontrakt i Skatteforvaltningen blevet udbudt. I
dette notat følges der derfor alene op på de kontrakter, som endnu ikke er blevet ud-
budt. Vores opfølgning vedrører følgende legacy-kontrakter på Skatteministeriets
område:
CSC-rammeaftale
(nu DXC),
KMD Classic
og
VUR.
9. Ved Rigsrevisionens opfølgning i september 2020 vurderede Skatteministeriet, at
transformationen af it- legacy-systemerne kræver, at der opbygges kapacitet i skat-
tevæsenet og hos leverandørerne. Kapacitetsopbygningen skal sikre en fortsat stabil
drift af it-legacy-systemerne, indtil de er udskiftet eller udfaset. Derudover skal kapa-
citetsopbygningen sikre nødvendige kompetencer til at forberede, planlægge og sty-
re de konkrete udviklingsprojekter. Skatteministeriet oplyste også, at ministeriet vur-
derede, at håndteringen af legacy-udfordringen ville tage 15 år eller mere.
10. Skatteministeriet oplyser nu, at ministeriet har foretaget indledende analyser af
legacy-udvalgets anbefaling om at udskifte legacy-systemerne startende med de
mindst komplicerede systemer. De indledende analyser viser, at udskiftningerne vil
resultere i store og omfattende projekter. Endvidere oplyser Skatteministeriet, at er-
faringer fra ministeriets nuværende programmer viser, at store projekter og program-
mer medfører betydelige risici i forhold til tidsplaner og omkostninger. Skatteministe-
riet har derfor og på baggrund af dialog med It-tilsynet justeret tilgangen til legacy-hånd-
tering med henblik på at gennemføre en gradvis modernisering af de eksisterende
systemer via mindre, afgrænsede projekter. Skatteministeriet oplyser, at denne til-
gang reducerer den overordnede projektrisiko ved legacy-moderniseringen.
11. Skatteministeriet oplyser, at ministeriet på den baggrund har igangsat 3 større mo-
derniseringsinitiativer, som er tilrettelagt ud fra ovenstående tilgang. Det drejer sig om
kodekonvertering af
Erhvervssystemet
(ESLE-projektet) samt levetidsforlængelse af
3S
og
SKAT-Ligning.
I den forbindelse forventer Skatteministeriet, at beregning af sel-
skabsskat i
3S
i 2023 kan flyttes til et nyere system, som er udbudssat og driftes af en
ekstern leverandør. Moderniseringsinitiativerne forventes at kunne reducere ministe-
riets leverandørbindinger og bidrager på sigt til, at systemerne kan udbudssættes eller
frigøres fra kontrakterne. De 3 moderniseringsinitiativer indgår som en delmængde af
kontrakterne med KMD og DXC, som er de nuværende leverandører. Skatteministe-
riet oplyser, at der fortsat vil være en lang tidshorisont for moderniseringsarbejdet.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 20: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
4
12. Skatteforvaltningen har indledt kontraktforhandlinger med leverandørerne med
baggrund i udbudslovens undtagelsesbestemmelse (§ 80), som bl.a. skal sikre, at Skat-
teforvaltningen bliver i stand til at gennemføre løbende udbud eller eventuelt hjemtage
drift og vedligeholdelse af de enkelte systemer, i takt med at de moderniseres, samt
at leverandørerne opretholder sikker drift af systemerne, indtil de enkelte systemer
moderniseres, og driften af de nye systemer kan sættes i udbud eller hjemtages. Skat-
teministeriet forhandler tillægsaftaler til de eksisterende kontrakter, som skal sikre
kontraktuelle rammer for legacy-moderniseringen samt præcisere, hvilke ydelser
DXC og KMD er forpligtet til at levere, samt hvordan DXC og KMD er forpligtet til at
bidrage med vidensoverdragelse, udfasning og levetidsforlængelser.
Hvad angår tillægsaftalen for
CSC-rammeaftale
(nu DXC), oplyser Skatteministeriet,
at forhandlingerne er afsluttet, og tillægsaftalen er indgået med virkning fra den 1. maj
2021. Ministeriet oplyser, at transitionen over i den nye aftale er afsluttet.
Derudover oplyser Skatteministeriet, at forhandlingerne for en tillægsaftale til
KMD
Classic
pågår, mens forhandlingerne vedrørende en tillægsaftale til
VUR-kontrakten
afventer endelig indgåelse af tillægget til
KMD Classic,
da væsentlige bilag forventes
at kunne overføres til tillægsaftalen til
VUR-kontrakten.
I forbindelse med
VUR-kon-
trakten oplyser Skatteministeriet også, at det igangværende ejendomsdataprogram
vil frigøre Skatteforvaltningens øvrige systemer fra de datamæssige bindinger til
VUR-
systemet og bidrage til, at dette system kan lukkes. Der forventes at foreligge en plan
for den samlede udfasning af
VUR
i 2022.
13. Rigsrevisionen finder det positivt, at Skatteministeriet har igangsat moderniserings-
initiativer, der skal være med til at reducere ministeriets leverandørbindinger og på
sigt bidrage til, at systemerne kan udbudssættes eller frigøres fra kontrakterne. Rigs-
revisionen konstaterer samtidig, at Skatteministeriet har indledt kontraktforhandlin-
ger om tillægsaftaler til de eksisterende kontrakter, som skal sikre, at Skatteforvalt-
ningen bliver i stand til at gennemføre løbende udbud eller eventuelt hjemtage drift
og vedligeholdelse af de enkelte systemer, i takt med at de moderniseres. Skattemi-
nisteriet oplyser, at der fortsat vil være en lang tidshorisont for moderniseringsarbej-
det. Rigsrevisionen vil fortsat følge Skatteministeriets arbejde med de 3 kontrakter,
der aldrig har været udbudt
CSC-rammeaftale
(nu DXC),
KMD Classic
og
VUR.
Kontrakter med en løbetid på mere end 7 år
14. Statsrevisorerne bemærkede, at det var utilfredsstillende, at der i 24 ud af 72 gen-
nemgåede kontrakter var risiko for leverandørafhængighed og indikationer på, at
kontrakterne var indgået med begrænset konkurrence.
Det fremgik af beretningen, at kontrakterne enten havde en løbetid på mere end 7 år,
eller at institutionerne kun havde modtaget ét konditionsmæssigt tilbud.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 20: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
2568784_0006.png
5
For de 8 kontrakter, der blev indgået med begrænset konkurrence, dvs. hvor kun én le-
verandør bød, fremgik det af beretningen, at dette kunne skyldes, at det ikke havde
været muligt eller attraktivt for andre leverandører at byde på opgaven, og at der kun
var få potentielle leverandører på markedet.
I notat af 3. september 2020 fremgår det, at 5 kontrakter efter afgivelsen af beretningen
i 2016 er blevet udbudt, mens udbud for 2 kontakter på Skatteministeriets område ikke
var relevant alligevel, da aktiviteten enten er blevet lukket eller hjemtaget.
Vi har ved denne opfølgning fulgt op på de resterende kontrakter, der enten er tidsube-
grænset eller har kontraktudløb i 2021 eller senere. Det drejer sig om de 9 kontrakter,
der er vist i tabel 1.
Tabel 1
Kontrakter, der enten er tidsubegrænsede eller har kontraktudløb i 2021 eller senere
System/kontrakt
Finansministeriet
Navision Stat
Indkøbs- og fakturahåndtering
for statslige myndigheder og
selvejende institutioner
Varetagelse af Nemkonti og
Nembetalinger
Sundhedsministeriet
Fælles Medicinkort (drift)
Tidsubegrænset
Nej. Udbuddet er ikke blevet igangsat på grund af manglende resurser
til gennemførelsen af udbuddet. Arbejdet med at forberede udbuddet
er igangsat i 1. halvår 2022, og udbudsprocessen forventes afsluttet i
løbet af 2023.
Nej. Udbuddet er ikke blevet igangsat på grund af manglende resurser
til gennemførelsen af udbuddet. Arbejdet med at forberede udbuddet
er igangsat i 1. halvår 2022, og udbudsprocessen forventes afsluttet i
løbet af 2023.
I gang. Udbudsmaterialet er offentliggjort og prækvalifikation igangsat,
mens forhandlingerne forventes gennemført i 2. halvår 2022.
Ja. Kontraktindgåelse i februar 2018 med It-Relation, som løber i 4 år.
Domstolsstyrelsen har i september 2021 forlænget kontrakten ét år,
så kontrakten nu har udløb i januar 2023.
Tidsubegrænset
2022 eller senere
Nej. Økonomistyrelsen vurderer på baggrund af en markedsafdækning,
at de på nuværende tidspunkt har en økonomisk attraktiv kontrakt.
I gang. EU-genudbud i gang. Kontrakttildeling forventes medio 2022
med en ordinær kontraktlængde på 6 år.
Nej. Digitaliseringsstyrelsen forventer at have påbegyndt udbudspro-
cessen i løbet af 2022.
Udløb
Udbud (ja/nej/i gang)
Tidsubegrænset
Fælles Medicinkort (vedligehold)
Tidsubegrænset
Justitsministeriet
Samordning af nød- og bered-
skabskommunikation mv.
System for elektronisk sags-
behandling ved domstolene
2021
2022 eller senere
Forsvarsministeriet
ESDH-system
2022 eller senere
Nej. Udbud er under forberedelse. Forsvarsministeriets Materiel- og Ind-
købsstyrelse forventer, at kontrakter underskrives med fremtidige le-
verandører i slutningen af 2022.
Ja. Kontraktindgåelse i september 2021 med Hewlett Packed Enter-
prise.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
High Performance Computing
for forecasting weather, ocean
and climate
2022 eller senere
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af ministeriernes redegørelser og dokumentation for udbud og tildeling.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 20: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
6
Som det fremgår af tabel 1, så er 5 ud af 9 kontrakter endnu ikke udbudt, mens ud-
budsprocessen fortsat er i gang for 2 ud af de resterende 4 kontrakter.
15. Vores gennemgang på Finansministeriets område viser, at den tidsubegrænsede
kontrakt for
Navision Stat
ikke er blevet udbudt. Ifølge Økonomistyrelsen er grunden
til, at kontrakten endnu ikke er udbudt, at Økonomistyrelsen i 2020 fik lavet en ekstern
markedsafdækning, der viste, at der ved en kommende kontrakt må forventes en hø-
jere løbende licenspris, og at Økonomistyrelsen på nuværende tidspunkt har en øko-
nomisk attraktiv kontrakt. Økonomistyrelsen oplyser, at styrelsen i 2022 vil undersø-
ge muligheden for at reducerede de estimerede omkostninger ved omlægning til en
ny løsning, som vil muliggøre en økonomisk mere bæredygtig businesscase.
Det er Økonomistyrelsens vurdering, at der tidligst vil kunne træffes en beslutning om
udskiftning af løsningen i 2024, og at der derefter tidligst vil kunne foretages en total
udfasning af den eksisterende løsning i 2029.
I forhold til kontrakten for
Indkøbs- og fakturahåndtering for statslige myndigheder
og selvejende institutioner
oplyser Økonomistyrelsen, at styrelsen har initieret et EU
genudbud og prækvalificeret et antal leverandører. Udbudsprocessen og kontrakttil-
deling forventes afsluttet medio 2022.
16. Med hensyn til den tidsubegrænsede kontrakt vedrørende
Varetagelse af Nem-
konti og Nembetalinger
(også kaldet Ny NemKonto-projektet) viser vores gennem-
gang, at kontrakten endnu ikke er blevet udbudt.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at styrelsen forventer at påbegynde udbudsproces-
sen i løbet af 2022 og at kunne idriftsætte
Ny NemKonto
i 2024. Herefter vil der for
en periode være behov for paralleldrift med den gamle løsning for at sikre kontinuitet
i udbetalingerne og adgang til historiske betalinger.
17. Vores gennemgang på Sundhedsministeriets område viser, at kontrakterne for
Fælles Medicinkort (drift)
og
Fælles Medicinkort (vedligehold)
endnu ikke er blevet
udbudt. Sundhedsministeriet oplyser, at der i 2021 blev etableret finansiering via fi-
nansloven for 2021, men på grund af et højt aktivitetsniveau i forbindelse med CO-
VID-19 i 2021 har der ikke været de nødvendige resurser til gennemførelsen af ud-
buddene. Sundhedsministeriet oplyser endvidere, at arbejdet med at forberede ud-
buddene er igangsat i 1. halvår 2022, og at udbudsprocessen forventes afsluttet i lø-
bet af 2023. Det endelige tidspunkt for
gennemførelsen
af en eventuel transition til
en ny leverandør forventes at kunne ske inden udgangen af 2023, men afventer en-
delig fastlæggelse af udbudsstrategi mv.
18. Vores gennemgang på Justitsministeriets område viser, at kontrakten for
Sam-
ordning af nød- og beredskabskommunikation mv.
er i gang med at blive udbudt.
Justitsministeriet har tidligere oplyst, at ministeriet forventede at kunne annoncere
et udbud i løbet af 2020. Justitsministeriet oplyser nu, at udbuddet blev forsinket, da
regeringen har gennemført en proces, hvor rammerne for det planlagte udbud har væ-
ret gransket nærmere, men processen er nu afsluttet. Folketingets Finansudvalg til-
trådte i december 2021, at Rigspolitiet kan fortsætte arbejdet med udbuddet.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 20: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2022
7
Udbuddet er blevet offentliggjort medio januar 2022, og leverandørerne kan søge om
prækvalifikation frem til starten af marts 2022. Rigspolitiet oplyser, at det er forvent-
ningen, at de prækvalificerede tilbudsgivere får udbudsmaterialet i starten af maj 2022.
Det er herefter Rigspolitiets forventning, at forhandlingerne gennemføres i 2. halvår
2022, hvilket dog kan række ind i begyndelsen af 2023.
19. Gennemgangen på Justitsministeriets område viser endvidere, at kontrakten for
System for elektronisk sagsbehandling ved domstolene
er blevet udbudt. Kontrakten
trådte i kraft i februar 2018 for en 4-årig periode med mulighed for forlængelse. Dom-
stolsstyrelsen oplyser, at styrelsen i september 2021 har forlænget kontrakten ét år,
så kontrakten nu har udløb i januar 2023.
20. Vores gennemgang på Forsvarsministeriets område viser, at ministeriet er ved at
forberede udbud af kontrakten for
ESDH-systemet.
Forsvarsministeriet oplyser, at et udbud af ydelserne omfattet af
ESDH-kontrakten
er under forberedelse og har været det siden 2. kvartal 2021, hvor der blev etableret
et formelt udbudsprojekt. Udbuddet vil blive varetaget af Forsvarsministeriets Mate-
riel- og Indkøbsstyrelse (FMI). Forsvarsministeriet oplyser, at ministeriet planlægger
et såkaldt multi-vendor-setup, hvilket betyder, at der vil være flere leverandører, der
samlet vil skulle levere de relevante ydelser til
ESDH-systemet.
Det er Forsvarsmini-
steriets Materiel- og Indkøbsstyrelses forventning, at kontrakten underskrives med
de fremtidige leverandører i slutningen af 2022.
21. Vores gennemgang på Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets område viser, at
kontrakten for
High Performance Computing for forecasting weather, ocean and cli-
mate
er blevet udbudt.
DMI har i 2021 gennemført et udbud og indkøbt en ny supercomputer, med henblik
på at den er i drift ved årsskiftet 2022/23. Den gamle kontrakt udløber i 2023. Den
nye kontrakt blev tildelt i september 2021.
22. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Justitsministeriet og Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet har gennemført udbud for henholdsvis
System for elektro-
nisk sagsbehandling ved domstolene
og
High Performance Computing for forecasting
weather, ocean and climate.
Rigsrevisionen finder det også tilfredsstillende, at Finans-
ministeriet og Justitsministeriet har igangsat udbud af
Indkøbs- og fakturahåndtering
for statslige myndigheder og selvejende institutioner
og
Samordning af nød- og be-
redskabskommunikation mv.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Finansministeriets arbejde med at udbyde
Varetagel-
se af Nemkonti og Nembetalinger
og
Navision Stat,
Sundhedsministeriets arbejde
med at udbyde
Fælles Medicinkort (drift)
og
Fælles Medicinkort (vedligehold)
samt
Forsvarsministeriets arbejde med at udbyde
ESDH-systemet.
Birgitte Hansen