Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
SB 8 19
Offentligt
2239648_0001.png
September 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
statens udbud
af it-drift og
-vedligeholdelse
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2020
2239648_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om statens udbud af it-drift og
-vedligeholdelse (beretning nr. 8/2016)
3. september 2020
RN 1109/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om statens udbud af it-drift og -ved-
ligeholdelse, som blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tidligere behandlet sa-
gen i notat til Statsrevisorerne af 7. april 2017.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Finansministeriet har taget initiativer for at understøtte styringen af udliciteret it-drift
og -vedligeholdelse og for at reducere risikoen for leverandørafhængighed.
Rigsrevisionen finder Finansministeriets arbejde tilfredsstillende og vurderer, at den-
ne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Finansministeriet har i august 2020 offentliggjort en statslig standardkontrakt for
it-drift (K04-standarddriftskontrakten), som bl.a. skal bidrage til at understøtte kon-
traktgrundlaget med bestemmelser, der kan minimere risikoen for leverandørafhæn-
gighed.
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Legacy-systemer
Justitsministeriet har sikret, at de 4 kontrakter vedrørende legacy-systemer, der indgik
i beretningen, er blevet udbudt. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Rigspoli-
tiets
CSC-hovedkontrakt, Alarm 112, HS2
og Domsstolsstyrelsens kontrakt
Applikations-
drift og –vedligeholdelse
er blevet udbudt.
Med hensyn til Skatteministeriets kontrakter vedrørende legacy-systemer, har ministe-
riet udbudt én af de 4 legacy-kontrakter, der indgik i beretningen. Det drejer sig om
ESDH-kontrakten.
Skatteministeriet har herudover på baggrund af et tværministerielt udvalg taget stil-
ling til håndteringen af de resterende 3 kontraktkomplekser –
CSC-rammeaftale, KMD
Classic
og
VUR.
Ministeriet vurderer, at det ikke er muligt at udbyde kontrakterne på
nuværende tidspunkt på grund af en stærk afhængighed af de nuværende leverandø-
rer, mangler i de eksisterende leverandørkontrakter og teknologiske bindinger mv.
Ministeriet vurderer i den forbindelse og under hensyntagen til systemernes fortsatte
drift, at der bør ske en gradvis modernisering og udskiftning af skattevæsenets legacy-
it-systemer henover de næste 15 år eller mere. Rigsrevisionen vil fortsat følge dette ar-
bejde.
Legacy-systemer betegner
systemer, der er baseret på
forældede styresystemer, pro-
grammeringssprog og appli-
kationer. Ifølge Digitaliserings-
styrelsen kan legacy-systemer
være vanskelige at konkurren-
ceudsætte, videreudvikle og/
eller driftsafvikle af andre end
den nuværende operatør.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2020
2
I forhold til kontrakterne med risiko for leverandørafhængighed er 5 ud af de 12 kon-
trakter, som Rigsrevisionen på nuværende tidspunkt kan følge op på, blevet udbudt.
Rigsrevisionen finder det således tilfredsstillende, at Forsvarsministeriet har igangsat
udbud af
DeMars,
og at Uddannelses- og Forskningsministeriet har indgået kontrakt
om udvikling, drift og vedligehold af et nyt system (esas) som erstatning for ramme-
kontrakten for
EASY- og SIS-systemerne.
Derudover har Finansministeriet og Justitsmi-
nisteriet gennemført udbud af henholdsvis
Digital signatur (NemID), SLS (Statens lønsy-
stem)
og
MX-One.
Skatteministeriet har i forhold til EFI-kontrakten lukket aktiviteterne ned i marts 2019
og har derudover afviklet DMI’s andel af
Debitormotor-kontrakten
og hjemtaget udvik-
ling og drift medio 2020. De 2 kontrakter er derfor ikke relevante i forhold til genudbud.
Med hensyn til de resterende 5 kontrakter med risiko for leverandørafhængighed vil
Rigsrevisionen fortsat følge Finansministeriets arbejde med at udbyde
Navision Stat
og
Varetagelse af NemKonti og Nembetalinger,
Sundheds- og Ældreministeriets arbejde med
at udbyde
Fælles Medicinkort (drift)
og
Fælles Medicinkort (vedligehold)
og Justitsmini-
steriets arbejde med at genudbyde kontrakt om
Samordning af nød- og beredskabskom-
munikation mv.
Derudover indgik der i beretningen 4 kontrakter med en løbetid på mere end 7 år og
med udløb i 2022 eller senere. Det har derfor ikke været relevant at følge op på disse
endnu. Kontrakterne vedrører Finansministeriets
Indkøbs- og fakturahåndtering for
statslige myndigheder og statslige selvejende institutioner,
Forsvarsministeriets
ESDH-
system,
Justitsministeriets
System for elektronisk sagsbehandling ved domstolene
og
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
High Performance Computing for forecasting
weather, ocean and climate.
Rigsrevisionen vil fortsat følge ministeriernes arbejde med
at genudbyde disse kontrakter.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Skatteministeriets arbejde med at udbyde de 3 udestående legacy-kontraktkomplek-
ser, der aldrig har været udbudt
Finansministeriets, Sundheds- og Ældreministeriets, Justitsministeriets, Forsvars-
ministeriets og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets arbejde med de 9 udestå-
ende kontrakter, hvor Rigsrevisionen vurderede, at der var risiko for leverandøraf-
hængighed og indikationer på, at kontrakterne var indgået med begrænset konkur-
rence.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2020
2239648_0004.png
3
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2016 en beretning om statens udbud af it-drift og
-vedligeholdelse. Beretningen handlede om, hvorvidt de statslige institutioner har ar-
bejdet tilstrækkeligt med at undgå at blive afhængige af it-leverandører, når de udlici-
terer it-drift og -vedligeholdelse.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at 8
større kontrakter vedrørende it-drift og -vedligeholdelse aldrig havde været udbudt.
Statsrevisorerne fandt det desuden utilfredsstillende, at der i 24 ud af 72 gennemgå-
ede kontrakter var risiko for leverandørafhængighed og indikationer på, at kontrak-
terne var indgået med begrænset konkurrence.
4. Endelig fremgik det af beretningen at Finansministeriet siden 2012 havde arbejdet
med at understøtte institutionernes styring af udliciteret it-drift og -vedligeholdelse
med henblik på at sikre langsigtede og sparsommelige løsninger, men at arbejdet blev
sat i bero i 2015. Rigsrevisionen anbefalede derfor, at Finansministeriet genoptog ar-
bejdet.
5. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Skatteministeriets og Justitsministeriets arbejde
med at udbyde de kontrakter, der aldrig har været
udbudt
2. Ministeriernes arbejde med de kontrakter, hvor
Rigsrevisionen vurderede, at der var risiko for leve-
randørafhængighed og indikationer på, at kontrak-
terne var indgået med begrænset konkurrence.
3. Finansministeriets arbejde med at understøtte
institutionernes styring af udliciteret it-drift og
-vedligeholdelse med henblik på at sikre langsig-
tede og sparsommelige løsninger.
Status
Behandles i dette notat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
6. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2020
4
II. Ministeriernes initiativer
7. Vi gennemgår i det følgende Justitsministeriets, Skatteministeriets, Uddannelses-
og Forskningsministeriets, Sundheds- og Ældreministeriets, Forsvarsministeriets og
Finansministeriets initiativer i forhold til de udestående opfølgningspunkter. Gennem-
gangen er baseret på redegørelser og dokumentation for udbud og tildeling af kon-
trakter.
Kontrakter, der aldrig er blevet udbudt
De 8 større kontrakter,
der aldrig havde været
udbudt
Skatteforvaltningen
CSC-rammeaftale (nu DXC)
KMD Classic
VUR
ESDH.
Rigspolitiet
CSC-hovedkontrakt
Alarm 112
HS2.
Domstolsstyrelsen
8. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at 8 større kontrakter vedrørende it-
drift og -vedligeholdelse aldrig havde været udbudt. Kontrakterne tilhører Skattefor-
valtningen, Rigspolitiet og Domstolsstyrelsen, og de samlede kontraktudgifter svare-
de til 19 % af kontraktudgifterne til større kontrakter vedrørende it-drift og -vedlige-
holdelse i staten. Statsrevisorerne fandt det endvidere utilfredsstillende, at SKAT,
Rigspolitiet og Domstolsstyrelsen ikke havde haft tilstrækkeligt fokus på at konkur-
renceudsætte og udbyde kontrakterne og reducere afhængigheden af leverandø-
rerne.
9. Vores gennemgang på Justitsministeriets område viser, at Rigspolitiet har udbudt
de 3 it-kontrakter, der aldrig før har været udbudt. Det drejer sig om CSC-hovedkon-
trakt, Alarm 112 og HS2.
Vores opfølgning viser, at udbuddet af CSC-hovedkontrakten i løbet af 2017 blev gen-
nemført efter udbudsformen konkurrencepræget dialog, og Rigspolitiet indgik kon-
trakt med IBM Danmark ApS i februar 2018. Rigspolitiet har oplyst, at et nyt udbud
vedrørende legacy-systemerne fra CSC-hovedkontrakten skal iværksættes. Et nyt
udbud forventes iværksat inden udgangen af 2020.
Med hensyn til HS2 blev der i løbet af 2017 gennemført et begrænset udbud, og den
nye kontrakt blev indgået i 2017 med Systematic A/S. Kontrakten løber i 4 år uden
mulighed for forlængelse.
Hvad angår Alarm 112 er denne udbudt via en SKI-rammeaftale. Rigspolitiet tildelte
leveringsaftalen til TDC A/S (TDC NetDesign) i februar 2019. Kontrakten løber i 4 år.
10. Derudover viser vores gennemgang, at Domstolsstyrelsen har udbudt den it-kon-
trakt, der aldrig før har været udbudt. Det drejer sig om Applikationsdrift og vedlige-
holdelse (DSI). Domstolsstyrelsen tildelte efter udbud med forhandling kontrakten til
IT-relation i januar 2018.
11. Vores gennemgang på Skatteministeriets område viser, at ministeriet har udbudt
kontrakten ESDH i 2017, mens de resterende kontrakter vedrørende legacy-it-syste-
mer, CSC-rammeaftale (nu DXC), KMD Classic og VUR, endnu ikke er blevet udbudt.
ESDH blev i 2017 udbudssat ved udbud med forhandling, og der blev i december 2017
indgået kontrakt. Kontraktvarigheden er 4 år.
Applikationsdrift og ved-
ligeholdelse.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2020
5
12. For de øvrige kontrakter, der vedrører legacy-it-systemer, er udfordringen med
håndteringen i perioden 2017-2018 blevet behandlet af et tværministerielt udvalg med
deltagelse af Finansministeriet, Skatteministeriet og eksterne eksperter. Det tværmi-
nisterielle udvalg afgav i august 2018 en fortrolig rapport med anbefalinger til håndte-
ring af legacy-udfordringen.
Skatteministeriet har på baggrund af det tværministerielle udvalg vurderet, at hånd-
teringen af legacy-udfordringen vil indebære en transformation af legacy-it-systemer-
ne over de næste 15 år eller mere, jf. den politiske
aftale om håndtering af skattevæ-
senets legacy-it-systemer
fra december 2018.
Indtil legacy-systemerne løbende kan sættes i udbud, arbejder Skatteforvaltningen
på baggrund af anbefalingerne fra det tværministerielle udvalg hen imod at sikre klar-
hed om anvendelsen af § 80, stk. 3, nr. 2, i udbudsloven. Denne bestemmelse omhand-
ler situationer, hvor der af tekniske årsager ikke er en reel konkurrencesituation, hvor-
med der kan foretages en såkaldt direkte tildeling af kontrakten til leverandørerne.
Dette indebærer bl.a., at der skal forhandles tillægsaftaler til kontraktkomplekserne
med de eksisterende leverandører og udarbejdes en vurdering af, at tillægskontrak-
tens ydelse kun kan leveres af den eksisterende leverandør.
Skatteministeriet har vurderet, at transformationen af legacy-it-systemerne kræver,
at der opbygges kapacitet i skattevæsenet og hos leverandørerne. Kapacitetsopbyg-
ningen skal sikre en fortsat stabil drift af it-legacy-systemerne, indtil de er udskiftet
eller udfaset. Derudover skal kapacitetsopbygningen sikre nødvendige kompetencer
til at forberede, planlægge og styre de konkrete udviklingsprojekter. Endelig har mini-
steriet vurderet, at der samtidig skal indledes en dialog med markedet med henblik på
at iværksætte udbud af kontraktkomplekserne så hurtigt, som det er teknisk muligt.
Dette under hensyntagen til, at sikker drift opretholdes, indtil udbud kan ske.
13. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Justitsministeriet har sikret udbud af
alle de kontrakter vedrørende legacy-systemer på ministeriets område, der fremgik
af beretningen.
Rigsrevisionen finder det også tilfredsstillende, at Skatteministeriet har udbudt kon-
trakten ESDH. Rigsrevisionen vil imidlertid fortsat følge Skatteministeriets arbejde
med de kontrakter, der aldrig har været udbudt – CSC-rammeaftale, KMD Classic og
VUR.
Kontrakter med en løbetid på mere end 7 år
De 4 kontrakter med en
løbetid på mere end 7 år
med kontraktudløb i
2022 eller senere
Moderniseringsstyrelsen
Indkøbs- og fakturahåndte-
14. Statsrevisorerne bemærkede, at det var utilfredsstillende, at der i 24 ud af 72 gen-
nemgåede kontrakter var risiko for leverandørafhængighed og indikationer på, at
kontrakterne var indgået med begrænset konkurrence.
Det fremgik af beretningen, at kontrakterne enten havde en løbetid på mere end 7 år,
eller at institutionerne kun havde modtaget ét konditionsmæssigt tilbud.
For de 8 kontrakter, der blev indgået med begrænset konkurrence, dvs. hvor kun én
leverandør bød, fremgik det af beretningen, at dette kunne skyldes, at det ikke havde
været muligt eller attraktivt for andre leverandører at byde på opgaven, og at der kun
var få potentielle leverandører på markedet.
ring for statslige myndighe-
der og statslige selvejende
institutioner.
Forsvarsministeriets Mate-
riel- og Indkøbsstyrelsen
ESDH-system.
Domstolsstyrelsen
System for elektronisk sags-
behandling ved domstolene.
DMI
High Performance Compu-
ting.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2020
2239648_0007.png
6
For de resterende kontrakter, der havde en planlagt kontraktperiode på mere end 7
år, har vi ved denne opfølgning fulgt op på de kontrakter, der enten er tidsubegræn-
set eller senest har kontraktudløb i 2021. Det drejer sig om de 12 kontrakter, der er
vist i tabel 1. Herudover er der 4 kontrakter, der tidligst udløber i 2022. Rigsrevisionen
vil følge op på disse 4 kontrakter på et senere tidspunkt.
Tabel 1
Kontrakter, der enten er tidsubegrænsede eller senest har kontraktudløb i 2021
System/kontrakt
Forsvarsministeriet
DeMars
2020
Ja. Har igangsat udbud foråret 2019. Det er ministeriets forventning,
at kontraktindgåelse med dertilhørende delkontrakter vil være indgået
ultimo 2020.
Udløb
Udbud ( ja/nej)
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Rammekontrakt om EASY- og
SIS-systemerne
Sundheds- og Ældreministeriet
Fælles Medicinkort (drift)
Fælles Medicinkort (vedligehold)
Finansministeriet
Navision Stat
Nemkonti og Nembetalinger
Digital signatur (NemID)
Tidsubegrænset
Tidsubegrænset
2017
Nej. Gennemfører på nuværende tidspunkt en markedsafdækning
som indledende forberedelse til konkurrenceudsættelse.
Nej. Finansiering af Ny NemKonto indgår på forslag til finanslov med
bevilling i 2021 og deraf følgende igangsættelse af udbudsprojektet.
Ja. Afløseren for NemID er opdelt i forskellige udbud målrettet bor-
gere (MitID) og virksomheder (udvikles i regi af NemLog-in3). Udbud
er gennemført i perioden 2017-2019. Kontrakttildeling til Nets DanID
A/S og NNIT A/S.
Ja. Udbud iværksat. Afventer endelig kontraktindgåelse.
Tidsubegrænset
Tidsubegrænset
Nej. Forventer, at et kommende udbud vil strække sig over hele 2020
samt dele af 2021.
Nej. Forventer, at et kommende udbud vil strække sig over hele 2020
samt dele af 2021.
2021
Ja. Har valgt ikke at genudbyde kontrakt vedr. SIS, men har i stedet
indgået kontrakt om udvikling, drift og vedligeholdelse af det nye sy-
stem esas. Kontrakten blev indgået i 2017.
Statens Lønsystem (SLS)
Justitsministeriet
MX-One
Samordning af nød- og
beredskabskommunikation mv.
Skatteministeriet
EFI
Debitormotor
2021
Tidsubegrænset
2021
Ja. Gennemført som miniudbud. Kontraktindgåelse oktober 2017
med TDC A/S. Kontrakten løber i 4 år uden mulighed for forlængelse.
Nej. Udbud vil forventeligt blive annonceret i løbet af 2020.
2017
2017
Ikke relevant. Aktiviteterne i EFI-regi blev lukket ned med udgangen af
marts 2019.
Ikke relevant. Der er gennemført hjemtagelse af udvikling og drift/ved-
ligeholdelse medio 2020.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af ministeriernes redegørelser og dokumentation for udbud og tildeling.
Som det fremgår af tabel 1, så er 5 ud af de 12 kontrakter ikke udbudt.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2020
7
15. Vores gennemgang på Sundheds- og Ældreministeriets område viser, at de tids-
ubegrænsede kontrakter Fælles Medicinkort (drift) og Fælles Medicinkort (vedlige-
hold) endnu ikke er blevet udbudt.
Sundhedsdatastyrelsen har i den forbindelse oplyst, at styrelsen forventer, at et kom-
mende udbud vil strække sig over hele 2020 samt dele af 2021.
16. Vores gennemgang på Finansministeriets område viser, at kontrakten om statens
lønsystem (SLS) er blev udbudt, men afventer endelig kontraktindgåelse. Derudover
viser gennemgangen, at de tidsubegrænsede kontrakter Navision Stat og Varetagel-
se af NemKonti og Nembetalinger ikke er udbudt.
17. Med hensyn til den tidsubegrænsede kontrakt vedrørende Navision Stat har Finans-
ministeriet oplyst, at Økonomistyrelsen er i færd med at gennemføre en markedsaf-
dækning som indledende forberedelse til konkurrenceudsættelse af den nuværende
Navision Stat-løsning.
18. Finansministeriet har i forhold til den tidsubegrænsede kontrakt om varetagelse af
NemKonti og Nembetalinger oplyst, at Digitaliseringsstyrelsen har startet projekt Ny
NemKonto.
Projektet er blevet risikovurderet i Statens It-råd i september 2019. På grund af mang-
lende finansiering blev projektet sat i bero ultimo 2019 og har siden afventet optagel-
se på finansloven. Hvis Ny NemKonto optages på finansloven med bevilling i 2021,
igangsættes udbudsprojektet i 2021.
19. Vores gennemgang på Justitsministeriets område viser, at kontrakten om samord-
ning af nød- og beredskabskommunikation mv. ikke er blevet udbudt.
Rigspolitiet har oplyst, at udbuddet er under forberedelse, og at udbuddet i henhold
til den nuværende tidsplan vil blive annonceret ultimo 2020. Rigspolitiet har i den for-
bindelse oplyst, at kontrakten med den nuværende leverandør er blevet forlænget til
2021.
20. Med hensyn til Skatteministeriets kontrakt vedrørende EFI, har ministeriet oplyst,
at kontrakter vedrørende EFI for henholdsvis udvikling og drift/vedligeholdelse blev
delvist konkurrenceudsat igen i slutningen af 2016. Begge kontrakter er imidlertid nu
fuldt ophørt, og aktiviteterne blev lukket ned med udgangen af marts 2019.
Skatteministeriet har i forhold til Debitormotor oplyst, at DMI’s andel af Debitormotor-
kontrakten er afviklet, og at der er gennemført hjemtagelse af udvikling og drift/vedli-
geholdelse af DMI medio 2020. I 2018 ophørte udviklingsdelen af kontrakten og blev
hjemtaget til varetagelse af Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Debitormotorkon-
traktens optioner og transitionsbestemmelser blev anvendt til at forlænge drift/vedli-
geholdelsesdelen af kontrakten under transition til hjemtagelse af drift/vedligeholdel-
se til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen selv.
Statsrevisorerne beretning SB8/2016 - Bilag 19: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. september 2020
8
esas
esas er et nyt studieadmini-
strativt system, der skal an-
vendes på professionshøj-
skoler, erhvervsakademier
og nogle af de maritime insti-
tutioner.
21. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Forsvarsministeriet har igangsat ud-
bud af DeMars, og at Finansministeriet og Justitsministeriet har gennemført udbud af
henholdsvis afløseren for Digital signatur (NemID), Statens Lønsystem (SLS) og MX-
One. Rigsrevisionen finder det også tilfredsstillende, at Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet har indgået kontrakt om udvikling, drift og vedligeholdelse af det nye sy-
stem esas som erstatning for rammekontrakten for EASY- og SIS-systemerne.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Finansministeriets arbejde med at udbyde Navision
Stat og Varetagelse af NemKonti og Nembetalinger, Sundheds- og Ældreministeriets
arbejde med at udbyde Fælles Medicinkort (drift) og Fælles Medicinkort (vedligehold)
og Justitsministeriets arbejde med at genudbyde kontrakt om Samordning af nød-
og beredskabskommunikation mv.
Endelig vil Rigsrevisionen fortsat følge de 4 kontrakter, der udløber i 2022 eller sene-
re. Kontrakterne vedrører Finansministeriet (Indkøbs- og fakturahåndtering for stats-
lige myndigheder og statslige selvejende institutioner), Forsvarsministeriet (ESDH),
Justitsministeriet (System for elektronisk sagsbehandling ved domstolene), Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet (High Performance Computing for forecasting
weather, ocean and climate).
Finansministeriets arbejde med at understøtte institutionernes styring
af udliciteret it- drift og -vedligeholdelse
22. Det fremgik af beretningen, at Finansministeriet siden 2012 havde arbejdet med
at understøtte institutionernes styring af udliciteret it-drift og -vedligeholdelse med
henblik på at sikre langsigtede og sparsommelige løsninger. Arbejdet var dog blevet
sat i bero i 2015. Rigsrevisionen anbefalede derfor, at Finansministeriet genoptog ar-
bejdet.
23. Ministeren for offentlig innovation oplyste i sin redegørelse, at arbejdet med at ud-
arbejde en standarddriftskontrakt var genoptaget og forventedes afsluttet i 2018.
Formålet med en standarddriftskontrakt er bl.a. at bidrage til at understøtte kontrakt-
grundlaget med grundlæggende aftalemæssige bestemmelser, der bl.a. kan minime-
re risikoen for leverandørafhængighed. Fx kontraktbestemmelser vedrørende ophør,
systemdokumentation og adgang til kildekode.
24. Arbejdet med standardkontrakten er afsluttet, og Finansministeriet har i august
2020 offentliggjort standarddriftskontrakten – K04.
25. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet har udarbejdet og
offentliggjort en standarddriftskontrakt, der kan anvendes på tværs af staten. Rigsre-
visionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm